Olin tekemässä työhakemusta, mutta painoin ruksista pois, kun näin hakemuksen viimeisen vaiheen
Siellä oli alhaalla lopuksi videonpätkä, josta olisi pitänyt katsoa kysymys ja sen jälkeen videoida se oma vastaus siihen kysymykseen :D
......Niin kuin miksi?:D Miksi....? Kuka näitä keksii?
Kommentit (502)
Tää on tällasta kun siellä on jotku positiivisuuspellet ja rekrytointikonsultit käynyt pitämässä "koulutuksia" rekrytoinnin ja HR:än uusimmista virtauksista. Nämä feelgood-evankelistat sun muut helppoheikit paitsi maksavat yrityksille maltaita (nekin resurssit nyhdetään työntekijöiden selkänahasta tai muusta jo valmiiksi tiukasta budjetista), ja tekevät työelämästä sietämätöntä. 🤢🤮
Ihan oikeasti, en olisi uskonut sanovani tätä mutta minun on ikävä vanhaa management by perkelettä. Sekin oli parempi. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Videon tekeminen oli aikaavievää, kun jos unohti sanoa jonkin kohdan etukäteen miettimistään asioista, niin piti ottaa uusiksi. Kysymyksiä oli paljon ja ne olivat moniosaisia. Yritin tosissani hakea, niin yritin vastata mahdollisimman perusteellisesti. Ei niillä vastauksilla sinänsä varmaan niin väliä ole, ottaisin varmaan vähän rennommin ja vastailisin lyhyemmin, vaikutelma ja ulkonäkö niissä varmaan enemmän ratkaisee. Osassa mun vastauksista vilkuilin papereita ja ehti tulla jo niin pimeäkin, etten nähnyt lukea muistiinpanoja niin sanoin videolle, että nyt en saa selvää näistä papereista. Olin jo niin väsähtänyt sen videon tekoon, mutta hakuaika oli menossa umpeen, niin ajattelin, että en nyt ala taas alusta tätä kuvaamaan, että olkoon.
'
Niinpä, just tällaista se on.
Lopulta tulee vähän hapuileva ja jännitynyt video, mikä ei kerro persoonasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aiot töihin päästä, älä viisastele vaan tee niinkun pyydetään.
Se, että hyllyttäjäksi pääsemisestäkin tehdään tuollaista niin en todellakaan :D
Hah, sä et siis kelpaa edes siihen 😂 Mikä luuseri!
Rekrytoijilla ei tunnu olevan hommat hanskassa. Teams-haastattelussa pitivät siellä päässä kamerat pimeinä. Jäi muuten fiksu kuva yrityksestä, muutenkin hivenen ylimielistä.
Tuo on niin pelleilyä, siis hakemuksen laatijalta, onkohan ajateltu että ollaan jotenkin ajan hermolla. Että on niin hienoa nykyteknologiaa, oikein videokuvaa. Naurettavaa, varsinkaan jos ei juuri liity työnkuvaan. Itsekin törmännyt vastaavaan.
Ei muutaku säkki päähän ja puhumaan kameralle isistyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kieltenopena teettänyt näitä vieraalla kielellä osana kurssia, joka käsittelee koulutusta ja työelämää. Tähän mennessä kaikki ovat saaneet sen tehtyä ja itse asiassa moni on suorastaan loistanut tehtävässä. Onpa tyytyväinen kun ajattelen että
Saan aivan erilaista palautetta opiskelijoiltani :) Ensinnäkään kukaan muu ei videoita nähnyt, vain minä. Tunsin opiskelijani hyvin siinä vaiheessa, koska olin heitä opettanut jo usealla kurssilla ennen sitä. Kaikille annoin henkilökohtaisen palautteen, jossa panostin nimenomaan kaiken positiivisen kertomiseen. Tiedoston sen
Samoin. Opiskelin yliopistossa vähän aikaa sitten ja se oli ihan hirveää. Opiskelijoiden tekstit vilisi kirjoitusvirheitä, tekstit oli hädintuskin edes luettavia kaikilla, kun ne oli niin sekavia ja täynnä itse kehiteltyjä tapoja viitata lähdekirjallisuuteen. Esimerkiksi eräs opiskelija oli päättänyt jättää teorian nimen pois ja käyttää itse keksimäänsä kirjainyhdistelmää tästä tieteellisestä teoriasta, johon viittaa. Miksi? Koska ei jaksanut kirjoittaa sen nimeä koko ajan.
Mitä teki opettaja? Kehui kaikkia ja kaikkien töitä! Ei mitään korjaamista, opettamista tai kritiikkiä mistään. Pelkkiä kehuja umpisurkeista töistä. Kukaan ei varmasti oppinut yhtään mitään niistä rinkirunkkaussessioista.Näin toisen kierroksen yliopisto-opiskelijana olen samaa mieltä siitä, että suomen kielen kirjallinen osaaminen on todellakin taantunut. Teorian nimestä sinänsä voi kyllä käyttää jotain kirjainyhdistelmää, jos sen tekee selväksi ennen kuin alkaa käyttää sitä.
Ongelma työnhaussa on usein rekrytoijat, jotka eivät itse ole kyseisellä alalla, vaan pelkästään rekrytoimassa, eikä heillä ole monesti itsellä hajuakaan kyseisestä tehtävästä. Se on sitten helppoa kätkeä kaikenmaailman oheispaskanjauhannalla hakemuksissa ja haastatteluissa. Parhaiten homma sujuu, kun haastattelijana on vaikka paikan esimies, jonka kanssa voi puhua haettavan työpaikan asioista, eikä jauhaa yksityielämästä jonkun pukupellen kanssa, että synnyitkö poikalapsena tai tyttölapsena ja mikä on lempivärisi ja miten vietit lapsuutesi ja mikä oli isoisäsi ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä haettiin ihmistä, joka oli aina halunnut kehittyä hyvästä tiskaajasta maailman parhaaksi tiskaajaksi.
Minulla on työkokemusta tiskarintöistä, mutta en todellakaan hakenut noin halventavasti tehdyn ilmoituksen vuoksi.
Tiskarinhommia osaa tehdä suojatyöläisetkin. Tiskit koneeseen, odotat ja laitat kaappiin. Ei siinä voi kehittyä, kuin nopeus...
Kyllä voi kehittyä, esim. miten päin astiat kannattaa tietyntyyppisessä koneessa asetella jotta ne puhdistuvat mahdollisimman hyvin. Isossa esim. opiskelijaravintolassa tms kun tiskataan, ja etenkin jos on mahdottoman niukka henkilöstöresurssi, saa kyllä painaa tukka putkella viittä asiaa yhtä aikaa ja olla salamannopeat reaktiot, eikä siinä taatusti mikään suojatyöläinen pärjää. Jonkun pitää hallita myös koneen pikku huoltoja yms. Mutta maailman parhaaksi kehittyminen... huh huh.
Tämä mahdollistaa ulkonäön perusteella tehtävän valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo meinasin kerran hakea puutarhalle salaattia pakkaamaan. Hakemukseen olisi pitänyt laittaa valokuva 😂😂😂
Jos haastatellaan useampi hakija, valokuva auttaa yhdistämään paremmin hakemuksen ja haastateltavan.
Hölön pölön. Valokuvasta katsotaan, että hakija ei vaan ole väärän värinen, läski tai vanha.
Vierailija kirjoitti:
Videon tekeminen oli aikaavievää, kun jos unohti sanoa jonkin kohdan etukäteen miettimistään asioista, niin piti ottaa uusiksi. Kysymyksiä oli paljon ja ne olivat moniosaisia. Yritin tosissani hakea, niin yritin vastata mahdollisimman perusteellisesti. Ei niillä vastauksilla sinänsä varmaan niin väliä ole, ottaisin varmaan vähän rennommin ja vastailisin lyhyemmin, vaikutelma ja ulkonäkö niissä varmaan enemmän ratkaisee. Osassa mun vastauksista vilkuilin papereita ja ehti tulla jo niin pimeäkin, etten nähnyt lukea muistiinpanoja niin sanoin videolle, että nyt en saa selvää näistä papereista. Olin jo niin väsähtänyt sen videon tekoon, mutta hakuaika oli menossa umpeen, niin ajattelin, että en nyt ala taas alusta tätä kuvaamaan, että olkoon.
Mullakin oli joskus muistiinpanot, kun kysyttiin mahdottoman laaja kysymys (muistaakseni jotain hyvän asiakaspalvelun ominaisuuksiin liittyvää, jossa piti vielä olla monta kohtaa) ja videolla oli maksimikesto 2min. Laitoin muistiinpanot näyttöruudun eteen, jotta näyttäisi siltä että katsoo kameraan eikä pöydälle, ja papatin menemään juuri henkeä vetämättä. Muistaakseni hakuprosessi ei edennyt videohaastatteluvaiheesta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä haettiin ihmistä, joka oli aina halunnut kehittyä hyvästä tiskaajasta maailman parhaaksi tiskaajaksi.
Minulla on työkokemusta tiskarintöistä, mutta en todellakaan hakenut noin halventavasti tehdyn ilmoituksen vuoksi.
Tiskarinhommia osaa tehdä suojatyöläisetkin. Tiskit koneeseen, odotat ja laitat kaappiin. Ei siinä voi kehittyä, kuin nopeus...Kyllä voi kehittyä, esim. miten päin astiat kannattaa tietyntyyppisessä koneessa asetella jotta ne puhdistuvat mahdollisimman hyvin. Isossa esim. opiskelijaravintolassa tms kun tiskataan, ja etenkin jos on mahdottoman niukka henkilöstöresurssi, saa kyllä painaa tukka putkella viittä asiaa yhtä aikaa ja olla salamannopeat reaktiot, eikä siinä taatusti mikään suojatyöläinen pärjää. Jonkun pitää hallita myös koneen pikku huoltoja yms. Mutta maailman parhaaksi kehittyminen... huh huh.
Apua. Mua vaivaannuttaisi olla maailman paras tiskaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiseksiko on mennyt työnhaku tänä päivänä? Minä en edes tiedä, miten sellainen video edes tehdään. Edelleenkään minulla ei ole älypuhelinta eikä mitään webbi-kameroita ym. Minulla on käytössäni tavallinen, kai sitten vanhanaikainen pöytäkone ja kännykkä, jonka ostin 16 vuotta sitten. Niin kauan kuin nykyinen kännykkäni toimii, en aio ostaa uutta, sama koskee myös muuta kodintekniikkaa. 1970-luvulla olin hakemassa kosmetologikoulutukseen, mutta se tyssäsi siihen, että hakemukseen olisi pitänyt liittää valokuva. En katsonut olevani tarpeeksi sievä, ja hakemus jäi lähettämättä. Onneksi tuohon aikaan sai opiskelu-ja työpaikan ilman videoita ja valokuvaa. En ikinä olisi saanut mitään työpaikkaa, jos tuollaisia vaatimuksia olisi ollut yleisesti. Eipä kadehdita olla nuori tänä päivänä. Harmittaa nykyinen ulkonäkökeskeisyys joka alalla.
täti 62v
Ei videossa laiteta ihmisiä arvosteluun, kuin missikisassa.
Siinä katsotaan miten ihminen selviytyy. Onko luonnollinen kameran edessä.Sinun ei tarvi enää näihin ruveta.
Kerrotko mulle missä työelämässä tarvitaan ominaisuutta "olla luonnollinen kameran edessä". Suurin osa työpaikoista ei ole valokuvamallin tai näyttelijän työtä.
Vierailija kirjoitti:
Englannissa ei saa laittaa työhakemukseen edes kuvaa itsestään, koska kuvien perusteella tapahtuu helposti syrjintää. Videoillapa sitä syrjintää vasta tapahtuukin. Saisi tulla samanlainen systeemi Suomeenkin.
Tämähän se tulee jyräämään videovalinnat pois. Se on ihan selkeää, että rekrytoinnissa vaikuttavat asiat joiden ei pitäisi vaikuttaa ja ongelma on inhimillinen. Nimestä näkee sukupuolen, vähän taustaa ja etnisyyttä, kuvasta näkee iän ja ulkonäön, samoin videosta. Nyt on yleistyneet uusina nämä "anonyymit valinnat", joissa hakemuksista tulee rekrytoijille riisutut versiot eli niissä ei ole nähtävissä esim. ikää, sukupuolta ja ikää. Niistä tehdään ensimmäinen karsinta ja vasta loppuvaiheessa nähdään keistä on kyse ja millaisia he ovat.
Video ei vain toimi tässä mallissa.
Ja jos unelmiesi työpaikka vaatii sitä ja asia on haastava, tee ihan semmoinen käsivaralla kännykällä, missä menet ulos auringonvaloon, esittelet itsesi ja kerrot tiivistelmänä sen mitä ansioluettelosi kertoisi - huom tiivistelmänä. Hymyile ja katso kameran aukkoon, älä näyttöruutuun. Tai vastaa niihin kysymyksiin. Yleensä eka kuvaus on paras, ei haittaa vaikka välillä vähän takeltelee tai miettii. Se on inhimillistä. Hyvin hiottu ja "esitetty" on hieman epäilyttävä.
Ja totta tosiaan, vähän nyt järkeä rekrytoijillekin päähän. Ei sitä videota tarvita ollenkaan suurimmassa osassa tehtävistä. Jos missään.
Ja vaikka tässä on ollut hyviä vitsikkäitä heittoja miten videota esitetään pikkujouluissa kaikille vitsinä niin yleensä rekryävä firma kyllä sitoutuu lakeihin ja asetuksiin, ja videoiden katsomista ja säilytystä koskevat tietyt säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nuo videot ovat todella rasittavia ja kun usein työ on vielä sellaista, johon ei todellakaan tarvita kuvauksellista ja vaikka kameroidenkin edessä viihtyvää, luonnollisesti esiintyvää ominaisuutta.
Ehkä sillä karsitaan hakijamäärää ja kuvittelevat, että parhaimmat ja motivoituneimmat kyllä tekevät video ilomielin. Huoh, onneksi on jo sen verran kokemusta karttunut, et saa töitä muualtakin, jossa ei tarvitse noita idiootti videoita tehdä.
Tsemppiä heille, jotka työuran alussa kun näitä videoita joutuu osa teistä tekemään!
Pahinta tämä videopelleilly on meille vanhemmille työnhakijoille, jotka emme ole syntyneet iPhone kädessä.
N52
Olen sinua vanhempi ja iPhone on ollut liimautuneena käteeni yli 10 vuoden ajan ensimmäisestä mallista lähtien.
Inhoan henk.koht. sitä miten moni käyttää ikää tekosyynä tekemisilleen tai tekemättä jättämilleen. Ehkä itseään voisi joskus vähän haastaa. Ehkä ongelma ei ole ikä, vaan persoona. Sinä et vaan halua kuvata lärviäsi, et koe sitä luonnollisena etkä ole mielestäsi tarpeeksi hyvän näköinen tai luonteva. Höh, sanon minä. Sinä saatat olla todella hyvä, mutta et ole kokeillut.
Ja mitä noihin rekryvideoihin tulee, niin minusta ne ovat turhia. Alkukarsinta pitäisi ainakin tehdä ihan ilman niitä. Toisekseen videon voi tehdä vaikka 100 kertaa ja lopputulos on täysin feikki. Kun taas livenä haastattelussa näkee sen aidomman ihmisen.
Kesäkuussa hain paikkaa, jossa olisi pitänyt olla valokuva ja suosittelijat. Ei laittanut kumpaakaan. Hakemus meni rekryfirmaan.
Pääsin kuitenkin jatkoon. Piti vastata neljään kysymykseen videolla. Vastaukseni olivat alle minuutin mittaisia. Seuraavaksi paikasta soitettiin ja kysyttiin olenko valmis tinkimään palkasta. Palkasta päästiin sopuun. Seuraavaksi konsulttifirma lähetti kahdeksan kysymystä, joihin piti vastata videolla sekä kaksi kirjallista kysymystä. Lisäksi oli psykologinen testi ja soveltuvuustesti. Tämän jälkeen minulle ilmoitettiin, että edessä on live videohaastattelu. Pari päivää tuon haastattelun jälkeen ilmoitettiin, että sain paikan. Tänään on siellä kolmas työpäivä.
Hoidin nuo videot sun muut vasemmalla kädellä, koska minua tympäisi ja koska minulla oli työpaikka eli ei mitään menetettävää.
Olen 58v megaläski ja susiruma eli ainakaan ulkonäön takia minua ei valittu.
Kyseessä oli sihteerin työ.
Ymmärtäisin videon jos hakisi töihin telkkariin, näyttelijäksi tai vaikka messuille juontajaksi. Mutta muuten ihan älytöntä touhua.
Nämä videoita kannattavat HR-ihmiset ovat ihan oma lajinsa..