Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä: terveydenhoitaja oli sanonut 13-vuotiaalle, että

Vierailija
08.10.2014 |

tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(

Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee joitakin kommentteja, en yhtään ihmettele että puhutaan niin paljon koulukiusaamisesta, hitto useimmat teistä ovat täysin empatiakyvyttömiä paskansuoltajia. Uskomatonta.

Vierailija
62/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se BMI kertoo lasten kohdalla ihan yhtä vähän kuin aikuisten kohdalla. Se toimii ihan hyvänä viitealueena kun seulotaan selvästi yli- tai alipainoisia, mutta muissa tapauksissa pitää luottaa kokonaisarvioon. Paljon parempia mittareita terveydelle on olemassa, mm. rasvaprosentti, yleiskunto (aerobinen kestävyys ja lihaskunto), elämäntavat ja lasten kohdalla tietysti normaali kasvu ja kehitys.

Ärsyttää että jotkut kyttää sitä bmi-taulukkoa niin sokeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä terkkari sanoi vuosi sitten tytölle samaa, pituutta 160 cm ja painoa 49 kg. Lapsi oli silloin "lähestymässä huolestuttavalla tavalla ylipainoisen rajaa". Urheileva nuori nainen ryhtyi tarkkailemaan syömisiään ja maaliskuussa hän painoi enää 41 kg. Kesällä rikkoutui 40 kg:n raja ja elokuussa mentiinkin sitten jo sairaalajaksolle anorexian takia. Vielä toukokuussa terkkarin mielestä tyttö oli "kivasti saanut läskiä lähtemään ja näytti silti kuin piti".

Vierailija
64/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:50"]

Ei uskalla sanoa näin terkkana enää mitään. .. Toisaalta asioihin on puututtava, eihän niitä tarkastuksia huvikseen ja tiedon keruun vuoksi tehdä. Toki varmasti joillekin on sanottu tyhmästi ja turhaan. Mutta vastaaja 62:liekin on vuonna 1980 sanottu jotain painosta ja vielä 34 vuoden jälkeen se pyörii mielessä. Silloin 70-80 luvulla kyllä useimmilla paikkakunnilla ei terkat sotkeentuneet mitenkään pillerien määräämiseen, vaan lääkärit hoitivat asian kokonaan.

[/quote]

Kai nykyään terkkareillakin on vaaka josta voi mitata myös rasvaprosentin ym? Vai tuijotetaanko vain sitä painoindeksiä?

Vierailija
65/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:28"]

Meillä terkkari sanoi vuosi sitten tytölle samaa, pituutta 160 cm ja painoa 49 kg. Lapsi oli silloin "lähestymässä huolestuttavalla tavalla ylipainoisen rajaa". Urheileva nuori nainen ryhtyi tarkkailemaan syömisiään ja maaliskuussa hän painoi enää 41 kg. Kesällä rikkoutui 40 kg:n raja ja elokuussa mentiinkin sitten jo sairaalajaksolle anorexian takia. Vielä toukokuussa terkkarin mielestä tyttö oli "kivasti saanut läskiä lähtemään ja näytti silti kuin piti".

[/quote]

Herranjestas mitä, siis jos tuo pitää paikkansa? Kai tiedät että terkkareillakin on esimiehet ja ammattivastuu työstään? Velvollisuutesi on tehdä tuollaisesta valitus.

Jäin miettimään missä  vaiheessa terkkarit siirtyvät lasten suosituskasvukäyristä aikuisten vastaaviin? Tai siis kai heidän on pakko ymmärtää että 10-14-vuotiailla tytöillä puberteetti alkaa eri aikaan, ja että joskus tulee ensin painoa ja sitten vasta pituutta, tai toisinpäin. On aika karua jos jo naisen kropan saanutta 13-vuotiasta arvioidaan edelleen lasten indekseillä. Tietääkö joku miten tämä menee, jos 160/49 on tosiaan jonkun tulkinnan mukaan ollut lähes ylipainoinen?

Vierailija
66/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kukaan tuonikäinen ei ole niin lihaksikas että se vaikuttaisi painoon olennaisesti. Lihakset, aineenvaihdunta ja isot luut ovat ikiaikaisia tekosyitä lihavuudelle.

Vierailija
67/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:51"]

Kun olin 17v. ja 160cm ja 52kg niin terkka totesi että olen liian lihava ja että pitää varoa etten enää liho.

Siihen asti olin ollut tyytyväinen itseeni mutta sen jälkeen en ollut ja laihdutin itseni äkkiä 48kg. 

[/quote]

Herraisä! Mun melkein-14-vee on 160/49 ja lähes päivittäin ihmettelen, miten voikin olla tytöllä noin täydellinen vartalo. Todella tökerö terkka teillä!

[/quote]

Minä olin 170cm ja painoin 60kg, terveydenhoitaja siunaili pillereitä hakiessani, että miten meinaan näin ylipainoisena uskaltaa pillereitä syödä. Olin silloin 16v.

Ja kyllä, myönnän, että traumat jäi. Näen itseni aina läskinä, vaikka tutut sanoo, että älä hulluja puhu, sinähän olet hoikka. Bmi on edelleen 21 ja olen 50 vuotta.

Joten terveydenhoitajien kannattaisi hiukan miettiä, mitä sanovat. Oma itsetuntoni ainakin oli huono eräiden lapsuudenjuttujen takia. Kaikki nuoret eivät ole hyväitsetuntosia ja vahvoja luonteeltaan.

[/quote]

Joo, mutta ei noihin vanhoihin asioihin kannata jäädä roikkumaan. Välillä tuntuu että jotkut jäävät ihan tahallaan roikkumaan ja oikein kylpevät niissä syövereissä. "Olen läski, mulla on BMI 21" haloo hei!

[/quote]

Ei se meinaa, että jää roikkumaan. Mutta joskus herkkä mieli ei kestä sitä, kun sen paskakasan päälle tullaan lisäksi vielä ammatti-ihmisen puolesta järisyttämään itsetuntoa. Joten siksi terveydenhuoltoalan ihmisten pitäisi muistaa aina ammatillisuus. Jos th itse ihailee anorektisen laihoja ihmisiä, hän ei saa tuoda henkilökohtaista mielipidettä esille, vaan muistaa ammatillisuus ja tehdä huomautukset sen mukaan, mikä on virallinen totuus.

Eli hoitoalan ihminen ei voi nuorille mennä mutu-tuntuman pohjalta, että olet kyllä lihava, kun musta tuntuu, että kaikki, jotka ei ole anorektisen laihoja ja ei täytä minun ihanteita, on lihavia.

Joskus se voi olla se viimeinen heinänkorsi, mikä murtaa kamelin selän.

[/quote]

Tarkoitinkin sitä että jos ja kun olet 50 vuotias jo niin mitä tuollaisia enää mietit :)

Ja ennen kuin alat luulemaan etten tiedä mistään paskasta mitään, niin sanon sen että tiedän. Ja on minulla kyllä lievä anoreksiakin ollut että tiedän vaikutukset, mutta en kyllä paskassa enää ryve! En tuon painoasian kanssa enkä minkään muun. ts. olen tosi hyvännäköinen vaikka painoindeksi onkin abouttirallaa 23 ja ikääkin on vähän päälle 30.

sama

[/quote]

Ai miksikö mietin. No totta ihmeessä olen miettinyt, miksi omankehonkuvani on vääristynyt ja olen koko ajan yrittänyt laihduttaa, vaikka järjellä tiedän, että en ole ylipainoinen. Miksi näen itseni peilistä lihavana, vaikka järki sanoo, että en ole. Varsinkin viiskymppisenä sitä alkaa kelata näitä asioita monesti tarkemmin, että pääsisi eroon näistä lapsuuden ja nuoruuden jutuista ja löytäisi syyn siihen, miksi moni asia tuo pahan olon. Tässä ketjussa käsiteltiin terveydenhoitajien sanomisia ja kerroin esimerkin, mitä jokin ammatti-ihmisen sanominen voi vaikuttaa jopa kymmeniä vuosia ihmisen kehonkuvaan, jos on muutenkin epävarma itsestään.

Ja olen rääkännyt itseäni monenlaisilla laihdutuskuureilla elämäni aikana, kun en ole ollut tyytyväinen itseeni ja kärsinyt syömishäiriöistä. Joten nykyään tiedostan syitä siihen, miksi näin on.

[/quote]

Koeta saa itsesi terapiaan kun noin vaikeata on. Monesti kun tiedostaa syitä asioihin niin ne pystyy käsittelemään eikä ne enää vaikuta.

sama

Vierailija
68/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni varmaan onkin joutunut kouluterkan sanojen vuoksi käymään myöhemmin terapiassa. Hirveän järkevää sekin varmaan on, jos joku 49 kiloista tyttöä sanotaan lihavaksi ja tyttö alkaa laihduttamaan niin, että joutuu hoitoon. Kun nyt kouluterkka sattui vain pilke silmäkulmassa sanovan humoristisesti murrosiässä olevaa tyttöä lihaksvi......

Vierailija
69/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:25"]Mulle terkka sanoi hieman hymähtäen kun pituuskasvu oli saavutettu ylä-asteen alussa ettei minusta tullutkaan pitkää tyttöä. Jäi tunne että minussa on jotain vikaa ja olen lyhyt 163 cm. [/quote] Siis oikeastiko jotkut vielä murehtii mitä terkkari on sanonut varmasti "pilke silmäkulmassa", jos sinusta ennustettiinkin pitkää tyttöä käyrien perusteella. Ei oo todellista että otetaan jokainen kommentti itseensä; en näe tuossa mitään epäammattimaista. Hoitoalalla olen itsekin. Ps. Yläaste.

[/quote]

Hoitajat näkyvät kovasti väheksyvän sanojaan. Osoittaa aika lailla, millaisia ihmisiä hoitoalalle lähtee. 
[/quote]

Siis mitä vikaa on siinä jos on oletettu että tytöstä tulee pitempi ja sanotaankin hymähtäen ettei hänestä tulekaan? Pitääkö olla niin herkkänahkainen, eihän pituudelle voi minkään enkä ymmärrä mitä mieltä pahoittavaa tuossa sanottiin. Eihän 163cm ole edes lyhyt naiseksi, naisen keskipituushan on nykypäivänä n.167.5cm. Kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa ja pahoittaa mielensä, seuraavaksi kai terkarien pitää vain ilmoittaa pituus, paino ja olla sanomatta mitään, vai tuleeko sitten valitusta "Ei se terkkari sanonut mitään että meidän Lyyti-Kyllikki olisi ylipainoinen!! "

Vierailija
70/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:29"]

Ei uskalla sanoa näin terkkana enää mitään. .. Toisaalta asioihin on puututtava, eihän niitä tarkastuksia huvikseen ja tiedon keruun vuoksi tehdä. Toki varmasti joillekin on sanottu tyhmästi ja turhaan. Mutta vastaaja 62:liekin on vuonna 1980 sanottu jotain painosta ja vielä 34 vuoden jälkeen se pyörii mielessä. Silloin 70-80 luvulla kyllä useimmilla paikkakunnilla ei terkat sotkeentuneet mitenkään pillerien määräämiseen, vaan lääkärit hoitivat asian kokonaan.

[/quote]

Kai nykyään terkkareillakin on vaaka josta voi mitata myös rasvaprosentin ym? Vai tuijotetaanko vain sitä painoindeksiä?

[/quote]varoitus! varoitus! varoitus! Nuo vaa'at eivät todellakaan näytä oikein! Pihdeillä se pitäisi osata mitata!

Vierailija
71/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aina kaikissa neuvola- ja koulutarkastuksissa päivitelty, että oletpas painava ikäiseksesi. No joo, mutta myös hyvin pitkä, esim 10- vuotiaana olin 180cm ja painoin ehkä 55. Laihduttaa olisi terkan mielestä pitänyt. 

Jo tarhassa surin painoani ja vieläkin näen itseni lihavana, bmi nykyään 16,2. Onhan mulle aina jankutettu, että olen liian painava.

Vierailija
72/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tokas lukion ekalla 173cm/66kg mittasena että voisit miettiä vähän noita kilojasi... No seuraavan kerran kävin moikkaamassa terkkaria kavereiden paikalle raahaamana 49kg painossa. Tuollainen jää helposti nuoren mieleen painamaan jos ilmaisee tökerösti, mielummin kyselisin esim. herkkujen määrästä ja sellaisesta.

Vierailija
73/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:29"]

[/quote]

[/quote]varoitus! varoitus! varoitus! Nuo vaa'at eivät todellakaan näytä oikein! Pihdeillä se pitäisi osata mitata!

[/quote]

Terveydenhoitajilla varmasti olisi edellytykset hallita myös pihtimittaus ennen kuin kehoittavat 13-vuotiasta laihikselle. Pahimmassa tapauksessa (jos kyseessä todella lihaksikas lapsi jolla matala rasvaprosentti) kuukautiset eivät ala normaalisti ja pituuskasvu ja luusto kärsivät pahasti.

Vierailija
74/130 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen että mistäköhän johtuu että tytöt ottaa nuo terkkareiden sanonnat vakavammin kuin pojat? Olisiko meillä naisilla peiliinkatsomisen paikka, minkälaisia arvoja syötämme jälkikasvulle?

Ihan vaan ajatuksia.

Vierailija
75/130 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne ap:n tyttären mitat olivat? Saisko ne vihdoin tietää?

Vierailija
76/130 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa nuoruudessani meidän terkkari ei sanonut mulle juurikaan mitään, vaikka 9.luokalla olin 168/80! Kukaan ei puuttunut ravitsemukseen, vaikka mulla oli jopa verenpaine kohonnut. Söin kotona pelkkiä herkkuja, alkoholistivanhemmat jotka ostivat meille lapsille sipsejä ja limuja päivittäin niin saivat itse hyvällä omallatunnolla juoda kaljaa. Ja me lapset syötiin. Kaikki oltiin lihavia. Tosta pari vuotta eteenpäin ja painoin jo 90 kg. Pahimmillani olen painanut melkein 120kg. Vasta viime vuosina olen alkanut tosissani perehtymään ravitsemukseen, kun sain omia lapsia. Siihen saakka olen elänyt niillä pizzoilla ja hamppareilla ja sipseillä.

Vierailija
77/130 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se terkalle soittelu laihduta sitä pullukkaa, syötät sille läskille nyt salaattia ensi kesään asti että mahtuu bikinit päälle.

Vierailija
78/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä rauhallisesti ainakin vuorokauden ajan

Vierailija
79/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen mitat?

Vierailija
80/130 |