Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

häädätkö junassa paikallasi istuvan?

Vierailija
05.10.2014 |

Vai oletko hiljaa ja etsit paikan? Entä jos paikallasi istuva ehdottaa sinulle jotain toista istumapaikkaa että saa istua kaverinsa vieressä?

Minä häädän aina, olen sen paikan netissä valinnut enkä myöskään halua joutua siirtymään jos joku häätää sitten minut.

En kuitenkaan kehtaa erottaa kaveruksia, mutta sisäisesti kihisen jos en pääse valitsemalleni paikalle. Haluan istua aina ikkunapaikalla.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en häädä. Matkustan rattaissa olevan lapsen kanssa ja usein lapsivaunuun arvotaan pukumiehiä niille inva-vauva paikoille, joten niitä ei saa erikseen valita. Yleesä sitten tarjoan jollekin muulle mukavampaa paikkaani, kun itse könin sillä kiikkerällä penkillä ja yritän viihdyttää ipanaa, ettei se häiritse muita.

Vierailija
22/70 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Yleensä ostan pitkän matkan, jonka aikana joudun istumaan 4-5h. Ostan paikkalipun sen takia, jotta en joudu siirtymään läppärin ja muiden matkatavaroiden kanssa kesken kaiken, tai vielä useita kertoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häädetty tässä moi! En istu tahallaan paikallanne, mutta me kausilippulaiset emme saa varata paikkoja :( Pahoittelut!

Vierailija
24/70 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveruksille totean iloisesti, että ravintolavaunussa voi varmasti jutella kaikessa rauhassa, minulla on tietty paikka ja siihen myös aion istua.

Vierailija
25/70 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:13"]Annan vaan tilaa raskaana olevalle tai vanhuksille vaikka olisikin jonkun paikka :)
[/quote]

Sun on pakko olla provo

Vierailija
26/70 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

W

Vierailija
27/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:22"]

Itsekin kerron useimmiten, että olen varannut ko. paikan. Ennen vanhaa paikkalipusta piti maksaa erikseen ja silloin tietysti oman paikan valtaaminen tuntui vielä jeesimmältä. Eikö ihmisillä nykyisin olekin varattu paikka melkein aina ja siten tuo ongelma on kait historiaa?

[/quote]

Nykyään lipun voi ostaa myös junasta ja junasta ostettuun lippuun ei tule paikkaa mukaan, vaikka se on yleensä kalliimpikin. Varusmiehille tuli kait tänä vuonna sääntö, että saavat kulkea ilmaiseksi, eli enää ei litteroita, mikä tietää sitä, etteivät voi varata paikkaakaan enää. Samoin VR:n henkilökunta kulkee ilmaiseksi ja heillä ei ole paikkoja. Joissain junissa on kait jotain kiintiöpaikkoja (vain huhu, ei perustu tietoon), mutta niitäkään ei ole kaikissa. 

Vierailija
28/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni niissä paikoissa voisi olla jokin polettisysteemi, että vain siitä paikasta maksanut voisi istua siihen. Vituttaa kun joku aina varaa sen minun paikkani, ja sitten joudun seisoskelemaan koska en jaksa puhua tuntemattomille.

Vierailija
29/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
30/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei osaa katsoa niitä numeroita oikein. Kerran ei meinannut mennä jakeluun, piti oikein kysyä, että jos kerran paikka on muka se edellnen paikka niin missäs vaunun päässä oleviin penkkiin merkittyjen numeroiden paikat ovat. Sitten vasta meni perille. Mutta neuvon yleensä ystävällisesti, tämä on vaikeaa vain niille, jotka matkustavat junalla äärimmäisen harvoin ja vain tuon ainoan kerran on väitetty vastaan. Matkustin yhteen aikaan melkein joka viikonloppu. Kerran sattui, että yksi inttityttö oli pakannut ison kassinsa ja ei reagoinut mitenkään - ei ollut kuulokkeita korvilla, joten kuuli kyllä. Siihen oli vaikea alkaa tehdä mitään, mutta onneksi matka oli lyhyt ja paikkoja oli hyvin. Tämä juna oli sellainen, mikä oli aiemmin ollut taajamajuna, mihin ei paikkalippuja myyty, mutta muuttui jossain vaiheessa-> mikään muu ei muuttunut kuin hinta, edes pysäkkejä ei vähennetty ja aikataulu pysyi suht.samana. Muuten olisi kai pitänyt hakea konnari apuun, jos olisi ollut ruuhkaa. 

Vierailija
31/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä paikkaa 'kaverin vieressä' ole aina niin helppo valita, varsinkaan kiireessä aseman automaatilla - vai voiko siinä valita paikkaa ollenkaan? Onhan siinä melkoinen sirkus, kun täydessä vaunussa suurin osa porukasta joutuu vaihtamaan paikkaa, kun jokainen alkaa tarkistaa oman paikkansa ja häätää siinä istuvan

Naurettavaa hommaa koko pakollinen paikkavaraus. Vielä naurettavampaa häätää omalta paikaltaan silloin, kun koko vaunussa ei ole kuin se yksi, juuri sinun paikallasi istuva matkustaja jos ei ole kyse jostakin erikoispaikasta. Pelkkää rahastusta se paikkavarausmaksu on.

Vierailija
32/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:35"]Häädetty tässä moi! En istu tahallaan paikallanne, mutta me kausilippulaiset emme saa varata paikkoja :( Pahoittelut!
[/quote]

Toisaalta te kausilippulaiset maksatte junamatkastanne suhteessa vähemmän. BTW, eikö teille ole junissa mitään kiintiöpaikkoja, mihin ei myytäisi ollenkaan paikkalippuja?

Olen itse pienen ikäni noussut kylmäasemalta kyytiin, ja ennen VR:n verkkokauppaa opin ottamaan junaan ihan vähän tavaraa mukaan, jotta jatkuva paikan vaihtaminen olisi helpompaa. istumapaikkaa kun ei ollut.

Nykyään ostan lippuni verkkokaupasta ja minulla on siten istumapaikka. Yleensä en häädä paikallani istuvaa, jos vieressä on tilaa tai ko. henkilöllä on osoittaa minulle oma paikkansa vastaavan matkan ajaksi. Niin itsekäs minustakin on kyllä tullut, että jos matkustan ruuhkajunassa ja tiedän, että häätämättömyyteni aiheuttaisi minulle jatkuvan paikan vaihtamisen, niin otan tietysti paikkani jos siinä istuu nuori, terve ihminen. Raskaana olevat, vanhukset, lapset ja lapsiseurueet tietysti poikkeuksia. Seison mieluummin kun otan heiltä paikkani, joka minulle kuuluisi.

Vierailija
33/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häädä, koska se on epäkohteliasta toimintaa.

Jos minut häädetään istumalleni paikalle niin sitten pitää poistua istumaltani paikalta ja mennä oikeaan paikkaan.

Minusta ihmiset nykyään häätävät toisia paikoiltaan turhin perustein. Etenkin jos vaunu on puolitäysi.

Vierailija
34/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
35/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran jätin häätämättä, kun paikallani istui sokea, vammainen tyttö huoltaja vieressään (mutta miksi sellainen pari ei varaa paikkaa? Ilmeisesti olettavat, että kukaan ei kehtaa vaatia oikeuksiansa tämän tytön vietyä paikan....).

Vierailija
36/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 07:01"]

Itsekin kerron useimmiten, että olen varannut ko. paikan. Ennen vanhaa paikkalipusta piti maksaa erikseen ja silloin tietysti oman paikan valtaaminen tuntui vielä jeesimmältä. Eikö ihmisillä nykyisin olekin varattu paikka melkein aina ja siten tuo ongelma on kait historiaa?

[/quote]

Joissain junissa on kait jotain kiintiöpaikkoja (vain huhu, ei perustu tietoon), mutta niitäkään ei ole kaikissa. 

[/quote]

Nämä salaperäiset kiintiöpaikat ovat enemmän kuin huhu, niitä on todentotta pääradan junissa ainakin. Kiintiöpaikkalaisten vaunuun ei myydä paikkoja joten siltä osin ongelmaa ei ole mutta ruuhkaisissa junissa tai perjantain pitkissä junissa kiintiövaunu saattaa olla vanha kuuma hikivaunu ja mielelläni istun ilmastoidussa IC2 vaunussa vaikka kiintiöpaikkalainen olenkin (kuukausilippu). Silloin joudun pomppimaan kun olen mennyt istumaan jonkun paikalle. Ja ei, en koe sitä "häädöksi" vaan ihan normaaliksi asiaksi. Jos haluan paikan varmasti voisin ottaa 10-matkan lipun ja varata netistä paikan.

Mun mielestä siinä ei ole kysymys häädöstä vaan ihan normaalista asiasta ja jos matkaisin kertalipulla missä on paikka niin todellakin "erottaisin kaverukset" - se on juna eikä mikään hoitokoti.

Vierailija
37/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos sanoo "mulla on varattuna tää paikka" niin se ihminen ymmärtää lähteä. Eli ei niin hirveästi tarvi häätää mihinkää

Vierailija
38/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Käsittääkseni kertalipun ostajalla on aina pakkalippu. Kausikorttilaisilla ei ole istumapaikkoja.

Vierailija
39/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 07:27"]

ei sitä paikkaa 'kaverin vieressä' ole aina niin helppo valita, varsinkaan kiireessä aseman automaatilla - vai voiko siinä valita paikkaa ollenkaan? Onhan siinä melkoinen sirkus, kun täydessä vaunussa suurin osa porukasta joutuu vaihtamaan paikkaa, kun jokainen alkaa tarkistaa oman paikkansa ja häätää siinä istuvan

Naurettavaa hommaa koko pakollinen paikkavaraus. Vielä naurettavampaa häätää omalta paikaltaan silloin, kun koko vaunussa ei ole kuin se yksi, juuri sinun paikallasi istuva matkustaja jos ei ole kyse jostakin erikoispaikasta. Pelkkää rahastusta se paikkavarausmaksu on.

[/quote]

Taas täällä yritetään puhua mustaa valkoiseksi.

Se sirkushan tulee siitä että istutaan väärille paikoille. Mitään sirkusta ei tule kun jokainen istuu sille paikalle minkä on ostanut ja jos ei ole paikkaa, niin sitten siirtyy heti kun paikalle tulee se joka on sen ostanut.

Vierailija
40/70 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häädän ja tietenkin molemmilta paikoilta. Minulla siis yleensä se ikkkunapaikka + käytäväpaikka. Koska haluan istua rauhassa . Ja ei maksa mitään extraa kun ostaa perhelipun, ja sen toisen paikan alle 16v lapselleni.

Minkäs sille voi, että hän esim. sairastuu eikä pääsekkään matkalle mukaan, mutta molemmat paikat on silti "minulle" varattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi