Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä: terveydenhoitaja oli sanonut 13-vuotiaalle, että

Vierailija
08.10.2014 |

tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(

Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:55"]

Soittaminen riippuu ihan siitä minkäkokoinen tyttösi on :) Itsekin olen BMI:n mukaan ylipainoinen, vaikkei esim. vatsasta saa kolmen sentin makkaraa enemmän sormien väliin ja käytän S, tai korkeintaan M-koon vaatteita, lihakset painaa.

Mullekin on lekuri nillittänyt asiasta, en viitsinyt ottaa vatteitani pois, sanoin vaan aijaa :)

[/quote]

Ei 13-vuotiaalla voi olla lihaksia vielä niin paljoa, että ne vaikuttaisivat ylipainotuomioon. Ei etenkään tytöllä. AP:n tytär on ylipainoinen, ja sillä siisti. AP ei sitä tietenkään itse näe, kun on oma kullanmuru kyseessä.

Vierailija
22/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin se juttelu vanhempien kanssa kotona aiheesta on tärkeää, terkkari on voinut yleisesti puhua ruokailutottumuksista, lapsi sitten ajattelee OLEN LÄSKI - ja hysteerikkoäiti kotona tietenkin kuvittelee terkkarin olevan mielisairas psykopaatti joka tuhoaa lapsen mielenterveyden ja ajaa hänet anoreksiaan. Kyllä terveellisestä elämästä  täytyy puhua jo nuorena!  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että eivät ne keskustelut ole oikeasti menneet välttämättä ihan sillä tavalla, kuin murkku kotona kertoo! Kannattaa varmaan soittaa terkkarille ja kysyä asiasta. Mitä järkeä tätä keskustelua on täällä käydä?

Vierailija
24/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivu2

Vierailija
25/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:02"]Olen itse terveydenhoitaja ja minä pyrin aina hienovaraisesti kysellä ruokailu tottumuksista ja liikunnan harrastamisesta. Kyse voi olla myös koti-oloista. On lapsia jotka syövät pizzaa,hampurilaisia,vanukkaita päivittäin. Olisi mukava tietää lapsesi mitat ?
[/quote]

Terveydenhoitajaopintojen aikana olisi selkeästi syytä käydä läpi kielioppia. "Pyrin hienovaraisesti kysellä" - tuosta lauseesta ei erkkikään ota selvää ja viesti suorastaan vilisee muitakin kielioppivirheitä.

Vierailija
26/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mammat ovat aivan paniikissa. Aloittajan pitäisi kertoa vähän mittoja, ennenkuin aletaan syyllistämään kaikkia terkkareita. Tosiasia on kuitenkin se, että vain 17% aikuisista jotka ovat ylipainoisia, ovat olleen lapsena normaalipainoisia.
Se ylipainon kerryttäminen pitäisi pysäyttää heti lapsuudessa, tai suurella todennäköisyydellä on sitä sitten koko ikänsä. Terveydenhoitaja ei ole koskaan minulle alkanut painosta sanomaan mitään, ja 4 eri terkkaa ollut ainakin. Mitat on ollut pahimmillaan 170.5cm/76kg vastaanotolla, ja silloinkaan ei sanottu mitään. Olen tuosta sitten itsekseni laihdutellut 68 kiloiseksi mikä on normaalipainoa.
Oletteko te niin sokeita lapsenne ulkomuodolle ja "lihas painaa enemmän!!1", no suruksenne voin todeta ettei kellään 12-13 vuotiaalla tytöllä ole mitään älytöntä lihasmassaa luonnostaan taikka vaikka harrastaisikin urheilua, ellet ole kuulantyöntäjä.
Vähän kritiikkiä ja peiliin katsomista.

Vierailija
27/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lukion/yläasteen aikainen terkkari kyllä möläytteli näitä vähän mitä sun sattuu. Hän ei tuntunut osaavan suhteuttaa asioita, vaan tuijotti puntaria orjallisesti ja sitten vertaili taulukoihin. Muistan yhden tytön, joka oli todella pitkä ja roteva rakenteeltaan, mutta läskiä eli puhdasta ylimääräistä hänellä ei ollut, lihaksia kyllä urheilua harrastavana, muttei tosiaan ollut pullukka. Noh, 20 senttiä muita ikäisiään pidempänä ja "miesmäisellä" vartalolla siunattuna se puntari saattoipi näyttää vähän 160cm 55kg Maijaa enemmän, mutta ei se kyllä olis oikeuttanut terkkaria saarnaamaan sille tytölle siihen tyyliin - sanoi suoraan 15-vuotiaalle, että kyllä sun nyt on vaan otettava itseäsi niskasta kiinni ja laihdutettava. Suretti tytön puolesta ihan kauheasti tuo terkkarin saarnaus, koska hänellä oli elämäntavat kunnossa, oli raitis nuori ja harrasti paljon erilaisia liikuntalajeja... Kun tarpeeksi monessa terveystarkastuksessa sai kuulla saman kauhistelun yms. ryhtyi sitten laihduttamaan ja oli lopulta niin pienessä kunnossa, kun vaan ihminen voi. Tie parantumiseen oli sitten pitkä... 

Vierailija
28/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästikin lapsi on oikeasti ylipainoinen, kun ap ei suostu mittoja kertomaan. Ihan asiasta siis terkkari huomautti.

Vierailija
29/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:05"]

Soita ja kysy mitä siellä on oikein puhuttu? Olisi hyvä tietää kummankin osapuolen näkemys tilanteesta, ennekuin vedät lopullisia johtopäätöksiä.

Vaikuttaa vähän siltä, että tuosta tyttäresi kertomuksesta on jäänyt jokin oleellinen asia pois. Lapsesi vanhempana sinulla on oikeus tietää missä mennään.  Kerkustele terveydenhoitajan kanssa.

Voihan ruokavaliota toki muuttaa terveellisemmäksi, mutta jos tyttäresi on normaalipainoinen, ei ole syytä alkaa laihduttamaan. Hän on vielä kasvuiässä ja muutosta kehossa tapahtuu koko ajan.

[/quote]

Terveydenhoitaja EI saa puhua potilaidensa asioista edes vanhemmille

Vierailija
31/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 4lk yhden lihavan tytön kanssa terkkarill tarkastuksessa. Tyttö punnittiin ja painoi 80kg johon terkka "olisit ihan nätti jos laihduttaisit". Tuli tosi paha mieli tytön puolesta kun sitä noin nöyryytettiin ;(

Vierailija
32/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin käski terkka laihduttamaan 13-vuotiaana. Olin 155cm ja 45kg.

Vierailija
33/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:51"]

Kun olin 17v. ja 160cm ja 52kg niin terkka totesi että olen liian lihava ja että pitää varoa etten enää liho.

Siihen asti olin ollut tyytyväinen itseeni mutta sen jälkeen en ollut ja laihdutin itseni äkkiä 48kg. 

[/quote]

Herraisä! Mun melkein-14-vee on 160/49 ja lähes päivittäin ihmettelen, miten voikin olla tytöllä noin täydellinen vartalo. Todella tökerö terkka teillä!

[/quote]

Minä olin 170cm ja painoin 60kg, terveydenhoitaja siunaili pillereitä hakiessani, että miten meinaan näin ylipainoisena uskaltaa pillereitä syödä. Olin silloin 16v.

Ja kyllä, myönnän, että traumat jäi. Näen itseni aina läskinä, vaikka tutut sanoo, että älä hulluja puhu, sinähän olet hoikka. Bmi on edelleen 21 ja olen 50 vuotta.

Joten terveydenhoitajien kannattaisi hiukan miettiä, mitä sanovat. Oma itsetuntoni ainakin oli huono eräiden lapsuudenjuttujen takia. Kaikki nuoret eivät ole hyväitsetuntosia ja vahvoja luonteeltaan.

Vierailija
34/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:53"]

tämä alkaa olla ylipainoinen ja pitäisi katsoa syömisiään. Tyttö ei ole yhtää pyöreän näköinen, vaan todella solakka! Harrastaa paljon liikuntaa, joten lihaksia voi olla. Nytt tyttö ihan maassa ja kyselee, onko hän lihava:(

Miten voin auttaa tyttöä, ties vaikka saa anoreksian! Soitanko terkalle ja sanon pari valittua sanaa?

[/quote]

Täällä on kyselty paljon mittoja, mutta et ole vastanut. Jos ylipainoon meneminen tarkoittaa > BMI 25, niin esim. minun mitoillani se olisi ollut > 70,56 kg/168 cm

Harrastin aktiivisesti yleisurheilua ja olin lihaksikas, mitat olivat 65kg/168 cm. Niin kyllä 13 voi todellakin olla lihaksikas, mutta tuskin sentään niin lihaksikas kuin jokun kuulantyöntäjä. Eräskin urheilija oli todella painava kun kannoin reppuselässä, vaikka ulkonäön perusteella olisi luullut paljon kevyemmäksi.

Vierailija
35/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:58"]

Kun olin 17v. ja 160cm ja 52kg niin terkka totesi että olen liian lihava ja että pitää varoa etten enää liho.

Siihen asti olin ollut tyytyväinen itseeni mutta sen jälkeen en ollut ja laihdutin itseni äkkiä 48kg. 

[/quote]

Herraisä! Mun melkein-14-vee on 160/49 ja lähes päivittäin ihmettelen, miten voikin olla tytöllä noin täydellinen vartalo. Todella tökerö terkka teillä!

[/quote]

Minä olin 170cm ja painoin 60kg, terveydenhoitaja siunaili pillereitä hakiessani, että miten meinaan näin ylipainoisena uskaltaa pillereitä syödä. Olin silloin 16v.

Ja kyllä, myönnän, että traumat jäi. Näen itseni aina läskinä, vaikka tutut sanoo, että älä hulluja puhu, sinähän olet hoikka. Bmi on edelleen 21 ja olen 50 vuotta.

Joten terveydenhoitajien kannattaisi hiukan miettiä, mitä sanovat. Oma itsetuntoni ainakin oli huono eräiden lapsuudenjuttujen takia. Kaikki nuoret eivät ole hyväitsetuntosia ja vahvoja luonteeltaan.

[/quote]

Joo, mutta ei noihin vanhoihin asioihin kannata jäädä roikkumaan. Välillä tuntuu että jotkut jäävät ihan tahallaan roikkumaan ja oikein kylpevät niissä syövereissä. "Olen läski, mulla on BMI 21" haloo hei!

Vierailija
36/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:55"]

Muakin käski terkka laihduttamaan 13-vuotiaana. Olin 155cm ja 45kg.

[/quote]

Mulla oli ihan sama juttu, olin ollut tosi hoikka koko lapsuuden ja paino oli sitten noussut(tuohon 45:een). Terkka kattoi ihmeissään vakaa ja minua ja kysyi mitä olen alkanut syömään! Kun on paino noussut!

Ja vuosia myöhemmin painoni lähenteli kuuttakymmentä (toki pituuttakin oli tullut ) eikä lääkärissä oltu moksiskaan, vaikka painoindeksi oli varmaan 22!

Kyllä, jäi vähän traumat silloin nuorena. Että kuinka laiha sitä pitäisi olla.

Vierailija
37/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuako panttaat niistä mitoista, koko keskustelu on turha ilman niitä.

Vierailija
38/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella moni vanhempi on täysin sokea oman lapsensa ylipainolle.

Vuosi vuodelta ylipainoisten oppilaiden määrä kasvaa.

terveisin alakoulun ope

Vierailija
39/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 16:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo, mutta ei noihin vanhoihin asioihin kannata jäädä roikkumaan. Välillä tuntuu että jotkut jäävät ihan tahallaan roikkumaan ja oikein kylpevät niissä syövereissä. "Olen läski, mulla on BMI 21" haloo hei!

[/quote]

Ei se meinaa, että jää roikkumaan. Mutta joskus herkkä mieli ei kestä sitä, kun sen paskakasan päälle tullaan lisäksi vielä ammatti-ihmisen puolesta järisyttämään itsetuntoa. Joten siksi terveydenhuoltoalan ihmisten pitäisi muistaa aina ammatillisuus. Jos th itse ihailee anorektisen laihoja ihmisiä, hän ei saa tuoda henkilökohtaista mielipidettä esille, vaan muistaa ammatillisuus ja tehdä huomautukset sen mukaan, mikä on virallinen totuus.

Eli hoitoalan ihminen ei voi nuorille mennä mutu-tuntuman pohjalta, että olet kyllä lihava, kun musta tuntuu, että kaikki, jotka ei ole anorektisen laihoja ja ei täytä minun ihanteita, on lihavia.

Joskus se voi olla se viimeinen heinänkorsi, mikä murtaa kamelin selän.

Vierailija
40/130 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa todellisuudessasko juttelet? Johan aloittaja totesi ettei tyttö ole pulska, vaan solakka ja urheilee paljon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän