Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit/elättirouvat miten uskallatte...

Vierailija
04.10.2014 |

jäädä pitkiksi ajoiksi työelämän ulkopuolelle/ilman työtuloja? Oletteko ajatelleet ja suunnitelleet kotonaolon pitkällä tähtäimellä, vai onko kyseessä ns. hetken mielijohde, lyhyen aikavälin suunnitelma?

Onko riskit punnittu ja miten olette niihin varautuneet?

Itse en ollut kotona edes kolmea vuotta, sen pidemmäksi en olisi uskaltanut jäädä missään tapauksessa (mulla siis vain 1 lapsi toistaiseksi). Työpaikka odotti kyllä, mutta koin liian suureksi riskiksi jäädä pitkäksi aikaa lomailemaan. Riski pudota työelämän ulkopuolelle, pitkäaikaistyöttömäksi tai minimituloilla jatkokoulutukseen on taatusti suuri muillakin kuin minulla, ja varmasti mitä enemmän kotivuosia, sen suurempi.

En jaksa uskoa, että mun eläkeiässäni on enää olemassa nykyisenkaltaista kansaneläkejärjestelmääkään, sillä johan se on todettu kestämättömäksi. Ennemmin uskon, että mahdollinen eläke muodostuu työeläkkeistä (jos sitäkään nyt paljoa tule), ja rutiköyhien vanhusten määrä kasvaa. Eläkkeelle jäädessä poismaksettu asuntolaina on kiva, mutta vain, jos se on molempien aviopuolisoiden nimissä tai avioehdolla suojattu. Miten teillä? Itsellä on parisuhde hyvässä kunnossa toistaiseksi, mutta nykyisillä erotilastoilla se voi tapahtua kokolailla kenelle tahansa.

En ole vihreä enkä vassari, mutta ajatuksessa kh-tuen jakamisesta on hyvät puolensa. Vähintään jokaisen kotonaolijan on syytä suojella omaa tulevaisuuttaan ja tulojaan. On muitakin elämänjaksoja, kuin se lasten kanssa kotonavietetty.

(Ja elättirouviksi lasken naiset, joiden lapset ovat jo isompia, tai lapsia ei ole, mutta silti asutaan miehen siivellä. Sori, en tykkää, vaikka se onkin jokaisen perheen ihan oma asia.)

Ajatuksia?

Kommentit (128)

Vierailija
1/128 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko se "tuottavuus" nyt sitä taloudellista tehokkuutta niin, että maksaa veroja? Olet hyvin fiksoitunut miettimään asiaa tuolta kannalta. Mä nään asian laajemmin, kuten olen tuonut esiin. Yksi osa olla hyödyllinen on maksaa veroja. En usko, että raha on ainoa asia tässä yhteiskunnassa, johon kannattaa keskittyä. Ihmisten hyvinvointi on retuperällä ja on ilmiselvää, että vain veroja maksamalla sitä ei korjata.

Entä miksei perhettä voi nähdä yhtenä taloudellisena yksikkönä, jos vanhemmat sopivat että toinen tienaa ja toinen on kotona tai vaikka muuten työelämän ulkopuolella? 

72 74 jne

Vierailija
2/128 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihailtavaa, että jotkut oikeesti toimii lastensa parhaaksi. Se maksaa takaisin aivan varmasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:23"]

Me asumme Sveitsissäja olen ollut kotona nyt jo kuopuksen syntymästä eli 7vuotta. Esikoisen synnyttyä asuimme Suomessa ja tuolloin olin kotona sen 3vuotta. Koska olen kotona hoitamassa lapsia ja perhettä, tulen sitten joskus saamaan saman eläkkeen mieheni kanssa. Jos nyt mieheni sattuisi haluamaan eron, niin hän joutuisi maksamaan elatusmaksua lasten lisäksi myös minulle. 

Täällä on yhteisverotus, joten mieheni maksaa veroa vähemmän, koska mulla ei ole ansiotuloja ja tämä erotus voisi vastata ehkä kotihoidontukea Suomessa, jota en kyllä tietenkään saisi enää Suomessa. Myös lapsilisät on Sveitsissä Suomea paremmat. Shoppailut teemme lähinnä Saksan puolella hintojen takia.

[/quote]

Siis saako siellä kotiäiti eläkkeen miehen tulojen perusteella? Samankokoisen eläkkeen? Huh! Muistanko ihan väärin vai oliko siellä niin, että kunnallista päivähoitoa ei ole saatavilla halvalla? Silloinhan tuo olisi tosi tarpeellinen järjestelmä. Kuinka iso erotus on sillä minkälaiset tuet saatte nyt, verrattuna siihen jos olisit töissä? Onko naisten töihinmeno ollenkaan kannattavaa siellä ennenkuin lapset on kouluiässä (tarhamaksut, veron nousu jne.)? ap

[/quote]Kyllä saa sanan eläkkeen ja sen saa vaikka myöhemmin asuisi Suomessa, mikä on meidän kohdalla erittäin epätodennäköistä. ja näin on eläkkeen kannalta myös ainakin Ranskassa jne. Tämä on todella perhekeskeinen yhteiskunta ja olisi hankala kuvitella pieniä koululaisia iltapäiviä yksin kotona. Hoitomaksut on kalliita juuri siksi että perheitä kannustetaan hoitamaan lapset itse ja naisia olemaan kotona. Toki töissäkin voit käydä, eikä sitä paheksuta. 

En osaa sanoa mitä eroa, koska en ole täällä koskaan ollut töissä ja olen ollut Suomessakin vain hetken työelämässä.

[/quote]

Mietin ainoastaan, että miten se voi olla kansantaloudellisesti mahdollista? Eli miten se voi kestää pitkällä viiveellä? Tavallaan yhden ihmisen työpanoksesta revitään kaksi eläkettä (vai onko tuo sitten se tavanomaisin ratkaisu?)? Onko eläkkeen suhde palkkaan samanlainen kuin täällä?

Toki täällä tuo päivähoito on kallis rasti yhteiskunnalle, mistä varmaan tulisi hyvät säästöt. Siitäkin huolimatta ajatus, että yhden palkkatuloilla kuitataan sekä perheen elämä (verovähennyksineen, lapsilisineen) että kahden ihmisen yhdensuuruinen eläke, on aikamoinen, vielä kun sillä verorahalla kustannetaan yhtä jos toista muutakin. Täytyy olla järjestelmässä aika isoja eroja.

Täälläkin kyllä vielä muutama vuosikymmen sitten pystyi keskikokoinen perhe elämään aika hyvin yhden palkalla ja tuilla, paljon paremmin kuin nykyään. Osoittautui toimimattomaksi, rahat ovat lopussa ja tulevien eläkkeiden maksu hankaluuksissa. Mutta Sveitsi taitaa olla näitä vauraimpia valtioita tässä maailmassa, ja edut sen mukaiset. Samoihin lukemiin ei Suomen väestörakenteella ja bruttokansantuotteella päästä ikipäivinä. Äkkiseltään katsottuna Sveitsissä näyttää eläkkeiden määrä BKT:sta olevan vähän isompi kuin Suomessa. Suomessa seuraavana tuleekin sitten isojen ikäluokkien ongelma, ja eläkkeet tulevat väistämättä leikkautumaan yhä edelleen.

Toinen mikä voisi olla olla se mysteerin avain olisi, että Sveitsi on rahastoinut eläkerahat. Suomessahan tätä ei ole saatu toimimaan/älytty ottaa toimimaan kuin kokonaan, seurauksena on, että iso osa eläkkeitä maksetaan saman vuoden verorahoilla - ihan mielettömän iso tappio. Kuka aivokääpiö näitä on ollut päättämässä?

Toisaalta mietin sitäkin, että täällä on myös hyvät mahdollisuudet sekä jäädä työelämästä pois, kuin palata takaisin. Ehkä se takaisinpalaaminen on jopa helpompaa kuin siellä, pienempituloisillakin, kun tarhamaksut ovat kohtuuhintaiset. Sehän tiedetään, että yhteiskunnan tuilla periaatteessa voi kyllä kotona olla vaikka maailman tappiin... ap

[/quote]

Eläke lasketaan ilmeisesti ihan eri tavoin. Eli perheen kaikki tulot todellakin jaetaan puolisoiden kesken. Miehellesi kertyy eläkettä periaatteessa huomattavasti vähemmän kuin mitä kertyisi suomalaisen laskukaavan mukaan, ja sinulle taas enemmän. Käsitin ensin että sinä saat sen saman, mitä miehesi kerryttää eläkkeekseen, mikä olisi ollut käsittämättömän iso eläke yhteensä. Toivottavasti nyt käsitin oikein. ap

Vierailija
4/128 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n logiikka: Ihmiset saavat elää vapaasti just niin kuin haluaa, kunhan hyödyttää yhteiskuntaa tavalla, jonka itse katsoo oikeaksi.

Joo, onhan tuo yleinen tapa, mutta voisko olla mahdollista, että on maailmaan mahtuu muitakin näkemyksiä eikä ne ole sua huonompia? Mä en ymmärrä tollasta itsekeskeisyyttä, en millään. Koetko olevan maailman huipulla nyt? Maksat veroja. Saat sanella muille heidän elämänsä. 

Entä jos joku haluaa tännekin samanlaisen kotiäitiyden mahdollistavan järjestelmän kuin muualla euroopassa? Kyllä sielläkin on kirjastoja ja teitä ja katuja... Ihme ja kumma. 

Vierailija
5/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:41"]

Me asumme Sveitsissäja olen ollut kotona nyt jo kuopuksen syntymästä eli 7vuotta. Esikoisen synnyttyä asuimme Suomessa ja tuolloin olin kotona sen 3vuotta. Koska olen kotona hoitamassa lapsia ja perhettä, tulen sitten joskus saamaan saman eläkkeen mieheni kanssa. Jos nyt mieheni sattuisi haluamaan eron, niin hän joutuisi maksamaan elatusmaksua lasten lisäksi myös minulle. 

Täällä on yhteisverotus, joten mieheni maksaa veroa vähemmän, koska mulla ei ole ansiotuloja ja tämä erotus voisi vastata ehkä kotihoidontukea Suomessa, jota en kyllä tietenkään saisi enää Suomessa. Myös lapsilisät on Sveitsissä Suomea paremmat. Shoppailut teemme lähinnä Saksan puolella hintojen takia.

[/quote]

Siis saako siellä kotiäiti eläkkeen miehen tulojen perusteella? Samankokoisen eläkkeen? Huh! Muistanko ihan väärin vai oliko siellä niin, että kunnallista päivähoitoa ei ole saatavilla halvalla? Silloinhan tuo olisi tosi tarpeellinen järjestelmä. Kuinka iso erotus on sillä minkälaiset tuet saatte nyt, verrattuna siihen jos olisit töissä? Onko naisten töihinmeno ollenkaan kannattavaa siellä ennenkuin lapset on kouluiässä (tarhamaksut, veron nousu jne.)? ap

[/quote]Kyllä saa sanan eläkkeen ja sen saa vaikka myöhemmin asuisi Suomessa, mikä on meidän kohdalla erittäin epätodennäköistä. ja näin on eläkkeen kannalta myös ainakin Ranskassa jne. Tämä on todella perhekeskeinen yhteiskunta ja olisi hankala kuvitella pieniä koululaisia iltapäiviä yksin kotona. Hoitomaksut on kalliita juuri siksi että perheitä kannustetaan hoitamaan lapset itse ja naisia olemaan kotona. Toki töissäkin voit käydä, eikä sitä paheksuta. 

En osaa sanoa mitä eroa, koska en ole täällä koskaan ollut töissä ja olen ollut Suomessakin vain hetken työelämässä.

[/quote]

Mietin ainoastaan, että miten se voi olla kansantaloudellisesti mahdollista? Eli miten se voi kestää pitkällä viiveellä? Tavallaan yhden ihmisen työpanoksesta revitään kaksi eläkettä (vai onko tuo sitten se tavanomaisin ratkaisu?)? Onko eläkkeen suhde palkkaan samanlainen kuin täällä?

Toki täällä tuo päivähoito on kallis rasti yhteiskunnalle, mistä varmaan tulisi hyvät säästöt. Siitäkin huolimatta ajatus, että yhden palkkatuloilla kuitataan sekä perheen elämä (verovähennyksineen, lapsilisineen) että kahden ihmisen yhdensuuruinen eläke, on aikamoinen, vielä kun sillä verorahalla kustannetaan yhtä jos toista muutakin. Täytyy olla järjestelmässä aika isoja eroja.

Täälläkin kyllä vielä muutama vuosikymmen sitten pystyi keskikokoinen perhe elämään aika hyvin yhden palkalla ja tuilla, paljon paremmin kuin nykyään. Osoittautui toimimattomaksi, rahat ovat lopussa ja tulevien eläkkeiden maksu hankaluuksissa. Mutta Sveitsi taitaa olla näitä vauraimpia valtioita tässä maailmassa, ja edut sen mukaiset. Samoihin lukemiin ei Suomen väestörakenteella ja bruttokansantuotteella päästä ikipäivinä. Äkkiseltään katsottuna Sveitsissä näyttää eläkkeiden määrä BKT:sta olevan vähän isompi kuin Suomessa. Suomessa seuraavana tuleekin sitten isojen ikäluokkien ongelma, ja eläkkeet tulevat väistämättä leikkautumaan yhä edelleen.

Toinen mikä voisi olla olla se mysteerin avain olisi, että Sveitsi on rahastoinut eläkerahat. Suomessahan tätä ei ole saatu toimimaan/älytty ottaa toimimaan kuin kokonaan, seurauksena on, että iso osa eläkkeitä maksetaan saman vuoden verorahoilla - ihan mielettömän iso tappio. Kuka aivokääpiö näitä on ollut päättämässä?

Toisaalta mietin sitäkin, että täällä on myös hyvät mahdollisuudet sekä jäädä työelämästä pois, kuin palata takaisin. Ehkä se takaisinpalaaminen on jopa helpompaa kuin siellä, pienempituloisillakin, kun tarhamaksut ovat kohtuuhintaiset. Sehän tiedetään, että yhteiskunnan tuilla periaatteessa voi kyllä kotona olla vaikka maailman tappiin... ap

[/quote]

Eläke lasketaan ilmeisesti ihan eri tavoin. Eli perheen kaikki tulot todellakin jaetaan puolisoiden kesken. Miehellesi kertyy eläkettä periaatteessa huomattavasti vähemmän kuin mitä kertyisi suomalaisen laskukaavan mukaan, ja sinulle taas enemmän. Käsitin ensin että sinä saat sen saman, mitä miehesi kerryttää eläkkeekseen, mikä olisi ollut käsittämättömän iso eläke yhteensä. Toivottavasti nyt käsitin oikein. ap

[/quote]Saan saman eläkkeen kuin mieheni saa hänen työtulojensa mukaan. Täällä on näin ollut iät ja ajat ja eläkkeitä maksetaan vaimoille muuallekin eurooppaan. Ja Suomen ja Sveitsin taloudesta ei voi puhua samana päivänä, täällä talous on paaljon parempi kuin Suomessa

Vierailija
6/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Saan saman eläkkeen kuin mieheni saa hänen työtulojensa mukaan. Täällä on näin ollut iät ja ajat ja eläkkeitä maksetaan vaimoille muuallekin eurooppaan. Ja Suomen ja Sveitsin taloudesta ei voi puhua samana päivänä, täällä talous on paaljon parempi kuin Suomessa

[/quote]

Saa eläkkeen sen mukaan siis mitä ollut verotettavia tuloja eli bruttotuloista se lasketaan. Tällä hetkellä miehelleni jää käteen noin 4300e kuussa, verojen jälkeen siis, t.edellinen

Vierailija
7/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 18:24"]

No jos vaikka sitä työpaikkaa ei ole/ei ole saanut? Tässä työttömyystilanteessa ihan mahdollista.

[/quote]

Niin varmasti on. Mutta eikö sitä suuremmalla syyllä kannata keskittyä esim. työllistämistukitoimien/uudelleenkoulutushankkeiden käyttäjäksi mahdollisimman ajoissa? (Tai työnhakuun.) Ja nimenomaan, ettei tuolla syyllä siirrä ja siirrä töihinmenoa, vuosi vuodelta vaan vaikeutuu? ap

[/quote]

Ei siirrä töihinmenoa??? Jos ei töitä saa, se ei ole mitään siirtämistä, sitä ollaan sitten työttömänä "kotirouvana" halusi tai ei. Ja minulla ainakaan ei todellakaan ollut vaaraa laittaa lapsia päiväkotiin kun olin työttömänä, niin että olisin voinut mennä johonkin höpöhöpö-kurssille tai työkokeiluun tekemään orjatyötä 9€/päivä. Pelkästään miehen tulot n. 40 000€/vuosi/brutto ja mun kymppitonnin bruttona työkkärirahat riitti siihen että täydet päivähoitomaksut menee, eli 550€/kk.

Vierailija
8/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen miehen matkatyön takia "elätti". En haluaisi elää arkea niin, että hoitaisin yksin lasten arjen, kodin arjen ja työn. Helpompaa ja mukavampaa kaikille, myös miehelle, näin. Jos ja kun töihin joskus palaan, joko lapset paljon isompia tai mies lopettaa reissaamisen eli vaihtaa työpaikkaa. Jossittelut, pelkäämiset yms tehty, päätin elää niinkuin parhaimmalta tuntuu juuri nyt juuri meille enkä kärsiä oravanpyörästä ihan vaan varulta.
Avioehtoa ei ole, kaikki puoliksi molempien nimillä, kerrytetään mulle säästöjä eläkettä varten mutta eihän sitä silti tiedä miten elämässä käy. Mutta sit jos tarvitaan, alan vaikka siivoojaksi jos en oman alan hommiin pääse.
T. Laiska akateeminen kotirouva

Vierailija
9/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:38"]

Olen kotona työttömänä. Olen tarkka rahoista ja pärjätään ihan hyvin. Maksoin juuri vuokran ja kuitenkin tilillä on reilu 1500e, ei varmasti monenkaan mielestä suuri summa, mutta ihan hyvin kuitenkin kun saan kuussa lapsilisien kanssa noin 1200e

[/quote]

Sinä oletkin työttömäksi todella etuoikeutettu kun saat noin paljon ansiosidonnaista.

Vierailija
10/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:49"]

[/quote]

Saa eläkkeen sen mukaan siis mitä ollut verotettavia tuloja eli bruttotuloista se lasketaan. Tällä hetkellä miehelleni jää käteen noin 4300e kuussa, verojen jälkeen siis, t.edellinen

[/quote]

Joo mutta siis käsitin, että jos mies on saamassa esimerkiksi 4300 e/kk eläkettä, myös vaimo saa 4300 e/kk eli yhteensä pariskunta saisi 8600 e/kk. Ilmeisesti laskukaava on kuitenkin 4300 e/kk jaettuna kahdelle, eli 2150 e/naama. Siis tosi karkeana laskuna, ja varmaan useimmiten naisillakin on elämänsä aikana omaa palkkatuloa. Lisäksi jos avioliittoja on useampia, niin se menee vielä vähemmälle.

"Puolisoiden avioliiton tai rekisteröidyn parisuhteen aikaiset eläkkeen perusteena olevat ansiot jaetaan eläkkeen laskemiseksi tasan puolisoiden kesken." (eläketurvakeskus)

Ihan tasa-arvoinen eläkkeenmaksatustapa kyllä! ap

Vierailija
11/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toka

Vierailija
12/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan vaikka olen lapseton töissäkävijä mutta ystäviäni on vauvojen kanssa kotona:
- joillain ei ollut oikein mitään mitä menettää
- tiedän pari sosiaalista naista jotka on aloilla jossa riittää työpaikkoja. Esim. pari kokkia joilla on todella hyvä cv, ja todella paljon hyviä ystäviä repimässä niitä takaisin työelämään. Tunnen yhden naisen joka vaihtoi alaa ja kun halusi takaisin yli 20 vuoden jälkeen kokiksi niin sai töitä =) riippuu tyypistä:)

niin ja pari jotka voi mennä myöhemmin jonkun äidin tai isän firmaa töihin koska vaan jos huvittaa

Vierailija
13/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 21:30"]

En oo kotirouva vaan teen jonkin verran töitä. Omaisuutta on ihan henk.koht. Ehkä myös osalla kotirouvista on? Ei sitä välttämättä naapurit ja tuttavat tiedä.

[/quote]

Näin täälläkin, välillä käyn muutaman kuukauden töissä. Varallisuutta on omasta takaa ja lisää perintöä tulee vielä. Senttiäkään ei tule kenenkään muun verovaroista enkä ole myöskään miehen elättinä.

[/quote]

Ihan olet laskenut? Paljonko maksat pääomatuloveroa? Ihan sivuhuomautuksena, että tässä maassa ei ole kuin ihan muutama ihminen, joka työtä tekemättä tuottaa enemmän, kuin kuluttaa yhteiskunnan varoja. Sori mutta näin on, jos ajattelet vähän laajemmin. Lievästi olen allerginen tuolle katsantokannalle. Siitä huolimatta, että jokaisella ihan terveelläkin ihmisellä on periaatteessa oikeus jossakin tilanteessa elämäänsä olla reilusti siellä kulutuspuolella. ap

Vierailija
14/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsissä taitaa au-pairit olla aika yleisiä, tyttäreni on siellä parhaillaan, ja monia suomalaisiakin au-paireja on tavannut jo. Saa taskurahaa jotain vähän alle 500€/kk, täällä menisi enemmän kahden lapsen päiviähoitomaksuihin.

Vierailija
15/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 18:24"]

No jos vaikka sitä työpaikkaa ei ole/ei ole saanut? Tässä työttömyystilanteessa ihan mahdollista.

[/quote]

Niin varmasti on. Mutta eikö sitä suuremmalla syyllä kannata keskittyä esim. työllistämistukitoimien/uudelleenkoulutushankkeiden käyttäjäksi mahdollisimman ajoissa? (Tai työnhakuun.) Ja nimenomaan, ettei tuolla syyllä siirrä ja siirrä töihinmenoa, vuosi vuodelta vaan vaikeutuu? ap

[/quote]

Ei siirrä töihinmenoa??? Jos ei töitä saa, se ei ole mitään siirtämistä, sitä ollaan sitten työttömänä "kotirouvana" halusi tai ei. Ja minulla ainakaan ei todellakaan ollut vaaraa laittaa lapsia päiväkotiin kun olin työttömänä, niin että olisin voinut mennä johonkin höpöhöpö-kurssille tai työkokeiluun tekemään orjatyötä 9€/päivä. Pelkästään miehen tulot n. 40 000€/vuosi/brutto ja mun kymppitonnin bruttona työkkärirahat riitti siihen että täydet päivähoitomaksut menee, eli 550€/kk.

[/quote]

Ei vaan silloin ollaan työttömänä työnhakijana, eikös vaan? On eri asia kuin kotiäiti/rouva. ap

Vierailija
16/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 23:03"]

En oo kotirouva vaan teen jonkin verran töitä. Omaisuutta on ihan henk.koht. Ehkä myös osalla kotirouvista on? Ei sitä välttämättä naapurit ja tuttavat tiedä.

[/quote]

Näin täälläkin, välillä käyn muutaman kuukauden töissä. Varallisuutta on omasta takaa ja lisää perintöä tulee vielä. Senttiäkään ei tule kenenkään muun verovaroista enkä ole myöskään miehen elättinä.

[/quote]

Ihan olet laskenut? Paljonko maksat pääomatuloveroa? Ihan sivuhuomautuksena, että tässä maassa ei ole kuin ihan muutama ihminen, joka työtä tekemättä tuottaa enemmän, kuin kuluttaa yhteiskunnan varoja. Sori mutta näin on, jos ajattelet vähän laajemmin. Lievästi olen allerginen tuolle katsantokannalle. Siitä huolimatta, että jokaisella ihan terveelläkin ihmisellä on periaatteessa oikeus jossakin tilanteessa elämäänsä olla reilusti siellä kulutuspuolella. ap

[/quote]

Tämä on ihan höpöä. Pääomatuloista maksetaan veroa siinä missä ansiotuloistakin, ja samalla summalla molemmista ränneistä pääsee nettomaksajaksi.

Ei kumpikaan edellisistä

Vierailija
17/128 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 23:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tämä on ihan höpöä. Pääomatuloista maksetaan veroa siinä missä ansiotuloistakin, ja samalla summalla molemmista ränneistä pääsee nettomaksajaksi.

Ei kumpikaan edellisistä

[/quote]

Paljonkohan lieneisi se sijoitussumma tai perinnöksi saatu summa, millä pääsisi nettomaksajaksi ihan koko elämänsä ajalta? Harvemmalla tämä oma varallisuus on esim. pörssiosakkeita, joita liikutellaan niin reippaasti, että myyntivoittoveroa karttuu kovaa vauhtia. Toki voi olla niitä, jotka todella luovuttavat tasaisena virtana veroa pääomatuloistaan yhtä paljon, kuin työssäkäyvät maksavat keskimäärin veroja (ja tähän keskimääräiseen täytyy päästä VÄHINTÄÄN, jos kokee saavansa ns. velan kuitatuksi. Ei riitä, että kuittaa samanverran, kuin minimipalkkaa saava). Siinä kohtaa summat mitä liikutellaan on jo aika isoja. Tai jos meinaa vaikka osingoista samaa tuloa saada, sijoitettuna on aika paljon isompi salkku kuin mitä suomalaisilla on keskimäärin.  

Valtaosa ihmisistä kokee varallisuudekseen/omaisuudekseen esim. omistusasunnon, josta ei kummoisia summia valtion verokassaan päädy vaikka arvo sinänsä olisi melko suuri. ap

Vierailija
18/128 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään laskettuna miljoonan euron osakesalkku voi riittää verojen maksamiseen, sikäli kun osingot pysyisivät stabiileina n. 4 %:n luokassa ja yritykset pystyssä. Tai vaihtoehtoisesti suorittaa myyntiä siinä määrin, että puhdas myyntivoitto on hieman alle 40 000 euroa. Vuositasolla. Sehän ei riitä, että omaisuutta on, jos se ei liiku tai kehity veroatuottavaksi. Asuntosijoittajana puolestaan näihin tuloihin ei taida päästä yksityisenä henkilönä, koska yli 5 omistava joutuu yritysrekisteriin ja kaiketi on sitten yrittäjä ja sitä kautta työn tekijä. ap

Vierailija
19/128 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan haluttu hoitaa lapset kotona kouluikään asti. En ole katunut näitä vuosia tippaakaan vaikka rahallisesti on ollut tiukkaa ja vaikka kuinka ihmiset (av:lla) pelottelevat työelämästä tipahtamisella ja mitättömällä eläkkeellä. Lasten pikkulapsivuosia ei saa ikinä takaisin. Lapset ovat vain kerran pieniä. En halua menettää siitä ajasta mitään, haluan nauttia siitä ajasta täysillä. Ja me ollaan nautittu!

Vierailija
20/128 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/tuloerot_ruokkivat_vuosien_kotiaitiytta/5627511

http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/kotiaitiys-arvossaan/998785

En ymmärrä mistä vedätte nuo kuvitelmanne, että muualla euroopassa jotakuinkin kaikki äidit ovat kotona kouluikään asti. Oikeasti suomalaiset hoitaa lapsiaan pidempään kotona kuin monessa muussa eurooppalaisessa/länsimaassa. Tämäkin muutos, että naiset tosiaan on kotona lasten kanssa tekemättä mitään muuta työtä, on yhden sukupolven mittainen. Nopeasti on opittu...

Mut näinhän se menee, että valtiovalta viimekädessä puuttuu. Paska nakki on se, että nämä kotihoidontuen puolitukset osuu vaan herkästi väärään maaliin, muutenkin pienituloisille ja perheisiin, joissa ehkä toinen osapuoli on ennestään työtön. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi