Voiko Kela pakottaa tuilla elävän muuttamaan huonolle alueelle, ja vielä siellä poikkeukselliseen huonon talon asuntoon, jos nykyisen asunnon vuokra on "liian kallis" ?
Nykyinen vuokrani siis ylittää kelan kuntakohtaisen "vuokranormin", joka on täällä PK-seudulla 694e. Asuntoni vuokra on 780e.
Asuntoni on kuitenkin on hyvällä alueella ja hyvillä naapureilla varustettu. Täällä ei ole ollenkaan ns. sosiaalitapauksia kuten alkoholisteja, nistejä tai muita vastaavia. Kukaan ei mölyä öisin, eikä varastelua tai muuta häiriötekijöitä ilmene. Äänieristys on todella hyvä.
Minä itse en käytä lainkaan päihteitä, en edes polta tupakkaa tai juo kahvia. Elän todella siivosti ja kunnollisesti, aina maksan vuokrani ajallaan.
Nyt olisi kuitenkin tarjolla halvempi asunto, nykyistä pienempi ja huonommin varusteltu, sekä paljon vanhempi myös. (Todennäköisesti huonosti äänieristetty kun 70-luvun talo). Parvekettakaan ei ole.
Mutta ennen kaikkea tuo asunto sijaitsee tämän kaupungin huonoimmalla alueella, jossa huomattavan suuri osa asukkaista on alkoholisteja, nistejä sekä muutenkin elämänkoululaisia.
Kyseessä on kaupungin asunto.
Tuntemiani ihmisiä on asunut tuolla alueella, ja jokainen heistä on muuttanut pois heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Sanovat etteivät ikinä enää muuttaisi sinne, vaikka saisivat asunnon puoleen hintaan.
Nyt Kela haluaa minun muuttavan sinne vain siksi, että vuokrani laskisi 780 eurosta 640 euroon. Tuntuu aivan järjettömältä ajatukselta. Koko elämäni muuttuisi todella radikaalisti, koska itse olen todella hiljainen ja rauhallinen ihminen, sekä elän kunnollisesti.
Onko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voinko tällaisilla sosiaalisilla syillä perustella Kelallle että minun ei tulisi muuttaa tuonne pahamaineiseen lähiöön?
Siellä varmaan oletetaan että olen itsekin samanlainen ongelmallinen, kun olen pitkäaikaistyötön. Mutta se ei pidä paikkaansa. Olen rauhallinen ja erakkoluonteinen.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin ja maksa itse vuokrasi. Luuletko, että muutkin asuvat kantakaupungissa ja nauttivat sen eduista? Ei todellakaan, olet kuvottava loinen.
Keskustan ja ongelmalähiöiden välimaastoon mahtuu paljon kaikenlaista.
En tiedä missä ap asuu, mutta oletetaan että Helsingissä.
Esim. Pohjois-Haaga, Herttoniemi, Pitäjänmäki, Malmi ja Lassila ovat keskustan ulkopuolella, mutta kuitenkin ihan hyviä alueita. Eivät vedä vertoja Ullanlinnalle tai Eiralle, mutta eipä niiden tarvitsekaan.
Sitten on Itäkeskus, Kontula, Mellunmäki, Myllypuro, Vuosaari, Rastila tms. paikat joissa ongelmia riittää ja kantikset asuvat vain pakon edessä. Ilmeisesti ap on joutumassa sinne.
Oletko sattunut käymään Myllypurossa tai vaikkapa Vuosaaren Aurinkolahdessa viime vuosina? Ei kyllä todellakaan ole mitään ongelmalähiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kela ei pakota. Sinulla on valta ihan itse valita missä asut, mutta sen vallan mukana tulee myös vastuu asumisen maksamisesta.
Eli pitääkö työttömän valita nälkiintyminen tai muutto nistien keskelle rauhattomiin öihin (ja päiviin)?
Siihen tosiaan on tultu?
Ammatti ahneet 7 kirjoitti:
Mukana joku Ruslan saalem.fi ja vapaakirkko. Riihimäki . Tikkurilan hellarit kyllä huijaavat köyhiltä tavarat itselleen myös koivukylässä . Narkomaaneja.
Joissakin hellareissa on kyllä mukana kansallispukuporukkaa. Voi olla motiivina tutustua rassukoihin, eikä uskonnollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Kunhan maksat itse vuokranormin ja todellisen vuokran erotuksen.
Mutta ei minulla sitten jää rahaa elämiseen...Tuo olisi melkein 100e pois jo valmiiksi niukasta toimeentulotuesta.
ap
Lyhennän opintolainaani 150 euroa toimeentulotuesta. Elämä on valintoja.
Entä jos AP:lla on myös 150e opintolainaa lyhennettävänä? Entä jos hän elää jo nyt niin tiukilla kun voi, ja 90e leikkaus tuloihin ajaisi hänet "konkurssiin"?
Edelleen elämä on valintoja. Pitää valita mihin rahat käyttää ja kaikkea ei välttämättä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jäät tietysti nykyiseen asuntoosi ja maksat erotuksen +80 eur itse. Ei pysty Kela pakottamaan muuttoon, lain mukaan he ovat velvollisia maksamaan 698 eur/kk vuokrastasi tai mikä se nyt oli, kelan ylimmät vuokrarajat - taulukko on heidän sivuillaan. 80 eur lisämaksu on pieni hinta kunnon asuinympäristöstä. Käy sitten vaikka ruoanjaossa useammin niin saat korvattua itsellesi sitä kahdeksaakymppiä, leivo sämpylät ym. itse niin säästät.
Kyllä se on iso summa pois kuukausittaisesta budjetista joka on jo valmiiksi pieni...
ap
Onko sinun mahdotonta ajatella töihin menoa? Ymmärrän, että se voi olla vaikeaa pitkän vapauden jälkeen, mutta realiteetit..
Kela ei tarjoa asuntoa? Älä hae asuntoa sellaiselta alueelta. Hae muualta. Kaupungilta voi valita alueet mistä haetaan asuntoa. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei minulla sitten jää rahaa elämiseen...Tuo olisi melkein 100e pois jo valmiiksi niukasta toimeentulotuesta.
ap
Entä jos AP:lla on myös 150e opintolainaa lyhennettävänä? Entä jos hän elää jo nyt niin tiukilla kun voi, ja 90e leikkaus tuloihin ajaisi hänet "konkurssiin"?
No jäisihän tuossakin tapauksessa 250€ käyttöön silti! Oletan että ap elättää vain itsensä. Eri asia jos hänellä olisi lapsia ja pitäisi tuolla summalla yrittää pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin ja maksa itse vuokrasi. Luuletko, että muutkin asuvat kantakaupungissa ja nauttivat sen eduista? Ei todellakaan, olet kuvottava loinen.
Keskustan ja ongelmalähiöiden välimaastoon mahtuu paljon kaikenlaista.
En tiedä missä ap asuu, mutta oletetaan että Helsingissä.
Esim. Pohjois-Haaga, Herttoniemi, Pitäjänmäki, Malmi ja Lassila ovat keskustan ulkopuolella, mutta kuitenkin ihan hyviä alueita. Eivät vedä vertoja Ullanlinnalle tai Eiralle, mutta eipä niiden tarvitsekaan.
Sitten on Itäkeskus, Kontula, Mellunmäki, Myllypuro, Vuosaari, Rastila tms. paikat joissa ongelmia riittää ja kantikset asuvat vain pakon edessä. Ilmeisesti ap on joutumassa sinne.
Moni kantasuomalainen asuu noilla alueilla ihan omasta halustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kela ei pakota. Sinulla on valta ihan itse valita missä asut, mutta sen vallan mukana tulee myös vastuu asumisen maksamisesta.
Eli pitääkö työttömän valita nälkiintyminen tai muutto nistien keskelle rauhattomiin öihin (ja päiviin)?
Siihen tosiaan on tultu?
Ap:n kertomuksesta sai sellaisen kuvan ettei hän ole edes käynyt tutustumassa kyseiseen taloon. Sitten jos hän on tehnyt niin ja tulee kertomaan että rappu oli oikeasti täynnä nistejä ja alkoholisteja niin kysymyksesi on relevantti.
Kuten on jo sanottu, voit asua nykyisessä asunnossasi, mutta maksat tuon erotuksen itse. Minun asuntolapaikkani - johon kuuluu yhteinen vessa ja suihku samassa kopissa - maksaa seitsemisensataa euroa, josta minä maksan vajaat sata euroa itse. Ja suunta on vain huonompaa kohti. Joku tekee tällä hyvät rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sitten hän joutuu muuttamaan
Sinä ap olet yksi iso sosiaalitapaus. Mene pummi töihin jos haluat asua paremmassa kämpässä.
Minä muuttaisin kaupungin asuntoon jos olisin ap. Kaupungin asunto on todennäköisesti isompi kuin ap:n nykyinen asunto. En tiedä mistä kautta ap nykyistä asuntoaan vuokraa mutta todennäköisemmin siinä vuokraa nousee enemmän kuin kaupungin asunnoissa. Kaupungin asunnoissa vuokrannousu on hyvin maltillista, kaupunki on myös turvallinen vuokranantaja. Lisäksi kaupungin asunnosta voi hakea vuoden kuluttua vaihtoa toiseen asuntoon.
Mielestäni ap myös liioittelee asuinalueen kamaluutta. Ei PK-seudulla ole yhtään asuinaluetta missä ei voisi asua.
Miksi töihin meno tai halvemmalle paikkakunnalle muuttaminen eivät ole vaihtoehtoja? Jos aiot asua pk-seudulla työttömänä kaikista muista vaihtoehdoisat huolimatta niin kyllä tavallaan ymmärrän, jos Kelalta tulee rajoja kustannusten korvaamiseen.
Voisitko kertoa, miksi et ole töissä ja miksi et voisi asua siinä tapauksessa jossain pienemmällä ja halvemmalla paikkakunnalla?
Kuten sanottu, kela ei pakota ketään muuttamaan mutta maksat sitten ylimenevän itse. Lisäksi kaupungin asuntoja on huonosti saatavilla joten on hyvin epätodennäköistä että mitään halvempaa edes löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No jäisihän tuossakin tapauksessa 250€ käyttöön silti! Oletan että ap elättää vain itsensä. Eri asia jos hänellä olisi lapsia ja pitäisi tuolla summalla yrittää pärjätä.
Toimeentulotuen perusosa on ilmeisesti 460 eur/kk jos kerroin 21,5 on jo otettu käyttöön yli vuoden työttömyyden jälkeen. Ap:n tapauksessa ei tarvitsisi kuin pari kertaa viikossa käydä vaikka kuntouttavassa työtoiminnassa niin melkein se puuttuva 80 euroa olisi sillä kuitattu.
"Elän todella siivosti ja kunnollisesti, aina maksan vuokrani ajallaan."
- Niin siis yhteiskunta maksaa. Niin kauan kuin näin tapahtuu vuokrat pysyy korkeina.
Mulla taas koittaa työkkäri pakottaa muuttamaan paremmalle alueelle lähemmäs keskustaa että saisin töitä. Asun nyt vuokralla 280e/kk maksavassa rivarissa Jumalan selän takana, sillä Kela halusi minut edullisempaan asuntoon pari vuotta sitten. Harmi vaan etten halua enää muuttaa täältä maalta pois, enkä pysty ottamaan mitään työtä kauempaa vastaan sillä julkiset ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin asuntomarkkinat ovat ajautuneet nykyiseen kuplaan nimenomaan siksi että kaupunki on täynnä täysin elämänsä yhteiskunnalla maksattavia ruokakuntia joille kuvitteelliset vuokrakatot eivät merkitse mitään.
Kelahan on aivan julkisesti myöntänyt että vain taivas on Helsingissä kattona asunnon vuokralle. Vuokrakatto koskee vain summaa jonka saa yhdeltä luukulta yhdellä nimikkeellä. Ellei se riitä niin lisää saa seuraavalta ja sitä seuraavalta.
Käytetään vaan lasten ruokarahatkin vuokranmaksuun ja mennään vuokrakuitin kanssa todistamaan seuraavalle luukulla että perhe kuolee nälkään ellei lisää rahaa tipu ja piikki on taas auki taivasta myöden.
Sinun ongelmasi on siinä ettei sinulla ole elätettävänä perhettä jonka avulla voisit kiristää ikuisesti vuokrat vaikka Eiran penthouseen ja naamasikin taitaa näyttää aivan liian vaalealta että häätösi saisi someraivon puhkeamaan ja ah, niin tiedostavat woke-pikkutytöt telttaleiriin manskua tukkimaan.
Höpö höpö, sekä asumistuessa että toimeentulotuessa on molemmissa katto maksimivuokralle, ja jos sen ylittää, joutuu maksamaan loput siitä toimeentulotuen perusosasta, joka on tarkoitettu ruokaan, hygieniaan jne. Kela tai sossu ei maksa mitään Eiran penthouseja.