Miksi maksavan asiakkaan pitäisi viedä ravintolassa tarjotin&roskat paikalleen?
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 01:06"]
Vessassa käydessäni nappaan sieltä mukaan täyden roskapussin ja vien pihalle :) Pieni ele, ja säästää henkilökunnalta vaivaa. Jos kaikki tekisivät niin, ruokapaikat voisivat pitää yllä edullisia hintojaan eikä tarvitsisi maksattaa asiakkaalla siivoojan palkkaamista :)
[/quote]
Minusta taas on paljon mukavampaa asioida sellaisissa paikoissa, missä vessojen siivous kuuluu siihen hintaan :) Jos minulla ei ole rahaa mennä sellaiseen paikkaan, niin teen ruoan kotonani ja siivoan vaikka sen oman vessan :) Jos vaikka muuttaisin paikkakunnalle, jonka ainoa "ravintola" olisi abc, niin eipä sekään saisi minua menemään sinne abc:lle porsastelemaan :) Ihan kotona voisin lämmittää ne samat wokkivihannekset mikrossa :)
Itse kun käyn ostamassa grilliltä makkaraperunat, niin käsken sen myyjän tulla siivoomaan mun auton sen jälkeen :) Tai jos syön vasta kotona, niin soitan että nyt on valmista kun oon syönyt :) Ennen heitin ne roskat vaan siihen grillin pihalle, mutta oikeestaan rupesin kaipaamaan vähän parempaa palvelua :)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 01:13"]
"en ikinä ala ravintoloissa siivoamaan palkatta"
Pikaruokalaa on vähän vaikeaa kutsua ravintolaksi :DD ihan sama ku sanois kioskia tavarataloksi.. Pikaruokaloissa viet omat roskat roskikseen samalla kun menet ulos ja jos arvokkuutesi kärsii tästä mene sitten ravintolaan syömään. Ei oo oikeesti niin vaikeeta :D
[/quote]
Voi sua pöhköä. Ihan yleisesti puhutaan ravintoloista, kun tarkoitetaan paikkaa jossa myydään syötävää ja juotavaa. Tai vaikka pelkkää juotavaa. Silloin katsos puhutaan anniskeluravintolasta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 01:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 01:06"]
Vessassa käydessäni nappaan sieltä mukaan täyden roskapussin ja vien pihalle :) Pieni ele, ja säästää henkilökunnalta vaivaa. Jos kaikki tekisivät niin, ruokapaikat voisivat pitää yllä edullisia hintojaan eikä tarvitsisi maksattaa asiakkaalla siivoojan palkkaamista :)
[/quote]
Minusta taas on paljon mukavampaa asioida sellaisissa paikoissa, missä vessojen siivous kuuluu siihen hintaan :) Jos minulla ei ole rahaa mennä sellaiseen paikkaan, niin teen ruoan kotonani ja siivoan vaikka sen oman vessan :) Jos vaikka muuttaisin paikkakunnalle, jonka ainoa "ravintola" olisi abc, niin eipä sekään saisi minua menemään sinne abc:lle porsastelemaan :) Ihan kotona voisin lämmittää ne samat wokkivihannekset mikrossa :)
[/quote]
Minä käyn mieluusti näissä edullisissa ja sen eteen tarjoan pienen apuni niissä käydessäni :) Viimeksi olin puoli tuntia tiskaamassa. Ei ole paljoa minun ajastani pois. Pieni asia minulle, mutta suuri apu jättiketjulle :)
Aika söpöä miten heikoissa pitimissä joillakin näyttää itsetunto olevan, kun omien roskien siivoaminen purilaispaikassa ottaa noin kovasti minäkuvan päälle <3 "Mä oon hei RAHOILLA MAKSAVA ASIAKAS enkä mikään siivoja!!! Minulla on OIKEUS!"
Miksi ihmeessä joku valitsee paikan, jossa oletetaan asiakkaan vievän se tarjotin jos se on kertakaikkiaan liian vaikeata? Miksi ei sitten valitse ravintolaa jossa tätä ei täydy tehdä? Huvittaa, että joku oikein itse valitsee paikan ja menee sitten sinne protestoimaan niille kiireisille nuorille työntekijöille, ei hyvää päivää mitä sikoja. :D
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 02:43"]
Miksi ihmeessä joku valitsee paikan, jossa oletetaan asiakkaan vievän se tarjotin jos se on kertakaikkiaan liian vaikeata? Miksi ei sitten valitse ravintolaa jossa tätä ei täydy tehdä? Huvittaa, että joku oikein itse valitsee paikan ja menee sitten sinne protestoimaan niille kiireisille nuorille työntekijöille, ei hyvää päivää mitä sikoja. :D
[/quote]
No ehkä siksi, että sitä tarjotinta ei ole pakko viedä missään. Salityöntekijä ehtii kyllä pitää sali. Siistinä ja jos ei ehdi, niin ravintolapäällikössä on vikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 02:56"]
No ehkä siksi, että sitä tarjotinta ei ole pakko viedä missään. Salityöntekijä ehtii kyllä pitää sali. Siistinä ja jos ei ehdi, niin ravintolapäällikössä on vikaa.
[/quote]
Ei missään ole pakko olla tyhmäkään, miksi ihmeessä silti jotkut ovat?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 00:49"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 00:44"]
Tarjottimen pöytään jättämisellä käsittääkseni TYÖLLISTÄVÄ VAIKUTUS. Suomi nousuun!
[/quote]
Isoilla ketjuilla tuo asiakkailla siivouttaminen on ihan silkkaa röyhkeyttä. Säästetyillä työntekijäkuluilla tehdään puhdasta voittoa. Kyseessä ei ole mikään nipinnapin kitkutteleva yrittäjäparka. Useissa pienempien ketjujen kahviloissa ja ravintoloissa vielä (tai jo) ymmärretään asiakasviihtyvyyden päälle ja ihan perusravintolatyö sisältyy tuotteiden hintaan, vaikka tuotteet olisivat jopa jättiketjujen hintoja alhaisemmat.
[/quote]
Itse se McDonaldsin pikaravintolan pitäjä Suomessa ei rikastu. Franchise omistaja saa n. 10% myynnistä itselleen.
Ei minulle ole koskaan ollut ongelma viedä tarjotinta pois. En kyllä tajua miksi se jollekin voi olla vaikeaa?
Ehkä McDonalds on ollut niin lyhyen aikaa Suomessa, ettei kaikki ole vielä oppineet sitä, kuinka se toimii? Eka tuli Tampereelle 1984.
Se kuuluu pikaruokalan konseptiin, palvelu nopeutuu kun ei tarvitse ravata salissa raivaamassa pöytiä, paikkoja muutenkin vähän Jos lounasruuhkassakin kaikki vain jättäisi tarjottimet pöydille joutuisi uudet syömärit siiivoamaan vanhojen jälkiä jotta saisi oman tarjottimen siihen pöydälle. Tai vaihtoehtoisesti tarjoilia olisi siivoamassa salia, mutta ei silloin voisi ottaa tilauksia vastaan, jolloin asiakas joutuisi odottamaan, menisi pikaruokala idea täysin hukkaan.
Ravintoloihinkin otetaan vastaan rajattu määrä mitä ravintolan henkilökunta pystyy hoitamaan ja palvelemaan. Jos ravintola on täynnä käännytetään muut pois. Pikaruokaloissa ei ole samaa systeemiä kuin "hienommissa" ravintoloissa. Vaikka olisi millaine ruuhka ei heille sanota että ravintola on täynnä, mutta sen takia asiakkailta odotetaan itsepalvelua mikä edesauttaa homman pyörimistä. Ei pikaruokalaa voi edes verrata tavalliseen ravintolaan. Ja pikarafloissa tuotteet tarjotaan ihan syystä käärepaperissa jotta roskan saa itse heitettyä roskiin.
Huom. Ilman tarjottimien hakemista siivottavaa salissa riittää. esim, roskikset tyhjennettävä lähesä tunnin välein, vessat tarkistettava 15min välein, tarjottimet haettava ja pöytiä pyyhittävä ymym. ja tuntuu ettei noitakaan ehdi tekemään tarpeeksi usein. KUn tosiaan asiakkaidene tilauksen ottaminen ja ruoan antaminen mahd. nopeasti on pääasiana ykkösenä. Jostain on tingittävä!
Auts, kukkaroon sattuu. Joku kertoi joutuneensa maksamaan KYNPIN (kirjoitusvirhe tahallinen, kuvaa häkellyttävän suorasukaisesti kirjoittajan sivistyneisyyttä) mäkkärissä käydessään. Ja tuolla KYNPIN panostuksella saa sitten ihan luvan kanssa sotkea pöydät ketsupilla ja asiakkaille ilmaisen vessan ulosteillaan. Minä hyvä, kröhöm!!! Ja varmaan en tarjotinta vie pois ja roskatkin heitän lattialle. Maksanhan juuri palvelusta kukkaroani raottamalla. Jättäkää tippiä siivouspalvelusta suuren maailman tyyliin tai alentukaa pyyhkimään takapuolenne (maksuttoman) vessan paperiin seinien, wc-istuimen tai ovenkahvan sijaan ja nätisti palauttakaa se tarjotin roskineen sille osoitetulle paikalle. Voithan toki mennä ruokailemaan paikkaan, jossa kaikki sikailusi jäljet siivotaan kakistelematta. Siellä tosin et alkupalaakaan saa alle KYNPILLÄ. Olettaisin eron KYNPIN ateriointiin ja päälle satasen ruokailuun olevan myös maksajalle selvän. Sillä KYNPILLÄ et saa satasen palvelua.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 07:40"]
Meillä ei juurikaan asiakkaat vie edes Mäkkärillä tai Burger Kingissä tarjotinta kärryyn, yleensä ne jätetään pöytään. Henkilökunta korjaa ne sieltä nopeasti, vähintään yksi on koko ajan siinä työssä, vie tarjottimet ja pyyhkii pöydän. Tai jos on syönyt ja jää vielä istuskelemaan, työntekijä tulee kysymään, saako ottaa tarjottimen mukaansa.
t. ulkomamma Keski-Euroopasta
[/quote]
Meillä vie 99.9 % asiakkaista.
USA
Ihan turhaa toisiamme täällä syyllistää. Asiakkaat laitetaan siivoamaan jälkensä, jotta ketjujen ei tarvitse palkata enempää henkilökuntaa. Säästöt henkilökuntamenoissa ovat voittoa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 00:07"]
Siksi että asiakas saa ne ruokansa niin halvalla. Jos henkilökunta alkaisi noukkimaan tarjottimia ja roskia pöydistä, nousisi ruokien hinta. Ja tämä on ihan lukenut jossain mäkin tai hesen seinässä eli ei ole omaa huuhaatani.
[/quote]
mäkkärin ja muut vastaavat EIVÄT OLE halpoja... tuo on pelkkä markkinointikikka ja feikki mielikuva.
helposti palaa 10€ ja päälle
ja lounaspaikoista saat hyvät safkat ja palvelun samaan hintaan pienemmillä asiakasmäärillä
[/quote]
Kuinka paljon sä syöt noissa pikaruokapaikoissa? Harva ateria maksaa yli kymppiä. Jos haluan oikeaan ravintolaan (johon oikein pöydän joudut varaamaan), niin jos pääsee alle 30 eurolla, on jo hyvin. Tällaisissa paikoissa on pöytiinohjaus ja tarjoilija tulee pöytään ottamaan tilauksen ja tuo sen, kun se on valmis. Ja ruoasta maksetaan vasta syönnin jälkeen. Tämän jälkeen se tarjoilija vie lautaset pois. Mutta niin kuin sanoin, niin hinta on kolme kertaa sen, mitä pikaruokapaikoissa, jos vähänkään paremmin syö (pääruoan ja jälkkärin + alkoholipitoinen ruokajuoma)
Pikaruokapaikoissa ruoka tilataan tiskiltä, maksetaan ensin ja toimitetaan sitten pöytään. Kaikki pyörii niin halvalla kuin mahdollista, siksi hinnat ovat halpoja. Ja asiakkaan kuuluu viedä ystävällisesti roskat roskiin ja tarjottimet paikoilleen. Se, joka ei tätä tee, voi jättää käymättä näisssä paikoissa tai ottaa henkilökohtaisen avustajan mukaan palvelemaan.
Meillä ei juurikaan asiakkaat vie edes Mäkkärillä tai Burger Kingissä tarjotinta kärryyn, yleensä ne jätetään pöytään. Henkilökunta korjaa ne sieltä nopeasti, vähintään yksi on koko ajan siinä työssä, vie tarjottimet ja pyyhkii pöydän. Tai jos on syönyt ja jää vielä istuskelemaan, työntekijä tulee kysymään, saako ottaa tarjottimen mukaansa.
t. ulkomamma Keski-Euroopasta
En minä viekään, mulle olisi ok, että maksaisin hieman enemmän jostain Ikean ruuasta, en ikinä vie tarjottimia.
"en ikinä ala ravintoloissa siivoamaan palkatta"
Pikaruokalaa on vähän vaikeaa kutsua ravintolaksi :DD ihan sama ku sanois kioskia tavarataloksi.. Pikaruokaloissa viet omat roskat roskikseen samalla kun menet ulos ja jos arvokkuutesi kärsii tästä mene sitten ravintolaan syömään. Ei oo oikeesti niin vaikeeta :D