Paljonko sinulla on velkaa ja mistä velkasi koostuu?
Kerro lisäksi ikäsi, ammattisi ja paljonko lyhennät kuukaudessa.
Minäpä aloitan.
Olen 22-vuotias lähihoitaja. Opintolainaa 5500 euroa, en lyhennä velkaa vielä moniin vuosiin. Kelalle olen velkaa vielä 2000 euroa sillä tein opiskeluaikana liikaa töitä, sitä lyhennän 100 e/kk. Sitten minulla on laina kauneuskirurgisesta toimenpiteestä jota lyhennän 200 e/kk. Siitä lainaa minulla on 700 euroa.
Enempää en ota ennen kuin näistä on selvitty.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 01:58"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:49"]Tuore 155 000€ asuntolaina puoliksi miehen kanssa, lyhennys 800€ kuussa, 23 v.
[/quote
Millaisen asunnon tuollaisella rahalla saa? Asunnon ilmeisesti, ei kai sentään taloa!?
[/quote]
Vai oliko paljonkin omaa rahaa?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:37"]
Kerro lisäksi ikäsi, ammattisi ja paljonko lyhennät kuukaudessa.
Minäpä aloitan.
Olen 22-vuotias lähihoitaja. Opintolainaa 5500 euroa, en lyhennä velkaa vielä moniin vuosiin.
[/quote]
Miksi et lyhennä? Eikö kannattaisi?
22-vuotias amk opiskelija. Velkaa on aikalailla tasan 7000 e. Opintolainaa on 6600 ja joku typerä osamaksu systeemi 400 euroa jonka maksan kyllä heti veke kun alkaa taas toukokuussa työt.. Opintolaina alko kyllä nyt ahdistaa, kun tajusin että sitä on noin paljon nostettu..huh
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:25"]
47 v yh, ei yhtään lainaa, enkä varmaan otakaan enää. ei tosin paljoa omaisuuttakaan, avioeron myötä meni paljon.
[/quote]
Samat sanat, olen samanikäinen ja eronnut myös. Olen kyllä miettinyt uskaltaisko ottaa pienen lainan mummonmökkiä varten.
Olen työtön ja velkaa reilu 2000€. Osaan myöntää itselleni etten hallitse rahan käyttöä vaan olen melkoinen tuhlari.. ostim joskus osamaksumla kaikkea ja niistä on velkaa joku 600e ja lopulta rahanpuutteessa päädyin ottamaan pikavipin että saisin maksettua niitä pois ja sitten ei ollut rahaa ja otin vain velkaa maksaakseni velkaa... en ole uskaltanut kertoa kenellekään koska hävettää ja nyt vain mietin miten selviän jos en pian saa töitä. Työttömyysrahaa saan noin 615e/kk
Nainen 27v, amk-opiskelija, 1500 opintolainaa, pikavippejä 500€ (3 kpl eikä todellakaan mihinkään hummailuun, vaan peruselämiseen, kun päätökset viipyy. Paitsi pariin joululahjaan, kun ei ylpeys antanu periksi myöntää ettei ole rahaa edes niihin eikä itse asiassa junalippuunkaan.) Kahdelle ihmiselle 80€ ja n.296€.
* Opintolainaa en lyhennä vielä ja sitä saattaa tulla 1200-1600 lisää (3 tai 4 kk).
* Ihmisille velkoja lyhensin juuri 80+30€ (jälkimmäiselle viimeinen erä eli hänelle olen nyt velkaa 0€) ja yhden pikavipin (250).
* Ensi tai sitä seuraavassa kuussa maksan 125€ pikavipin ja luultavasti tuon 80€ (sekin menee nollille) pois, ja kesäkuussa ja sitä ennen 250 ja 125 pikavipit. Tuota 296 sen mukaan mitä pystyn, vaikkapa 50€ kuussa. Eli kesällä on sitten enää jäljellä opintolaina, jota max. 3100€, ei ahdista. :)
* Ai niin, ja vaikka vaikeuksia ja karhukirjeitä on ollut ja osittain voin syyttää niistä ja pikavipeistä itseäni (saamattomuuttani), niin luottotiedot ei ole menneet. Eli ei kaikki pikavippien ottajat oo vastuuttomia bilehileshopaholic-teinejä. Ja käyttämäni firma on vastuullinen (pikavippi.fi, suosittelen jos joku joskus siinä tilanteessa on). Parin lainan jälkeen ei enää saa uutta, ja pienin summa on 100€. Eli mikään "mä lainaan ny parikymppii ja ens vkloppuna uudestaan" ei ole mahdollista. Maksupäivä puolen vuoden päähän ni ainaki on aikaa vaikka säästää ko. summa. On tosi hämäriäkin firmoja, varokaa niitä! Puutteellisella kielitaidolla kyhätyt ehdot ja pitkänkin ajan päästä tulee vielä "Ota viikonlopuksi pikavippi!"-tekstareita, törkeää hyväksikäyttöä niitä holtittomia kohtaan! >:(
Opintolainaa noin 5000€
Ja muuten vaan kaikkea lainaa, mm niinku osamaksu juttuja varmaan parin tonnin edestä. En ole ylpeä.
19v opiskelija!
Huhhuh, alkaa ahistaa kun teidän lainasummia lukee! :O
Tuo suomalaisten pakko omistusasumiseen on kyllä jännä. Muitakin vaihtoehtoja on. Esim. eräässä rikkaassa eurooppalaisessa (ei EU) maassa, jossa palkkataso ja elintaso on hyvä, suurin osa kansasta asuu vuokralla tai jonkintyyppisissä asumisoikeusasunnoissa. Pitäisivät varmaan hulluna nuoren tai nuorenparin asuntolainaa. Luulisin, että siellä ostetaan asunto/talo sitten kun siihen on säästetty rahat itse, jos silloinkaan. Ei todellakaan oo mitään "vain köyhät asuu vuokralla"-ajattelua. :D
* Ja USAssa on "debt free life"-ajattelua ja kirjoja aiheesta, ihan voi tavallinenkin ihminen onnistua. Toki siellä velkaisena oleminen lienee suurempi riski, kun esim. työttömyysturvaa ei kauheesti oo.
24v kätilöopiskelija. Miehen kanssa yhteinen asuntolaina 50 000€, lyhennetään tällä hetkellä 400€/kk, töissä ollessani 1000€/kk. Opintolainaa joku 4000€, aloitan lyhentämisen kun valmistun.
Talouden lainat: asunto 130000, autot 20000, muu laina 20000, luottokortit 10000.
Lyhennyksiin: 2500.
40+ hoitsu + inssi, yht brutto 90000 vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:25"]Mulla ei ole yhtään lainaa, mutta omaisuutta on, kun olen jo ehtinyt maksaa asuntolainan ja säästää rahastoihinkin. Että ei se aina niin mene, että velattomuus ja persaukisuus kulkisi käsi kädessä, niin kuin täällä epäiltiin. Ja lisäksi vielä on pienipalkkainen.
[/quote]Kyllä se menee. Tuskin sullakaan olisi paljon kertynyt jos et olisi koskaan ottanut lainaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 04:27"]Huhhuh, alkaa ahistaa kun teidän lainasummia lukee! :O
Tuo suomalaisten pakko omistusasumiseen on kyllä jännä. Muitakin vaihtoehtoja on. Esim. eräässä rikkaassa eurooppalaisessa (ei EU) maassa, jossa palkkataso ja elintaso on hyvä, suurin osa kansasta asuu vuokralla tai jonkintyyppisissä asumisoikeusasunnoissa. Pitäisivät varmaan hulluna nuoren tai nuorenparin asuntolainaa. Luulisin, että siellä ostetaan asunto/talo sitten kun siihen on säästetty rahat itse, jos silloinkaan. Ei todellakaan oo mitään "vain köyhät asuu vuokralla"-ajattelua. :D
* Ja USAssa on "debt free life"-ajattelua ja kirjoja aiheesta, ihan voi tavallinenkin ihminen onnistua. Toki siellä velkaisena oleminen lienee suurempi riski, kun esim. työttömyysturvaa ei kauheesti oo.
[/quote]
Minua taas ihmetyttää suomalaisten lainojen kammoksunta ja velattamuuden ihannointi
Hollanti on vauraimpia maita ja siellä ihmisillä on kolmekertaa enemmän velkaavkuin suomessa.
5300 asuntolainaa jäljellä, 23 vuotias olen, lyhennän n. 1500e/kk omasta tahdostani vaikka lyhennys olisi 500e/kk . Sähköasentaja
Lähihoitaja ja sh opiskelija. Opintolainaa n 6000 (otin myös lukiossa lainaa, että sain ajokortin) ja huonekalulainaa santanderilta n.1000.
Tiedän monia opiskelijoita, jotka kynsin hampain välttelevät opintolainan nostamista, mutta samalla tekevät töitä eivätkä laske tulorajojaan. Miksi?
Liikaa maksetut opintotuet peritään kuitenkin takaisin ja opintolainan korko on jotain 1%. Mikään laina ei ole niin edullinen.
83 sh opiskelija vielä jatkaa ihmettelyään.
Muakin on ihmetyttänyt tuo lainabuumi. Mulla on ystäviä kahden asunnon loukussa, kun pitäis myydä vanha ja ostaa uus. Esim. Työmatkat saattaa muuttua tai perheen tarpeet, kun lapset kasvaa. On myös nuutä joilla on valtava laina eikä rahaa mihinkään muuhun.
Itsekin toki säästän asp tilille, mutta ei kyllä ole kiirettä asunnon kanssa. Meidän vuokra on 780€ sis.vedet ja kyseessä neljä huonetta ja keittiö kohtuu hyvällä alueella. Asumistukea saan 350€, koska olen päätoiminen opiskelija ja yksinhuoltaja. Vaikka teen töitäkin opiskelun ohessa. Kiinteistöhuolto korjaa kaikki asunnon viat kahden vuorokauden sisällä. Eli asumiseen ei mene tuon enempää muuta kuin sähkö, joka on 30€/kk ja vakuutus 12€/kk.
Itse en uskaltaisi ottaa lainaa ellei olisi säästössä vähintään 30% ja mieluummin jopa enemmän. Valituinen työ pitäisi myös olla.
Nyt elämiseen jää kivasti rahaa. Säästetään lasten kanssa rahaa etelän matkaan mikä on kiva piristys koulun lomassa.
Asuntolainaa 90000 € lyhennys 800€/kk.
Tv.mies 39v
28.000€ asuntolainaa jäljellä. Ei muita lainoja tai luottoja. 34v juristi.
Ei tällä hetkellä yhtään lainaa. Olen 24-vuotias.
243000€ meillä on asuntolainaa jäljellä.
Luottokorttivelan 1300€ (sisältää parit lentoliput, pari lekurikäyntiä, pari joululahjaa) maksoin eilen pois eli samantien kun lasku tulee.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 00:49"]Tuore 155 000€ asuntolaina puoliksi miehen kanssa, lyhennys 800€ kuussa, 23 v.
[/quote
Millaisen asunnon tuollaisella rahalla saa? Asunnon ilmeisesti, ei kai sentään taloa!?