Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen lapset eriarvoisessa asemassa (isovanhemmat, raha-asiat)

Vierailija
07.10.2014 |

Hei!

Nyt tulikin mielenkiintoinen tilanne.

Mieheni lapsi muutti meille asumaan. Aiemmin asuimme mies, minä ja minun lapseni.

Oma äitini, joka on pienen eläkkeen omaava ihminen maksaa omille lapsilleni kuukausirahaa joka kk. Kun miehen lapsi muutti meille, niin hän halusi alkaa maksamaan myös miehen pojalle saman summan.

Mieheni perhe on varakas. Tänään mieheni äiti soitteli ja pyysi oman lapsenlapsensa hetua, jotta voi avata pojalla tilin, jonne alkaa sitten laittamaan rahaa.

Olen ihan vahvasti sitä mieltä, että isovanhemmat saavat tukea omaa lastenlastaan, niin halutessaan. Toisaalta en voi olla ajattelematta, että eikös miehen vanhemmat nyt laita MEIDÄN perheen lapset eriarvoiseen asemaan? Me olemme miehen PERHE, mutta sitä isovanhemmat eivät pidä ilmeisesti perheenä?

Mitä mieltä olette? Haluaisin ihan rakentavaa kommenttia, jotta oppisin ymmärtämään tämänkin asian :)

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitinä elän tälläisen sekametelisopan äärellä, joka jatkuvasti tuottaa omantunnon tuskia ja päänvaivaa. Ja kalliiksikin se tulee. Ja ne äitien mielipiteet, ne ovat omat lukunsa ja arvoituksensa.

No, pieniä summia ja synttärilahjat annat kaikille lapsille, oli ne eksien lapset tai omat lastenlapseni.

Mutta, pankkitalennukset menee ainoastaan niille, jotka ovat perintökaaren mukaan aikanaan perinnönsaajia, myös lahjakirjalla, jo verotuksellista syistä. Ja siihen myös äitien on tyydyttävä.

Vierailija
22/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka teidän perheessä vaalitaan tasa-arvoa, niin lain mukaan lapsesi eivät ole miehesi vanhempien periöitä, vaan ainoastaan miehesi ja hänen poikansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että tilanne on vaikea, jos toisen lapsen etävanhempi ja isovanhemmat kustantavat ties mitä ja toisen etällä ja isovanhemmilla ei ole edes mahdollisuutta sellaiseen. Jos vielä lapset on suunnilleen samanikäiset, niin tottakai on erikoista, että samassa perheessä toisella on viimeisimmän mallin puhelin, upea pyörä, kalliita harrastuksia ja merkkivaatteita ja hiihtolomalla pääsee mummon ja vaarin kanssa etelään ja toisella on vain peruspuhelin ja naapurilta käytettynä ostettu pyörä ja hiihtolomalla korkeintaan seurakunnan leiri. En ihmettelisi, jos köyhempää elämää elävällä lapsella olisi herne nenässä.

Voisiko tällaisessa tilanteessa vanhemmat hieman yrittää kompensoida asiaa ostamalla toiselle enemmän kuin toiselle (jos kerran toinen saa sukulaisiltaan kaiken)?

Yleensä vanhempien kanssa neuvotellaa ennen kuin ostellaan jotain kallista. Voisiko vanhemmat tällaisessa tapauksessa jopa kieltää ostamasta jotain, jotta perheessä säilyisi jonkunlainen tasa-arvo?

Toki lapsetkin pitää totuttaa siihen, että aina jollain on enemmän ja hienompaa, mutta saman katon alla pitäisi kaikilla olla sama elintaso.

Vierailija
24/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:59"]

No en missään nimessä ajatellut mitään perinnön jakoa tässä kohdassa :). Herran jumala sentään. 

[/quote]

Jos miehesi vanhemmat laittaisivat ei vain omalle lapsenlapselleen vaan myös sinun lapsillesi tyyliin muutaman satasen muutaman kerran vuodessa, selllaisesta saattaisi kertyä lapsillesi 10 vuodessa kymppitonni. Olisihan se aika paljon vieraille lapsille.

Vierailija
25/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinun lapsillasi myös toiset isovanhemmat eli heidän isänsä vanhemmat?

Vierailija
26/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 tottakai on. Ja myös he antavat lahjan tälle miehen lapselle :). Me olemme hyvissä väleissä exäni vanhempien kanssa, käymme uuden mieheni kanssa siellä myös kahvilla ihan :D.

Tämä on varmaan aika outo kuvio ja siksi mietin, että kuka tekee ns. oikein tai jotain sellaista. :D.

Nyt ymmärrän tämän kannan. Vieraille lapsille, jotka asuvat oman lapsen kanssa ei vain kuulu antaa mitään. Omat sukulaiseni, kuten myös minä olemme vain hieman outoja. 

ap

Vierailija
27/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai luulin että oli kyse pankkitilien avaamisesta lapsillesi.

Vierailija
28/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:56"]

Hei!

Meillä ei ole miehen kanssa yhteistä lasta.

Tuo on ihan totta, isovanhemmat päättävät. Oma äitini on sellainen, että antaa toiselle vaikka takin päältään. Kun poika muutti meille, niin on tarjonnut myös hoitoapua ja ehdottanut, että poikakin voisi tulla yökylään jne. Toisilla on laajempi sydän kuin toisilla.

ap

[/quote]

No minusta taas on kyse pikemminkin tyhmyydestä, jos pienestä eläkkeestään antaa varakkaan suvun lapselle.

Vierailija
29/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:56"]

Hei!

Meillä ei ole miehen kanssa yhteistä lasta.

Tuo on ihan totta, isovanhemmat päättävät. Oma äitini on sellainen, että antaa toiselle vaikka takin päältään. Kun poika muutti meille, niin on tarjonnut myös hoitoapua ja ehdottanut, että poikakin voisi tulla yökylään jne. Toisilla on laajempi sydän kuin toisilla.

ap

[/quote]

Tuo on ihanaa sinun äidiltäsi, että haluaa ottaa molemmat lapset perheenjäseninä eikä erottele sinun ja miehen lapsia. Mutta jos olisiin sinun tilanteessasi, niin kertoisin äidilleni, että toinen lapsi saa jo isovanhemmiltaan rahaa, joten hän voi käyttää kuukausirahan mieluummin vaikka lasten ilahduttamiseen, kun tulevat hoitoon. En tiedä lasten ikää, mutta heidät voisi viedä vaikka uimaan, leffaan tms. mikä heidän ikäisilleen sopii. Jos siis haluaa sen rahan kuitenkin käyttää lasten hyväksi.

Vierailija
30/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:04"]

Ymmärrän, että tilanne on vaikea, jos toisen lapsen etävanhempi ja isovanhemmat kustantavat ties mitä ja toisen etällä ja isovanhemmilla ei ole edes mahdollisuutta sellaiseen. Jos vielä lapset on suunnilleen samanikäiset, niin tottakai on erikoista, että samassa perheessä toisella on viimeisimmän mallin puhelin, upea pyörä, kalliita harrastuksia ja merkkivaatteita ja hiihtolomalla pääsee mummon ja vaarin kanssa etelään ja toisella on vain peruspuhelin ja naapurilta käytettynä ostettu pyörä ja hiihtolomalla korkeintaan seurakunnan leiri. En ihmettelisi, jos köyhempää elämää elävällä lapsella olisi herne nenässä.

Voisiko tällaisessa tilanteessa vanhemmat hieman yrittää kompensoida asiaa ostamalla toiselle enemmän kuin toiselle (jos kerran toinen saa sukulaisiltaan kaiken)?

Yleensä vanhempien kanssa neuvotellaa ennen kuin ostellaan jotain kallista. Voisiko vanhemmat tällaisessa tapauksessa jopa kieltää ostamasta jotain, jotta perheessä säilyisi jonkunlainen tasa-arvo?

Toki lapsetkin pitää totuttaa siihen, että aina jollain on enemmän ja hienompaa, mutta saman katon alla pitäisi kaikilla olla sama elintaso.

[/quote]

Meillä kalliiden tavaroiden ja harrastusten maksaja onkin nimenomaan lapseni toinen biovanhempi eli exäni. Välillä myös isovanhemmat, jotka keskustelevat asiasta exäni kanssa. Vaikea sitä on mennä kieltämään, omalle lapselleen on voitava ostaa mitä haluaa. Enhän minäkään exältä kysy, mitä saan lapselleni ostaa ja mitä en.

t. nro 5

Vierailija
31/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:31"]

Hei!

Ap tässä.

Niin se on. Minun sukuni on vain "outoa" porukkaa. Lapseni synttäreillä (tätä en tajunnut siis ollenkaan), lapseni sai lahjaksi rahaa ja antoivat myös pojalle "lahjaksi" rahaa, vaikka ei siis todellakaan ollut hänen syntymäpäivänsä edes. 

[/quote]

Joo, aika outoa on. Pitäisikö uusioperheessä mielestäsi kaikille lapsille, kaikkien syntymäpäivänä antaa lahja?

Vierailija
32/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:11"]

26 tottakai on. Ja myös he antavat lahjan tälle miehen lapselle :). Me olemme hyvissä väleissä exäni vanhempien kanssa, käymme uuden mieheni kanssa siellä myös kahvilla ihan :D.

Tämä on varmaan aika outo kuvio ja siksi mietin, että kuka tekee ns. oikein tai jotain sellaista. :D.

Nyt ymmärrän tämän kannan. Vieraille lapsille, jotka asuvat oman lapsen kanssa ei vain kuulu antaa mitään. Omat sukulaiseni, kuten myös minä olemme vain hieman outoja. 

ap

[/quote]

Tulevatko miehesi vanhemmat todellakin sinun lapsesi synttäreille ilman lahjaa?...vastaa tähän, niin nähdään ovatko epäoikeudenmukaisia.

Vierailija
33/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:04"]

[/quote]

Mun mielestä tää eriarvoisuus uusperheissä on todella vaikea kysymys. Jos lähdetään tästäkin, että kaikilla perheessä sama elintaso, niin eikö siinä huononneta sitten sen lapsen mahdollisuuksia ja elintasoa, joka olisi saamassa sukulaisiltaan enemmän? Onko sekään oikein? Onko oikein alentaa sen lapsen elintasoa sen vuoksi, että ne toiset lapset on köyhemmistä oloista? 

Ja tuollainen rajoittaminen saattaa vaikuttaa erittäin epäedullisesti niiden isovanhempien ajatuksiin uudesta puolisosta ja hänen lapsistaan. "Niiden takia ei saa edes omalle lapsenlapselleen ostaa kunnon lahjaa" tai jotain vastaavaa... Mitäs, jos lapsi tarvii opiskelujen avuksi esim tietokoneen tai tabletin ja isovanhemmat olis heti valmiita ostamaan sen. Sekö pitäis kieltää sen vuoksi, ettei muut sitä saa? Kunnon merkkihaalari ja muut vaatteet... Onko nekin kiellettyjä eli pitää ostaa halvempaa ja huonompaa kamaa, kun ne muut lapset ei saa yhtä hyviä ja hienoja? Missä kulkee raja? 

Mä luulen, että teki niin tai näin, niin aina se on väärin jotain kohtaan. Siksi noissa uusperheissä varmaan vaikeuksia tuppaa olemaan ja harva toimii. 

Vierailija
34/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Ap tässä.

Niin se on. Minun sukuni on vain "outoa" porukkaa. Lapseni synttäreillä (tätä en tajunnut siis ollenkaan), lapseni sai lahjaksi rahaa ja antoivat myös pojalle "lahjaksi" rahaa, vaikka ei siis todellakaan ollut hänen syntymäpäivänsä edes. 

[/quote]

Mun mielestäni olisi lapsena ollut tosi kummallista saada siskoni synttäreillä lahjoja. Eikä kyse ollut uusperheestä. 

Vierailija
35/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen edelleen sitä mieltä, että lahja annetaan vain synttärisankarille, ei perheen muille lapsille. Mutta kai tämä oli sukulaisteni tapa toivottaa poika tervetulleeksi tai jotain? Oli asunut meillä vasta vain hetken, kun lapseni synttärit olivat. Toivoisin jatkossa, että eivät tekisi näin.

ap

Vierailija
36/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:51"]

Hei!

Ap tässä.

[/quote]

Mun mielestäni olisi lapsena ollut tosi kummallista saada siskoni synttäreillä lahjoja. Eikä kyse ollut uusperheestä. 

[/quote]

Sama juttu. Olen kuitenkin törmännyt joissakin vähävaraisissa perheissä tähän, että kaikille sisaruksille annetaan lahjat, vaikka vain yhdellä on synttärit. Ettei tule sisaruksille paha mieli. 

Vierailija
37/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:56"]

No minä olen edelleen sitä mieltä, että lahja annetaan vain synttärisankarille, ei perheen muille lapsille. Mutta kai tämä oli sukulaisteni tapa toivottaa poika tervetulleeksi tai jotain? Oli asunut meillä vasta vain hetken, kun lapseni synttärit olivat. Toivoisin jatkossa, että eivät tekisi näin.

ap

[/quote]

Minuakin sukulaiset rasittavat, tai sanoisinko rasittivat. Se on yleistä, mutta tarvitseeko sitä märehtiä kestosti? Onko sillä niin valtavan suuri merkitys mitä jotkut tekevät tai jotkut eivät tee. Miksi tuhlaat energiaa tällaisiin asioihin? Jos haluat märehtiä, mieti ja laske nyt sitten ihan killingin tarkkuudella paljonko lastesi isä/isät ja heidän vanhempansa käyttävät lapsiisi. Huoh. Hanki elämä. Ihan oikeesti.

Vierailija
38/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 hah, onko sulla montakin vähävaraista perhettä tiedossasi :D? Vai ihan yhdenkö perusteella teet yleistyksen?

Vierailija
39/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ole naimisissa ette ole perhe. Vaan asutte yhteisessä taloudessa se vain on totuus vaikka ehkä kirpasee. Miehesi vanhemmat ei ole velvollisia kustantamaan mitään sinun lapsellesi jos eivät halua. Ja itsekkin alkuun pitäsin hieman väliä.

Haluaisin ensin kattoa miten teidän suhteelle käy, kestääkö se todellakin. Nykyään erotaan ja mennään yhten niin turkasen helposti. Sitten on sinun, minun ja meidän lapsia. Monella naisella on lapsia vaikka kuinka monelle kollille. Huh.

Olisi jopa julmaa luoda heti lämmin suhde lapseesi jos sitten sude ei kestäkkään kuin muutaman vuoden. Sillä välit lapseen katkeaisivat ja lapsi kärsisi turhaan ja niin myös miehen vanhemmat, kun kaipaisivat lasta joka ei ole heidän perhettään.

Minusta nykyään tehdään näitä uusperheitä aivan liian hepposesti. Ei ajatella lasta eikä muitakaan ihmisiä joita tämä yhdessä asumien/avioliittoon meneminen koskettaa. Anna aikaa heille ja kttokaa kesääkö toi suhde vai alkaako jompaa kumpaa taas aidan toisella puolen ruoho houkuttaa.

Vierailija
40/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 mitä kestosti?? Totesin asian ja olen päässyt siitä yli. Halusin vielä avata sen, koska tuli tunne, että joku luuli, että minusta se on ok. Minulla ON elämä. Siihen sisältyy mies ja kolme lasta. On ystäviä ja harrastuksia. Mites se sun elämäs?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän