Voiko työkkäri pakottaa elämään provisiopalkkaiseen työhön?
Onko muille työttömille tullut työhönosoituksia pelkästään provisiopalkkaiseen työhön joka on puhelinmyyntityötä eli hyvin epävarmaa tulojen suhteen? Olen ollut vasta 2 vkoa työttömänä ja sain tällaisen ukaasin työkkäristä!
Olen selvittelemässä asiaa parhaillaan mutta muiden kokemuksista olisi apua.
Kommentit (5)
Ei voi pakottaa. Tietty jos kieltäytyy niin korvaukset menee, mutta pakko ei ole.
Jos ei saa palkkaa, ei irtisanoutunisesta tule karenssia. Sitä en tiedä, onko provisiopalkkaisesta työstä lupa kieltäytyä.
Haluan myös tähän vastauksen. Hyvä kysymys. En ottaisi koskaan provikkapalkkatyötä !
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 11:45"]
Haluan myös tähän vastauksen. Hyvä kysymys. En ottaisi koskaan provikkapalkkatyötä !
[/quote]
Olen ottanut yhteyttä työvoimaneuvontaan ja ilmoitan heti kun tiedän asiasta lisää.
Sen verran löysin Työ-ja elinkeinoministeriön sivuilta, että provisiopalkkaisia työhönosoituksia tulisi tehdä vain, mikäli työnhakijan työllistymissuunnitelmaan on kirjattu, että työnhakija haluaa myös provisiopalkkaisia työtarjouksia. Minulle ei tehty edes työllistymissuunnitelmaa työkkärin ruuhkautumisen vuoksi, joten eipä tunnu reilulta, ei.
-ap
Työvoimaneuvonnan mukaan työkkärillä ei ole mitään estettä tehdä näin, mutta tämä ei kuulemma ole yleistä. Minusta tämä on vähintäänkin arveluttavaa toimintaa. No jos niin huono flaksi käy, että joudun korkeakoulutettuna puhelinmyyjäksi eikä työllä pääse leivän kannikkaan kiinni, niin tuleepahan ainakin laillinen irtisanoutuminen. Ikävää vain tällainen järjetön toiminta työkkäriltä, tuhlaa kaikkien aikaa, voimaa ja rahaa.
-ap