Mitä ihmettä: terveydenhoitaja oli sanonut 13-vuotiaalle, että
tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(
Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:02"]
Olen itse terveydenhoitaja ja minä pyrin aina hienovaraisesti kysellä ruokailu tottumuksista ja liikunnan harrastamisesta. Kyse voi olla myös koti-oloista. On lapsia jotka syövät pizzaa,hampurilaisia,vanukkaita päivittäin. Olisi mukava tietää lapsesi mitat ?
[/quote]
Mikä niissä hampurilaissa on niin pahaa, itse en syö, mutta ihmettelen:pihvi sämpylän välissä, miten se eroaa pihvi + perunat -ruuasta. Tietty jos niitä ahtaa monta päivässä.
Tarkemmin tuntematta tapausta muistuttaisin kuitenkin, että tuon ikäisellä on vielä pituuskasvu käynnissä. Painon suhde pituuteen tulee näin ollen vielä muuttumaan, eikö? Lasten ja nuorten (no, kenen tahansa kanssa) pitäisi olla herkkä ja hienotunteinen mitä painoon tulee. Ja mitä lapsiin ja nuoriin vielä erityisesti tulee, niin painoindeksiä ei tule heihin edes käyttää - sen käyttö soveltuu vain pituuskasvunsa jo lopettaneille aikuisille. Ja bmi on muutenkin vain yksi indikaattori, se ei kerro kehon koostumuksesta yhtikäs mitään. Kaikki tietävät, että pitkä lihaksikas henkilö voi painaa paaaljon ja olla näin ollen bmi:n mukaan ylipainoinen (vrt. lätkän pelaajat tai voimailijat). Kaiken kaikkiaan aloittajalle, jos mieltäsi vielä kuohuttaa ja olet epävarma mitä terveydenhoitaja tarkoitti, ota ihmeessä yhteyttä puhelimitse tai wilman kautta. Parempi selvittää asia, kuin jäädä murehtimaan. Terveellinen perusruokaa ja sopivasti lepoa ja liikuntaa, siinä ovat terveyden pilarit.
Se on typerää että terkat sanoo vaan suoraan että laihduta >:( ei ole kuulema hyvä jos lapsi laihduttaa vaikka voihan sitä ruokavaliota silti parantaa vähän
Mulla taas kävi päinvastoin. Sain jossain vaiheessa kasvupyrähdyksen ja kasvoin nopeasti pituutta, mutta paino ei seurannut perässä. Terkkari huolestui tästä ja tivasi vaikka kuinka pitkään mun syömistottumuksia ja että onko mulla syömishäiriötä. Totesi vielä lopuksi siihen suuntaan, että en muka olisi kertonut hänelle totuutta. Kerroin äidilleni, että terkkari ei uskonut, että syön normaalisti, joten äitini soitti hänelle ja vakuutti, että kaikki kunnossa. En muista mittojani, mutta muistan vain syöneeni tuohon aikaan aivan valtavasti :D
Koko koulu ammattikunta,ei sitä pidä kunnioittaa jos nakukalentereitakin jo tekevät.Älä välitä terkkarin urputuksesta sano,että kattoo peiliin jajne.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 07:24"]
Ja ne ap:n tyttären mitat olivat? Saisko ne vihdoin tietää?
[/quote] Eipä ne taida sulle kuulua,jos toinen huolissaan kysyy neuvoja,kyllä sen lapsen äiti varmasti tietää jos lapsella on ali tai ylipainoa.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:28"]
Meillä terkkari sanoi vuosi sitten tytölle samaa, pituutta 160 cm ja painoa 49 kg. Lapsi oli silloin "lähestymässä huolestuttavalla tavalla ylipainoisen rajaa". Urheileva nuori nainen ryhtyi tarkkailemaan syömisiään ja maaliskuussa hän painoi enää 41 kg. Kesällä rikkoutui 40 kg:n raja ja elokuussa mentiinkin sitten jo sairaalajaksolle anorexian takia. Vielä toukokuussa terkkarin mielestä tyttö oli "kivasti saanut läskiä lähtemään ja näytti silti kuin piti".
[/quote]
hommaa väristyskirja!
Nää on niin viihdyttäviä nää keskustelut ku mammat pääsee vauhtiin! :D
Siskoni on juuri tällainen. Hänen poikansa on aika reilusti ylipainoinen, mutta sai ihan järjettömät kielarit kun koulun terkka oli kysellyt syömisistä jne. Terkka oli myös soittanut suoraan siskolleni eikä siis puhunut pojan edessä huolestuneena pojan painosta. Sanomattakin selvää, että siskoni haukkui terkan alimpaan helvettiin. Ja kyllä, siskoni on ihan reilusti ylipainoinen itsekin ja kotona syödään herkkuja joka päivä...
Meillä yläasteen terkan oma tyttö on alipainoinen suorittaja, kympin tyttö. Se vähän kyllä vaikuttaa hänen työhönsä. Nuoret itsekin sanoo, että terkan tyttö on anorektikko, kun silmänaluset ovat jo mustat ja kasvot ihan kalpeat ja jalat ovat enää tikut ja ranteiden luutkin näkyy läpi. Äitinsä on ylpeä tytöstä, joka saa kymppejä ja on hoikka.
Tyttö lähti nyt lukioon ja ei varmaan kauan kestä kouluterveydenhoitajaäitinsä vaatimuksia, vaan vetää itsensä kiikkuun. Siinä vaiheessa mahtaa kouluterveydenhoitajaa vituttaa, kun ne pulleammat lapset pärjää elämässä, mutta hänen anorektikkotyttönsä tuhkaa heitellään siunattuun maahan.