Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla ei ole varaa ostaa talvitakkia.

Vierailija
08.10.2014 |

Kolme lasta, kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tämä on täysin käsittämätöntä, että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa keskituloiset perheelliset ihmiset ovat tällaisessa tilanteessa.

Meille ei tilata lehtiä, emme juo alkoholia, emme polta tupakkaa, ruoka tehdään itse, ei käydä koskaan missään. Auto on pakko olla työn takia, muuten luopuisimme siitäkin. Lapsilla on halvat harrastukset. Asuntolainaa maksetaan 1700 euroa kuussa.

Rahaa menee nettiin, puhelimiin, vakuutuksiin jne sen verran, että viivan alle jää 25€ per päivä kaikkeen elämiseen. Siitä maksetaan vaatteet, ruoka, shampoot ja ihan kaikki lasten kavereiden synttärilahjoista kampaajiin (jossa kävin viimeksi helmikuussa..). Päivähoitomaksuja ei enää ole.

Käytiin jo yhdellä talousneuvollakin tätä pohtimassa, mutta ei tälle mitään voi. Ei ole enää mitään, mistä nipistää. Auton voi myydä, jos jaksaa polkea 50km päivittäin pyörällä ympäri vuoden suuntaansa - julkinen liikenne ei toimi töihin asti. Voitaisiin lopettaa lasten harrastukset. Voitaisiin nipistää vielä niin, että todellakaan ikinä koskaan tehdä yhtään mitään. Ei koskaan Linnanmäelle, ei ikinä syödä ulkona, ei koskaan osteta lahjoja kenellekään.

Ensi vuodesta tulee vielä hauskempaa, kun lapsilisiä pienennetään. Hurraa! Onneksi me olemme keskituloisia ja mehän pärjäämme. Eiku.

Kommentit (187)

Vierailija
81/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole täälläkään varaa. Ei takkiin eikä kenkiin. Olen opiskelija, ei lapsia, ei miestä. Minulle jää kuukaudessa 300 € käteen vuokran jälkeen joata menee sähkö, puhelin ymsyms. Äitini on neljän lapsen yh, kolme asuu vielä hänen luonaan ja hän on sairaanhoitaja joten ei oo paljoa rahaa lainailla. Nuo kolme muuta on yläasteikäisestä alaspäin. Isä on kuollut. Isovanhemmilta ei kehtaa pyytää apua kun niitäkin on molempien vamjempien puolelta yksi jäljellä ja eläkkeillä hekin menevät. Kummalaan vanhemmillamme ei ole sisaruksia. Eli taitaa tulla kylmä talvi..

Vierailija
82/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ap. Paljon teidän nettotulot on lapsilisät mukaan lukien (ja montako lasta on perheessä) ja paljon on asumiskulut mukaanlukien kaikki eli lainanlyhennys, sähkö, vesi....? Näiden summien tietäminen valoittaa jo aika paljon mikä on perheen taloudellinen tilanne oikeasti.  Monesti on vain niin että joku toinen perhe pärjää jollain nettotuloilla ok mutta joku toinen täsmälleen samoilla nettotuloilla ja samalla perhekoolla valittaa että nälkää pitää nähdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kallis asunto. Perussyy on se. Kirppareilta saa takkeja!

Vierailija
84/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli asuntolaina, lyhennys 1300 € kuukaudessa. Olen sh ja mies asentaja.Molemmilla autot,ilman autoa ei maaseudulla pärjää. Rahat tiukalla koko ajan. Myimme asunnon ja nyt asumme vuokralla, kiva nätti koti,vuokra 700 €/ kk.

Vierailija
85/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan yksin asuntolainaa 900 €/kk ja on kaksi lasta. Mihin teidän rahat menee, jos teitä on kaksi työssäkäyvää keskituloista aikuista?

Vierailija
86/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:03"]Ei ole täälläkään varaa. Ei takkiin eikä kenkiin. Olen opiskelija, ei lapsia, ei miestä. Minulle jää kuukaudessa 300 € käteen vuokran jälkeen joata menee sähkö, puhelin ymsyms. Äitini on neljän lapsen yh, kolme asuu vielä hänen luonaan ja hän on sairaanhoitaja joten ei oo paljoa rahaa lainailla. Nuo kolme muuta on yläasteikäisestä alaspäin. Isä on kuollut. Isovanhemmilta ei kehtaa pyytää apua kun niitäkin on molempien vamjempien puolelta yksi jäljellä ja eläkkeillä hekin menevät. Kummalaan vanhemmillamme ei ole sisaruksia. Eli taitaa tulla kylmä talvi..
[/quote]

Lisään tähän vielä että opiskelen eri paikkakunnalla muun perheen kanssa ja koululla ei ole asuntolaa. Viimetalven menin 2vuotta vanhalla takilla jonka alle tarpeeksi huppareita. Nyt tuon takin vetoketju petti. Samaa takkia olen aina käyttänyt niin kauan kun on hajonnut.

Vierailija
87/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:06"]

Meillä oli asuntolaina, lyhennys 1300 € kuukaudessa. Olen sh ja mies asentaja.Molemmilla autot,ilman autoa ei maaseudulla pärjää. Rahat tiukalla koko ajan. Myimme asunnon ja nyt asumme vuokralla, kiva nätti koti,vuokra 700 €/ kk.

[/quote]

Aika harvoin on tällainen tilanne, tai sitten maksoitte omaa pois 10v maksuohjelmalla.

Vierailija
88/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:03"]Ei ole täälläkään varaa. Ei takkiin eikä kenkiin. Olen opiskelija, ei lapsia, ei miestä. Minulle jää kuukaudessa 300 € käteen vuokran jälkeen joata menee sähkö, puhelin ymsyms. Äitini on neljän lapsen yh, kolme asuu vielä hänen luonaan ja hän on sairaanhoitaja joten ei oo paljoa rahaa lainailla. Nuo kolme muuta on yläasteikäisestä alaspäin. Isä on kuollut. Isovanhemmilta ei kehtaa pyytää apua kun niitäkin on molempien vamjempien puolelta yksi jäljellä ja eläkkeillä hekin menevät. Kummalaan vanhemmillamme ei ole sisaruksia. Eli taitaa tulla kylmä talvi.. [/quote] Lisään tähän vielä että opiskelen eri paikkakunnalla muun perheen kanssa ja koululla ei ole asuntolaa. Viimetalven menin 2vuotta vanhalla takilla jonka alle tarpeeksi huppareita. Nyt tuon takin vetoketju petti. Samaa takkia olen aina käyttänyt niin kauan kun on hajonnut.

[/quote]Kaksi vuotta, ja takki hajosi? Miten ihmeessä kohtelet vaatteitasi? Minulla on ollut sama talvitakki jo seitsemän vuotta, ja se on alkujaankin joku halpis. Edelleen ehkä ja hyvässä kunnossa. 

Eikä sinun vetoketjun hajoamisen takia tarvitse uutta takkia hankkia. Korjaat vetoketjun, tai vaihdat sen uuteen. Aivan varmasti saat jostain lainaan ompelukoneen, tai voit jonkun kotona ommella. Köyhällä ei ole varaa ostaa noin usein uutta.

Vierailija
89/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:27"]

Ahkerasti vaan kirppiksiä kyttäämään, kyllä sieltä takki vielä löytyy :) Itsekin vein juuri viisi takkia tästä perheestä kirppikselle.

[/quote]

Olivatko kaikki viisi kokoa xl?

[/quote]

:D Oletko tyhmä tai jotakin? Viestin pointti tuskin oli se, että ap:ta varten on kirppikselle juuri viety viisi xl-koon takkia vaan se, että sinne kirppikselle rahdataan vaatetta/takkeja tasaiseen tahtiin, täytyy vain olla kärppänä kytiksellä.

Vierailija
90/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tori.fi ihan annetaan talvitakki.

Vierailija
91/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:15"]

...täytyy vain olla kärppänä kytiksellä.

[/quote]

Työssäkäyvällä 3-lapsisen perheen äidillä varmaan onkin aikaa päivystää niitä kirppisten tavaroiden vaihtopäiviä jos meinaa jotain kivaa löytää, parhaat jutut kun tunnetusti viedään aina päältä.

Vierailija
92/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään pienituloisella ei ole varaa 1700€ lainanlyhäriin kuukaudessa joten rikas vikisee kun tulot pienentyneet. Talousneuvonta ei autakaan jos asiat on noin hyvin ja kehtaat valittaa! Eikö riitä hulppeaan elämäntyyliin rahat?

Vierailija
93/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:07"]Viimetalven menin 2vuotta vanhalla takilla jonka alle tarpeeksi huppareita. Nyt tuon takin vetoketju petti. Samaa takkia olen aina käyttänyt niin kauan kun on hajonnut.

[/quote]

Melkoista uusavuttomuutta jos ei ymmärrä vaihtaa/vaihdattaa takkiin uutta vetoketjua.

Vierailija
94/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:15"]

...täytyy vain olla kärppänä kytiksellä.

[/quote]

Työssäkäyvällä 3-lapsisen perheen äidillä varmaan onkin aikaa päivystää niitä kirppisten tavaroiden vaihtopäiviä jos meinaa jotain kivaa löytää, parhaat jutut kun tunnetusti viedään aina päältä.

[/quote]

uliuli kitikiti

Vierailija
95/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin seitsemän vuotta sitten Joutsenen untuva toppatakin. Olen käyttänyt sitä jokaikinen talvi ja käytän edelleen.Maksoi n.300 €. Opiskelin tuolloin ja tein samalla keikkatöitä, säästin takkiin puolisen vuotta.

Vierailija
96/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitin vasta viime talvena n. 20 vuotta palvelleen talvitakin pois. Aikanaan oli kallis ostos mutta tosiaan melkein 20 vuotta käytössä.

Vierailija
97/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myykää asunto ja muuttakaa pienempään. EI kaikilla ole omia huoneita.

Vierailija
98/187 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkarahalla puolen miltsin talo ja sitten valitellaan kun yhteiskunta on niin paska, ettei ole edes takkia rahaa ostaa. Wau.

Vierailija
99/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä maksatte noin paljon lainaa?? Itsehän olette itsenne ahdinkoon näemmä työntäneet...

Vierailija
100/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso laina, ei ihmekään että on tiukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi