Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kela pakottaa tuilla elävän muuttamaan huonolle alueelle, ja vielä siellä poikkeukselliseen huonon talon asuntoon, jos nykyisen asunnon vuokra on "liian kallis" ?

Vierailija
31.08.2021 |

Nykyinen vuokrani siis ylittää kelan kuntakohtaisen "vuokranormin", joka on täällä PK-seudulla 694e. Asuntoni vuokra on 780e.
Asuntoni on kuitenkin on hyvällä alueella ja hyvillä naapureilla varustettu. Täällä ei ole ollenkaan ns. sosiaalitapauksia kuten alkoholisteja, nistejä tai muita vastaavia. Kukaan ei mölyä öisin, eikä varastelua tai muuta häiriötekijöitä ilmene. Äänieristys on todella hyvä.
Minä itse en käytä lainkaan päihteitä, en edes polta tupakkaa tai juo kahvia. Elän todella siivosti ja kunnollisesti, aina maksan vuokrani ajallaan.

Nyt olisi kuitenkin tarjolla halvempi asunto, nykyistä pienempi ja huonommin varusteltu, sekä paljon vanhempi myös. (Todennäköisesti huonosti äänieristetty kun 70-luvun talo). Parvekettakaan ei ole.
Mutta ennen kaikkea tuo asunto sijaitsee tämän kaupungin huonoimmalla alueella, jossa huomattavan suuri osa asukkaista on alkoholisteja, nistejä sekä muutenkin elämänkoululaisia.
Kyseessä on kaupungin asunto.
Tuntemiani ihmisiä on asunut tuolla alueella, ja jokainen heistä on muuttanut pois heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Sanovat etteivät ikinä enää muuttaisi sinne, vaikka saisivat asunnon puoleen hintaan.

Nyt Kela haluaa minun muuttavan sinne vain siksi, että vuokrani laskisi 780 eurosta 640 euroon. Tuntuu aivan järjettömältä ajatukselta. Koko elämäni muuttuisi todella radikaalisti, koska itse olen todella hiljainen ja rauhallinen ihminen, sekä elän kunnollisesti.

Onko jollakin kokemusta vastaavasta tilanteesta? Voinko tällaisilla sosiaalisilla syillä perustella Kelallle että minun ei tulisi muuttaa tuonne pahamaineiseen lähiöön?
Siellä varmaan oletetaan että olen itsekin samanlainen ongelmallinen, kun olen pitkäaikaistyötön. Mutta se ei pidä paikkaansa. Olen rauhallinen ja erakkoluonteinen.

Kommentit (263)

Vierailija
261/263 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa muuttamaan mihinkään, mutta 3kk jälkeen, jos et ole muuttanut, maksat kohtuullisten asumiskulujen ylimenevän osan siitä ruokarahastasi. Voit siis asua vaikka tonnin yksiössä, kunhan tingit muista menoistasi.

Vierailija
262/263 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Kunhan maksat itse vuokranormin ja todellisen vuokran erotuksen.

Mutta ei minulla sitten jää rahaa elämiseen...Tuo olisi melkein 100e pois jo valmiiksi niukasta toimeentulotuesta.

ap

Mitä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/263 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi. Kunhan maksat itse vuokranormin ja todellisen vuokran erotuksen.

Juuri näin. Jäät tietysti nykyiseen asuntoosi ja maksat erotuksen +80 eur itse. Ei pysty Kela pakottamaan muuttoon, lain mukaan he ovat velvollisia maksamaan 698 eur/kk vuokrastasi tai mikä se nyt oli, kelan ylimmät vuokrarajat - taulukko on heidän sivuillaan. 80 eur lisämaksu on pieni hinta kunnon asuinympäristöstä. Käy sitten vaikka ruoanjaossa useammin niin saat korvattua itsellesi sitä kahdeksaakymppiä, leivo sämpylät ym. itse niin säästät.

Kyllä se on iso summa pois kuukausittaisesta budjetista joka on jo valmiiksi pieni...

ap

Aivan käsittämätöntä rutinaa. Jos on noin uusavuton ja pilvilinnoissa elävä silloin kuulut sinne moniongelmaisten alueelle. T pitkäaikaistyötön