Mulla ei ole varaa ostaa talvitakkia.
Kolme lasta, kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tämä on täysin käsittämätöntä, että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa keskituloiset perheelliset ihmiset ovat tällaisessa tilanteessa.
Meille ei tilata lehtiä, emme juo alkoholia, emme polta tupakkaa, ruoka tehdään itse, ei käydä koskaan missään. Auto on pakko olla työn takia, muuten luopuisimme siitäkin. Lapsilla on halvat harrastukset. Asuntolainaa maksetaan 1700 euroa kuussa.
Rahaa menee nettiin, puhelimiin, vakuutuksiin jne sen verran, että viivan alle jää 25€ per päivä kaikkeen elämiseen. Siitä maksetaan vaatteet, ruoka, shampoot ja ihan kaikki lasten kavereiden synttärilahjoista kampaajiin (jossa kävin viimeksi helmikuussa..). Päivähoitomaksuja ei enää ole.
Käytiin jo yhdellä talousneuvollakin tätä pohtimassa, mutta ei tälle mitään voi. Ei ole enää mitään, mistä nipistää. Auton voi myydä, jos jaksaa polkea 50km päivittäin pyörällä ympäri vuoden suuntaansa - julkinen liikenne ei toimi töihin asti. Voitaisiin lopettaa lasten harrastukset. Voitaisiin nipistää vielä niin, että todellakaan ikinä koskaan tehdä yhtään mitään. Ei koskaan Linnanmäelle, ei ikinä syödä ulkona, ei koskaan osteta lahjoja kenellekään.
Ensi vuodesta tulee vielä hauskempaa, kun lapsilisiä pienennetään. Hurraa! Onneksi me olemme keskituloisia ja mehän pärjäämme. Eiku.
Kommentit (187)
Ostin juuri kirppikseltä Whyredin takin kympillä. Alunperin maksanut yli 400€. :) Kyllä siellä kirppareilla on muutakin kuin jotain 90-luvun anttilakamaa, kun vaan tietää mistä etsiä. Merkkivaatteita halvalla löytyy varsinkin rikkaitten asuinalueiden kirppareilta.
No ap elää yli varojen. Asunto on liian kallis tuloihin nähden.
Vertaaminen on typerää, mutta jotenkin ap.n ruikutus ottaa pattiin. Minä aikoinaan erosin, jouduon repimään lapset kodistaan, johon ei ollut varaa ja miutettiin vuokralle. Parin vuoden päästä jouduin vuodeksi sairaslomalle ja taas tulot putosi. Jouduttiin jälleen muuttamaan halvempaan, kaupungin vuokra-asuntoon. Tästä huolimatta en.sinä talvena ostanut itselleni mitään. Kuljin lenkkareissa kelillä kuin kelillä ja autoa ei ollut. Ei ollut siihen enää varaa. Tukia en saanut, koska tulot keikkuivat sentilleen siinä rajalla. Kyllä se silloin konkretisoitui, että kuinka ihminen voi pudota elintasostaan eri tapahtumien johdosta.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:03"]Ei ole täälläkään varaa. Ei takkiin eikä kenkiin. Olen opiskelija, ei lapsia, ei miestä. Minulle jää kuukaudessa 300 € käteen vuokran jälkeen joata menee sähkö, puhelin ymsyms. Äitini on neljän lapsen yh, kolme asuu vielä hänen luonaan ja hän on sairaanhoitaja joten ei oo paljoa rahaa lainailla. Nuo kolme muuta on yläasteikäisestä alaspäin. Isä on kuollut. Isovanhemmilta ei kehtaa pyytää apua kun niitäkin on molempien vamjempien puolelta yksi jäljellä ja eläkkeillä hekin menevät. Kummalaan vanhemmillamme ei ole sisaruksia. Eli taitaa tulla kylmä talvi..
[/quote]
Lisään tähän vielä että opiskelen eri paikkakunnalla muun perheen kanssa ja koululla ei ole asuntolaa. Viimetalven menin 2vuotta vanhalla takilla jonka alle tarpeeksi huppareita. Nyt tuon takin vetoketju petti. Samaa takkia olen aina käyttänyt niin kauan kun on hajonnut.
[/quote]Niin mitä on ne ymsyms? Paljonko puhelin, sähkö ja paljonko menee ruokaan yhdellä hengellä? En ihan usko ettei rahaa jäis takkiin asti?
Kirppikseltä löytyy halpoja ja hyviä vaatteita. Itsekin oon myynyt ihan kivan UNTUVAtalvitakin kirppiksellä eurolla. Meni heti kaupaksi. Ja ostan siis myös itse paljon vaatteita kirppikseltä, en pelkästään myy. Ja mainittakoon vielä, että toimin asiantuntija-ammatissa, jossa pitää näyttää siistiltä. Mut perheen varsinainen ongelma taitaa olla tuo ylisuuri asuntolaina. Mikä pankki edes myöntää tuollaista lainaa noilla tuloilla?
Ei ap:lla ole muuta kuin identieettiongelma. Pitää myöntää itselleen, että hei me olemme keskituloinen pariskunta emme presidenttipariskunta. Niimpä meidän pitää etsiä normaali asunto - ei maksaa itseämme kipeäksi jostain luksusresidenssistä. Elämä on valintoja täynnä - jos maksatte tuollaista lainaa joka kk, kaikesta muusta piitää pihistää. Fakta.
Mitä?? Lainalyhennys 1700€/kk?! Oli pakko hankkia kallis asunto töiden läheltä, mutta työmatka onkin 50km ja siihen tarvitsette auton? Nyt järki käteen hyvä ihminen. Jokin tässä ei täsmää. Lainalyhennyksen tulisi olla maks. 1/3 nettotuloista. Joko muutatte, tai neuvottelette pankin kanssa lyhennyksestä.
Ei oo AP enää mitään vastaillut?
Meillä on keskimääräistä paremmat tulot, ja SILTI asuntolainaa lyhennämme noin tonnin kuussa + korot. Tämä siis säännöllinen lyhennys, ylimääräisiä lyhennyksiä tehdään lisäksi sitten usein. Mitä ne keskitulot ovat? Nettona n. 3500-4500e/kk vai paljonko? Kyllä todella miettisin myös asunnon myyntiä ja muuttoa edullisempaan AP:n tilanteessa. Paljonko olette saaneet asuntoa lyhennettyä? Saatteko lainat kuitattua vaikka joutuisitte myymään asunnon tappiolla nykyisessä markkinatilanteessa?
Miksi pitää asua hevonperseessä? Jos teillä on 50 km (25 km suuntaansa) matkaa töihin, ei teillä ole mitään perustetta asua juuri tuossa paikassa. Teillä ei ole varaa autoon. Muuttakaa lähemmäksi tai vaihtakaa työpaikkaa.
Meillä on miehen kanssa paljon pienemmät tulodt ja ostin juuri satasen takin.
Herranjestas mikä laina! Meillä menee pääkaupunkiseudulla 120 neliöisen paritalon puolikkaan lyhennykseen vajaa tonni kuussa. Tohon kuuluu myös kaks remppalainaa, kun koko kämppä laitettu uusiks. Tulomme ovat hyvät (bruttona n. 14000) kuussa mut ei tulis mieleenkään maksaa asumisesta enempää.
Tsemppiä ap! Kyllä sinä selviät! Jos asut etelä-Suomessa, talvi voi hyvällä tuurilla alkaa vasta joulun jälkeen. Yritä ostaa takki alesta joulun jälkeen. Tai pyydä vaikka sukulaiselta lahjakortti joululahjaksi esim urheilukauppaan tai sokokselle.
Olen kyllä huolissani suomalaisista. Normaalit ihmiset on talousvaikeuksissa. Onko teillä ap lapsille talvivaatteet ja kengät hankittu?
Teillä on ihan liikaa asuntolainaa. Ei ole mitään järkeä kituuttaa tuolla tavalla että saa asua omistusasunnossa. Onko mahdollista pidentää laina-aikaa että lyhennys pienenisi edes vähän tai vaihtaa asuntoa pienempään ja halvempaan. Tai sitten on hankittava jostain lisätuloja. Ei tuossa oikein muita vaihtoehtoja ole.
Mun mielestä tää on pankilta aika vastuutonta toimintaa. Heidänhän pitää varmistaa, että asuntolaina on lainanottajalle sopiva eikä liian suuri. Perusnyrkkisääntö on, että lainan maksun jälkeen pitäis jäädä tonni per lärvi käteen kuukausipalkasta, jolloin rahaa jäisi peruskulujen jälkeen hieman myös harrastuksiin, matkusteluun yms. Kahden hengen taloudessa nettotulojen per henki pitäisi siis olla noin 1850 euroa, jos ajatellaan, että kumpikin maksais lainaa sen 850 euroa. Tämä edellyttää noin 3000 euron bruttotuloja per henki. Ja lapsiperheellä tietysti käteen pitäisi jäädä todella paljon enemmän, jos ajatellaan, että koko perhe haluaa tehdä edellä mainittuja asioita. Jotta kolmelapsinen kahden vanhemman perhe voisi elää melko huolettomasti, yhteenlaskettujen nettotulojen pitäisi tässä tapauksessa olla noin 6700 euroa (1000 e per lärvi + asuntolaina). Bruttona voi varmaan kertoa kahdella tuon summan. Että enpä ihmettele yhtään, ettei yhtälö toimi.
Mä sain kirpparilta tosi hyvän talvitakin 8e.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 11:57"]
Miksi ihmeessä maksatte noin paljon lainaa?? Itsehän olette itsenne ahdinkoon näemmä työntäneet...
[/quote]
On pakko asua täällä, josta töitä saa. Ja koska asuntojen hinnat ovat täällä mitä ovat, on pakko olla iso asunto ja siis iso laina.
Kyllä, oma valinta oli tehdä kolme lasta. Olisi pitänyt jättäytyä lapsettomasti, niin olisi varaa elää. Hieno juttu vaan Suomelle, jos kenelläkään ei ole kohta varaa hankkia lapsia.
ap
[/quote]
Mun on pakko myöntää että kolmannen lapsen jälkeen olen huomannut että meillä ei olisi ollut varaa tähän kolmanteen. Ei sitä silloin tajunnut koululaisten kuluja kun laski vaan että koska pääsee vaipparuljansseista eroon.. Mulla on kans tilanne tällä hetkellä se että palkkaan on viikko, tilillä 70€ jolla ei paljon pötkitä, just ja just selviän ruokaostoksista. Mun on pakko hankkia lapsille viikonloppuna kunnon kengät, lenkkareillä ei enää pärjää, luotolle se sitten taas ja ensi viikolla makselen edelliskuukauden luottorästejä.. Tää on tosi syvältä. Olen röntgenhoitaja kunnallisella puolella ja kyllä syö kun kuvissa käy noi somalit kersoineen uutuudenhohtavissa goretex värmeissään ja mun lapset vetelee virttyneissä lenkkareissaan kun äitin palkka ei riitä lasten kenkiin :/
Mulla on ehkä kerran ollut tulot kuussa 1700 nettona. Tällä hetkellä sairaseläkkeellä n. 800 euroa. Ärsyttää ihmiset jotka valittavat että ovat niin köyhiä vaikka maksavat reilusti päälle tonneja lainoja pois isoista taloistaan. Onneksi itse tykkään asua vuokralla kerrostalossa, en ole kateellinen lukaalien omistajille. Itseasiassa uskon että omaisuus ei aiheuta ihmisille muuta kuin stressiä ja harmia.
Itsellä ei tosiaan ole koskaan ollut varaa tehdä lapsia.
Oma talvitakkini on kirpputorilta 1 euro, käytössä varmaan viidettä talvea. Minulla olisi kaksi muutakin talvitakkia(liian isoja) joista toisen voisin antaa ilmaiseksi sellaiselle jolla ei ole varaa ostaa takkia, mutta koko on M-L.
Lisäksi kasvissyöjänä voisin vinkata myös muutaman säästövinkin, vaihda joskus jauheliha soijarouheeseen tai jatka jauhelihaa soijarouheella. Lihan sijasta kannattaa käyttää joskus papuja ja linssejä.
Käy kysymässä, jos pelastusarmeijasta tai kirkon diakonilta saisit takin.
ei takin ole pakko olla vedenkestävä. Ei esim 80-luvulla ollut olemassa mitään vedenkestäviä takkeja. Takin päälle voi laittaa kertakäyttösadetakin tai -viitan, jos on tarvis. Sellainen kertakäyttösadetakki kestää kyllä varovaisesti käytettynä varmasti puolen talven loskasadekelit.
Kirppariostoksilla kannattaa myös muistaa ns.ennakointi.
Kesähelteillä kirppareilta saa talvitakkeja aivan naurettavan halvalla. Porukat kun eivät kesällä edes muista, että se talvikin on tulossa. Sama koskee lasten talvivaatteita.
Nyt kun on taas talvisesonki päällä, on kirppareiltakin takin löytyminen hankalampaa ja hinnatkin talvitavaroissa korkeammat. Nyt sieltä kannataa metsästää tulevan kevään/kesän kamppeita.
Viime heinäkuun helteillä esim. Hietsun Kirpparilta sai talvitakkeja lähes ilmaiseksi. Kukaan ei jaksanut/viitsinyt niitä edes vilkaista. Minä ostin 2kpl, 4eur takki.