En pysty hyväksymään sitä, miten vähän ihminen voi syödä lihomatta kun ikää alkaa olla 30...
Kiloja vaan tulee kun syön nälkääni niin, että on tyytyväinen olo mahassa, eikä mikään varsinainen ähky. Ja ihan normaalia kotiruokaa, mukana myös kasviksia eikä mitään super rasvaista. Nyt vaan huomaan että aineenvaihdunta on kai hidastunut, vaikka urheilen ja syön jo paljon vähemmän kuin esim parikymppisenä niin silti jostain niitä kiloja vaan tulee hitaasti lisää ja lisää. Tuntuu kun voisi syödä vain pupun annoksia että pysyisi hoikkana :(
Kommentit (162)
Ei kaikki liho. Mä syön paljon ruokaa ja herkkuja, en harrasta liikuntaa ja painan 57kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 ja minulla on normipainoisena saatu verenpainelääke.
Eilen aamupala (kuten aina) veteen keitetty kaurapuuro becelsilmällä ja sokerittomalla mehukeitolla. Päivällä sämpylä kalkkunalla ja juustolla ja vihanneksilla sekä hedelmiä (vesimeloni ja ananas). Iltaruokana 2 dl pinaattikeittoa ja kananmuna sekä 8 salmiakkipastillia ja oikeasti 2 palaa suklaata. Juomana vesi koko päivän paitsi klo 20.00 piimää lasi, ettei alkaisi närästää . Ei ollut edes nälkä missään vaiheessa.
Olen silti pullukka, vaikka kävelen työmatkani eli 2, 5 km päivässä ja teen kaikki kotityöt itse.
Tai ehkä kuitenkin niin, että olet SIKSI pullukka. Syömisistäsi päätellen. Enkä tarkoita määrää, vaan sisältöä.
Mikä on väärin? Kaurapuuroa syön kolesterolin takia. Lounaalla leipää hedelmää sekä vihannesta, että saisin kuitua. Illalla sitä, mitä oli tarjolla perheen yhteisesti päätettynä.
Kerro, mikä oli niin väärin. Muuten turha kommentti. Jos kerrot, mitä teen väärin, niin mahtavaa : )
Ainakin salmiakki on väärin jos sinulla on verenpaine koholla. Liikuntaa tarvitset enemmän.
Sun kaikki ateriat ovat tyhjää hiilaria. Ensinnäkin vaihdat mehukeiton marjoihin, jotta saat vitamiinit ja "oikeaa ruokaa". Syöt vain puolikkaan puuron ja vaikka yhden munan. Pitää nälkää paremmin.
Lounas on siis käytännössä salaatti ja sämpylä? Tämä on ihan ok, mutta eihän se nälkää pidä. Vaikka kaalilaatikko pitäisi nälkää paremmin ja et ehkä tarvitsisi välipalaakaan (vaikkei se listassasi ollutkaan).
Valmis pinaattikeitto on ravintoköyhää höttöä. Itse tehty kasvissosekeitto koskenlaskijalla sisältäisi enemmän vitamiineja ja rasvaa eikä lainkaan vehnäjauhoja.
Neuvoni on, että joka aterialla vähennät hiukan hiilareita ja lisäät mieluummin rasvaa, jotta voit olla kylläinen ja ravinto olisi laadukasta. Ei tarvitse keto-dietille ryhtyä, mutta vähän kiinnittää huomiota ruuan laatuun: paljon kasviksia ja vähemmän jauhoja. Suklaatakin voi välillä syödä. :)
Vierailija kirjoitti:
Säästyy siinä ainakin rahaa.
Kaverit ihmettelvät kuinka minä voin pysyä hoikkana vaikka syön pizzan yhdellä istumalla?
Noh, minä syön sen pizzan torstaina klo 14:30 veden kanssa ja seuraavan kerran syönkin sitten vasta myöhään perjantai-iltana.
Just näin, nautitaan kunnolla kun nautitaan ja sitten kestää vähän aikaa kärvistellä, ja kun ei hetkeen syö niin kyllä on ihanaa se syöminen kun on ihan oikeasti nälkä ja kaikki ruokakin maistuu paremmalta :)
Odota vaan ap, kun ikää alkaa olla 40. Muistelet kaiholla tuota kolmikyppisvaihetta 😑.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aineenvaihdunta ei sitten hidastu mutta JOKU fysiologinen syy siinä on pakko olla, että vanhana lihoo niin paljon helpommin kuin nuorena. Muistan kyllä miten nuorena ei välttämättä liikkunut tippaakaan, söi mäkkärissä ja vielä kotona, saattoi joskus syödä suklaalevyn päivässä, eikä painoa tullut grammaakaan ja oli hoikka luudanvarsi. En usko noihin selityksiin, että nyt muka söisin enemmän ja liikkuisin vähemmän kuin silloin. Ehkä joku hormonaalinen selitys tms.
Naisilla raskaus selittää asian, sillä hormonit saa aikaan koko kropan myllerryksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 ja minulla on normipainoisena saatu verenpainelääke.
Eilen aamupala (kuten aina) veteen keitetty kaurapuuro becelsilmällä ja sokerittomalla mehukeitolla. Päivällä sämpylä kalkkunalla ja juustolla ja vihanneksilla sekä hedelmiä (vesimeloni ja ananas). Iltaruokana 2 dl pinaattikeittoa ja kananmuna sekä 8 salmiakkipastillia ja oikeasti 2 palaa suklaata. Juomana vesi koko päivän paitsi klo 20.00 piimää lasi, ettei alkaisi närästää . Ei ollut edes nälkä missään vaiheessa.
Olen silti pullukka, vaikka kävelen työmatkani eli 2, 5 km päivässä ja teen kaikki kotityöt itse.
Tai ehkä kuitenkin niin, että olet SIKSI pullukka. Syömisistäsi päätellen. Enkä tarkoita määrää, vaan sisältöä.
Mikä on väärin? Kaurapuuroa syön kolesterolin takia. Lounaalla leipää hedelmää sekä vihannesta, että saisin kuitua. Illalla sitä, mitä oli tarjolla perheen yhteisesti päätettynä.
Kerro, mikä oli niin väärin. Muuten turha kommentti. Jos kerrot, mitä teen väärin, niin mahtavaa : )
Ainakin salmiakki on väärin jos sinulla on verenpaine koholla. Liikuntaa tarvitset enemmän.
Melko ravinnotonta ruokaa kaiken kaikkiaan. Taitaa se yks kananmuna olla ainoa hyvä ravinto tuossa listassa kasvisten lisäksi. Keinorasva myös tekee hallaa elimistössä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, saisiko jonkin listauksen mitä syöt normaalisti päivässä? Ihan kaikki mitä laitat suuhusi.
Ei onnistu monelta kun suuhun pistelee huomaamattaan vaikka mitä pientä pitkin päivää ja erityisesti ohjelmia katsellessa, harva siinä popcornien tai keksien lukumääriä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Säästyy siinä ainakin rahaa.
Kaverit ihmettelvät kuinka minä voin pysyä hoikkana vaikka syön pizzan yhdellä istumalla?
Noh, minä syön sen pizzan torstaina klo 14:30 veden kanssa ja seuraavan kerran syönkin sitten vasta myöhään perjantai-iltana.
Pätkäpaasto on parasta. Mukavan lämmin olo. Nälkä on hetken aikaa mutta katoaa.
Aineenvaihdunta kyllä hidastuu. Olen aivan varma siitä omalla kohdallani. Olen edelleen yhtä aktiivinen ja elämäntavat samat kuin 20vuotiaana. Oikeastaan liikun nykyään enemmän. Syön noin puolet vähemmän nyt kun olen 40v. En ole lihava nytkään vaan normaalissa painossa, mutta ruokalaskussa säästää. :)
Mä en taas tajua etten ole tämän lihavampi (75 kg).
Olen ollut jojolaihduttaja, jonkinasteinen ahmimishäiriöinen, no viimeiseen 3 vuoteen en ole enää laihdutellut mutta syön välillä ihan älyttömiä määriä epäterveellisiä sapuskoita ja herkkuja, useana päivänä viikossa 3000 jopa 4000 kcal. Ja kevyempinäkään päivinä en syö koskaan alle 2000 kcal.
Enkä kauheasti liiku.
Luulis että mun näillä syömisillä pitäis olla, reippaasti yli 100 kiloinen..?
N40
Vierailija kirjoitti:
Jätä joko lounas tai iltaruoka pois! Minä laihduin 16 kiloa vuodessa kun aloin syödä vähemmän ja siinä koko salaisuus. Et sinä kuole tai edes pyörry, jos lounasksi juot ison lasillisen kraanavettä sitruunanpuolikkaan mehut siihen lisäten! Usko huviksesi että siihen vatsan tyhjyyteen tottuu ja se alkaa tuntua mukavan kevyenä olona!
Minäkin luulin pitkään että pyörtyy jos ei syö. 90 luvulla koulussa aina joku oppilaista kuukahti kesken aamun avauksen.
Näläntunne johtuu hormoni kierrosta, kolme kertaa päivässä tulee vatsaan sellainen tyhjä olo. Tunne on heikompi jos paastoaa muutaman päivän. Mikään pakko ei ole syödä jos on yhtään ylipainoa.
35v ja kemialliset vaihdevuodet käyty läpi, ei ole paino kertynyt muuta kuin sen vuoksi, kuinka usein syön jotain roskaa. Ja ihan samoin putoaa paino kuin ennenkin, sopivasti liikuntaa, turhat pois ja tilalle enemmän kasviksia ja hyviä rasvoja.
Jossain oli tutkimus, että ihminen on nälkäinen, kunnes proteiinintarve on täytetty.
Kaupungilla,ajaessa, näkee että ihmisillä suussa jatkuvasti jotain,tai sinne laitetaan jotain.
Ilmeisesti nuita ei lasketa päivän syömisiin.
Muistan kun vuosia sitten halusin ilahduttaa äitiäni ja mummuani viemällä heidät heidän luonaan käydessäni ravintolaan syömään. Noutopöydästä ottivat jonkun reilun ruokalusikallisen ruokaa ja ehkä hieman salaattia. Nyt kun olen itse iäkäs, on ollut pakko vähentää syömistään reilusti, ettei lihoisi.
Meillä on näinä yltäkylläisyyden aikoina esim. annoskoko vähintään kaksinkertaistunut 70-luvulta, jolloin ei ollut juuri lihavia, eikä jumppasalejakaan sen puoleen.
Vaatii vähän vaivannäköä kokeilla, minkä verran voi lihomatta syödä. Varsinkin pienikokoisilla iäkkäillä naisilla se määrä on aika vähäinen.
Pitää vaikka puolittaa annoksia ja syödä pieneltä lautaselta ruokansa, niin se näyttä runsaammalta.
Itse puolitan leipäpalasenkin nykyään, ja kyllä se riittää välipalaksi ihan hyvin. Ja vuosiin en ole langennut joulun- tai muiden juhlien edellä herkuttelemaan marraskuusta lähtien leivonnaisilla. Jouluni ruuan osalta kestää tasan 2 päivää. On ollut helpotus järjestelyihinkin, ennen niitä joulukiloja sai karistella monta kuukautta ja aina jäi joku pesää rakentamaan.
Ja ei, ei tämä ole ollut ikävää. Loppujen lopuksi sitä syödään vain ehkä puoli tuntia tai tunti päivässä. Muutakin tekemistä päiväänsä kannattaa etsiä.
Olen ollut lukuisien muiden kanssa AP:n tilanteessa, jolloin ei ymmärrä, mikä oikein lihottaa, kun ei mielestään syö paljon. Ei tarvitsekaan syödä kuin hiukan yli kulutuksen. Ruokavaaka on hyvä apu ja kaloreiden laskeminen raatorehellisesti muutaman päivän. (silloinkin yleensä jo vähentää ruokailua nähtyään kalorilukemat)
Kuluta enemmän niin voit syödä paljon.
Pitsa, piirakka, tortilla, hitdog, kebab jne on eräänkin naisen normaalia kotiruokaa ja ihmettelee hänkin miksi paino ei tipu vaikka syö myös salaattia. Itse koitin keskustella siitä kulmasta että loppujenlopuksi myös melko ravinneköyhää mutta ei mennyt jakeluun vaan kuvitteli kyseessä olevan makuasia(ja etten itse pidä kyseisistä ruuista)
Tosiaan. Itse pidän kyseisiä ruokia herkkuina, eikä ne kuulu omalle ruokalistalle lounaaksi eikä päivälliseksi.
Liikun myös paljon, vaikken varsinaisesti mitään liikuntaa harrastakaan. Ks nainen ei myöskään liiku kuin sohvalta ruokapöytään. Ja bussilla kaupungille jonne ei ole matkaa edes kilometriä.
Jätä joko lounas tai iltaruoka pois! Minä laihduin 16 kiloa vuodessa kun aloin syödä vähemmän ja siinä koko salaisuus. Et sinä kuole tai edes pyörry, jos lounasksi juot ison lasillisen kraanavettä sitruunanpuolikkaan mehut siihen lisäten! Usko huviksesi että siihen vatsan tyhjyyteen tottuu ja se alkaa tuntua mukavan kevyenä olona!