Olin tekemässä työhakemusta, mutta painoin ruksista pois, kun näin hakemuksen viimeisen vaiheen
Siellä oli alhaalla lopuksi videonpätkä, josta olisi pitänyt katsoa kysymys ja sen jälkeen videoida se oma vastaus siihen kysymykseen :D
......Niin kuin miksi?:D Miksi....? Kuka näitä keksii?
Kommentit (502)
TE-koulutuksessa seliteltiin, että kuvia pyydetään hakemuksiin ihan vain sen takia, että työnantaja sitten voi haastattelussa "tunnistaa" hakijan, että tämä tässä on nyt se ja se hakija. Joo aivan varmasti... Nehän on niin tyhmiä, etteivät osaa yhdistää tiettyä nimeä tiettyyn hakijaan.
Mintun kiva lähetellä kuvia tai videoita työnantajille, kun on sairastanut aikoinaan kasvohalvauksen ja toinen suupieli roikkuu sekä elää ihan omaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Joo meinasin kerran hakea puutarhalle salaattia pakkaamaan. Hakemukseen olisi pitänyt laittaa valokuva 😂😂😂
Me haettiin kerran varastolle pakkaajaa.
Yksi cv erottui edukseen - siinä oli ytimekkäästi mitä ylioppilas-tyttö osasi - siis ne lähes samat diibadaabaat mitä joka ikisessä tuon ikäisten cv:ssä ja siinä toisessa reunassa oli hänen kuvansa, ihan vain seisomassa - ja tyttö ei ollut sen 'mallinen' että olisi varmaan ajatellut niillä avuin tulevansa valituksi, mutta kuva kertoi enemmän kuin tuhat sanaa (ihan perus vaatteet, tyyliin farkut ja T-paita, ei näkyviä tatskoja, ei mitään "omituisuuksia", ihan perus 'kuin kuka tahansa, siisti perustyttö.) Kun haastatteluun tepasteli suunnilleen saman oloinen tyttö, oli hänet erittäin helppo palkata.
Ja olimme häneen erittäin tyytyväisiä myös työntekijänä. Harmi, vaikka oikeasti onneksi, hän meni sitten välivuoden jälkeen opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään hain töihin ruokakauppaan. Lopussa pyydettiin videota. Tein 30 sekunnin videon ja lähetin sen.
Ymmärrän idean miksi sitä pyydetään. Siitä selviää hetkessä ulkonäkö, siisteys, , paino, ulosanti ja miellyttävä puhetapa. Onko näkyviä tatuointeja kasvoissa, hampat hoidettu, puhtaat hiukset, puhevikaa...
Itse työnantajana päättäisin millainen ihminen edustaa firmaani.
Näiden 10 sivun kommentit on vihamielisiä työnantajaa kohtaan.Ihmisen pätevyyden pitäisi merkitä enemmän kuin ulkonäön.
Pitäisi varmaan - mutta jos sua esim kaupan palvelutiskiltä palvelee joku epäsiisti harvahampainen röökiltä löyhkäävä bmi40 mutsi niin ostatko oikeasti vielä sen kalafileet?
Minä en.
Jostain syystä rekrytoijien piirissä on päätetty, että ”nuoret” kuvaavat itseään muutenkin koko ajan, eli on kivaa ja trendikästä, suoraan ajan hermolla että vaaditaan näitä videoita, kun niitä on sitten kiva tehdä. Paitsi että niitä nuoria on vain pieni osuus hakijoista ja valtaosa lopuistakin tajuaa, että on melkoinen ero kuvata jokin pieni pätkä läheisille ihmisille kuin vakava ja asiapitoinen työhakemus.
Minäkin (kuten pari muuta tässä ketjussa) esiinnyn ammatikseni ja todennäköisesti saisin videohakemuksella kilpailuetua. Mutta siitä huolimatta videoiden vaatiminen tuntuu kohtuuttomalta, erityisesti jos niitä käytetään alkukarsintaan eli teetetään mahdollisesti sadoilla hakijoilla turhaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
meidän firmassa pomo myös sai päähänsä hakea "alemman portaan" työntekijöitä tyyliin "lähetä itsestäsi video". No siellä tuli kaikkea ja naurua piisas ja popkorneja meni. Itsee harmitti kun arviot oli kokemattomille esiintyjille naureskelua. Tietty eri asemassa olivat 20v tottuneet vloggaajat ja "sometähdet" jonkun 50- ja risat veijon tai railin kanssa.
pomo teki "parhaista paloista" videokoosteen pikkujouluihin.
No nyt sitten selvisi, miksi niitä videoita vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyppäät, kun me niin käskemme.
t. työnantaja
Luuletko, että joku haluaa töihin hyppyyttäjäfirmaan?
HR tykkää nöyryyttää. Superekstroverttien epäempaattisten ihmisten nautintoa.
Ymmärrän videon jos haet TV-tehtäviin, juontotehtäviin, näyttelijäksi tms esiintyjäksi. Mut en muuten.
Hakemuksen kuvasta näkee naaman ja haastattelussa tapaa koko ihmisen. Mihin videota tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään hain töihin ruokakauppaan. Lopussa pyydettiin videota. Tein 30 sekunnin videon ja lähetin sen.
Ymmärrän idean miksi sitä pyydetään. Siitä selviää hetkessä ulkonäkö, siisteys, , paino, ulosanti ja miellyttävä puhetapa. Onko näkyviä tatuointeja kasvoissa, hampat hoidettu, puhtaat hiukset, puhevikaa...
Itse työnantajana päättäisin millainen ihminen edustaa firmaani.
Näiden 10 sivun kommentit on vihamielisiä työnantajaa kohtaan.Ihmisen pätevyyden pitäisi merkitä enemmän kuin ulkonäön.
Pitäisi varmaan - mutta jos sua esim kaupan palvelutiskiltä palvelee joku epäsiisti harvahampainen röökiltä löyhkäävä bmi40 mutsi niin ostatko oikeasti vielä sen kalafileet?
Minä en.
Videoltako sen röökin haistaa?
Tuollaiset karsitaan haastattelussa, johon kutsutaan muutamia hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Jos videovastauksesta muodostuu noin iso asia, niin se toimii siinä tarkoituksessa miksi se siinä ilmoituksessa on mukana. Olet joku onneton reppana, joka pelkää "esiintymistä" ja joka ei saa sanaa suustaan. Sellaiset ne varmaan haluaa karsia jo heti kättelyssä.
No toimii se hyvänä karsintana myös toiseen suuntaan. Idarifirmaan, johon vaaditaan video, vaikka työssä ei tarvitse esiintyä, ei kannata hakea.
Valitelkoon idaripomo sitten taas työntekijäpulaa ihan kaikin mokomin.
ghfhf kirjoitti:
Rekrytoijilla ei tunnu olevan hommat hanskassa. Teams-haastattelussa pitivät siellä päässä kamerat pimeinä. Jäi muuten fiksu kuva yrityksestä, muutenkin hivenen ylimielistä.
Olisit vaan itsekin pimentänyt kameran.
Videon pätkän tarkoitus on selvittää hakijan ikä ja paino naamavärkistä. Nätisti kierretty lainvastaiset kysymykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos videovastauksesta muodostuu noin iso asia, niin se toimii siinä tarkoituksessa miksi se siinä ilmoituksessa on mukana. Olet joku onneton reppana, joka pelkää "esiintymistä" ja joka ei saa sanaa suustaan. Sellaiset ne varmaan haluaa karsia jo heti kättelyssä.
No toimii se hyvänä karsintana myös toiseen suuntaan. Idarifirmaan, johon vaaditaan video, vaikka työssä ei tarvitse esiintyä, ei kannata hakea.
Valitelkoon idaripomo sitten taas työntekijäpulaa ihan kaikin mokomin.
Minäkin saan sanaa suustani ja olen edustuskelpoinen ja ammattitaitoinen, mutta tuollaisen videoita vaativan firman jättäisin väliin. Minusta on nöyryyttävää puhua yksin kameralle ja esittää siinä vitutuksen vallassa motivoitunutta ja innostunutta. Vaikka siis itse työtehtävä olisin tosi kiinnostava.
Noi on noita ylipirteiden epäempaattisten HR-ihmisten temppuja, jotka ei tajua todellisten asiantuntijoiden ja bisnestä tekevien mielenmaisemaa. Tuossa voi jäädä moni hyvä hakija pois kun heti aluksi halutaan nöyryyttää.
Hyvät työnantajat saavat hyviä työntekijöitä. Videoleikkijät saavat videoleikkijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ollaan puuhaamassa lakia, että työtä pitäisi voida hakea kertomalla itsestään pelkän osaamisen ja työhistorian. Nimi, ikä, sukupuoli ja yhteystiedot paljastuvat työnantajalle vain, jos hän päättää valita kyseisen henkilön töihin. Kaikki hylätyt hakijat jäävät anonyymeiksi.
Heh, eli tuon "kieltenopen" harrastama lasten aivopesu Hyviksi Ja Kuuliaisiksi Työnantajien Pikku Orjiksi sitten toivottavasti onkin turhaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteen työpaikkaan laitoin hakemuksen, nimenomaan juuri tuohon paikkaan räätälöidyn sellaisen. Hain samalla useampaan muuhunkin työpaikkaan ja tuo kyseinen paikka ei ollut ykkösvalintani hankalan työmatkan takia. Viikon päästä sähköpostiin kilahti, että onnittelut, olet päässyt seuraavaan vaiheeseen. Se ei kuitenkaan tarkoittanut vielä haastattelua vaan olisi pitänyt tuottaa 10 minuutin videoesitys itsestä tietyillä spekseillä ja sen jälkeen olisi ehkä ilmeisesti ollut haastatteluvaihe jatkoon päässeille. Jätin valintaprosessin tuohon ja lopulta pääsin toiseen työpaikkaan, sellaiseen mistä olin ollut eniten kiinnostunut jo lähtökohtaisesti.
Mietin, kuinka monta kandidaattia jätti leikin jo tuossa "tee itsestäsi 10 minuutin video"-vaiheessa, sillä kyseinen työpaikka oli psykologin paikka, joihin on oikeasti pk-seudun ulkopuolella pulaa hakijoista.
Kannattaisi oikeasti ryhtyä jättämään aina palautetta, että jätti hakematta/jätti hakuprosessin kesken näiden älyttömien videovaatimusten takia. Ehkä alkaisi kelkka pikkuhiljaa kääntymään.
Mun poika joutui tekemään videoesittelyn itsestään kesätöihin hakiessa. Tämä siis haun ensimmäisessä vaiheessa. Myöhemmin oli vielä paikanpäällä -haastattelu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tarkemmin ajattelen: videoita on pyydetty vain sellaisiin organisaatioihin, joilla on hyvin suuri asiakaspalveluosasto.
Eli niitä pyydetään konttorin kehitystöihinkin "vanhasta tottumuksesta".
Mä olen huomannut, että niitä pyydetään myös vain sellaisiin ns. alemman portaan töihin. Kun hain oman alani asiantuntijatöitä, ei missään pyydetty edes valokuvaa. Mutta juuri jotkin pilipali-puhelinvaihde-taksikeskus-mitkäikinä -hommat olivat sellaisia, joita varten olisi pitänyt tehdä videoita ja vääntää itsensä suorastaan solmuun siitä ilosta, että ehkä olisi päässyt jopa haastatteluun. Epätoivoisia halutaan kyykyttää huvin vuoksi.
Onneksi sain oman alan hommia, joissa palkkauskin on parempi kuin noissa muissa. Pomo näki minut ekaa kertaa vasta sinä aamuna, kun aloitin työt (työpaikka on sen verran kaukana silloiselta kotipaikkakunnaltani, että tehtiin vain lyhyt puhelinhaastattelu. Ilman videoita tms.)
Nykyään työnantajat kilpailevat työnantajakuvallaan ja mitä parempi se on, sitä parempia hakijoita ja työntekijöitä he saavat.
Jos jo hakuprosessi tehdään epämiellyttäväksi, ahdistavaksi ja nöyryyttäväksi, niin miten luulette, että millaisia työntekijöitä se houkuttelee. Monilla hakijoilla on myös varaa valita, mutta näitä firman HR-hihhulit eivät tule ikinä näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ryhmäuhma ja kiukuttelu täällä on menossa? En ihmettele jos teillä on työnsaannissa hankaluutta. Ei tämä ole näin vakava asia eikä kyse ole ulkonäöstä. Suorittavaan työhön haettaessa tuo video näyttää oletko suunnilleen yhteiskuntakelpoinen ja saatko jonkin sanan suusta. Säästää sekä hakijan että firman aikaa karsinnassa, sama kelvottomuus tulee kyllä haastattelussa heti esiin joka ilmenisi videolla.
Edistyneemmissä töissä sitten saatetaan edellyttääkin jonkinlaista fiksuutta ja esiintymiskykyä, jota videon perusteella voi jo vähän arvioida.
Eli jos videonne perusteella ette saisi työpaikkaa, ette saisi kyllä haastattelunkaan perusteella.
Evvk. En edes hae sellaiseen työpaikkaan, jossa vaaditaan videota. Ilmeisesti työntekijöistä ei yhtäkkiä olekaan pulaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tarkemmin ajattelen: videoita on pyydetty vain sellaisiin organisaatioihin, joilla on hyvin suuri asiakaspalveluosasto.
Eli niitä pyydetään konttorin kehitystöihinkin "vanhasta tottumuksesta".
Mä olen huomannut, että niitä pyydetään myös vain sellaisiin ns. alemman portaan töihin. Kun hain oman alani asiantuntijatöitä, ei missään pyydetty edes valokuvaa. Mutta juuri jotkin pilipali-puhelinvaihde-taksikeskus-mitkäikinä -hommat olivat sellaisia, joita varten olisi pitänyt tehdä videoita ja vääntää itsensä suorastaan solmuun siitä ilosta, että ehkä olisi päässyt jopa haastatteluun. Epätoivoisia halutaan kyykyttää huvin vuoksi.
Onneksi sain oman alan hommia, joissa palkkauskin on parempi kuin noissa muissa. Pomo näki minut ekaa kertaa vasta sinä aamuna, kun aloitin työt (työpaikka on sen verran kaukana silloiselta kotipaikkakunnaltani, että tehtiin vain lyhyt puhelinhaastattelu. Ilman videoita tms.)
Ai niin, ja olen lievästi ylipainoinen, ja minulla on tatuointeja. Niitä tosin ei näkynyt vaatteiden alta aloittaessani talvella. Olen ollut tässä paikassa jo vuosien ajan.
Onpa järkyttävää. En tiennytkään, että nykypäivänä pitää työtäkin hakea jonkun videon kanssa. Ujo, hiljainen, herkkä ihminen olen, enkä ikinä olisi pystynyt tekemään videota, en ainakaan päässyt sillä töihin. Nyt olen kohta eläkeiässä, ammattilainen ja arvostettu asiantuntija. Heippa vaan.