Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla ei ole varaa ostaa talvitakkia.

Vierailija
08.10.2014 |

Kolme lasta, kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tämä on täysin käsittämätöntä, että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa keskituloiset perheelliset ihmiset ovat tällaisessa tilanteessa.

Meille ei tilata lehtiä, emme juo alkoholia, emme polta tupakkaa, ruoka tehdään itse, ei käydä koskaan missään. Auto on pakko olla työn takia, muuten luopuisimme siitäkin. Lapsilla on halvat harrastukset. Asuntolainaa maksetaan 1700 euroa kuussa.

Rahaa menee nettiin, puhelimiin, vakuutuksiin jne sen verran, että viivan alle jää 25€ per päivä kaikkeen elämiseen. Siitä maksetaan vaatteet, ruoka, shampoot ja ihan kaikki lasten kavereiden synttärilahjoista kampaajiin (jossa kävin viimeksi helmikuussa..). Päivähoitomaksuja ei enää ole.

Käytiin jo yhdellä talousneuvollakin tätä pohtimassa, mutta ei tälle mitään voi. Ei ole enää mitään, mistä nipistää. Auton voi myydä, jos jaksaa polkea 50km päivittäin pyörällä ympäri vuoden suuntaansa - julkinen liikenne ei toimi töihin asti. Voitaisiin lopettaa lasten harrastukset. Voitaisiin nipistää vielä niin, että todellakaan ikinä koskaan tehdä yhtään mitään. Ei koskaan Linnanmäelle, ei ikinä syödä ulkona, ei koskaan osteta lahjoja kenellekään.

Ensi vuodesta tulee vielä hauskempaa, kun lapsilisiä pienennetään. Hurraa! Onneksi me olemme keskituloisia ja mehän pärjäämme. Eiku.

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka takki ei tässä ole Se Ongelma, tarranauhalla voi korvata kiskon/ketjun.

Vierailija
2/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ap:ta vastauksen kysymykseen: kuinka monelle vuodelle asuntolainanne on mitoitettu?

Luulen, että tässä piilee ongelman ydin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa vuokralle.

Vierailija
4/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa ostaa talvitakkia, niin entäpä kun pesukone tai jääkaappi hajoaa tai autoon tulee remontin tarvetta? Olisi hauska nähdä ihan yksityiskohtaisesti, mihin ne teidän rahat oikein uppoaa kuukauden aikana. Ja ihan suoraan sanottuna läski tampio säästää helposti sen takin hinnan vähentämällä syömistään!!!

Vierailija
5/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea viestiäsi loppuun, vastaan vain otsikkoon, mutta minulla on kaapissa vanha talvitakki. Tule hakemaan se. Saat ilmaiseksi.

Vierailija
6/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nyt mättää tässä. Ensin sanot, että pitkän työmatkan takia auto on pakollinen menoerä, mutta sitten onkin pakko asua siellä, missä työt on - jokseenkin mun korvaan kuulostaa hassulta... 

Vierailija
7/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 12:20"]

Minkä kokoista takkia etsit?

[/quote]

XL-kokoista.

ap
[/quote]
Minulla olisi parikin takkia sinulle kun olen laihtunut.
T: sinkku, nettona 2000 e/kk ja hyvin menee

Vierailija
8/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lähettää sinulle talvitakin jos sinulle käy kokoa 40 oleva vaaleansininen laskettelutakki. Maksan postikulut.

Vierailija
9/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 11:55"]Kolme lasta, kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tämä on täysin käsittämätöntä, että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa keskituloiset perheelliset ihmiset ovat tällaisessa tilanteessa.

Meille ei tilata lehtiä, emme juo alkoholia, emme polta tupakkaa, ruoka tehdään itse, ei käydä koskaan missään. Auto on pakko olla työn takia, muuten luopuisimme siitäkin. Lapsilla on halvat harrastukset. Asuntolainaa maksetaan 1700 euroa kuussa.

Rahaa menee nettiin, puhelimiin, vakuutuksiin jne sen verran, että viivan alle jää 25€ per päivä kaikkeen elämiseen. Siitä maksetaan vaatteet, ruoka, shampoot ja ihan kaikki lasten kavereiden synttärilahjoista kampaajiin (jossa kävin viimeksi helmikuussa..). Päivähoitomaksuja ei enää ole.

Käytiin jo yhdellä talousneuvollakin tätä pohtimassa, mutta ei tälle mitään voi. Ei ole enää mitään, mistä nipistää. Auton voi myydä, jos jaksaa polkea 50km päivittäin pyörällä ympäri vuoden suuntaansa - julkinen liikenne ei toimi töihin asti. Voitaisiin lopettaa lasten harrastukset. Voitaisiin nipistää vielä niin, että todellakaan ikinä koskaan tehdä yhtään mitään. Ei koskaan Linnanmäelle, ei ikinä syödä ulkona, ei koskaan osteta lahjoja kenellekään.

Ensi vuodesta tulee vielä hauskempaa, kun lapsilisiä pienennetään. Hurraa! Onneksi me olemme keskituloisia ja mehän pärjäämme. Eiku.
[/quote]
Siis valitat ettei ole varaa ostaa talvitakkia ja maksatte asuntolainaa 1700 € kuukaudessa. Älä tule tänne ruikuttamaan kun ei ole oikeita ongelmia. Ne menot nimittäin tulee mitoittaa tulojen mukaan. Vitsi mikä tollo!

Vierailija
10/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:42"]Voin lähettää sinulle talvitakin jos sinulle käy kokoa 40 oleva vaaleansininen laskettelutakki. Maksan postikulut.
[/quote]

Taidat etsiäkin isompaa, nyt vasta huomasin.

Vierailija
11/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla on ollu varaa ruokkia itses xl-kokoiseksi jos ei oo varaa ees takkiin?

Vierailija
12/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:15"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 11:57"]

Miksi ihmeessä maksatte noin paljon lainaa?? Itsehän olette itsenne ahdinkoon näemmä työntäneet...

[/quote]

On pakko asua täällä, josta töitä saa. Ja koska asuntojen hinnat ovat täällä mitä ovat, on pakko olla iso asunto ja siis iso laina. 

Kyllä, oma valinta oli tehdä kolme lasta. Olisi pitänyt jättäytyä lapsettomasti, niin olisi varaa elää. Hieno juttu vaan Suomelle, jos kenelläkään ei ole kohta varaa hankkia lapsia.

ap

[/quote]

Asutte siis jossain missä on töihin 50km (tai 25km), mutta silti siellä on kalliit asuntohinnat vaikka julkiset ei kulje?
[/quote]
Niinpä. Ja että pitää olla iso asunto? No ei todellakaan pidä olla. Kuka on niin tyhmä että ostaa liian kalliin asunnon? Viisihenkinen perhe voi asua vaikka kaksiossa.

Vierailija
13/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 12:07"]Mä taas toivon ja rukoilen että tulee yhtä vähäluminen talvi kuin viimevuonna, mulla ei nyt vaan ole varaa talvikenkiin. Minä pienituloinen, mies keskituloinen, 2 lasta. Lapset harrastaa siihen menee n. 100 €/kk, asumismenoihin 1200-1300 € (lyhennys, vastike, sähkö, vesi), 2 autoa (jos muuttaisimme kalliimpaan asuntoon voisimme luopua toisesta), itse en voi harrastaa mitään kun rahaa ei ole, ruokaan menee n. 100-150 € per viikko, vakuutukset. Nyt tuli auton remppa, siihen melkein tonni. On tää surkeaa että vaikka käy töissä 8 h/vrk, ei ole varaa välttämättömyyksiin...
[/quote]
No miksi ihmeessä on kaksi autoa? On kyllä hölmöläisten hommaa. Menot tulee mitoittaa tuloihin. Mikä siinä on niin vaikeaa

Vierailija
14/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:06"]

Meillä oli asuntolaina, lyhennys 1300 € kuukaudessa. Olen sh ja mies asentaja.Molemmilla autot,ilman autoa ei maaseudulla pärjää. Rahat tiukalla koko ajan. Myimme asunnon ja nyt asumme vuokralla, kiva nätti koti,vuokra 700 €/ kk.

[/quote]

Aika harvoin on tällainen tilanne, tai sitten maksoitte omaa pois 10v maksuohjelmalla.

[/quote]

Miten niin harvoin? Eikös tuollainen reilun tonnin kk-lyhennys ole aika tavanomainen pienehköstä lainasta?

Meilläkin on tilanne, että on pakko asua siellä missä työt on (Hki). Mutta ei näillä tuloilla tosiaan mitään luksusasuntoa osteta, vaan vuokralla kiltisti ollaan. Tulot riittäisi ehkä lainaan, jolla saisi huonolta alueelta putkiremontoimattoman kaksion, mutta mieluummin asun edullisemmin vuokralla.

Vierailija
15/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:00"]

Ei mullakaan oo ollu koskaan mitään sateen kestävää takkia. Miten ois sateenvarjo? :/

[/quote]

Ainakin täällä etelärannikolla tuo sateenpitävyys on iso plussa talvitakissa. Pohjosempana voi olla toisin.

Mutta jos noi tiedot APn taloudesta pitää edes noin paikkansa, niin eipä tuo takin osto ole sen ongelma. Nehän on vain yhden auton hajoamisen tms päässä maksukyvyttömyydestä. Eikä tää ole mikään väliaikanen pikku ongelma vaan asuntolainat on loppuelämäksi.

Vierailija
16/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 11:55"]Kolme lasta, kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Tämä on täysin käsittämätöntä, että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa keskituloiset perheelliset ihmiset ovat tällaisessa tilanteessa.

[/quote

Lahjoitan sinulle takin, tai rahat siihen. Laita vaikka sähköpostiosoitteesi, niin sovitaan asia.

Vierailija
17/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minulla ei ole mitään hätää. Ostin talvitakkini vuonna -99 odottaessani lasta. :)

Vierailija
18/187 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 14:03"]Ei ole täälläkään varaa. Ei takkiin eikä kenkiin. Olen opiskelija, ei lapsia, ei miestä. Minulle jää kuukaudessa 300 € käteen vuokran jälkeen joata menee sähkö, puhelin ymsyms. Äitini on neljän lapsen yh, kolme asuu vielä hänen luonaan ja hän on sairaanhoitaja joten ei oo paljoa rahaa lainailla. Nuo kolme muuta on yläasteikäisestä alaspäin. Isä on kuollut. Isovanhemmilta ei kehtaa pyytää apua kun niitäkin on molempien vamjempien puolelta yksi jäljellä ja eläkkeillä hekin menevät. Kummalaan vanhemmillamme ei ole sisaruksia. Eli taitaa tulla kylmä talvi.. [/quote] Lisään tähän vielä että opiskelen eri paikkakunnalla muun perheen kanssa ja koululla ei ole asuntolaa. Viimetalven menin 2vuotta vanhalla takilla jonka alle tarpeeksi huppareita. Nyt tuon takin vetoketju petti. Samaa takkia olen aina käyttänyt niin kauan kun on hajonnut.

[/quote]

Hei, minkä kokoinen olet? Voin lähettää sinulle kerran käytetyn talvitakin (M-kokoa). 

T: vastavalmistunut, ongelmaasi hyvin samaistuva mutta heti hyväpalkkaisen työn saanut filosofian maisteri 

Vierailija
19/187 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:50"]Kyllä kahden työssäkäyvän tuloilla pitäisi pystyä kustantamaan normaali eläminen, eikä
joutua miettimään, mistä ostaa talvivaatteet perheelle.
Meidän ostovoima on todella surkeaksi mennyt ihan parissa vuodessa.
Se tässä on ongelman ydin.
Me suomalaiset vaan syyttelemme toisiamme, kuten tässäkin ketjussa tulee ilmi.
Ei hyvältä näytä.

[/quote]

Ongelma on siinä, että normaali eläminen tarkoittaa eri ihmisille ihan eri asioita. Me olemme keskituloinen perhe, lainaa 200 000, ph-ikäisiä lapsia 2, yksi auto ja moottoripyörä. Pärjätään hyvin. Lainaa emme lyhennä 1700€/kk, ehkä siinä syy?

Vierailija
20/187 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 12:00"]

Miksi ihmeessä maksatte noin paljon lainaa?? Itsehän olette itsenne ahdinkoon näemmä työntäneet...

[/quote]

On pakko asua täällä, josta töitä saa. Ja koska asuntojen hinnat ovat täällä mitä ovat, on pakko olla iso asunto ja siis iso laina. 

Kyllä, oma valinta oli tehdä kolme lasta. Olisi pitänyt jättäytyä lapsettomasti, niin olisi varaa elää. Hieno juttu vaan Suomelle, jos kenelläkään ei ole kohta varaa hankkia lapsia.

ap

[/quote]

Mun on pakko myöntää että kolmannen lapsen jälkeen olen huomannut että meillä ei olisi ollut varaa tähän kolmanteen. Ei sitä silloin tajunnut koululaisten kuluja kun laski vaan että koska pääsee vaipparuljansseista eroon.. Mulla on kans tilanne tällä hetkellä se että palkkaan on viikko, tilillä 70€ jolla ei paljon pötkitä, just ja just selviän ruokaostoksista. Mun on pakko hankkia lapsille viikonloppuna kunnon kengät, lenkkareillä ei enää pärjää, luotolle se sitten taas ja ensi viikolla makselen edelliskuukauden luottorästejä.. Tää on tosi syvältä. Olen röntgenhoitaja kunnallisella puolella ja kyllä syö kun kuvissa käy noi somalit kersoineen uutuudenhohtavissa goretex värmeissään ja mun lapset vetelee virttyneissä lenkkareissaan kun äitin palkka ei riitä lasten kenkiin :/
[/quote]Miksi ne kengät pitää hankkia just nyt viikonloppuna jos ensi viikolla tulee palkka?
[/quote]

Teen ostokset (muut kuin ruoka) viikonloppuisin, viikolla en ehdi enkä myöskään jaksa mihinkään ostarille. Viikonloput mulla on työvapaat. Useimmiten ostan netistä mutta kenkien kanssa se on vähän tuuripeliä.. mitä ostoajankohtaan tulee niin mielestäni tennarikelit ovat vaan jo auttamatta ohi, ensi viikolle luvattu kylmää. Haluan olla varautunut kylmään aamuun, ja hitto onhan niillä somalilapsillakin jo gore texit jalassa, kuten kirjoitin ;)
[/quote][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 12:00"]

[/quote]

ap

[/quote]

Mun on pakko myöntää että kolmannen lapsen jälkeen olen huomannut että meillä ei olisi ollut varaa tähän kolmanteen. Ei sitä silloin tajunnut koululaisten kuluja kun laski vaan että koska pääsee vaipparuljansseista eroon.. Mulla on kans tilanne tällä hetkellä se että palkkaan on viikko, tilillä 70€ jolla ei paljon pötkitä, just ja just selviän ruokaostoksista. Mun on pakko hankkia lapsille viikonloppuna kunnon kengät, lenkkareillä ei enää pärjää, luotolle se sitten taas ja ensi viikolla makselen edelliskuukauden luottorästejä.. Tää on tosi syvältä. Olen röntgenhoitaja kunnallisella puolella ja kyllä syö kun kuvissa käy noi somalit kersoineen uutuudenhohtavissa goretex värmeissään ja mun lapset vetelee virttyneissä lenkkareissaan kun äitin palkka ei riitä lasten kenkiin :/
[/quote]Miksi ne kengät pitää hankkia just nyt viikonloppuna jos ensi viikolla tulee palkka?
[/quote]

Teen ostokset (muut kuin ruoka) viikonloppuisin, viikolla en ehdi enkä myöskään jaksa mihinkään ostarille. Viikonloput mulla on työvapaat. Useimmiten ostan netistä mutta kenkien kanssa se on vähän tuuripeliä.. mitä ostoajankohtaan tulee niin mielestäni tennarikelit ovat vaan jo auttamatta ohi, ensi viikolle luvattu kylmää. Haluan olla varautunut kylmään aamuun, ja hitto onhan niillä somalilapsillakin jo gore texit jalassa, kuten kirjoitin ;)
[/quote]

Varautukaa näihin ostoksiin! Me kävimme pari viikkoa sitten sovittamassa goreja lasten kanssa ja eilen napsin samoja kenkiä alehintaan hullujen päivien nettikaupasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi