Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä: terveydenhoitaja oli sanonut 13-vuotiaalle, että

Vierailija
08.10.2014 |

tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(

Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan epäselvää, miksi ala-asteikäisille pitää antaa painonseurantakehotuksia, jos paino on normaalia, ja KUN lapsen kehitystaso ja asema perheessä on vielä sellainen, ettei painonhallinta kuitenkaan häneltä itsenäisesti voi onnistua. Voihan sitä lasta siinä samalla ripittää esemes ilmanston lämpenemisestä ja kulutustottumuksista tai mistä tahansa, mistä pieni lapsi helposti ahdistuu aikuisen sanomana, koska ei osaa vielä laittaa asioita perspektiiviin.

Vierailija
102/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 17v. ja 160cm ja 52kg niin terkka totesi että olen liian lihava ja että pitää varoa etten enää liho.

Siihen asti olin ollut tyytyväinen itseeni mutta sen jälkeen en ollut ja laihdutin itseni äkkiä 48kg. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jestas, kyllähän nyt terkkari voi mianita, että kannattaa pitää hyvistä ruokailutottumuksista kiinni ja toki seurata vähän sitä painoakin kun keho muutenkin muuttuu. Teineillähän ylipaino on valitettavasti yleistynyt ja liikuntatottumukset muuttuneet makoiluksi. Ei kaikesta tarvitse mieltään pahoittaa ja ajatella, että sanomiset johtaisivat  anoreksiaan ja hautaan. Paremmin kai sen ylipainoisen äidin katselu kotona johtaa syömishäiriöön kuin jonkun maininta terveellisistä elämäntavoista. 

Vierailija
104/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tietää tytön mitat, ennen kuin tähän osaa oikein ottaa mitään kantaa. On terkkareita, jotka ovat vähän kajahtaneita näissä jutuissa, mutta on myös vanhempia, jotka ovat täysin sokeita jälkikasvunsa ylipainolle, koska se on omassa perheessä ja suvussa se ns. normi.

Vierailija
105/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saakun nykyään kytätään vain bmi:tä eikä katsotakaan kroppaan päin.

Olin itse _9-vuotias_ kun terkkari kysyi minulta "syötkö paljon karkkia" samalla tökkien minua kylkiin. Olin aivan samankokoinen kuin muut lapset.. Aivan todella.

Vierailija
106/130 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 10:53"]

Ja mitä lapsiin ja nuoriin vielä erityisesti tulee, niin painoindeksiä ei tule heihin edes käyttää - sen käyttö soveltuu vain pituuskasvunsa jo lopettaneille aikuisille.

[/quote]

Lapsille ja nuorille on nykyään ihan oma BMI:nsä, ISO-BMI.

Vierailija
107/130 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikä alkaa toisilla selvästi aikaisemmin. Olin normaalipainoinen, mutta en leveän lantion puolesta mahtunut lasten farkkuihin. Tuossa vaiheessa olin suunnilleen aikuispituudessani, käytin a-kuppia ja kuukautiset olivat alkaneet. Jokainen uusi vaate oli kauhun, itkun ja häpeän paikka kunnes äiti päätyi ostamaan 34 vaatteita viidesluokkalaiselle.

Vierailija
108/130 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan yläasteella terkkarilla käydessä, kun sinne lähdettiin pareittain tunneilta, että aika kovat saarnat se toinen hieman pullukampi sai. Siis oven raosta kuultuna. Laihduttaa pitäisi ja syömistavat muuttaa. Ihan oikein vaan. Parempi ne on laittaa mahdollisimman ajoissa kuntoon.

Vierailija
109/130 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:53"]

tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(

Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?

[/quote]

Vaikka kuinka täällä aikuiset tuhahtelee ja tuohtuilee ja ihmettelee miten sitä voidaan terkkarin sanomisista ottaa nokkiinsa, niin tosiasia on se, että teinit on teinejä, ja tosi herkkiä painosta mainitsemiselle.

Ystäväni aikoinaan lopetti syömisen ja laihtui 10 kiloa kuukaudessa, kun terkkari mainitsi painon nousseen liikaa. Siitä alkoi mukava syömishäiriökierre, joka jatkuu edelleen nyt 20 vuotta myöhemmin. Ja joo, voidaan sanoa että oma vika, kun ei 13-vuotiaana pystynyt paremmin asiaa käsittelemään.

Ja kun täällä nyt epäillään että ap:n tytär on läski, niin mun teini-iän poikaystävällekin oli kouluterkka sanonut tämän olevan ylipainoinen, vaikka kundi oli täysi adonis vartaloltaan, pelasi futista ja oli sen takia todella lihaksikas ja timmissä kunnossa. TUolle terkkarin kommentille me naurettiin monet kerrat.

Vierailija
110/130 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:53"]tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(

[/quote]

Törkeetä. Esikoinen oli lapsena hoikka, niin olen minäkin aina ollut. Molemmat syödään ihan reilusti, mutta kiloja ei vaan tule.
Terveitä ollaan ja elinvoimaisia.

Opettaja halusi pitää palaverin jossa oli paikalla myös terkkari ja kuraattori!?

Hirveä hiillostaminen siitä kun lapsi ei syö hyvin koulussa ja on niin hoikka. Kysymykset mitä syö kotona ja milloin jne.

Mä sanoin että katsokaa mua, olen hoikka minäkin ja syön hyvin ja pyrin syömään terveellisesti ja samaa ruokaa tarjoan lapsilleni. Kerroin myöskin sen että lapsi syö hyvin.

Mulle annettiin neuvoksi juottaa lapselle punaista maitoa!

Lapsi oli läsnä koko ajan. Kyllä potutti, olisin ymmärtänyt jos olisi ollut kyseessä liian laiha väsynyt lapsi, mutta ei ollut.

Tämä vuonna 2004, vartsikan ala-asteella kun lapsi ol Nelosella.

Vierailija
111/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi terkka kanssa 13-vuotiaana, että kannattaa pitää huolta ettei paino nouse kyseltyään ensin ruokailutottumuksistani. Mitat tuolloin 162cm ja 46kg, pienet luut ja olin tuolloin melko rimppana kun vanhoja kuvia katselee. Sipsin syömistä se varmaan ihmetteli ja ajatteli varoitella tulevaisuuden varalle, mut minähän tosi epävarmana varhaisteininä ajattelin olevani LÄSKI. Rupesin sitten todellakin katsomaan syömisiäni, loppupeleissä puhkesi syömishäiriö ja painoin alimmillani 32kg.

Nykyään olen ihan (henkisesti?:D)tasapainoinen 22 vuotias mitoilla 163cm ja 50kg varustettuna. Sairaanhoitaja kuitenkin huomautti lähiaikoina, että pitäisi painoa laskea, koska MAHAN PITÄISI OLLA LITTEÄMPI ja minulla on pieni kumpu lonkkaluitten välissä. Lähdin terveyskeskuksesta naureskellen, perus pulliaisenakin tiedän, että siellä mahassa asustelevat sisäelimeni ja kohtu sekä munasarjat siellä seassa mahaa väkisinkin työntävät vähän pullolleen. Vaikken urheilekaan, en saa seisoma-asennossa senttiä enempää peukalon ja etusormen väliin nipistettyä. En koe syytä laihduttaa.

Vierailija
112/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 01:28"]

Mulle sanoi terkka kanssa 13-vuotiaana, että kannattaa pitää huolta ettei paino nouse kyseltyään ensin ruokailutottumuksistani. Mitat tuolloin 162cm ja 46kg, pienet luut ja olin tuolloin melko rimppana kun vanhoja kuvia katselee. Sipsin syömistä se varmaan ihmetteli ja ajatteli varoitella tulevaisuuden varalle, mut minähän tosi epävarmana varhaisteininä ajattelin olevani LÄSKI. Rupesin sitten todellakin katsomaan syömisiäni, loppupeleissä puhkesi syömishäiriö ja painoin alimmillani 32kg.

Nykyään olen ihan (henkisesti?:D)tasapainoinen 22 vuotias mitoilla 163cm ja 50kg varustettuna. Sairaanhoitaja kuitenkin huomautti lähiaikoina, että pitäisi painoa laskea, koska MAHAN PITÄISI OLLA LITTEÄMPI ja minulla on pieni kumpu lonkkaluitten välissä. Lähdin terveyskeskuksesta naureskellen, perus pulliaisenakin tiedän, että siellä mahassa asustelevat sisäelimeni ja kohtu sekä munasarjat siellä seassa mahaa väkisinkin työntävät vähän pullolleen. Vaikken urheilekaan, en saa seisoma-asennossa senttiä enempää peukalon ja etusormen väliin nipistettyä. En koe syytä laihduttaa.

[/quote]

Tähän lisään vielä, että näen esim. häpyni seisoessani alasti suorassa ja katsoessani alas, tämä "mahakumpuni" ei siis ole mikään iso roikkuvatsa.

Vierailija
113/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajan velvollisuus on ottaa kantaa ylipainoon ja ennaltaehkäistä sitä koska kyseessä on terveysriski. Itselläni on vielä tallessa lapsuuteni neuvolakortti, jossa hoitaja kirjoitti nelivuotiaana ollessani "liian lihava". Äitini sitten alkoi katsoa tarkemmin mitä minulle syöttää, enkä ole koskaan ylipainoinen ollut ja katson mitä syön. Nykyisin tällaisesta kommentista varmaan joku 130-kiloinen "ihan vähän vaan pullukka" äiti ottaisi yhteyttä iltalehteen.

Vierailija
114/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:32"]

Toi terveydenhoitaja on kyl ihan väärällä alalla ja väärin koulutettu!

[/quote]

Yksinäsikö juttelet? Mitä väärää siinä on, jos pulskaa teiniä kehottaa katsomaan, ettei paino nouse liikaa?

[/quote]

Pulskaa? Terveydenhoitajat saisivat olla todella varovaisia sanomisissaan. Niitä syömishäiriöisiä tulee ilmankin näillä nykyihanteilla. 13-vuotias saa olla todella pullea ennen kuin on syytä ruveta huomauttelemaan, ja silloinkin olisi parempi olla myös vanhempien paikalla.

Vierailija
115/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 01:46"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:32"]

Toi terveydenhoitaja on kyl ihan väärällä alalla ja väärin koulutettu!

[/quote]

Yksinäsikö juttelet? Mitä väärää siinä on, jos pulskaa teiniä kehottaa katsomaan, ettei paino nouse liikaa?

[/quote]

Pulskaa? Terveydenhoitajat saisivat olla todella varovaisia sanomisissaan. Niitä syömishäiriöisiä tulee ilmankin näillä nykyihanteilla. 13-vuotias saa olla todella pullea ennen kuin on syytä ruveta huomauttelemaan, ja silloinkin olisi parempi olla myös vanhempien paikalla.

[/quote]

Niin että korkeasta verensokeristakin tulisi huomauttaa vain kun se on todella korkea, syövästä kertoa vasta kun se on pitkälle levinnyt jne. ettei vain potilas loukkaannu?

Terveyudenhoitajan velvollisuus on ottaa kantaa terveysriskeihin. Parempi puuttua siihen painoon kun se painoindeksi on jossain 25 tienoilla kuin sitten kun se on yli 40.

Vierailija
116/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt kesällä kahdeksannen luokan terveystarkastuksessa pojan kanssa. Mä olin mukana, ensin meni poika vajaa puoli tuntia oli terkan kanssa ja sitten mut pyydetiin sisään. Siellä terkka sanoi, että poika on hyvin päässyt normaaliin painoon bmi 24,4. paino oli hieman aikaisemmin noussut. kerroin huoleni, kun jannu ei enää aamuisin syö mitään. Terkka sitten juurta jaksain selitti, että hedelmän tai sokerittoman jogurtin kyllä voi syödä/juoda vaikka bussille mennessä. NIINPÄ!

Meillä oli tämä terkka aivan inhimillinen ja upea, sehän jutusteli vaikka mitä meidän kanssa ja hyvässä hengessä.

Poika oli ala-asteellakin salaa itseltään terkan ja vanhempien valvonnassa painon nousun myötä. Meni käyrien yläkanttiin, mutta onhan tuo vauvasta ollut niin, että pituus ja paino ja yhteiskäyrä ovat +2. (meillä tytär taas vastaavasti siellä miinus kakkosessa)
Terkan ei mun mielestä pitäisi ikinä sanoa noin suoraan päin naamaan, kuten ap:n tapauksessa. Ihmisiähän ne terkatkin ovat. Huonoja päiviä sattuu heillekin. Kurja, kun tuo terkka on aiheuttanut häslinkiä. Olisipa ollut inhimillinen.
Sen vaan huomasin, että yläasteelaisille aletaan jo itselle suoraan puhumaan painon kehityksestä ja syömisistä. Mikäs siinä, järkevässä iässähän nuo ovat.

Vierailija
117/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita terkalle ja sano pari valittua sanaa. Vaikka lihavuus yleinen ongelma onkin, niin nuoria kuolee ja sairastuu paljon enemmän laihuuden kuin lihavuuden vuoksi.

Minäkin tiedän tapauksen, jossa hoikalle mutta leveälanteiselle nuorelle oli sanottu noin. Sitten odotin kynnet syyhyten, milloin sanoo samoin minun omalle huomattavasti pulskemmalle samanikäiselle. Eipä koskaan sanonut, ja minä kun niin odotin että pääsisin antamaan palautetta. Olin jo varannut valmiiksi kuvan siitä noin 150-kikoisesta isomummosta, jonka jälkeläisen olivat ilmiselvästi perineet jotain häneltä, vaikka liikkuivat paljon ja söivät terveellisesti.

Ymmärtäisin kyllä, jos taustalla olisi muutenkin ilmiselvästi epäterveelliset elämätavat. Silloinkin pitäisi kiinnittää huomiota aivan johonkin muuhun kuin painoon. Vaan ei se mitään, minulle yli viisikymppiselle ämmälle YTHS:n lääkäri piti melkein tunnin luennon terveellisestä ruuasta ja liikunnasta. Ainoat 'tutkimukset' olivat paino ja verenpaine. Jälkimmäistä ei edes kertonut minulle, kun oli vissiin pettynyt kun olikin niin matala.

Vierailija
118/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:02"]Olen itse terveydenhoitaja ja minä pyrin aina hienovaraisesti kysellä ruokailu tottumuksista ja liikunnan harrastamisesta. Kyse voi olla myös koti-oloista. On lapsia jotka syövät pizzaa,hampurilaisia,vanukkaita päivittäin. Olisi mukava tietää lapsesi mitat ?
[/quote]

Oletko vähän yksinkertainen? Varsinkin teineillä on nykyisin ihan tavallista, että kotona tarjottava ruoka on monipuolista, mutta sitä ei syödä ja kaikki liikenevä raha menee lähikaupan herkkuihin. Jalkaudu sieltä toimistostasi lähikaupan kassalle päiväksi seuraamaan mitä ja miten paljon koululaiset mässyä ostavat.

Vierailija
119/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on 145cm ja 75kg, ihan normaalit mitat.

Vierailija
120/130 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 07:09"]

Tyttö on 145cm ja 75kg, ihan normaalit mitat.

[/quote]

Hehheh, olipa hauskaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän