Olin tekemässä työhakemusta, mutta painoin ruksista pois, kun näin hakemuksen viimeisen vaiheen
Siellä oli alhaalla lopuksi videonpätkä, josta olisi pitänyt katsoa kysymys ja sen jälkeen videoida se oma vastaus siihen kysymykseen :D
......Niin kuin miksi?:D Miksi....? Kuka näitä keksii?
Kommentit (502)
Vierailija kirjoitti:
Tänään hain töihin ruokakauppaan. Lopussa pyydettiin videota. Tein 30 sekunnin videon ja lähetin sen.
Ymmärrän idean miksi sitä pyydetään. Siitä selviää hetkessä ulkonäkö, siisteys, , paino, ulosanti ja miellyttävä puhetapa. Onko näkyviä tatuointeja kasvoissa, hampat hoidettu, puhtaat hiukset, puhevikaa...
Itse työnantajana päättäisin millainen ihminen edustaa firmaani.
Näiden 10 sivun kommentit on vihamielisiä työnantajaa kohtaan.
Ihmisen pätevyyden pitäisi merkitä enemmän kuin ulkonäön.
Katotaan kuinka typeriä juttuja ihminen saadaan tekemään. Mitä typerämpiä tekee, sitä epätoivoisempi se on. Sitten voidaan lyödä tiskiin sellaset työehdot, että oksat pois ja lait paukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin!
Tämä on ehkä tyhmin kommentti mitä voi olla. Kertoo kommentoijan älykkyysosamäärästä.
-Sivusta
Kyllä, kertoo hänen älykkyysosamääränsä olevan korkea. Sinä sen sijaan olet tosikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään hain töihin ruokakauppaan. Lopussa pyydettiin videota. Tein 30 sekunnin videon ja lähetin sen.
Ymmärrän idean miksi sitä pyydetään. Siitä selviää hetkessä ulkonäkö, siisteys, , paino, ulosanti ja miellyttävä puhetapa. Onko näkyviä tatuointeja kasvoissa, hampat hoidettu, puhtaat hiukset, puhevikaa...
Näiden 10 sivun kommentit on vihamielisiä työnantajaa kohtaan.Ihmisen pätevyyden pitäisi merkitä enemmän kuin ulkonäön.
Niin pitäisi. Mutta eihän se merkitse. Tiedät sen varmasti. Vaikka kuinka olisit pätevä ja asiallinen, ei sinua kuunnella, jos et ole miellyttävän näköinen.
Minusta mahdolliset videot työnhaussa voisi olla vapaaehtoisia. Jotkut, esim jos vaikea lukivaikeus, voivat jopa tykätä videoiden tekemisestä tai ylipäätään CV:n / hakemuksen tekemisestä ei-kirjalliseen muotoon. Mutta lähtökohtaisesti ei videoita kaikille eikä pakollisena.
Vierailija kirjoitti:
Näiden 10 sivun kommentit on vihamielisiä työnantajaa kohtaan.
Mulla on puhevika, huonokuntoinen tukka, huono iho, nariseva ääni ja aikoinaan katkenneet huonosti korjatut etuhampaat.
Sitten saa vielä haukut päälle kun olen yhteiskunnan loinen.
Vierailija kirjoitti:
Lakana päähän niin että jää silmänaukot ja päälle vielä aurinkolasit. Lopuksi videon ääni äänenmuuttajafiltterin läpi. Kuvaan tietysti virtuaalitausta jossa olet jossain kuussa.
Ei jumalauta, nyt lensi aamuteet näppikselle! Kiitos päivän parhaista nauruista :o)))))))))))))))))))))))) Ja muuten lyömätön idea! Otan käyttöön, jos joskus joudun videoimaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lakana päähän niin että jää silmänaukot ja päälle vielä aurinkolasit. Lopuksi videon ääni äänenmuuttajafiltterin läpi. Kuvaan tietysti virtuaalitausta jossa olet jossain kuussa.
Unohdit maskin! ;oD
Tulee mieleen ihan vanhan ajan seksistiset elokuvien työhaastattelut, joissa mies tokaisee hämärässä huoneessa työtä hakevalle että show me what you got 🤮
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen ihan vanhan ajan seksistiset elokuvien työhaastattelut, joissa mies tokaisee hämärässä huoneessa työtä hakevalle että show me what you got 🤮
Mulla on isot tissit, eikä auta silti. :(
meidän firmassa pomo myös sai päähänsä hakea "alemman portaan" työntekijöitä tyyliin "lähetä itsestäsi video". No siellä tuli kaikkea ja naurua piisas ja popkorneja meni. Itsee harmitti kun arviot oli kokemattomille esiintyjille naureskelua. Tietty eri asemassa olivat 20v tottuneet vloggaajat ja "sometähdet" jonkun 50- ja risat veijon tai railin kanssa.
pomo teki "parhaista paloista" videokoosteen pikkujouluihin.
Jos videovastauksesta muodostuu noin iso asia, niin se toimii siinä tarkoituksessa miksi se siinä ilmoituksessa on mukana. Olet joku onneton reppana, joka pelkää "esiintymistä" ja joka ei saa sanaa suustaan. Sellaiset ne varmaan haluaa karsia jo heti kättelyssä.
Mikä ihmeen ryhmäuhma ja kiukuttelu täällä on menossa? En ihmettele jos teillä on työnsaannissa hankaluutta. Ei tämä ole näin vakava asia eikä kyse ole ulkonäöstä. Suorittavaan työhön haettaessa tuo video näyttää oletko suunnilleen yhteiskuntakelpoinen ja saatko jonkin sanan suusta. Säästää sekä hakijan että firman aikaa karsinnassa, sama kelvottomuus tulee kyllä haastattelussa heti esiin joka ilmenisi videolla.
Edistyneemmissä töissä sitten saatetaan edellyttääkin jonkinlaista fiksuutta ja esiintymiskykyä, jota videon perusteella voi jo vähän arvioida.
Eli jos videonne perusteella ette saisi työpaikkaa, ette saisi kyllä haastattelunkaan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kieltenopena teettänyt näitä vieraalla kielellä osana kurssia, joka käsittelee koulutusta ja työelämää. Tähän mennessä kaikki ovat saaneet sen tehtyä ja itse asiassa moni on suorastaan loistanut tehtävässä. Onpa tyytyväinen kun ajattelen että mun opiskelijat ovat saaneet harjoitusta tässä ja ehkä heille kynnys hakea tällaiseen paikkaan on sitten matalampi.
Apua, olet oikea kauhujen opettaja, painajainen suorastaan! Olen törmännyt opinnoissa itsekin kaltaiseesi opettajaan joka nautti oppilaiden nöyryyttämisestä. Tosin meillä videot vielä vertaisarvioitiin. Voin kertoa että kiusattuna inteoverttinä olikin aivan todella kiva kuvata itsestään video, jossa ääni tärisi ja hermostutti, olin pinkki kuin possu, hikoilin ja änkytin. Sitten lähettää video korppikotkille, jotka repivät minut kappaleiksi jo perus luokan edessä pidettävän esitelmän jälkeen. Olette hirviöitä!
Saan aivan erilaista palautetta opiskelijoiltani :) Ensinnäkään kukaan muu ei videoita nähnyt, vain minä. Tunsin opiskelijani hyvin siinä vaiheessa, koska olin heitä opettanut jo usealla kurssilla ennen sitä. Kaikille annoin henkilökohtaisen palautteen, jossa panostin nimenomaan kaiken positiivisen kertomiseen. Tiedoston sen jo ohjeistamisvaiheessa, että moni joutuu menemään epämukavuusalueelle, mutta jotenkin ilmeisesti onnistuin heidät motivoimaan, koska videot oli loistavia. Nuoret osaa tehdä enemmän kuin joskus ajatteleekaan, kun heille vaan antaa mahdollisuuden. Myös sellaiset, jotka eivät kirjallisissa töissä olleet mitenkään hyvin aina pärjänneet, onnistuivat videossa mainiosti. Olin tosi ylpeä ihan jokaisesta ja sen heille kerroin. Ja kuten totesin, heiltä sain hyvää palautetta ja sen voimalla jaksan ottaa tämänkin palautteen vastaan :D
Miten oppilas uskaltaa antaa rehellistä palautetta, kun opettaja on noin omahyväinen ja kuuro kaikelle kritiikille. Hymiöitä ja itsekehua vaan päälle, plops plops, evvk. Enkä ole lainaamasi, muu koulukiusattu tai edes ujon puoleinen, kunhan osaan ajatella heidänkin tunteitaan hiukan.
Jep aivan uskomatonta että johonkin 10e/h osa-aikatyöhönkin pitää ensinnäkin täyttää pitkä, monisivuinen lomake jonka täyttämiseen itsessään menee jo useampi tunti sen sijaan että voisi kirjoittaa vapaan kyseiseen kohteeseen räätälöidyn hakemuksen ja CV:n, sitten pitää tehdä jollain kököllä pohjalla videohaastatteluklippi jne jotta pääsee edes arviointiin että voiko ehkä päästä johonkin nöyryyttävään ryhmähaastattelutilanteeseen... Työnhausta on tullut täysin käsittämätöntä pelleilyä. Kaukana oli ne ajat kun pystyi vaan lompsottaa kysymään löytyisikö täältä jotain ja sitten pääsee kokeilemaan vaikka hyllyttämistä.
Esiinnyn ammatikseni ja en todellakaan silti hae paikkoja joissa tuollainen turha typerä videovastaus. Kuka taliaivo noita kehittää ja mitä niille videoille tapahtuu sen jälkeen kun lomake on lähetetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsi hirveästi kun kerran työhakemuksen yhteydessä oli tehtävä video itsestään. Tein videon ja hakemuksen, pistin menemään, ja minulle lopulta lähetettiin vain automaattiviesti, etten päässyt jatkoon. Minua häiritsee aivan älyttömästi ajatus, että jotkut on katselleet minusta videota jossa kerron itsestäni, omilla kasvoillani ja minä en ole nähnyt heitä, tai saanut mitään takaisin. En myöskään tiedä kauan noita videoita säilytetään järjestelmässä. Tämän jälkeen päätin, että en kyllä laita enää yhtään videoita, kun jää näin paha mieli.
Tämä. Se saa kokemuksen tuntumaan vielä nöyryyttävämmältä, kun tulee se kieltävä vastaus tai pahimmassa tapauksessa ei mitään vastausta kuulu ikinä.
Nykyään suurin osa työnantajista ei edes ilmoita, että valitettavasti sinua ei valittu/et päässyt jatkoon. Silti pitäisi päivittäin jaksaa vaan reippaasti hakea töitä, pahimmillaan ihan käsittämättömillä työehdoilla...
Jännä miten entisaikojen kirjepostilla lähetetty hakemus alkaa kuulostaa helpolta ja yksinkertaiselta toimintamallilta verrattuna nykyaikaan.