Minulle soitti työkkärin täti mutta ei velvoittanut hakemaan neljää työpaikkaa kuussa
Itse asiassa ei velvoittanut hakemaan suoraan yhtään vaan pyysi seuraamaan avoimia paikkoja. Aika jännää, luulin että tämä uusi työnhakumalli koskee kaikkia yhtä lailla.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Sehän tehdään yksilökohtaisesti, eli sinun kohdallasi on päädytty tuollaiseen ratkaisuun.
Kun on rajalliset resurssit käytössä niin panokset laitetaan helpommin työllistyviin ja nuoriin työttömiin
Vierailija kirjoitti:
Sehän tehdään yksilökohtaisesti, eli sinun kohdallasi on päädytty tuollaiseen ratkaisuun.
Yksilökohtaisesti ei tarkoita tässä työtöntä, vaan työkkärin tätiä. Eli he tekevät ratkaisuja ihan omasta päästä ja niistä ei voi juuri valittaa. Tuurista kiinni siis kuka sulle sattuu soittamaan ja mikä kulloinkin on lopputulos riippuen millä jalalla täti on sattunut aamulla heräämään. Näin se on ollut jo ainakin 90-l alusta. Joku saa olla ihan rauhassa ja toinen päätyy simputettavaksi.
Ihmisillä on erilaisia tilanteita. Kela saattaa tietää jos olet joutunut väkivallan uhriksi. Saattaa tietää hyvän koulutuksesi ja menneisyytesi.
Elämässä on paljon väärää. Hyville ihmisille sattuu pahoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilökohtaisesti ei tarkoita tässä työtöntä, vaan työkkärin tätiä. Eli he tekevät ratkaisuja ihan omasta päästä ja niistä ei voi juuri valittaa. Tuurista kiinni siis kuka sulle sattuu soittamaan ja mikä kulloinkin on lopputulos riippuen millä jalalla täti on sattunut aamulla heräämään. Näin se on ollut jo ainakin 90-l alusta. Joku saa olla ihan rauhassa ja toinen päätyy simputettavaksi.
Lisään tähän vielä, että jos saat tädiltä jonkun ohjeen/neuvon, tarkista se vähintään toiselta tädiltä ja liitosta. Todennäköisesti saat kolme erilaista ristiriitaista ohjetta/neuvoa, mutta voit niistä sitten valita kivoimman.
Liiton ansiosidonnaisella olevia ei ahdistella kuten Kelan peruspäivärahalla olevia. Riippuu työttömän iästä, työtaustasta, koulutuksesta ja asuinpaikasta miten menetellään.
Työnhakuvelvoitteen saa täyttymään hakemalla töitä, tekemällä esittelyt itsestään mm. vuokrafirmoille, LinkedIniin... Joillain velvoite on 4 toimintoa kuukaudessa, joillain vain yksi. Toisille puolletaan palkkatukea, toisille työkokeilua, riippuu työnhakijasta. Ei nämä toimenpiteet ole yks yhteen samanlaisia kaikilla hakijoilla kuten ei hakijoiden taustatkaan.
Luitko vielä netistä suunnitelman mitä siihen kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on rajalliset resurssit käytössä niin panokset laitetaan helpommin työllistyviin ja nuoriin työttömiin
Mä olen yli 40v vaikeasti työllistyvä sairauksien takia ja muutenkin paikkakunnalla todella vähän työpaikkoja niin mua pommitetaan kokoajan ja painostetaan työkokeiluihin, kouluun jne.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, sullako on täti töissä työkkärissä. Onko äidin vai isän sisko vai sukuun naitu?
ehhehehhee, olitpas olevinasi pikkunäppärästi vitsikäs. Not.
Minulle soitti myös ja työkkärin virkailija ei tiennyt yhtään mitään millaisia työpaikkoja tällä paikkakunnalla on tarjolla edes. Kysyin siltä että onko katsonut tarjontaa. Ei ole kuulemma sanoi. Sanoi että pitää hakea 4 työpaikkaa, minä sanoin ettei ole sellaisia työpaikkoja mistä olis edes kokemusta. Raksatyöpaikkoja ei ole mikä olis omaa alaani. Pitää kuulemma hakea vaikka ohjaajaksi perhetukikeskukseen tai sosiaalityöntekijän paikkaa vaikka ei ole edes koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on todellakin täysin tuurista kiinni millainen virkailija sattuu osumaan kohdalle. Ensimmäinen hoki kuin ääniraita neljää paikkaa pitää hakea. Seuraava vähensi haettavien paikkojen määrää ja sanoi hae uudestaan niihin samoihin jos ei muuta ole.
Huonompi homma että näillä on valta päättää oman mielensä mukaan kelle karenssi napsahtaa. Valittaa voi ja siitä päätöksen saamiseen menee vähintään puolivuotta. Työtön on hätää kärsimässä jo valmiiksi rahan puutteessa. Mielenterveys saa taas lisää asiakkaita jotka on stressattu hajalle.