Paljonko sinulla on velkaa ja mistä velkasi koostuu?
Kerro lisäksi ikäsi, ammattisi ja paljonko lyhennät kuukaudessa.
Minäpä aloitan.
Olen 22-vuotias lähihoitaja. Opintolainaa 5500 euroa, en lyhennä velkaa vielä moniin vuosiin. Kelalle olen velkaa vielä 2000 euroa sillä tein opiskeluaikana liikaa töitä, sitä lyhennän 100 e/kk. Sitten minulla on laina kauneuskirurgisesta toimenpiteestä jota lyhennän 200 e/kk. Siitä lainaa minulla on 700 euroa.
Enempää en ota ennen kuin näistä on selvitty.
Kommentit (104)
No Suomessa on vaan edullisempaa ostaa oma kämppä, jos tarvitsee enemmän kuin 2h+k.
Me tarvitaan kolmio, asutaan Tampereella. Jos oltaisiin vuokralla niin maksettaisiin vuokraa varmasti saman verran kun lainaan menee, ellei enemmänkin.
Asuntolainaa jäljellä 45000€, luottokortti 500€.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:11"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 06:14"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 04:27"]Huhhuh, alkaa ahistaa kun teidän lainasummia lukee!
[/quote]
Minua taas ihmetyttää suomalaisten lainojen kammoksunta ja velattamuuden ihannointi
Hollanti on vauraimpia maita ja siellä ihmisillä on kolmekertaa enemmän velkaavkuin suomessa.
[/quote]
Sveitsi lienee vauraampi, ja siellä kaikki asuu vuokralla. ;) Eli on se josta puhuin. Miksi ottaa lainaa, jos voi muutamassa vuodessa säästää saman summan? Miksi ottaisi hirveästi velkaa, jos voi asua mukavalla alueella hyvällä vuokranantajalla pysyvästi vuokralla? Mikä on se omistamisen kiire ja pakko? Valaiskaa minua, velalliset asunnonomistajat! Varsinkim jos olette nuoria ja ostaneet asunnon ilman varmuutta työpaikan jatkosta yms.
Musta suomalaiset ei todellakaan kammoksu lainoja eikä velkaa, päinvastoin! Kuten tästäkin ketjusta huomaa.
T.77
[/quote]Vaikka meidän asuntomme maksoi vain 88 000€, ei sitä kyllä olisi muutamassa vuodessa säästetty jos olisi pitänyt samalla vuokraa maksaa. Eli siksi asuntolaina. Ja lainaa maksettiin pois niin että sitä oli jäljellä noin 40 000 euroa kun otettiin uusi laina loma-asuntoa varten. Tämän kotimme ansiosta uuteen lainaan ei tarvittu mitään takauksia tms. Nyt ollaan tilanteessa jossa meillä on kaksi asuntoa ja lainaa on näistä yhteensä 49 000. Alle 5 vuodessa ollaan velattomia. Jos ei lainaa olisi otettu, oltaisiin edelleen vuokrakämpässä ilman omaisuutta.
Asuntolainaa 82000 jäljellä. Autorahoitusta 14000 ja kulutusluottoa 12000. Asunto pitäisi myydä jos joku ostaisi.
Olen 29-v nainen ja opettaja, 2 lasta. Velkaa on n. 15 000 opintolainaa. Saman verran on suunnilleen säästöjä.
32 nainen, omissa nimissä ei lainaa mutta miehellä n. 30000 jäljellä maatilan ja mökin lainaa. Talo oli niin mörskä että se saatiin sukupolvenvaihdoksessa melkein ilmaiseksi.
Ikä 34, ohjelmistoala, talo pienkaupungin keskustasta 276m2 työmatka 15km, koulut kirjasto kaupat yms 400m säteellä, vuoden vanha auto (hybridi). Perintöjä tms tukia en ole koskaan saanut, kaikki maksettu itse. Velkaa ei ole, sensijaan hieman sijoituksia. Todellinen veroprosentti 26% sisältäen sairasvakuutukset yms. Asuinmaa Saksa.
Jos olisin elämäni virheen tehnyt ja 70 neliön asunnon ostanut Suomesta erään kaupungin lähiöstä, maksaisin varmaan tällähetkellä työttömänä asuntolainaa. Tuttavat pitivät outona kun siihen maailman aikaan sanoin että Suomen asuntomarkkinat ovat järjettömiä.
30 000 as.lainaa, ikä 38 v. Säästöjä 20 000.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 06:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:25"]Mulla ei ole yhtään lainaa, mutta omaisuutta on, kun olen jo ehtinyt maksaa asuntolainan ja säästää rahastoihinkin. Että ei se aina niin mene, että velattomuus ja persaukisuus kulkisi käsi kädessä, niin kuin täällä epäiltiin. Ja lisäksi vielä on pienipalkkainen. [/quote]Kyllä se menee. Tuskin sullakaan olisi paljon kertynyt jos et olisi koskaan ottanut lainaa.
[/quote]
Et kyllä nyt yhtään ymmärrä tämän pointtia.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 07:11"]Miksi ottaa lainaa, jos voi muutamassa vuodessa säästää saman summan? Miksi ottaisi hirveästi velkaa, jos voi asua mukavalla alueella hyvällä vuokranantajalla pysyvästi vuokralla? Mikä on se omistamisen kiire ja pakko?[/quote]
Miksi odotella kun voi saada haluamasa nyt? Asunnonon osto tulee kaiken lisäksi halvemmaksi kun ostaa sen alinalla, eikä niin että yrittää säästää samalla kuin asuu vuokralla.
Jos on tyytyväinen vuokra-asuntoonsa, niin sitten kannattaa asua vuokralla.
Meillä ainakin on haluttu pysyvyyttä ja siinä omistusasunto hakka vuokra-asunnon mennen tullen. Ei ole pakko muuttaa kun vuokrantaja myy kämpän ja saa tehdä sellaisen remontin kuin itse haluaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 08:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 06:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:25"]Mulla ei ole yhtään lainaa, mutta omaisuutta on, kun olen jo ehtinyt maksaa asuntolainan ja säästää rahastoihinkin. Että ei se aina niin mene, että velattomuus ja persaukisuus kulkisi käsi kädessä, niin kuin täällä epäiltiin. Ja lisäksi vielä on pienipalkkainen. [/quote]Kyllä se menee. Tuskin sullakaan olisi paljon kertynyt jos et olisi koskaan ottanut lainaa.
[/quote]
Et kyllä nyt yhtään ymmärrä tämän pointtia.
[/quote]
Omassa omassa on halvempaa asua kuin toisen omassa. Säästöjä alkaa kertyä varsinkin siinä vaiheessa kun asuntolaina on maksettu. Ja onhan se asuntokin omaisuutta ja sitä voi käyttää lainan vakutena vaikka pörssiosakkeiden ostoon, jos haluaa pelata riskillä ja yrittää tienata enemmän nopeasti.
Reilut 105000 miehen kanssa yhteisenä, asuntolaina. Maksetaan yhteensä kuussa n. 900 eur (lyhennys+korot). Eli periaatteessa noista siis 50250 euroa velkaa, 450 eur kk-maksu minun osuuteni.
Ikää tänä vuonna 40, ammatilla ei lie tämän kanssa tekemistä, mutta olen IT-asiantuntija.
Asuntolainaa omakotitalosta jäljlellä miehen kanssa puoliksi 90 000 euroa.
Visa-velkaa 8000 euroa, Master-velkaa 1000 euroa, Ikano-luottoa maksamatta 800 euroa ja Klarnalle jäljellä 600 euroa. Lisäksi H&M-tilille 60 euroa.
Nettotulot 2200 euroa kk. Nainen, 43.
Asuntolainaa on jäljellä n. 100 000 euroa. Olen 26-vuotias yksinasuva nainen, lainanlyhennys on 500 euroa kuussa plus korot.
Onpa teillä vähän opintolainaa.... mulla vajaa 6000 nyt, olen 20v ja opiskelujen vuoksi lisää tulossa.
Miehen kanssa yhteistä asuntolainaa niin 240 000 €. Ei muuta velkaa.
125000e asuntolainaa. 25-vuotias, työssä.
Miten saitte asuntolainan kun on sijoitusasuntoihin lainaa noin paljon? Itse en saa..
Asuntolainaa 1000 egee, kerrostalokämppä. Luottokortti 2800 euroa.
olen työtön yli 30v
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 06:14"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 04:27"]Huhhuh, alkaa ahistaa kun teidän lainasummia lukee!
[/quote]
Minua taas ihmetyttää suomalaisten lainojen kammoksunta ja velattamuuden ihannointi
Hollanti on vauraimpia maita ja siellä ihmisillä on kolmekertaa enemmän velkaavkuin suomessa.
[/quote]
Sveitsi lienee vauraampi, ja siellä kaikki asuu vuokralla. ;) Eli on se josta puhuin. Miksi ottaa lainaa, jos voi muutamassa vuodessa säästää saman summan? Miksi ottaisi hirveästi velkaa, jos voi asua mukavalla alueella hyvällä vuokranantajalla pysyvästi vuokralla? Mikä on se omistamisen kiire ja pakko? Valaiskaa minua, velalliset asunnonomistajat! Varsinkim jos olette nuoria ja ostaneet asunnon ilman varmuutta työpaikan jatkosta yms.
Musta suomalaiset ei todellakaan kammoksu lainoja eikä velkaa, päinvastoin! Kuten tästäkin ketjusta huomaa.
T.77