Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen lapset eriarvoisessa asemassa (isovanhemmat, raha-asiat)

Vierailija
07.10.2014 |

Hei!

Nyt tulikin mielenkiintoinen tilanne.

Mieheni lapsi muutti meille asumaan. Aiemmin asuimme mies, minä ja minun lapseni.

Oma äitini, joka on pienen eläkkeen omaava ihminen maksaa omille lapsilleni kuukausirahaa joka kk. Kun miehen lapsi muutti meille, niin hän halusi alkaa maksamaan myös miehen pojalle saman summan.

Mieheni perhe on varakas. Tänään mieheni äiti soitteli ja pyysi oman lapsenlapsensa hetua, jotta voi avata pojalla tilin, jonne alkaa sitten laittamaan rahaa.

Olen ihan vahvasti sitä mieltä, että isovanhemmat saavat tukea omaa lastenlastaan, niin halutessaan. Toisaalta en voi olla ajattelematta, että eikös miehen vanhemmat nyt laita MEIDÄN perheen lapset eriarvoiseen asemaan? Me olemme miehen PERHE, mutta sitä isovanhemmat eivät pidä ilmeisesti perheenä?

Mitä mieltä olette? Haluaisin ihan rakentavaa kommenttia, jotta oppisin ymmärtämään tämänkin asian :)

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun lapsi teidän yhteinen?

Vierailija
2/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on herttaista, mutta ei mitenkään välttämätöntä, että äitisi maksaa myös miehesi pojalle kuukausirahaa. Mielestäni miehesi vanhempien ei tarvitse maksaa sinun lapsillesi mitään. 

Kuitenkin teidän seinien sisäpuolella lapsia olisi kohdeltava mahdollisimman tasaisesti, erityisesti jos heidän ikäeronsa on niin pieni, että voivat vertailla. 

Se olisi väärin, jos teillä olisi yhteinen lapsi, eikä hän olisi lapsenlapsi isovanhemmille, koska olisi jotenkin "väärää" sarjaa. Minun lasteni kanssa on käynyt vähän niin, mieheni vanhemmat huomioivat isoimpia, mutta nämä pienimmät ovat jääneet paitsi siitä kaikesta. Huomiosta, yhdessäolosta, muistamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan koe niin, että isovanhempien tarvitsee ottaa kaikki samalla tavalla huomioon. Riippuu toki siitä kuinka paljon isovanhemmat ovat "uusien" lasten kanssa tekemisissä ja minkä ikäisiä lapset ovat. Jos kovin pieniä, niin silloin "tasapäistäminen" isovanhempienkin suunnalta käy helpommin, mutta varmaan jos lapset ovat jo vanhempia tai ikäero on suuri, niin varmaan se opittu tapa oman lapsenlapsen kanssa tuntuu oikeammalta.

Uusperhe-elämää useamman vuoden nähneenä ei ole käynyt mielessäkään, että miehen lasten isovanhempien tulisi ottaa oma lapseni samalla tavalla huomioon. Etenkään raha-asioissa.

Jotenkin ehkä omassa mielessäni vertaan tuota tilannetta siihen, että olen kummina lapselle, jolla on kolme sisarta. Kun kummilapsellasi on syntymäpäivä tai haluat viedä kummilapsesi johonkin reissuun, niin otatko ne muut mukaan, ettei kenellekään tule paha mieli tai ei joudu eriarvoiseen asemaan?

Vierailija
4/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna sanoisin äidilleni, ettei hänen pidä vähistä varoistaan maksaa viikkorahaa miehesi lapselle. Lastenkin on hyvä ymmärtää, että heillä on omat sukulaisensa, joilta joko saavat tai ovat saamatta jotain. Meillä on jo lasteni isät niin eri tulotasoisia, että ei voi olettaa pienituloisemman antavan lapselleen yhtä paljon kuin isotuloisempi antaa. Vanhemmalla lapsellani on kalliimmat harrastukset, kalliimmat vaatteet, kalliimpi puhelin ja hän pääsee isänsä tai isovanhempiensa kanssa pari kertaa vuodessa ulkomaille. Nuoremmalla lapsellani taas on kaikki halvempaa ja ulkomaille meillä ei ole hänen kanssaan varaa matkustaa eikä hän myöskään pääse omien isovanhempiensa kanssa minnekään. 

Vierailija
5/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on vain sinun, eikä nykyinen mies siis ole lapsesi isä, miehen vanhemmat eivät ole lapsellesi mitään sukua. 

Kurja juttu, mutta uusperhekuvioissa harvoin jokainen asia menee kaikkien lasten kohdalla tasa-arvoisesti. Jos lapsilla on eri vanhemmat, heillä on myös omat sukulaisensa. Ei isovanhemmilta voi olettaa, että alkavat laittaa rahaa "vieraalle" lapselle, elleivät itse halua.

Mä en ottaisi tuota rahan laittamista vain omalle lapsenlapselle minään loukkauksena tai vihjeenä teidän perhettä kohtaan. 

Vierailija
6/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meillä ei ole miehen kanssa yhteistä lasta.

Tuo on ihan totta, isovanhemmat päättävät. Oma äitini on sellainen, että antaa toiselle vaikka takin päältään. Kun poika muutti meille, niin on tarjonnut myös hoitoapua ja ehdottanut, että poikakin voisi tulla yökylään jne. Toisilla on laajempi sydän kuin toisilla.

ap

Vierailija
7/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sillä sinun lapsellasi ole toisetkin isovanhemmat, ne isän vanhemmat? Mielestäni on ihan ok eikä mitään syrjimistä, että antaa tuollaisia rahalahjoja vain omille perillisilleen. Sitten jos tulee käymään ja tuo tuliaisia niin ne toki kaikille lapsille tasapuolisesti. 

Vierailija
8/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se uusperheessä menee.

Ei miehesi vanhemmat ole mitään sukua sun lapsellesi. Sun lapsellas on omat isovanhemmat sun ja lapsen isän puolelta. Samoin sun vanhemmillasi ei ole mitään velvollisuutta nykyisen miehesi lasta kohtaan. Hänellä on ne omat isovanhempansa miehen ja lapsen äidin puolelta.

Ei voi ajatella niinkään, että pitäisi tai olisi kohteliasta ottaa huomioon uusien puolisoiden lapset edellisistä liitoista. Silloinhan kävis niin, että jos teillä olis vielä yhteinen lapsi, tämä olisi eriarvoisessa asemassa, kun ei olis kuin ne yhdet isovanhemmat, jotka lahjoisi.

Uusperheessä eriarvoisuus on aina läsnä. Ei uusperhe voi ikinä olla tasapuolinen kaikille lapsille. Sula mahdottumuus. 

Vierailija
9/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pitäisin ehkä arvokkaampana lahjana sitä, että miehesi vanhemmat huomioisivat sinun lastasi vaikka leikkimällä hänen kanssaan. Sekään ei toki pakko ole, mutta lapsi kokisi sen varmaankin tärkeämmäksi kuin rahan?

Vierailija
10/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokainen ns. "vastaa omista sukulaisistaan", en ymmärrä miksi äitisi maksaa miehesi lapselle rahaa, toki voi niin tehdä, mutta mikään ei siihen millään tavalla velvoita.

Miehen vanhempien  ei tarvitse maksaa sinun lapsillesi yhtään mitään. Jos heidät kutsutaan synttäreille tmv. toki silloin on kohteliasta pieni paketti tuoda jne. Mutta esim. jouluna on ihan ok että he ostavat lahjan vain sille biologiselle lapsenlapselleen, eivät sinun ja entisen kumppanisi lapsille (tosin yleisenä tapana lienee on se että kaikille jotain pientä annetaan, esim. karkkipussi tai leffaliput kaikille, ja sitten sille "omalle" lapsenlapselle vielä joku isompi paketti siihen lisäksi) jos varaa on, pienituloiselta en tuollaista odottaisi, mielummin se panostus siihen "omaan" lapsenlapseen.

Kannattaa myös muistaa se, että joillaikin noita "ei biologisia" lapsenlapsia voi kertyä aika määrä... Esim. on vaikka kolme lasta joilla jokaisella on yksi lapsi (=3 lapsenlasta), sitten nuo kolme lasta menevät kaikki yhteen sellaisten kanssa joilla on ennestään kaksi lasta edellisistä suhteistaan (=6 lasta lisää). Jos vaikka 1500/kk eläkettä saava mummo on ajatellut että hänpä maksaa jokaisen lapsenlapsen tilille 100/kk ja kerää heille pesämunaa, niin yhtäkkiä se summa (3000€/kk) kasvaisikin 600€/kk eli yhteensä 900€/kk pitäisi mummon maksaa...!

Tuo 300€/kk olisi mummon tukoista 1/5, mutta 900€ olisi mummon tuloista reippaasti yli puolet, mummolle itselleen jäisi vain 600€/kk rahaa elämiseen (vert. jos maksaisi vain niille 3 jolloin rahaa jäisi 1200€/kk elämiseen).

Nallekarkit ei aina mene tasan, se on asia mikä kannattaa jo lapsena oppia.

Vierailija
11/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin omaa lapsenlasta saa suosia. Tämä uusiolapsi ei ole näiden isovanhempien itsensä valitsema. Miehesi valitsi lyödä hynttyyt yhteen sinun kanssa ja sai samalla bonuslapsen. Perheen sisällä lapsia tulee tietenkin kohdella tasavertaisesti. Uusperhetilanteissa isovanhemmatkin voisivat käyttää vähän pelisilmää: jos uuden puolison lapsella ei ole isovanhempia tai isovanhemmat eivät pidä mitään yhteyttä, niin silloin lapsen takia olsi tietenkin kiva, jos uusiolastakin huomioitaisiin jotenkin. Mutta jos molemmilla lapsilla on osallistuvat isovanhemmat, ei uusiolasta tarvitse erikseen huomioida. Jos isovanhemmilla on erilainen varallisuusaste niin voi voi, tough shit. Elämä ei ole aina reilua. Tällaisessa tilanteessa tosin on vanhempien tehtävä käyttää pelisilmää ja kieltää esimerkiksi toisia isovanhempia hukuttamasta lapsenlastaan rahaan ja leluihin, jos toinen ei saa mitään. Rahaa voi laittaa diskreetisti tilille, jonka saa käyttöön vaikka vähän vanhempana.

Vierailija
12/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Ap tässä.

Niin se on. Minun sukuni on vain "outoa" porukkaa. Lapseni synttäreillä (tätä en tajunnut siis ollenkaan), lapseni sai lahjaksi rahaa ja antoivat myös pojalle "lahjaksi" rahaa, vaikka ei siis todellakaan ollut hänen syntymäpäivänsä edes. 

Vierailija
13/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:40"]

Mitä mieltä olette? Haluaisin ihan rakentavaa kommenttia, jotta oppisin ymmärtämään tämänkin asian :)

[/quote]

Mitä et oikein ymmärrä? Haluatko että tässä tullaan siihen tulokseen että rikkaat on itsekkäitä ja köyhät anteliaita. Äitisi antaa viikkorahaa ja miehesi vanhemmat avaa tilin. Se on mielestäni eri asia. En usko että lapsi saa tiliä käyttöönsä ennenkuin aikuisena ja sen avaaminen nyt on kätevä tapa pienetää perintöveroa.

Vierailija
14/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hienoa, että äitisi huomioi myös pojan, joka ei ole hänelle verisukua. Te olette perhe ja minusta teitä tulee niin kohdella. Itse mummona toisin ilman muuta tuliaiskarkkipussit molemmille jne. Sitten on kyllä vähän eri juttu isommat raha-asiat. Perintöä ei tule kukaan saamaan (jos ei joku testamenttaa, varmaan harvinaista) muilta kuin verisukulaisiltaan. Jos isovanhemmat ovat oikein varakkaita ja laittavat vaikkapa jokaiselle lapsen lapselle 10 000 euroa tilille, pitäisikö tällainen summa antaa myös perheessä asuvalla toiselle lapselle, joka ei ole mitään sukua antajalle - minä en tällaista odottaisi.

Ylipäänsä perintöjen suhteen uusperheen lapset eivät ole tasavertaisia.

Uusperheessä on se ongelma, että lasten taustat ovat erilaiset. Toisen etävanhempi voi olla tosi varakas ja ostella ties mitä mopoja ja tietsikoita ja vaikka auton 18-vuotiaalle. Toisen etävanhempi voi olla köyhä kuin kirkonrotta. Eli ei lapset uusperheessä ole samanarvoisessa asemassa joka asiassa.

Tärkeintä on minusta se, että sinä ja miehesi kohtelette tasaveroisesti teillä asuvia lapsia. Sukulaiset tekee niin kuin tykkää. uskon, että lapset aikuisena tajuavat sen, että toiset isovanhemmat ei noteeranneet kaikkia ja toinen antoi aina tasavertaisesti kaikille.

Vierailija
15/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on antelias ja hyväsydäminen, mutta minusta sinun ei kannata ottaa sitä ohjenuoraksi muiden ihmisten päätöksissä. Miehesi vanhemmat antavat omalle lapsenlapselleen, verisukulaiselleen, ei sinun lapsillesi, joilla on omat isovanhemmat.

Ajatellaanpa tilannetta, että eroatte. Sillonko loppuisi rahavirtakin exäsi vanhemmilta vai jatkuisi hamaan ties minne saakka, koska kerran olitte yhdessä?

Sukulaissuhteet ovat ikuisia, muut menee ja tulee tässä maailmassa. Niin se vain on, ainakin muiden silmissä, vaikka meillä omasta mielestämme olisi menossa maailman suurin rakkaustarina.

Vierailija
16/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta itse en enää huomioi lainkaan yhden sukulaismiehen lapsipuolia. Syy on se, että on karismaattinen häntäheikki, naisia pörrää ympärillä ja kertaakaan ei romanssi kehenkään ole kestänyt vuotta paria pidempään. Olen toki kohtelias kaikille naisystävilleen ja mahdollisille lapsilleen, mutta en enää edes koita rakentaan mitään sen syvällisempää suhdetta, koska tiedän etteivät he kauaa kuulu elämänpiiriimme.

Tuo on surullista, en ymmärrä enkä hyväksy sukulaimiehen toimintaa mutta on kuitenkin sukua ja muuten ihan mukava ihminen. Ja rehellisesti sanoen, asumme suhteellisen pienellä paikkakunnalla, luulisi että hänen maineensa jo tunnetaan, en ymmärrä naisia jotka aina vaan uskovat hänen muuttuneen.

Vierailija
17/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä.

14 tuo ymmärtäminen oli vain heitto, pahoittelen, jos se ei avautunut.

Itse olen tasapuolinen, mutta olen huomannut, että niin se ei maailmassa mene. 

Juuri nuo autokoulu jne kuviot tulevat myöhemmin myös esiin. Toinen saa kaiken helposti ja toinen ei. Onneksi onni ei ole lopulta tavarasta kiinni. 

Vierailija
18/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:31"]Hei!

Ap tässä.

Niin se on. Minun sukuni on vain "outoa" porukkaa. Lapseni synttäreillä (tätä en tajunnut siis ollenkaan), lapseni sai lahjaksi rahaa ja antoivat myös pojalle "lahjaksi" rahaa, vaikka ei siis todellakaan ollut hänen syntymäpäivänsä edes. 
[/quote]

Joo, munkin suku on "outoa" tossa suhteessa.

Vierailija
19/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:50"]

Itse olen tasapuolinen, mutta olen huomannut, että niin se ei maailmassa mene. 

Juuri nuo autokoulu jne kuviot tulevat myöhemmin myös esiin. Toinen saa kaiken helposti ja toinen ei. Onneksi onni ei ole lopulta tavarasta kiinni. 

[/quote]

Miehesi lapsi voi vaikka periä huomattavan perinnön isovanhemmiltaan. Pitäisikö heidän testamentata omaisuuttaan myös sinun lapsillesi? Minusta ei.

Vierailija
20/76 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en missään nimessä ajatellut mitään perinnön jakoa tässä kohdassa :). Herran jumala sentään. 

Luultavasti isovanhemmat ovat sulkeneet miniät perinnöstä ihan pois, joten minun ei tarvitse tämmöisiä miettiä. Omat vanhempani eivät tee tätäkään, höveleitä kun ovat. :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi