Uusperheen lapset eriarvoisessa asemassa (isovanhemmat, raha-asiat)
Hei!
Nyt tulikin mielenkiintoinen tilanne.
Mieheni lapsi muutti meille asumaan. Aiemmin asuimme mies, minä ja minun lapseni.
Oma äitini, joka on pienen eläkkeen omaava ihminen maksaa omille lapsilleni kuukausirahaa joka kk. Kun miehen lapsi muutti meille, niin hän halusi alkaa maksamaan myös miehen pojalle saman summan.
Mieheni perhe on varakas. Tänään mieheni äiti soitteli ja pyysi oman lapsenlapsensa hetua, jotta voi avata pojalla tilin, jonne alkaa sitten laittamaan rahaa.
Olen ihan vahvasti sitä mieltä, että isovanhemmat saavat tukea omaa lastenlastaan, niin halutessaan. Toisaalta en voi olla ajattelematta, että eikös miehen vanhemmat nyt laita MEIDÄN perheen lapset eriarvoiseen asemaan? Me olemme miehen PERHE, mutta sitä isovanhemmat eivät pidä ilmeisesti perheenä?
Mitä mieltä olette? Haluaisin ihan rakentavaa kommenttia, jotta oppisin ymmärtämään tämänkin asian :)
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:03"]
38 mitä kestosti?? Totesin asian ja olen päässyt siitä yli. Halusin vielä avata sen, koska tuli tunne, että joku luuli, että minusta se on ok. Minulla ON elämä. Siihen sisältyy mies ja kolme lasta. On ystäviä ja harrastuksia. Mites se sun elämäs?
ap
[/quote]
Mutta sua kuitenkin harmitti, että äitisi antoi miehesi pojalle rahaa? Vai miksi tämän aloituksen teit?
40 no niin. En ole tiennyt, että avioliitto määrittää perheen. Mikä me sitten olemme, jos emme perhe, kerro se minulle :). Kämppiksiä? Vaikka meillä on yhteinen asuntolaina? Hehee. Tämä ketju saa nyt sellaiset vänkäämiset osakseen, että heitän hyvästit :). Kysyin vain mielipiteitä, en ollut vaatimassa tai haluamassa mitään. Vain mielipiteitä :). ap
Tilanteeseen tahtomattaan joutuneiden vanhusten pitää joka suuntaan olla avaamassa kukkaronsa nyörejä, muuten et ole tyytyväinen. Kuulostat aika materalistiselta :(
Taas täällä on näitä sekaperheitä ruikuttamassa. Miksi ihmeessä täytyy lyöttäytyä yhteen perheellisen miehen kanssa. Käsittämätöntä. Eikö täällä suomeessa ole enään miehiä joilla ei ole jälkeläisiä.
En todellakaan voi käsittää miksi täytyy tehdä näitä sinun, minun ja meidän lapsiperheitä. Eikö voi asua erillään niin kauan että lapset on kasvaneet aikuisiksi ja sitten mennä yhteen. Näin vältytään turhalta lasten kiusaamiselta ja monilta muilta ogelmilta.
Pitäs olla laki ettei saisi tuollasia "perheitä" edes peustaa.
Tää on tota nykyajan välinpitämättömyyttä muita kohtaan.
No niitä sait. Mutta et taida pitää siitä mitä joudut lukemaan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:03"]
38 mitä kestosti?? Totesin asian ja olen päässyt siitä yli. Halusin vielä avata sen, koska tuli tunne, että joku luuli, että minusta se on ok. Minulla ON elämä. Siihen sisältyy mies ja kolme lasta. On ystäviä ja harrastuksia. Mites se sun elämäs?
ap
[/quote]
Sähän olet ihan kilipää.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:06"]
40 no niin. En ole tiennyt, että avioliitto määrittää perheen. Mikä me sitten olemme, jos emme perhe, kerro se minulle :). Kämppiksiä? Vaikka meillä on yhteinen asuntolaina? Hehee. Tämä ketju saa nyt sellaiset vänkäämiset osakseen, että heitän hyvästit :). Kysyin vain mielipiteitä, en ollut vaatimassa tai haluamassa mitään. Vain mielipiteitä :). ap
[/quote]
Ja sait myös mielipiteitä.
Asuin osan lapsuudestani uusperheessä. Sisarpuolieni isovanhemmat antoivat heille lahjoja ja rahaa, itse en saanut mitään. Tuntui pahalta ja ulkopuoliselta. En missään nimessä olettanut, että noiden isovanhempien olisi minulle mitään pitänyt antaa, kun emme olleet mitään verisukua toisillemme. Mutta omien vanhempieni olisi pitänyt jotenkin korvata asia. Äitipuoleni vaan totesi, että sisarpuoleni nyt vaan saavat enemmän kaikkea kun isovanhemmat haluavat antaa. Vai niin. Ikinä en halua, että oma lapseni kärsisi moisesta.
Isovanhempana toivon todella, että omat lapset pysyvät naimisissa ja kantavat vastuun siitä mihin ovat sitoutuneet kun ovat menneet naimisiin ja tehneet lapsia.
En todellakaan toivo että he perustavat tuollaisen uusperheen. En olisi valmis hyysäämään sen uuden lapsia. Omat lapsenlapset taas ovat kaikki kaikessa, mutta en usko että voisin pitää niitä toisen lapsia saman arvoisina. Mutta eihän nykyaikuiset ajattele kun sekoittavat pakat ihan sekasin.
Olin yhden tuttavan lapsen syntymäpäivillä. Se oli järkyttävää. Tällä uudella naisella oli kolme lasta ja jokaisella eri isä. Miehellä oli kaksi lasta ja heillä yhteisiä yksi. (jonka syntymäpäivät oli) Aivan järkyttävää seurata sivusta niiden lasten oloa. Sen huomasi heti. Lapset kommentoivat mun isä osti mulle sitä ja mun isä taas vei mut sinne ja tänne. Ihan kauheeta. Miksi ihmeessä aikuiset asettavat omat halunsa lasten mielenterveyden edelle.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:16"]
Asuin osan lapsuudestani uusperheessä. Sisarpuolieni isovanhemmat antoivat heille lahjoja ja rahaa, itse en saanut mitään. Tuntui pahalta ja ulkopuoliselta. En missään nimessä olettanut, että noiden isovanhempien olisi minulle mitään pitänyt antaa, kun emme olleet mitään verisukua toisillemme. Mutta omien vanhempieni olisi pitänyt jotenkin korvata asia. Äitipuoleni vaan totesi, että sisarpuoleni nyt vaan saavat enemmän kaikkea kun isovanhemmat haluavat antaa. Vai niin. Ikinä en halua, että oma lapseni kärsisi moisesta.
[/quote]
Mutta jos oma äitisi olisi antanut sinulle enemmän kuin muille lapsilleen, hän ei olisi ollut tasapuolinen lastensa suhteen. Toki äitisi ja isäsi olisi yhdessä pitänyt kompensoida tilannetta jotenkin, mutta oliko heillä varaa siihen?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:31"]
Hei!
Ap tässä.
Niin se on. Minun sukuni on vain "outoa" porukkaa. Lapseni synttäreillä (tätä en tajunnut siis ollenkaan), lapseni sai lahjaksi rahaa ja antoivat myös pojalle "lahjaksi" rahaa, vaikka ei siis todellakaan ollut hänen syntymäpäivänsä edes.
[/quote]
Eli koska sun perheesi on "outoa" porukkaa niin sen takia sun lasten pitäis päästä sitten käsiksi isäpuolensa vanhempien rahoihin? Ainakin sinun osaltasi se antaminen ei taida olla ihan pyyteetöntä. Oletat että koska äitisi ja muu sukusi on niin mukavia ja anteliaita niin sen takia kaikkien muidenkin pitää höllätä niitä kukkaronnyörejään sun mukuloiden hyväksi. Kuulostaa aika itsekkäältä. Aidosti epäitsekäs ja antelias ihminen ei laske antamiaan lahjoja ja vaadi muilta vastaavia tilalle. Äitisi ehkä on aidosti antelias ihminen, mutta sinä et taida sitä olla. Keksit vaan tekosyitä millä appivanhempiesi pitäisi antaa lapsillesi rahaa tai ovat pahoja ihmisiä.
Äitisi antaa poikapuolellesi rahaa hyvää hyvyttään eikä se äitisi oma päätös omista rahoistaan velvoita muita tekemään samoin. Jos tämä sua oikein kovasti närästää niin kiellä äitiäsi antamasta ja pyydä miestäsi hoitamaan lapsensa viikkorahat. Ei ainakan tule ylimääräisiä ongelmia perheeseen.
Minä kannatan kyllä edelleen sitä, että samassa taloudessa kaikilla on sama elintaso. Jos on kaksi yh:ta, joilla kummallakin lapsi ja joilla on hyvin erilainen elintaso, onko ok, että yhteisessäkin taloudessa erilainen elintaso jatkuu? Minusta ei olisi ok, että paremmin tienaava ostelee omalle lapselleen kaikenlaista ja matkustelee ja syö paremmin kuin se huonommin tienaava ja hänen lapsensa. Vaikka varsinaisesti ei toisen lapseen ole elatusvelvollisuutta, niin kyllä joku kohtuus ja maalaisjärki pitää olla.
No jos ns omilla lapsillasi (vai lapsellasi, en niin tarkkaan lukenut montako lasta on kyseessä) on kahdet isovanhemmat ja miehesi lapsilla/lapsella on omat isovanhemmat, niin eikö se ole hyvä tilanne, että he "muistavat" ovat tekemisissä? Itsekin olen elänyt uusperheessä jo 16 vuotta (lapset ovat jo aikuisia) ja ei olisi käynyt mielessäkään, että olisin edes miettinyt tuollaisia.. Omat isovanhemmat muistavat syntymäpäivänä ja ne "uusisovanhemmat" muistavat pienemmin, vaikka suklaalevyllä tms.
Sano äidillesi, ettei maksa miehesi lapselle/lapsille rahaa, kumma ettei miehesi puuttunut asiaan? ASia nyt vain on siten, että ei äitisi ole miehesi lapsille/lapselle mikään mummo.
Taitaa olla sanonta, että hyvä antaa vähästään, paha ei edes paljostaan. Kummatkaan isovanhemmat eivät mielestäni ole velvollisia muistamaan kuin omia lapsenlapsiaan. Tai eihän edes siihen ole velvollisuutta. Mutta sun äitisi on kyllä huippu! Ihana. Yrittäkää nauttia teidän perheestä. Älkää antako isovanhempien ja rahan sotkea mitään.
Sinulle numero 5
On totta että vanhemmat saa antaa lapselleen mitä haluaa ja niin sen pitää ollakkin. Mutta minusta on vain niin kamalaa seurata noita tapauksia (uus perheen lapsia)
Kun työni puolesta väkisinkin kohtaan nuoria ihmisiä 18-24v niin heti huoma millaista henkistä pahoinvointia jättää nämä uusperheet taakseen.
Nuoret ei vielä aikuisenakaan ymmärrä kuinka omat vanhemmat on voineet toimia noin. Sotkea lasten elämä tyystin menemällä yhteen toisen kanssa jolla on jo edellisestä ja ehkä sitäkin edellisestä suhteesta lapsia. Nämä nuoret ei ole pystyneet puhumaan vanhempiensa kanssa tästä aikuistuttuaankaan, mutta kertovat kuinka raskasta se elämä oli henkisesti.
Voi milloin tämä villitys menee ohi.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kun kysytään, tarviiko lapsia kohdella tasapuolisesti, kaikki vakuuttavat että tarvii. Kun käy ilmi, että on kyse on uusperheen lapsista, niin kauniit ajatukset tasapuolisuudesta katoavat :).
Itse elän uusperheessä ja meidän elämä toimii. Silti olen vakavissani sitä mieltä, että uusperheet pitäisi lailla kieltää :D
Häiritseekö asia miestäsi yhtä paljon?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 12:56"]
Hei!
Meillä ei ole miehen kanssa yhteistä lasta.
Tuo on ihan totta, isovanhemmat päättävät. Oma äitini on sellainen, että antaa toiselle vaikka takin päältään. Kun poika muutti meille, niin on tarjonnut myös hoitoapua ja ehdottanut, että poikakin voisi tulla yökylään jne. Toisilla on laajempi sydän kuin toisilla.
ap
[/quote]
Varo vaan, kyllä se kuule kohta nähdään kierosti: äiti hyysää ja omii vierasta lasta, mikä se luulee oikein olevansa?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:20"]
Minä kannatan kyllä edelleen sitä, että samassa taloudessa kaikilla on sama elintaso. Jos on kaksi yh:ta, joilla kummallakin lapsi ja joilla on hyvin erilainen elintaso, onko ok, että yhteisessäkin taloudessa erilainen elintaso jatkuu? Minusta ei olisi ok, että paremmin tienaava ostelee omalle lapselleen kaikenlaista ja matkustelee ja syö paremmin kuin se huonommin tienaava ja hänen lapsensa. Vaikka varsinaisesti ei toisen lapseen ole elatusvelvollisuutta, niin kyllä joku kohtuus ja maalaisjärki pitää olla.
[/quote]
Tuosta olen samaa mieltä, eli samassa taloudessa asuvilla on sama elintaso siltä osin, kuin sitä elintasoa maksaa ne samassa taloudessa olevat. Mutta koska lapsilla on myös etävanhempansa ja heidän sukunsa, voivat nämä etävanhemmat sukuineen ostaa omille lapsilleen mitä haluavat. Ja jos toisen etävanhempi on varakas ja toisen köyhä, niin lapset saavat silloin etävanhemmiltaan erilaisia asioita. Vaikka lähivanhemmiltaan saavatkin saman verran. Toisella lapsella voi siis olla - etävanhempansa kustantamana - kalliimpia vaatteita, kalliimpia harrastuksia, voi päästä ulkomaille jne, kun taas toisella ei (koska etävanhemmalla ei ole halua tai varaa osallistua lapsensa kustannuksiin kuin korkeintaan elareiden verran).
Meillä on tilanne sellainen, että esikoiseni tulee saamaan autokoulurahat, auton ja omistusasunnon, kun täyttää 18. Isänsä sukuineen hankkii nämä. Muilla lapsillani ei vastaavaa mahdollisuutta ole.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:01"]
37 hah, onko sulla montakin vähävaraista perhettä tiedossasi :D? Vai ihan yhdenkö perusteella teet yleistyksen?
[/quote]
Sanoinko jossain, että kaikissa vähävaraisissa perheissä? Tai edes, että suurimmassa osassa vähävaraisia perheitä? Vai sanoinko kenties, että joissakin vähävaraisissa perheissä? Yleistinkö vai enkä sittenkään yleistänyt? Opettele lukemaan.