Mitä ihmettä: terveydenhoitaja oli sanonut 13-vuotiaalle, että
tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(
Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?
Kommentit (130)
Katsokoot sitten syömisiään. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa, vai miten se meni. :) Jos syöminen kunnossa, olkoot välittämättä terkan puheista.
Kerropa ne mitat että saamme käsityksen asiasta. Syökö hän ruoka-aikoihin ja normaalia ruokaa, vai naposteleeko leipiä ja limuja?
No muistan itse lapsuudestani kun terkka (ihan aiheesta) sanoi että alkaa olla tyttö vähän pyöreessä kunnossa. Tästä isäni kuitenkin veti törkeät herneet nenään ja marssi ihan paikanpäälle kouluun nillittämään terveydenhoitajaa. Voi luoja sitä häpeän määrää, muistan sen vieläkin melkein 20 vuoden jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:55"]
Soittaminen riippuu ihan siitä minkäkokoinen tyttösi on :) Itsekin olen BMI:n mukaan ylipainoinen, vaikkei esim. vatsasta saa kolmen sentin makkaraa enemmän sormien väliin ja käytän S, tai korkeintaan M-koon vaatteita, lihakset painaa.
Mullekin on lekuri nillittänyt asiasta, en viitsinyt ottaa vatteitani pois, sanoin vaan aijaa :)
[/quote]
Ei kaikilla ylipaino kerry vatsaan. Se voi olla esim. takapuolessa ja reisissä tai selässä ja yläkropassa ja käsivarsissa.
Kun tyttö jakaa kuviaan netissä, käy ilmi miltä näyttää ja millainen on. Meidän höpinöillä siinä ei ole osaa eikä arpaa.
Olen itse terveydenhoitaja ja minä pyrin aina hienovaraisesti kysellä ruokailu tottumuksista ja liikunnan harrastamisesta. Kyse voi olla myös koti-oloista. On lapsia jotka syövät pizzaa,hampurilaisia,vanukkaita päivittäin. Olisi mukava tietää lapsesi mitat ?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:55"]
Soittaminen riippuu ihan siitä minkäkokoinen tyttösi on :) Itsekin olen BMI:n mukaan ylipainoinen, vaikkei esim. vatsasta saa kolmen sentin makkaraa enemmän sormien väliin ja käytän S, tai korkeintaan M-koon vaatteita, lihakset painaa.
Mullekin on lekuri nillittänyt asiasta, en viitsinyt ottaa vatteitani pois, sanoin vaan aijaa :)
[/quote]
Ei kaikilla ylipaino kerry vatsaan. Se voi olla esim. takapuolessa ja reisissä tai selässä ja yläkropassa ja käsivarsissa.
[/quote]
No minulla se ei ole niissäkään, ehkä S-vaatekoostakin voi jotakin päätellä? Sen takia puhuinkin myös vaatteiden poisottamisesta. Mun käsivarsistani ei saa sormien väliin puristettua yhtään mitään jos lihakset ovat jännitettyinä, ei myöskään reisistä.
AP:n tapauksessa terveydenhoitaja olisi voinut mitata tytön vyötärönympäryksen, tosin en tiedä minkälaisia viitearvoja on 13-vuotiaille. Sinulle voin kertoa, että omani menee aika reilusti alle riskimitan alarajaa :D
Soita ja kysy mitä siellä on oikein puhuttu? Olisi hyvä tietää kummankin osapuolen näkemys tilanteesta, ennekuin vedät lopullisia johtopäätöksiä.
Vaikuttaa vähän siltä, että tuosta tyttäresi kertomuksesta on jäänyt jokin oleellinen asia pois. Lapsesi vanhempana sinulla on oikeus tietää missä mennään. Kerkustele terveydenhoitajan kanssa.
Voihan ruokavaliota toki muuttaa terveellisemmäksi, mutta jos tyttäresi on normaalipainoinen, ei ole syytä alkaa laihduttamaan. Hän on vielä kasvuiässä ja muutosta kehossa tapahtuu koko ajan.
jos ei kilpirauhasen vajaatoiminta, niin sitten ne lihakset
Niin tai sitten se terkka on pöpi päästään.
Sillon kun olin itse ala-asteella. Olin lyhyt ja laiha (140cm ja 30kg 11 vuotiaana). Terveydenhoitaja sanoi päin naamaa, että olen kääpiö ja minun pitäisi laihduttaa.
Ei se aina ole lapsen syy. Kyllä niitä sairata terveydenhoitajia on.
Jaha, kiinnostavaa olisi tietää mikä äidin mielestä on solakka ja mitkä ovat äidin ja tyttären omat mitat? 130 kiloisen äidin mielestä ihan varmasti 80kg tytär on solakka. Erikoista kyllä, jos hoitaja on syyttä tuollaista möläyttänyt.
Terkkarille lähete silmälääkäriin.
Toi terveydenhoitaja on kyl ihan väärällä alalla ja väärin koulutettu!
Lapsuuskouluni terveydenhoitaja oli itse syömishäiriöinen, eli väkivaltaisessa suhteessa ja vähän eri todellisuudesssa kuin me muut. Hänen mielestään lähes jokaisen nuoren naisen (jostain syystä ei nuorten miesten) olisi pitänyt laihduttaa. Hänellä oli mm. tapana sanoa, että menkkakivut ovat merkki siitä että alkaa olla ylipainoa, koska ne johtuvat ylimääräisestä läskistä, ja buranan sijaan voisit vaikka vähän jumppailla. Sillä terkan tokaisulla oli monelle tosi kauaskantoiset seuraukset itsetuntoon ja syömisiin. Vasta aikuisena tajusin kuinka hänellä itsellään ei ollut mitään tilaa elämässä, piti aina olla mahdollisimma pieni fyysisesti ja henkisesti, kun eli sellaisessa parisuhteessa.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:32"]
Toi terveydenhoitaja on kyl ihan väärällä alalla ja väärin koulutettu!
[/quote]
Yksinäsikö juttelet? Mitä väärää siinä on, jos pulskaa teiniä kehottaa katsomaan, ettei paino nouse liikaa?
Kuinka paljon te olette joidenkin terveydenhoitajien kanssa kouluaikoina pyörineet? Mulle ei ole jäänyt heistä mitään mieleen, ei edes niitä tarkistuksia.
Meidän poika sai terkkarilta tuollaisen ilmoituksen, että ruokailutottumuksia pitää muuttaa ja liikuntaa lisätä. Meidän mielestä poika oli ruumiinrakenteltaan sopiva. Hieman nousi vanhempana ihokarvat pystyyn ja mietitytti tuleeko anoreksia pojalle. Nyt on kaikki hyvin.
Ei näytä terkkareiden puheenparsi muuttuneen kolmessa vuosikymmenessä. Joskus 80-luvulla neljäsluokkalaisilla oli terveystarkastus. Työkaverin poika oli kova urheilija, pelasi kiekko, yleisurheili jne. Vartalo oli lihaksikas, mutta ei lihava. Ihan käyrillä poika oli, mutta kuitenkin terkkari totesi, että tämän pitäisi vähän laihduttaa. Poika, joka oli hyvä suustaan, ei jäänyt sanattomaksi, vaan katseli terkkaria päästä jalkoihin ja tuumasi: "Kummankohan meistä pitäisikään laihduttaa?" Kuten arvata saattaa, niin terkkari oli huomattavan ylipainoinen!
Olin yläasteella 155cm ja painoin 45kg. Terkkari kyseli ruokailutottumuksista ja vastasin että syödään sitä mitä äiti tekee (meillä oli hyvin tarlkaa että kaapille ei menty jos ei ollut lupaa ja syödään vain kun kutsutaan syömään) ja silloin kun äiti tekee. Välipala oli aina valmiina ja ruoka tuli kun äiti tai isä ehti laittamaan ja iltapalaksi pientä ja kevyttä. Meillä urheiltiin paljon ja äiti on siis ammatiltaan ravitsemusterapeutti. Terkkari tähän tuumasi että hyvä juttu että kannattaakin katsoa ettei lähde paino nousemaan kun murrosikäisellä herkästi lähtee.
Ettei olisi ollut vain painonseurantakehoitus?