Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä: terveydenhoitaja oli sanonut 13-vuotiaalle, että

Vierailija
08.10.2014 |

tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(

Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:46"]

Ei näytä terkkareiden puheenparsi muuttuneen kolmessa vuosikymmenessä. Joskus 80-luvulla neljäsluokkalaisilla oli terveystarkastus. Työkaverin poika oli kova urheilija, pelasi kiekko, yleisurheili jne. Vartalo oli lihaksikas, mutta ei lihava. Ihan käyrillä poika oli, mutta kuitenkin terkkari totesi, että tämän pitäisi vähän laihduttaa. Poika, joka oli hyvä suustaan, ei jäänyt sanattomaksi, vaan katseli terkkaria päästä jalkoihin ja tuumasi: "Kummankohan meistä pitäisikään laihduttaa?" Kuten arvata saattaa, niin terkkari oli huomattavan ylipainoinen!

[/quote]

tuo ei ole hyvää supliikkia vaan huonoa käytöstä. Terkkari arvioi ja kommentoi sitä painoa ammattinsa puolesta, se on ts. hänen tehtävänsä. Tarinan poika taas oli äärettömän epäkohtelias. Kai jokainen normaali järjen omaava ymmärtää, että vaikka terveydenhoitoalan ammattilaiset jotain asiakkaassa kommentoivatkin, ei se tarkoita, että samalla tavalla kommentoidaan kavereille, puhumattakaan aikuisille.

Ja ilmeisesti tämä työkaveri kertoi juttua hyvänä läppänä? Eipä tarvitse ihmetellä, mistä poikansa huonot käytöstavat periytyvät..

ja ei, en ole terveydenhoitoalalla

[/quote]

Tuo oli just hyvin sanottu! Kyllä pitää olla sen verran asiantuntemusta, että näkee onko lihasta vain ylimääräistä.

Vierailija
42/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta on, että terkka katsoo vain lapsen käyrää ja tokaisee, että onpas paino noussut, katsopaakas nyt, ettei liikaa liho. No hei haloo, lapsi on eka kertaa elämässään painokäyrän normaaliosassa, kun on ollut aina liian laiha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle terkka sanoi hieman hymähtäen kun pituuskasvu oli saavutettu ylä-asteen alussa ettei minusta tullutkaan pitkää tyttöä. Jäi tunne että minussa on jotain vikaa ja olen lyhyt 163 cm.

Vierailija
44/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:51"]

Kun olin 17v. ja 160cm ja 52kg niin terkka totesi että olen liian lihava ja että pitää varoa etten enää liho.

Siihen asti olin ollut tyytyväinen itseeni mutta sen jälkeen en ollut ja laihdutin itseni äkkiä 48kg. 

[/quote]

Herraisä! Mun melkein-14-vee on 160/49 ja lähes päivittäin ihmettelen, miten voikin olla tytöllä noin täydellinen vartalo. Todella tökerö terkka teillä!

[/quote]

Minä olin 170cm ja painoin 60kg, terveydenhoitaja siunaili pillereitä hakiessani, että miten meinaan näin ylipainoisena uskaltaa pillereitä syödä. Olin silloin 16v.

Ja kyllä, myönnän, että traumat jäi. Näen itseni aina läskinä, vaikka tutut sanoo, että älä hulluja puhu, sinähän olet hoikka. Bmi on edelleen 21 ja olen 50 vuotta.

Joten terveydenhoitajien kannattaisi hiukan miettiä, mitä sanovat. Oma itsetuntoni ainakin oli huono eräiden lapsuudenjuttujen takia. Kaikki nuoret eivät ole hyväitsetuntosia ja vahvoja luonteeltaan.

[/quote]

Joo, mutta ei noihin vanhoihin asioihin kannata jäädä roikkumaan. Välillä tuntuu että jotkut jäävät ihan tahallaan roikkumaan ja oikein kylpevät niissä syövereissä. "Olen läski, mulla on BMI 21" haloo hei!

[/quote]

Ei se meinaa, että jää roikkumaan. Mutta joskus herkkä mieli ei kestä sitä, kun sen paskakasan päälle tullaan lisäksi vielä ammatti-ihmisen puolesta järisyttämään itsetuntoa. Joten siksi terveydenhuoltoalan ihmisten pitäisi muistaa aina ammatillisuus. Jos th itse ihailee anorektisen laihoja ihmisiä, hän ei saa tuoda henkilökohtaista mielipidettä esille, vaan muistaa ammatillisuus ja tehdä huomautukset sen mukaan, mikä on virallinen totuus.

Eli hoitoalan ihminen ei voi nuorille mennä mutu-tuntuman pohjalta, että olet kyllä lihava, kun musta tuntuu, että kaikki, jotka ei ole anorektisen laihoja ja ei täytä minun ihanteita, on lihavia.

Joskus se voi olla se viimeinen heinänkorsi, mikä murtaa kamelin selän.

[/quote]

Tarkoitinkin sitä että jos ja kun olet 50 vuotias jo niin mitä tuollaisia enää mietit :)

Ja ennen kuin alat luulemaan etten tiedä mistään paskasta mitään, niin sanon sen että tiedän. Ja on minulla kyllä lievä anoreksiakin ollut että tiedän vaikutukset, mutta en kyllä paskassa enää ryve! En tuon painoasian kanssa enkä minkään muun. ts. olen tosi hyvännäköinen vaikka painoindeksi onkin abouttirallaa 23 ja ikääkin on vähän päälle 30.

sama

Vierailija
45/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:54"]

Itse olin 4lk yhden lihavan tytön kanssa terkkarill tarkastuksessa. Tyttö punnittiin ja painoi 80kg johon terkka "olisit ihan nätti jos laihduttaisit". Tuli tosi paha mieli tytön puolesta kun sitä noin nöyryytettiin ;(

[/quote]

Joo, se on sitten nöyryyttämistä, kun puhutaan asioista niinkuin ne on. 

Olisiko terkan sitten pitänyt kannustaa, että jatka samaan malliin vai?

Vierailija
46/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:53"]

Terveydenhoitaja EI saa puhua potilaidensa asioista edes vanhemmille

[/quote]

Riippuu asiasta. Jos kyseessä on ruokailu ja syöminen, asia kuuluu myös vanhemmille, sillä he ovat vastuussa perheen ruokailutottumuksista. 13-vuotias ei varmaankaan itsenäisesti hoida perheen ruokaostoksia ja tee ruokaa päivittäin. Sen sijaan jos kyseessä on raskauden ehkäisy, niin asia ei kuulu vanhemmille.

Vierailija
47/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sille ja heti! 

Vierailija
48/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei! Hän saa 99% anoreksian! Otan osaa!

Vierailija
49/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskalla sanoa näin terkkana enää mitään. .. Toisaalta asioihin on puututtava, eihän niitä tarkastuksia huvikseen ja tiedon keruun vuoksi tehdä. Toki varmasti joillekin on sanottu tyhmästi ja turhaan. Mutta vastaaja 62:liekin on vuonna 1980 sanottu jotain painosta ja vielä 34 vuoden jälkeen se pyörii mielessä. Silloin 70-80 luvulla kyllä useimmilla paikkakunnilla ei terkat sotkeentuneet mitenkään pillerien määräämiseen, vaan lääkärit hoitivat asian kokonaan.

Vierailija
50/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutakin kulduuria kuin ruumiink. Elämään.

Vierailija
51/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:17"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:51"]

Kun olin 17v. ja 160cm ja 52kg niin terkka totesi että olen liian lihava ja että pitää varoa etten enää liho.

Siihen asti olin ollut tyytyväinen itseeni mutta sen jälkeen en ollut ja laihdutin itseni äkkiä 48kg. 

[/quote]

Herraisä! Mun melkein-14-vee on 160/49 ja lähes päivittäin ihmettelen, miten voikin olla tytöllä noin täydellinen vartalo. Todella tökerö terkka teillä!

[/quote]

Minä olin 170cm ja painoin 60kg, terveydenhoitaja siunaili pillereitä hakiessani, että miten meinaan näin ylipainoisena uskaltaa pillereitä syödä. Olin silloin 16v.

Ja kyllä, myönnän, että traumat jäi. Näen itseni aina läskinä, vaikka tutut sanoo, että älä hulluja puhu, sinähän olet hoikka. Bmi on edelleen 21 ja olen 50 vuotta.

Joten terveydenhoitajien kannattaisi hiukan miettiä, mitä sanovat. Oma itsetuntoni ainakin oli huono eräiden lapsuudenjuttujen takia. Kaikki nuoret eivät ole hyväitsetuntosia ja vahvoja luonteeltaan.

[/quote]

Joo, mutta ei noihin vanhoihin asioihin kannata jäädä roikkumaan. Välillä tuntuu että jotkut jäävät ihan tahallaan roikkumaan ja oikein kylpevät niissä syövereissä. "Olen läski, mulla on BMI 21" haloo hei!

[/quote]

Ei se meinaa, että jää roikkumaan. Mutta joskus herkkä mieli ei kestä sitä, kun sen paskakasan päälle tullaan lisäksi vielä ammatti-ihmisen puolesta järisyttämään itsetuntoa. Joten siksi terveydenhuoltoalan ihmisten pitäisi muistaa aina ammatillisuus. Jos th itse ihailee anorektisen laihoja ihmisiä, hän ei saa tuoda henkilökohtaista mielipidettä esille, vaan muistaa ammatillisuus ja tehdä huomautukset sen mukaan, mikä on virallinen totuus.

Eli hoitoalan ihminen ei voi nuorille mennä mutu-tuntuman pohjalta, että olet kyllä lihava, kun musta tuntuu, että kaikki, jotka ei ole anorektisen laihoja ja ei täytä minun ihanteita, on lihavia.

Joskus se voi olla se viimeinen heinänkorsi, mikä murtaa kamelin selän.

[/quote]

Tarkoitinkin sitä että jos ja kun olet 50 vuotias jo niin mitä tuollaisia enää mietit :)

Ja ennen kuin alat luulemaan etten tiedä mistään paskasta mitään, niin sanon sen että tiedän. Ja on minulla kyllä lievä anoreksiakin ollut että tiedän vaikutukset, mutta en kyllä paskassa enää ryve! En tuon painoasian kanssa enkä minkään muun. ts. olen tosi hyvännäköinen vaikka painoindeksi onkin abouttirallaa 23 ja ikääkin on vähän päälle 30.

sama

[/quote]

Ai miksikö mietin. No totta ihmeessä olen miettinyt, miksi omankehonkuvani on vääristynyt ja olen koko ajan yrittänyt laihduttaa, vaikka järjellä tiedän, että en ole ylipainoinen. Miksi näen itseni peilistä lihavana, vaikka järki sanoo, että en ole. Varsinkin viiskymppisenä sitä alkaa kelata näitä asioita monesti tarkemmin, että pääsisi eroon näistä lapsuuden ja nuoruuden jutuista ja löytäisi syyn siihen, miksi moni asia tuo pahan olon. Tässä ketjussa käsiteltiin terveydenhoitajien sanomisia ja kerroin esimerkin, mitä jokin ammatti-ihmisen sanominen voi vaikuttaa jopa kymmeniä vuosia ihmisen kehonkuvaan, jos on muutenkin epävarma itsestään.

Ja olen rääkännyt itseäni monenlaisilla laihdutuskuureilla elämäni aikana, kun en ole ollut tyytyväinen itseeni ja kärsinyt syömishäiriöistä. Joten nykyään tiedostan syitä siihen, miksi näin on.

Vierailija
52/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:25"]Mulle terkka sanoi hieman hymähtäen kun pituuskasvu oli saavutettu ylä-asteen alussa ettei minusta tullutkaan pitkää tyttöä. Jäi tunne että minussa on jotain vikaa ja olen lyhyt 163 cm.
[/quote]

Siis oikeastiko jotkut vielä murehtii mitä terkkari on sanonut varmasti "pilke silmäkulmassa", jos sinusta ennustettiinkin pitkää tyttöä käyrien perusteella. Ei oo todellista että otetaan jokainen kommentti itseensä; en näe tuossa mitään epäammattimaista. Hoitoalalla olen itsekin. Ps. Yläaste.

Vierailija
53/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:50"]

Ei uskalla sanoa näin terkkana enää mitään. .. Toisaalta asioihin on puututtava, eihän niitä tarkastuksia huvikseen ja tiedon keruun vuoksi tehdä. Toki varmasti joillekin on sanottu tyhmästi ja turhaan. Mutta vastaaja 62:liekin on vuonna 1980 sanottu jotain painosta ja vielä 34 vuoden jälkeen se pyörii mielessä. Silloin 70-80 luvulla kyllä useimmilla paikkakunnilla ei terkat sotkeentuneet mitenkään pillerien määräämiseen, vaan lääkärit hoitivat asian kokonaan.

[/quote]

80-luvulla kouluterveydenhoitajalta sai ensimäisen 3 kuukautta pillereitä ilmaiseksi meillä päin. Halusin kertoa, kuinka varovaisia kannattaisi todellakin ammatti-ihmisten olla. Niitä sammakoita ei kannattaisi ihan huvin vuoksi päästellä ja todeta, että ei kai noita nyt kannata enää vuosikymmenien jälkeen miettiä. Vastuuta pitäisi olla myös ammatti-ihmisillä, mitä suustaan päästävät. Joten sinunkin kannattaa terveydenhoitajana miettiä, miten asian ilmaisee ja onko asiaan aihetta.

Miksi niin moni aikuinen muistelee katkerana koulun terveystarkastuksia ja terveydenhoitajan "rumia" sanoja. 

Vierailija
54/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan terkka katsoi että käyrän mukaan paino oli noussut.

Muuten mikäli tyttö on tosi lihaksikas kuten väität niin kai tiedät että raskas lihasharjoittelu ja kova treeni voi pysäyttää ja jarruttaa nuoren pituuskasvua.

Vierailija
55/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:25"]Mulle terkka sanoi hieman hymähtäen kun pituuskasvu oli saavutettu ylä-asteen alussa ettei minusta tullutkaan pitkää tyttöä. Jäi tunne että minussa on jotain vikaa ja olen lyhyt 163 cm. [/quote] Siis oikeastiko jotkut vielä murehtii mitä terkkari on sanonut varmasti "pilke silmäkulmassa", jos sinusta ennustettiinkin pitkää tyttöä käyrien perusteella. Ei oo todellista että otetaan jokainen kommentti itseensä; en näe tuossa mitään epäammattimaista. Hoitoalalla olen itsekin. Ps. Yläaste.

[/quote]

Hoitajat näkyvät kovasti väheksyvän sanojaan. Osoittaa aika lailla, millaisia ihmisiä hoitoalalle lähtee. 

Vierailija
56/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ikuisesti sen kun terkkari totesi 6-vuotisneuvolassa äidilleni, että tytöllehän on reippaasti kertynyt painoa. Siitä se itsensä tarkkailu alkoi. Nyt kun katson kuvia tuolta ajalta, niin enhän mä mikään laiha lapsi ole ollut, mutta ihan normaalin kokoinen kyllä. Traumatisoiduin :/

Vierailija
57/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vatsasta saa kätösellä kiinni makkaran verran, silloin voi todellakin vähentää makeiden ja rasvaisten syöntiään.

Vierailija
58/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:06"]

Muistan ikuisesti sen kun terkkari totesi 6-vuotisneuvolassa äidilleni, että tytöllehän on reippaasti kertynyt painoa. Siitä se itsensä tarkkailu alkoi. Nyt kun katson kuvia tuolta ajalta, niin enhän mä mikään laiha lapsi ole ollut, mutta ihan normaalin kokoinen kyllä. Traumatisoiduin :/

[/quote]

No jopa on. Jostain terkan heitosta muka traumatisoidutaan. Höpö höpö. 

Vierailija
59/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kummassa näistä terveysasioista ei voi keskustella maltillisesti. Mä puhun paljonkin terveelliisestä syömisestä ja siitä, miltä liiallinen rasva näyttää (itse hyvä esimerkki siinä). Tätä sanotaan kasvatukseksi. Totta kai lapset järkyttyvät, jos ensimmäinen kerta, jolloin he kuulevat omaan hyvinvointiin liittyvistä asioista terkkarilla, on terkkarin vastaanotto. 

Vierailija
60/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:16"]

Tämä on kyllä niin klassinen ketju..mammat ne tuijottaa bmi:tä vaikka eihän se kerro yhtään mitään.

Mammat ei tajua että Lihas painaa enemmän kuin läski,mutta sehän on niin vaikea käsittää.

[/quote]

Näin on. Itselläni oli jossain kohtaa bmi just ja just 18, silti mahassa makkarat ja reidet thunder thighsit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi