Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mainitsetko CV:ssä, jos olet käynyt jonkin erikoislukion?

Vierailija
04.09.2022 |

Tai erityislinjan? Korostatko sitä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt lukion 1999-2002. En usko, että.ketään kiinnostaa. 🤦

Vierailija
2/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla lukee koulun nimi ja myös että on yo-tutkinto JA lukion oppimäärä kun harvalla aikuislukiolaisella on lukiosta päättötodistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Mulla on lahjakkuutta ja intohimoja ja erityislinjalle on aina vähän vaikeampi päästä. Joten mut kannattaa palkata ennemmin kuin joku "emmätiiäihansamaonkspakko" -jonne.

Vierailija
4/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun on tullut valmistuttua yliopistosta, niin en edes aina mainitse, että olisin käynyt lukionkin. - Se on jännnää aikaan oli jotenkin kova juttu päästä yliopistoon tai sitä ennen erityiseen lukioon mutta nyt kun ne kumpainenkin on toistaiseksi takana, niin tuntuisi pöhköltä alleviivata ja korostaa kumpaakaan.

Vierailija
5/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mainita Steiner-lukiosta mitään. Varsinkin jos on niitä, joiden ei annettu kirjoittaa ja jotka saivat siitä palkkioksi hienon todistuksen.

Vierailija
6/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään mainitse lukiota josta valmistuin 2002. Ainoastaan kaikki yliopistotutkinnot joita mulla on siis 3 kpl.

Vierailija
7/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin SYK:n eliittilukion, joten luonnollisesti mainitsen sen.

Vierailija
8/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla lukee koulun nimi ja myös että on yo-tutkinto JA lukion oppimäärä kun harvalla aikuislukiolaisella on lukiosta päättötodistusta.

Mitä oikein selität? Eiköhän suurin osa kuitenkin mene aikuislukioon ihan yo-tutkinto tähtäimessään, ja kyllä siihen yleensä päättotodistuskin kuuluu. Aineopiskelijat asia erikseen.

Vierailija
9/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta kai jos siitä on hiukankaan etua siihen nimenomaiseen paikkaan hakiessa.

Vierailija
10/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikein selität? Eiköhän suurin osa kuitenkin mene aikuislukioon ihan yo-tutkinto tähtäimessään, ja kyllä siihen yleensä päättotodistuskin kuuluu. Aineopiskelijat asia erikseen.

Hyvin harva aikuislukiolainen käy kaikki pakolliset aineet vaan kun amistutkinnolla voi jo osallistua kirjoituksiin nin yleensä opiskellaan ainoastaan ne.

Vierailija
11/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoilla kirjaimilla mainitsen.

Vierailija
12/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun on tullut valmistuttua yliopistosta, niin en edes aina mainitse, että olisin käynyt lukionkin. - Se on jännnää aikaan oli jotenkin kova juttu päästä yliopistoon tai sitä ennen erityiseen lukioon mutta nyt kun ne kumpainenkin on toistaiseksi takana, niin tuntuisi pöhköltä alleviivata ja korostaa kumpaakaan.

Mä olin ikiopiskelija, joten valmistuminen vähän roikkui. Tuli lapsia, olin töissä, suoritin työpaikalle oppisopimuksena jonkun höpötutkinnon, jonka myös merkkasin CV:hen.

Sitten multa kysyttiin työhaastattelussa "oletko sinä ylioppilas?"

No olenhan minä, harvapa sitä muuten lähtee yliopistoon.

Kai se sit jotain kiinnosti.

Vierailija
13/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla on akateeminen tutkinto suoritettuna, en ole uskonut lukion ja peruskoulun opintojeni enää ketään kiinnostavan. Sitten olisi eri asia, jos lukio olisi uusin koulutukseni.

Vierailija
14/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin ikiopiskelija, joten valmistuminen vähän roikkui. Tuli lapsia, olin töissä, suoritin työpaikalle oppisopimuksena jonkun höpötutkinnon, jonka myös merkkasin CV:hen.

Sitten multa kysyttiin työhaastattelussa "oletko sinä ylioppilas?"

No olenhan minä, harvapa sitä muuten lähtee yliopistoon.

Kai se sit jotain kiinnosti.

Harva ja nyt kun valinnosita suositaan erityisesti hyvin kirjoittaneita ylioppilata niin luulatavsti entistäkin harvempi ammattikoulutautainen. Mutta poikkeus vahvistaa säännön. Tuli mieleeni näet kaverini joka on ponnistanut ammattikoulupohjalta tohtoriksi. - Nyt hän kuulemmma suunnittelee, että vosi käydä suorittamassa ylioppilastutkinnonkin kun voisi sitten käyttää samanlaista Wappulakkia kuin moni niistä kavereistam joihin tutustui yliopistolla opiskellessa. 

Tosin ei hän muistini mukaan kyllä perustutkinto-opiskeluen jaikaan mitenkään eronnut muista opiskelijoista.  No oli vähän vanhempi kuin normi fuksi mutta ei kuitenkaan missään nimessä vanhimpia opiskelijoita,.

En tiedä oliko tuo hänen sanomisensa ylioppilastutkinnon tekemisestä viti vai oliko hän tosissaan.  Tyttärensä kyllä letkautti samassa yhteydessä, että kunhan nyt ei ainakaan tule samaan lukioon kuin hän on. - Johon hän vastasi, että ei tule kun ei nyt aatelliut lukiota varten päivätöistään luopua. 

Vierailija
15/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata mainita Steiner-lukiosta mitään. Varsinkin jos on niitä, joiden ei annettu kirjoittaa ja jotka saivat siitä palkkioksi hienon todistuksen.

Nyt en ymmärtänyt. - Joka voi johtua siitä, että Suomen kieli ei ole äidinkieleni. Mutta ainakin Helsingin Steiner -koulussa kirjoitetaan samat ylioppilaskirjoitukset kuin kaikki muutkin "tavallisissa lukioissa" 

Mitä tarkoitat, ettei annettu kirjoittaa? - Ja saada siitä hieno todistus. Onko jotain muuttunut itse kirjoitin  ylioppilaaksi viime vuosituhannen puolella 

Vierailija
16/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin SYK:n eliittilukion, joten luonnollisesti mainitsen sen.

Lukiosi kertoo sinusta vain sen, että teini-iässä sinussa oli paljon potentiaalia. Jos myös olet osannut hyödyntää sen, se näkyy kyllä lukion jälkeisissä opinnoissa ja töissä. Jos et ole osannut, on huippulukion korostaminen cv:ssä nolonpuoleista - vähän kuin pyrkisit jääkiekkomaajoukkueeseen sillä perusteella, että olit 7-vuotiaana junnujoukkueenne kärkeä.

Vierailija
17/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. On niin vanha asia. En enää mainitse edes gradun aihetta ja arvosanaa, kun siitäkin jo aikaa. Tuoreemmat meriitit kuvaan tarkemmin.

Vierailija
18/20 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärtänyt. - Joka voi johtua siitä, että Suomen kieli ei ole äidinkieleni. Mutta ainakin Helsingin Steiner -koulussa kirjoitetaan samat ylioppilaskirjoitukset kuin kaikki muutkin "tavallisissa lukioissa" 

Mitä tarkoitat, ettei annettu kirjoittaa? - Ja saada siitä hieno todistus. Onko jotain muuttunut itse kirjoitin  ylioppilaaksi viime vuosituhannen puolella 

En minäkään ymmärtänyt tätä. (vaikka suomi on äidinkieleni.)

Vierailija
19/20 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Steinerkoulussa katsotaan, ettei tule selviytymään yo-tutkinnosta, painostetaan oppilasta olemaan ilmoittautumatta kirjoituksiin. Tällä pidetään tilastot hienoina. Tiedän useamman henkilön, joka ei päässyt kirjoittamaan mutta sai siitä palkkioksi hienon lukion päästötodistuksen. Eivätkä he tosiaankaan olisi päässeet kokeista läpi. Kaikilla heillä on laaja-alaisia oppimishäiriöitä. Aiemmin heitä olisi sanottu heikkolahjaisiksi.

Vierailija
20/20 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:ssä saa mainita mutta ansioluettelossa ei kannatta, jos on jokin tuoreempi tutkinto suoritettu.