häädätkö junassa paikallasi istuvan?
Vai oletko hiljaa ja etsit paikan? Entä jos paikallasi istuva ehdottaa sinulle jotain toista istumapaikkaa että saa istua kaverinsa vieressä?
Minä häädän aina, olen sen paikan netissä valinnut enkä myöskään halua joutua siirtymään jos joku häätää sitten minut.
En kuitenkaan kehtaa erottaa kaveruksia, mutta sisäisesti kihisen jos en pääse valitsemalleni paikalle. Haluan istua aina ikkunapaikalla.
Kommentit (70)
No olettepa epäsosiaalisia urpoja te suomalaiset! Ei se maailma siihen kaadu että ei voi istua juuri paperinpalassa mainitulla numeroyhdistelmällä. Eiköhän se ole päätarkoitus päästä lipussa mainittuun määränpäähän eikä nipottaa junassa?
Kotimaassani junissa ei edes ole paikkoja ja kaikki ovat tähän mennessä päässeet perille. Suomessa käydessä en pistä paikkoja edes huomioon, vaan istun juuri sille paikalle joka sattuu miellyttämään. Joskus vastaan tulee juuri tähän ketjuun vastannut nyrpeä kotka ja jää seisomaan siihen viereeni mitään sanomatta tai puhisemaan itsekseen :) jos eivät saa suutansa auki niin en kyllä liikukaan, vaikka tiedän jo mistä on kyse.
"Häädön" kohteena olleena sanoisin, että häätäminen on ookoo, samoin se että menet toiselle paikalle jos tilaa on ja annat minun olla siinä alkuperäisellä paikalla. Ainoa mikä risoo, on se jos tulet viereen messuamaan että se on sinun paikka, mutta menet sitten kuitenkin muualle istumaan.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:35"]
Häädän ja tietenkin molemmilta paikoilta. Minulla siis yleensä se ikkkunapaikka + käytäväpaikka. Koska haluan istua rauhassa . Ja ei maksa mitään extraa kun ostaa perhelipun, ja sen toisen paikan alle 16v lapselleni.
Minkäs sille voi, että hän esim. sairastuu eikä pääsekkään matkalle mukaan, mutta molemmat paikat on silti "minulle" varattuna.
[/quote]
Kyllä se sun paikkavaraus raukeaa siihen kun sitä toista matkustajaa ei ole mukana.
Meidät oltiin heittää kerran junasta kun oltiin työporukan kanssa junamatkalla. Oltiin varattu kaksi makuuhyttiä kuudelle hengelle, mutta yksi joutui peruamaan. Oltiin kuulema törkeästi rikottu vr:n sääntöjä kun oli varattu (ja maksettu) makuupaikka jolle ei ollut matkustajaa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:39"]
No olettepa epäsosiaalisia urpoja te suomalaiset! Ei se maailma siihen kaadu että ei voi istua juuri paperinpalassa mainitulla numeroyhdistelmällä. Eiköhän se ole päätarkoitus päästä lipussa mainittuun määränpäähän eikä nipottaa junassa? Kotimaassani junissa ei edes ole paikkoja ja kaikki ovat tähän mennessä päässeet perille. Suomessa käydessä en pistä paikkoja edes huomioon, vaan istun juuri sille paikalle joka sattuu miellyttämään. Joskus vastaan tulee juuri tähän ketjuun vastannut nyrpeä kotka ja jää seisomaan siihen viereeni mitään sanomatta tai puhisemaan itsekseen :) jos eivät saa suutansa auki niin en kyllä liikukaan, vaikka tiedän jo mistä on kyse.
[/quote]
Ja jonku todella urpon maailma kaatuu siihe että ei halua istua siinä paperissa mainitulla paikallaan. Jos on paikkalippu, niin sitten istutaan sillä paikalla. Mikä tässä on vaikeaa?
Valaiskaa tyhmää ja kertokaa miksi jollakin ei ole omaa paikkaa junassa!?! Kuinka ylipäätään sillä tavalla voi matkustaa?
Joo, olen maalta, ja matkustanut junassa ehkä 3 kertaa...ja olen varannut liput netistä.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:41"]
Häädän ja tietenkin molemmilta paikoilta. Minulla siis yleensä se ikkkunapaikka + käytäväpaikka. Koska haluan istua rauhassa . Ja ei maksa mitään extraa kun ostaa perhelipun, ja sen toisen paikan alle 16v lapselleni.
Minkäs sille voi, että hän esim. sairastuu eikä pääsekkään matkalle mukaan, mutta molemmat paikat on silti "minulle" varattuna.
[/quote]
Kyllä se sun paikkavaraus raukeaa siihen kun sitä toista matkustajaa ei ole mukana.
Meidät oltiin heittää kerran junasta kun oltiin työporukan kanssa junamatkalla. Oltiin varattu kaksi makuuhyttiä kuudelle hengelle, mutta yksi joutui peruamaan. Oltiin kuulema törkeästi rikottu vr:n sääntöjä kun oli varattu (ja maksettu) makuupaikka jolle ei ollut matkustajaa.
[/quote]
Ei tietenkään raukea. Saahan sitä vaikka ostaa koko vaunun itselleen jos niin huvittaa. Sama kuin leffateatterissa, jos olet paikan maksanut esim netissä. Ja et siihen näytökseen mene tai sinulla on kaksi paikkaa ostettuna ja toinen henkilö jättää tulematta, niin kyllä se paikka on sinun koko näytöksen ajan. Sama tuossa junamatkassa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:39"]
No olettepa epäsosiaalisia urpoja te suomalaiset! Ei se maailma siihen kaadu että ei voi istua juuri paperinpalassa mainitulla numeroyhdistelmällä. Eiköhän se ole päätarkoitus päästä lipussa mainittuun määränpäähän eikä nipottaa junassa? Kotimaassani junissa ei edes ole paikkoja ja kaikki ovat tähän mennessä päässeet perille. Suomessa käydessä en pistä paikkoja edes huomioon, vaan istun juuri sille paikalle joka sattuu miellyttämään. Joskus vastaan tulee juuri tähän ketjuun vastannut nyrpeä kotka ja jää seisomaan siihen viereeni mitään sanomatta tai puhisemaan itsekseen :) jos eivät saa suutansa auki niin en kyllä liikukaan, vaikka tiedän jo mistä on kyse.
[/quote]
Kyllä se voi "kaatua" jos on vaikka varannut pistokepaikan sen takia, että tarvitsee vielä tehdä junassa töitä, tai vaikka ihan huvin vuoksi ladata kännykkä. Ei se kuulu sulle, millä perusteilla joku on paikkansa varannut, mutta hänelle se paikka kuitenkin kuuluu.
Mä "häädän" jos on tarve ja olen tullut häädetyksi myös monta kertaa. Ennen kuin vr:llä oli verkkopalvelu jouduin matkustamaan paljon ns. kylmäasemalta, jolloin lippu piti ostaa junasta eikä siihen tietenkään saanut paikkaa. Sille ei mitään voinut, joten välillä joutui paikkaa vaihtamaan monta kertaa matkan aikana. Eihän se mukavaa ole, muttei myöskään kenenkään sellaisen syy, joka on paikkalipun ostanut.
Enkä tunne myöskään huonoa omaatuntoa siitä, jos häädän jonkun muun istumapaikaltani. Tai no, häätäminen on vähän karu termi, suurin osa ihmisistä on normaaleja ja asiallisia ja ovat jopa itse aloitteellisesti kysymässä, oliko paikka minun, ennenkuin ehtii suutaan avata. Loppujen kanssa on toiminut "anteeksi, mutta tässä on minun paikkani". Kaveruksille voin kyllä vaihtaa paikkaani jos pyytävät, ellei paikkavalintaani ole ollut joku erityinen syy. Kuten se pistoke tai jos matkustaa raskaan laukun kanssa ja olen sen takia valinnut paikan alakerrasta, läheltä sitä matkalaukkujen säilytyspaikkaa. Silloin en lähde yläkertaan vaihtopaikalle.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:46"]
Valaiskaa tyhmää ja kertokaa miksi jollakin ei ole omaa paikkaa junassa!?! Kuinka ylipäätään sillä tavalla voi matkustaa?
Joo, olen maalta, ja matkustanut junassa ehkä 3 kertaa...ja olen varannut liput netistä.
[/quote]
Onhan se jo täällä sanottu. Jos et osaa lukea niin ei ehkä auta sanoa uudelleen? No, kerran vielä; kuukausilipun ostaneella (esim. työmatkalainen) ei ole paikkalippua. Hän istuu siellä missä voi, tai sitten erikseen junaan varatuilla kiintiömatkalaisten paikoilla.
Jos juna on melko täynnä, niin dominoefektiä välttääkseni menen omalle paikalleni istumaan.
Joo, jos mulla paikkalippu niin tietysti häädän. Aina.
Jos junassa on runsaasti tilaa, niin saatan istua jollakin toisella paikalla, kunnes minut häädetään. Sitten menen omalle paikalleni.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 08:46"]
[/quote]
Vanhat vanhempani ostavat lipun konnarilta, koska aseman lipunmyynti loppui. Asemalla on automaatti joka on aina rikki. Eli moni joutuu varmaankin ostamaan lupun konnarilta. Siihen ei kuulu paikkaa.
Menen aina omalle paikalleni koska olen maksanut siitä. Muiden paikat ei kiinnosta tipan tippaa. Ja matkustan junalla usein, joka ikinen kerta automaatti on antanut vierekkäiset paikat kun on ottanut kaksi lippua kerralla. Eli aina on päässyt kaverin viereen. Tosin nykyään ostankin liput netin kautta jossa paikat voi valita ihan tarkalleen. Jos ostan esim paluuliput vasta lähtiessä kun tiedän millä junalla tulen, todennäköisesti matka on niin lyhyt että ihan sama vaikka ei olisikaan vierekkäiset paikat.
En minä mitään häädä, sanon vaan että "anteeks mutta tässä ois mun paikka / meidän paikat". Tarvittaessa kerron, missä paikallani istuvan henkilön oma paikka on, monet tosiaan tulkitsevat junan paikat vähän hassusti. Yhden kerran on yritetty laimeasti vastustaa eläinvaunussa, kun nuoren pojan mielestä kaksi paikkaa eläinvaunussa oli liikaa. Suopui sitten, kun meillä oli kissojakin kaksi.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 07:27"]ei sitä paikkaa 'kaverin vieressä' ole aina niin helppo valita, varsinkaan kiireessä aseman automaatilla - vai voiko siinä valita paikkaa ollenkaan? Onhan siinä melkoinen sirkus, kun täydessä vaunussa suurin osa porukasta joutuu vaihtamaan paikkaa, kun jokainen alkaa tarkistaa oman paikkansa ja häätää siinä istuvan
Naurettavaa hommaa koko pakollinen paikkavaraus. Vielä naurettavampaa häätää omalta paikaltaan silloin, kun koko vaunussa ei ole kuin se yksi, juuri sinun paikallasi istuva matkustaja jos ei ole kyse jostakin erikoispaikasta. Pelkkää rahastusta se paikkavarausmaksu on.
[/quote]
No mutta sittenhän siinä ei ole ongelmaa, että vaihdat paikkaa kaverisi kanssa, kun on paikkoja mistä valita. Pompitte sitten tarvittaessa paikasta toiseen joka asemalla.
Ihan tilanteen mukaan. Mua henk. koht huvittaa ihmiset jotka tulee häätämään tyyppejä varatuilta paikoiltaa, vaikka vaunussa olisi vain muutama henkilö istmumassa. :D Osa henkilöistä on oikein närkästyneitä, kun heidän paikallensa, joku on rohjennutkin istumaan. Itse saatan mennä tyhjässä junassa, minne haluan istumaan, vaikka onkin paikka varattu. Eri asia, jos junassa vähänkin ruuhkaa, silloin tietenkin omille paikoille syytä mennä.
Yleensä sanon, että anteeksi, mutta tämä on minun paikka. Aina ovat siirtyneet muualle. Jos joku haluaa istua kaverinsa vieressä ja ehdottaa minulle omalle paikalleen menoa, niin kyllä voisin mennä. Eihän siitä mua kukaan häätäisi, jos se on alunperin sen minun paikalla pönöttävän tyypin paikka. En menisi sanomaan mitään, jos paikallani istuisi vanhus tai raskaana oleva tai huonojalkaiselta näyttävä ihminen. Sitten etsisin jonkun muun paikan.
En mä ketään häädä. Istun vaan omalle maksetulle paikalle toteamalla "Anteeksi, tässä on mun paikka. "
[/quot
Entä jos junakalusto on vaihtunut eikä paikkaliput ole voimassa? Silloin olet maksanut turhaan kahdesta lipusta
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 07:53"]
En häädä, koska se on epäkohteliasta toimintaa.
Jos minut häädetään istumalleni paikalle niin sitten pitää poistua istumaltani paikalta ja mennä oikeaan paikkaan.
Minusta ihmiset nykyään häätävät toisia paikoiltaan turhin perustein. Etenkin jos vaunu on puolitäysi.
[/quote]
Minusta se on epäkohteliasta että istuu toisen varaamalla paikalla.