Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit/elättirouvat miten uskallatte...

Vierailija
04.10.2014 |

jäädä pitkiksi ajoiksi työelämän ulkopuolelle/ilman työtuloja? Oletteko ajatelleet ja suunnitelleet kotonaolon pitkällä tähtäimellä, vai onko kyseessä ns. hetken mielijohde, lyhyen aikavälin suunnitelma?

Onko riskit punnittu ja miten olette niihin varautuneet?

Itse en ollut kotona edes kolmea vuotta, sen pidemmäksi en olisi uskaltanut jäädä missään tapauksessa (mulla siis vain 1 lapsi toistaiseksi). Työpaikka odotti kyllä, mutta koin liian suureksi riskiksi jäädä pitkäksi aikaa lomailemaan. Riski pudota työelämän ulkopuolelle, pitkäaikaistyöttömäksi tai minimituloilla jatkokoulutukseen on taatusti suuri muillakin kuin minulla, ja varmasti mitä enemmän kotivuosia, sen suurempi.

En jaksa uskoa, että mun eläkeiässäni on enää olemassa nykyisenkaltaista kansaneläkejärjestelmääkään, sillä johan se on todettu kestämättömäksi. Ennemmin uskon, että mahdollinen eläke muodostuu työeläkkeistä (jos sitäkään nyt paljoa tule), ja rutiköyhien vanhusten määrä kasvaa. Eläkkeelle jäädessä poismaksettu asuntolaina on kiva, mutta vain, jos se on molempien aviopuolisoiden nimissä tai avioehdolla suojattu. Miten teillä? Itsellä on parisuhde hyvässä kunnossa toistaiseksi, mutta nykyisillä erotilastoilla se voi tapahtua kokolailla kenelle tahansa.

En ole vihreä enkä vassari, mutta ajatuksessa kh-tuen jakamisesta on hyvät puolensa. Vähintään jokaisen kotonaolijan on syytä suojella omaa tulevaisuuttaan ja tulojaan. On muitakin elämänjaksoja, kuin se lasten kanssa kotonavietetty.

(Ja elättirouviksi lasken naiset, joiden lapset ovat jo isompia, tai lapsia ei ole, mutta silti asutaan miehen siivellä. Sori, en tykkää, vaikka se onkin jokaisen perheen ihan oma asia.)

Ajatuksia?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 06:57"]

Ulkomailla, monessa maassa asuneen silmissä Suomen tasa-arvo on pelkkää sananhelinää. Niinsanotusti tasa-arvoa edistävät lait ovat lyöneet suomalaisen naisen entistä suurempaan ahdinkoon. Suomalaisia naisia johtavissa asemissa on hyvin vähän maailmanlaajuisesti verrattuna moniin maihin joita suomalaiset pitävät epätasa-arvoisina. 

[/quote] En myoskaan ymmarra miksi suomalaiset naiset suostuvat naihin epatasa-arvoisiin avosuhteisiin. Ei sellaista prinssia loydy jolle mina suostuisin talousorjaksi ja lastensa huoltajaksi joka paiva pelkaamaan milloin heitetaan rahattomana pihalle kun on loytynyt uusi hoynaytettava. t. amerikkalainen aviovaimo.

Vierailija
102/128 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme ulkomailla 4-5 vuoden jakson ja yksityisellä ei oikein ole mitään virkavapaita tms. joille jäädä, joten sanoin itseni irti muuttaessamme.

Halusimme perheenä antaa lapsille tämän mahdollisuuden ja tietenkin miehen työn ja perheen talouden kannalta tilaisuus oli hyvä. En pysty täällä tekemään varsinaista palkkatyötä, mutta teen vapaaehtoistöitä osittain myös omalta alaltani, joten cv:ssä ei ole ihan niin pitkää mustaa aukkoa sitten aikanaan.

Maksamme kuukausittain yksityistä eläkevakuutusta minulle ja meillä ei ole avioehtoa.

Voi olla että kaduttaa joskus, enkä voi sanoa etten tästä joskus ottaisi kovaakin stressiä, mutta nyt mennään näin ja pääsääntöisesti nautin elämästä, olen koko ikäni tehnyt kovasti töitä kahta äitiyslomaa ja lyhyttä kotihoidontukipätkää kahden raskauden välissä. Lapsilla on vain reilu vuosi ikäeroa.

Elättinä olosta en ota mitään stressiä, tämä ratkaisu tehtiin miehen tahdosta ja hänen uraansa edistääkeen ja perheen yhteisen hyvän eteen ja asiaa harkittiin pitkään. Kolme vuotta on mennyt hyvin ja halutessamme kaksi olisi vielä täällä tulossa ja voi olla, ettei senkään jälkeen paluu Suomeen ole ajankohtainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla, monessa maassa asuneen silmissä Suomen tasa-arvo on pelkkää sananhelinää. Niinsanotusti tasa-arvoa edistävät lait ovat lyöneet suomalaisen naisen entistä suurempaan ahdinkoon. Suomalaisia naisia johtavissa asemissa on hyvin vähän maailmanlaajuisesti verrattuna moniin maihin joita suomalaiset pitävät epätasa-arvoisina. 

[/quote]

Ei muuten pidä paikkansa tämä sinun tietosi naisten vähäisestä määrä johtavissa asemissa Suomessa. Julkisella sektorilla naisten määrä johtopaikoilla on maailman huippua. Yksityisellä puolella on toki maita, joissa näyttäisi tilastollisesti olevan yhtä paljon tai jopa enemmän naisjohtajia kuin Suomessa. Mutta kun aletaan katsoa totuutta tilastojen takana huomataan, että naisjohtajilla on poikkeuksellisen usein sama sukunimi kuin yrityksen muilla johtajilla.  Naisjohtajien runsas määrä linkittyy maan yleiseen yhteiskuntarakenteeseen, jossa perheellä on suuri merkitys. Tämä on tietysti siinä suhteessa tasa-arvoista, että valtaeliitin ulkopuolella syntyneen miehen tie yhteiskunnan huipulle on melkeinpä yhtä kivikkoinen kuin naisen.  Näin on jopa pörssiyhtiöissä. Italiassa taisi vuosi sitten olla pörssiyhtiön hallituksen jäsenenä yksi nainen, joka ei ollut suuromistajaperheen sinne asettama, tästä oli juttua talouslehdessä. 

Vierailija
104/128 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 07:55"]

[/quote]

Ei muuten pidä paikkansa tämä sinun tietosi naisten vähäisestä määrä johtavissa asemissa Suomessa. Julkisella sektorilla naisten määrä johtopaikoilla on maailman huippua. Yksityisellä puolella on toki maita, joissa näyttäisi tilastollisesti olevan yhtä paljon tai jopa enemmän naisjohtajia kuin Suomessa. Mutta kun aletaan katsoa totuutta tilastojen takana huomataan, että naisjohtajilla on poikkeuksellisen usein sama sukunimi kuin yrityksen muilla johtajilla.  Naisjohtajien runsas määrä linkittyy maan yleiseen yhteiskuntarakenteeseen, jossa perheellä on suuri merkitys. Tämä on tietysti siinä suhteessa tasa-arvoista, että valtaeliitin ulkopuolella syntyneen miehen tie yhteiskunnan huipulle on melkeinpä yhtä kivikkoinen kuin naisen.  Näin on jopa pörssiyhtiöissä. Italiassa taisi vuosi sitten olla pörssiyhtiön hallituksen jäsenenä yksi nainen, joka ei ollut suuromistajaperheen sinne asettama, tästä oli juttua talouslehdessä. 

[/quote]

Unohdettiin myös, että Suomessa oli naispresidentti. Kokonaista kaksi kautta. Missä muualla?

Mä en usko ollenkaan näihin ulkosuomalaisten onnela-tarinoihin. Suomi on kaikilla mittareilla tasa-arvoisimpia maita maailmassa. Kotiakin saa jäädä, vaikka siitä saisi vähän rapaa niskaan. Ennenkaikkea keskimäärin kaikilla naisilla on mahdollisuus myös työntekoon, mitä ei todellakaan ole kaikkialla. Yhteiskunta tukee hienosti naisten työelämään pääsyä, toisinkuin maissa, missä ei ole edes  ilmaista/edullista päivähoitoa. Vai tasa-arvoisestiko siellä ne miehet jää kotiin vuosiksi ja naiset menevät töihin? Sitä en kyllä mitenkään usko.

Voisitko vähän avata tuota. miten on ajauduttu ahdinkoon n. tasa-arvoa edistävien lakien vuoksi? Mitä ne lait ovat? Oikeus käydä koulua? Oikeus käydä töissä? Oikeus äänestää? Oikeus aborttiin tai perhesuunnitteluun? ?? Olisiko ne sitten syytä poistaa?? ap

[/quote] Luulo ei ole tiedon vaartti: http://www.guide2womenleaders.com/Presidents-Chronological.htm

Vierailija
105/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotona työttömänä. Olen tarkka rahoista ja pärjätään ihan hyvin. Maksoin juuri vuokran ja kuitenkin tilillä on reilu 1500e, ei varmasti monenkaan mielestä suuri summa, mutta ihan hyvin kuitenkin kun saan kuussa lapsilisien kanssa noin 1200e

Vierailija
106/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:23"]

Me asumme Sveitsissäja olen ollut kotona nyt jo kuopuksen syntymästä eli 7vuotta. Esikoisen synnyttyä asuimme Suomessa ja tuolloin olin kotona sen 3vuotta. Koska olen kotona hoitamassa lapsia ja perhettä, tulen sitten joskus saamaan saman eläkkeen mieheni kanssa. Jos nyt mieheni sattuisi haluamaan eron, niin hän joutuisi maksamaan elatusmaksua lasten lisäksi myös minulle. 

Täällä on yhteisverotus, joten mieheni maksaa veroa vähemmän, koska mulla ei ole ansiotuloja ja tämä erotus voisi vastata ehkä kotihoidontukea Suomessa, jota en kyllä tietenkään saisi enää Suomessa. Myös lapsilisät on Sveitsissä Suomea paremmat. Shoppailut teemme lähinnä Saksan puolella hintojen takia.

[/quote]

Siis saako siellä kotiäiti eläkkeen miehen tulojen perusteella? Samankokoisen eläkkeen? Huh! Muistanko ihan väärin vai oliko siellä niin, että kunnallista päivähoitoa ei ole saatavilla halvalla? Silloinhan tuo olisi tosi tarpeellinen järjestelmä. Kuinka iso erotus on sillä minkälaiset tuet saatte nyt, verrattuna siihen jos olisit töissä? Onko naisten töihinmeno ollenkaan kannattavaa siellä ennenkuin lapset on kouluiässä (tarhamaksut, veron nousu jne.)? ap

Vierailija
107/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kotirouva vaan teen jonkin verran töitä. Omaisuutta on ihan henk.koht. Ehkä myös osalla kotirouvista on? Ei sitä välttämättä naapurit ja tuttavat tiedä.

Vierailija
108/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:38"]

Olen kotona työttömänä. Olen tarkka rahoista ja pärjätään ihan hyvin. Maksoin juuri vuokran ja kuitenkin tilillä on reilu 1500e, ei varmasti monenkaan mielestä suuri summa, mutta ihan hyvin kuitenkin kun saan kuussa lapsilisien kanssa noin 1200e

[/quote]

Olet varmaan vielä ansiosidonnaisella? Nimittäin työmarkkinatuki ja kahden lapsen lapsilisä on yhteensä noin 860 € kuukaudessa (verojen jälkeen). Ollaan jo aika kaukana 1200 eurosta...

Vierailija
109/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin yhteiskunnan elätti, jos työtä ei löydy. Miehen elättämäksi luuseriksi en alkaisi koskaan.

Sinkkunainen

Vierailija
110/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen sen niin laskenut, että vaikka yksin jäisin, niin yhteinen omaisuus jaettunakin riittäisi mulle todennäköisesti loppuelämäksi, tai ainakin niin että voisin rauhassa kouluttautua mua kiinnostavalle alalle. Ja vaikka jäisin työttömäksin, niin jos on koti ja säästöjä elämiseen, niin mikäs siinä ollessa. Enemmän harmittaisi lasten puolesta, jos joutuisivat ilman molempia vanhempiaan kasvamaan.

Vierailija
111/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nyt 4 vuotta, toinen lapsi vuoden ikäinen. Suunniteltu juttu, säästössä rahaa että vara olla kotona vielä ainakin vuosi. Säästetään matkustamisesta yms.

Halu palata työelämään jo kova mutta en halua laittaa hoitoon alle kaksivuotiasta. Töissä ehtii olla ja on ehtinyt olla. Vähän huolestuttaa löytyykö heti töitä kun työpaikkaa josta jäin pois ei enää ole. Firma konkurssissa.

Vierailija
112/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 21:13"]

Me asumme Sveitsissäja olen ollut kotona nyt jo kuopuksen syntymästä eli 7vuotta. Esikoisen synnyttyä asuimme Suomessa ja tuolloin olin kotona sen 3vuotta. Koska olen kotona hoitamassa lapsia ja perhettä, tulen sitten joskus saamaan saman eläkkeen mieheni kanssa. Jos nyt mieheni sattuisi haluamaan eron, niin hän joutuisi maksamaan elatusmaksua lasten lisäksi myös minulle. 

Täällä on yhteisverotus, joten mieheni maksaa veroa vähemmän, koska mulla ei ole ansiotuloja ja tämä erotus voisi vastata ehkä kotihoidontukea Suomessa, jota en kyllä tietenkään saisi enää Suomessa. Myös lapsilisät on Sveitsissä Suomea paremmat. Shoppailut teemme lähinnä Saksan puolella hintojen takia.

[/quote]

Siis saako siellä kotiäiti eläkkeen miehen tulojen perusteella? Samankokoisen eläkkeen? Huh! Muistanko ihan väärin vai oliko siellä niin, että kunnallista päivähoitoa ei ole saatavilla halvalla? Silloinhan tuo olisi tosi tarpeellinen järjestelmä. Kuinka iso erotus on sillä minkälaiset tuet saatte nyt, verrattuna siihen jos olisit töissä? Onko naisten töihinmeno ollenkaan kannattavaa siellä ennenkuin lapset on kouluiässä (tarhamaksut, veron nousu jne.)? ap

[/quote]Kyllä saa sanan eläkkeen ja sen saa vaikka myöhemmin asuisi Suomessa, mikä on meidän kohdalla erittäin epätodennäköistä. ja näin on eläkkeen kannalta myös ainakin Ranskassa jne. Tämä on todella perhekeskeinen yhteiskunta ja olisi hankala kuvitella pieniä koululaisia iltapäiviä yksin kotona. Hoitomaksut on kalliita juuri siksi että perheitä kannustetaan hoitamaan lapset itse ja naisia olemaan kotona. Toki töissäkin voit käydä, eikä sitä paheksuta. 

En osaa sanoa mitä eroa, koska en ole täällä koskaan ollut töissä ja olen ollut Suomessakin vain hetken työelämässä.

Vierailija
113/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

H

Vierailija
114/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen ajatus, että "et tykkää". En minäkään tykkää katkerista lehmistä, jotka arvostelevat muiden ihmisten elämissä asioita, jotka eivät vahingoita ketään. 

Vierailija
115/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 21:13"]

[/quote]

[/quote]

En ole edellinen, mutta hieman oikaisten voin kertoa, että lähes kaikki on kannattavampaa ulkomailla kuin Suomessa, jossa järjestelmä ei tule erilaisia ratkaisuja. 

Vierailija
116/128 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 07:55"]

[/quote]

[/quote]

Unohdettiin myös, että Suomessa oli naispresidentti. Kokonaista kaksi kautta. Missä muualla?

Mä en usko ollenkaan näihin ulkosuomalaisten onnela-tarinoihin. Suomi on kaikilla mittareilla tasa-arvoisimpia maita maailmassa. Kotiakin saa jäädä, vaikka siitä saisi vähän rapaa niskaan. Ennenkaikkea keskimäärin kaikilla naisilla on mahdollisuus myös työntekoon, mitä ei todellakaan ole kaikkialla. Yhteiskunta tukee hienosti naisten työelämään pääsyä, toisinkuin maissa, missä ei ole edes  ilmaista/edullista päivähoitoa. Vai tasa-arvoisestiko siellä ne miehet jää kotiin vuosiksi ja naiset menevät töihin? Sitä en kyllä mitenkään usko.

Voisitko vähän avata tuota. miten on ajauduttu ahdinkoon n. tasa-arvoa edistävien lakien vuoksi? Mitä ne lait ovat? Oikeus käydä koulua? Oikeus käydä töissä? Oikeus äänestää? Oikeus aborttiin tai perhesuunnitteluun? ?? Olisiko ne sitten syytä poistaa?? ap

Vierailija
117/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 18:23"]

No, joillakin meistä on sellainen omaisuus mitä tavikset ei kerää edes hyvällä tuurilla koko elämänsä aikana, eikä avioehtoa.

[/quote]

Aika moni yläpeukuttaa, 0.0001 %:lla av-mammoista tilanne on tälläinen mutta jokainen teeskentelee kuuluvansa joukkoon ;)

Vierailija
118/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kerran täällä vaan eletään. Elän niin että olen nyt onnellinen, sitten jos en sitä enää täällä kotona ole, menen töihin/opiskelemaan. En jaksa elää elämääni pelkäämällä tulevaisuutta. Ja no, omaisuutta on kuitenkin suht reippaasti eikä avioehtoa, niin en minä eron sattuessa todellakaan tyhjän päällekään jäisi (tätä en itseasiassa ollut edes miettinyt ennen). Niin ja lapsia ei ole vielä, ensimmäinen tulossa.

Vierailija
119/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pelottaisikin, en uhraa lastani sen takia.

Vierailija
120/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha murehtia asioita etukäteen. Elämästä kun ei koskaan tiedä. Itselläni avuksi ovat toki säästöt, ehdin olla työelämässä jo tovin, ja nuuka mies auttoi/auttaa asiaa edelleen. Vakituinen työ myös odottamassa ja aion kouluttautua edelleen.