Olenko ainoa jonka perusturvallisuudentunne on kadonnut täysin? En usko lasteni tulevaisuuteen ollenkaan ja onhan se nyt aika iso ongelma.
Otsikossa pääpointti. En tiedä miten pääsen asiasta yli. Ilmastonmuutos ja sen seuraukset luonnolle on kiistaton kauhukuva ihan vuosikymmenissä, surettaa heidän pariutumis- ja lisääntymismahdollisuutensa tässä alati monimutkaistuvassa sitoutumattomuus-maailmassa sekä kaikki ylidigitalisoituminen ja mielenterveysongelmien räjähdysmäinen lisääntyminen. Koronasta tai kaikista kärjistymiskaaoksista puhumattakaan. Ahdistaa ja pelottaa ihan helvetisti että milloinkohan ne tajuaa kaiken tämän kamaluuden ja sen että joutuvat elämään kaiken tämän keskellä eikä tulevaisuus todellakaan suo samanlaisia mahdollisuuksia enää elämään, mitä esimerkiksi itsellä on ollut. En usko mihinkään "tiede löytää vielä keinon" - paskaan. En vain usko. Mutta pitäisi valaa uskoa lapsiin. Tietenkin. Mutta miten sen teen jos en itse usko? Olenko ainut?
Kommentit (207)
Allekirjoitan. Minulle on jäänyt jostain mieleen lause: ei saa menettää toivoaan, kun on lapsia kasvatettavana.
Niinpä olen ajatellut asian näin: ihmisen evoluutio ei suinkaan ole tässä, ei tämä nykyinen homo sapiens ole mikään kehityksen päätepiste. Ihmiskunta siirtyy avaruuteen, ensin avaruusasemille. Pikkuhiljaa evoluutio jatkuu. Survival of the fittest ei tarkoita että vahvin selviää. Se tarkoittaa että sopeutuvaisin selviää.
Tämän hetken nuorison tulevaisuus on meille vieras.
Vierailija kirjoitti:
Eipä nuo lapset mitään tuskaa koe jossei sit ole just tuollainen peiton alla suojeltu yksilö eivät he vertaa elämäänsä siihen mitä sinulla oli aikoinaan joten lopeta sinäkin tuskailu ja elä omaa elämääsi. Toisten puolesta tuskailu ei auta ketään.
Tässä kiteytyy juuri tämän ketjun ydinajatus. Ei liene kysymys siitä mitä jollakulla on joskus ollut, vaan siitä, että yleensä ainakin vanhemmat toivovat lapsilleen parempaa elämää, kuin itsellään on ollut. On tyrmäävää huomata, että näin 40 v vanhempana sai itse elää hyvinkin helpon nuoruuden, suhteellisen ongelmattomassa maailmassa. Kaikki ovet oli auki, ei rajoituksia, pystyit lentää milloin vain minne vain. Kaikkea oli yltäkylläisesti, ei sodan uhkia, ei ruokapulaa. Nyt kun katsoo 5 vuotiasta ja miettii millä mallilla maailma makaa, ei voi olla tuntematta pistoa sydämessä. 10 - 20 vuotta eteenpäin ja taistelemme tosissamme olemassaolosta tällä planeetalla.
Ei jukoliste mitä sekopäitä. Maailma ei ole koskaan ollut parempi paikka kuin nyt ja paremmaksi muuttuu. Ilmastonmuutos on korjttavissa, ihmisoikeudet paranee, lapsillao m hyvä tulevaisuus. Hakeaa apua ahdistukseenne.
Jos viitsisitte seurata tieteen kehitystä ja tieteellisiä innovaatioita, tietäisitte että turhaan huolehditte, asia on ratkaistavissa.
Maailma ja tulevaisuus näyttää upealta ja olen uskaltanut tehdä MONTA lasta. Myös liikakansoitus hoituu sen myötä kun koulutus lisääntyy ja ihmisoikeudet paranee.
Tajusin asian jo heti 2000-luvun alussa ja jätin lisääntymättä.
N.35
Jeesus sanoo : "Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon". Olisin masentunut minäkin ellen olisi uskossa.
Tämä elämä nautitaan ja kitkutellaan vuoron perään, mut onneksi on kuoleman jälkeinen elämä ❤️
En nuorempana halunnut lapsia, ja nyt olen todella tyytyväinen päätökseeni. Pahalta näyttää. Onneksi itse ehtii (ehkä) sen pahimman alta pois.
Ilmastonmuutos ei ole ajankohtainen, korona on.
Lapset turvaan Uuteen-Seelantiin, Taiwaniin tms. jotka ovat vakaita yhteiskuntia päättäjillä jotka eivät tahdo uhrata lapsia, vanhuksia, riskiryhmiä helposti poistettavalle taudille.
Ihmiskunnan historiassa on ollut karmeita aikoja aina. Nykyään vain on paremmin tietoa saatavilla ja enemmän ymmärrystä syy-seuraussuhteista. Toisaalta on/olisi myös keinoja muuttaa asioita, niitä vain ei juurikaan käytetä (globaaleja ongelmia ei voi ratkaista kuluttajan/yksilön tasolla kuten nyt on tyydytty "tekemään").
Yksilönä ihmisen elämässä on ja on aina ollut kärsimystä. Onnettomuuksia, sairauksia, pelkoa, kuolemaa, epäoikeudenmukaisuutta, julmuutta, hyväksikäyttöä, osalla vielä paljon pahempaakin. Jos teet tähän maailmaan lapsen, on _varmaa_ että hän tulee kärsimään ja kuolemaan. Tämän suhteen mikään ei ole muuttunut ja yllättävää on, että joillekin asia tulee yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki helpottaa kunhan tästä koronahysteriasta päästään ja paha eliitti kutistuu.
Jos Yhdysvaltoja katsoo niin se on keskiluokka joka kutistuu, eikä niistä ole tullut eliittiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä että tässä tilanteessa uhka on kaiken loppuminen, katastrofaalisilla tavoilla, kaikille. Ei tässä ole odotettavissa kauheasti mitään "uuden rakentamista rauhanteon jälkeen"
-ap
Siis miten sinä kuvittelet ”kaiken” loppuvan katastrofaalisella tavalla? Edes synkin ilmastoskenaario ei ole mikään äkillinen pamaus joka pyyhkii ihmiset maan päältä. Menisi joka tapauksessa todella pitkään, ennen kuin maapallo olisi oikeasti elinkelvoton.
Itse mietin välillä näin: olisivatko ihmiset vuonna 1921 pystyneet edes kuvittelemaan nykyajan innovaatioita ja teknologiaa? Eivät olisi, eivät mitenkään. Samalla tavalla mekään emme pysty edes kuvittelemaan, millaisia keksintöjä ja kehitystä sadassa vuodessa tullaan tekemään ja näkemään. Ne tulevat todennäköisesti olemaan aivan ratkaisevia tässä ilmastotaistelussa.
No esim. se aurinkosähköpurkaus. Tai jopa globaali pankkikriisi saattaisi halvaannuttaa ruuanjakelun täysin. Koska valtamerien konttilaivojen lastit eivät saisi tarvitsemiaan vakuutuksia tai lainoja tai jotain.
Entä jos ilmastonmuutos vie sadot joltain suurvallalta tai mantereelta? Pyrkivätkö ne kaikki ihmiset sadointuhansin Suomeen? Leikkivätkö maamme päättäjät laupiaita samarialaisia ynnä muita lampaitaja haluavat ”auttaa” (lue: heikentää kaikkien oloja, jotka täällä jo ovat)?
Jos kaikki sähköntuotanto halvaantuisi auringon sähköpurkauksen seurauksena, satoja miljoonia ihmisiä saattaisi kuolla. Sekö ei olisi maailmaloppu?Jotkut sähköinsinöörit ovat kirjoittaneet, että Suomessa muuntaja-asemat on suojattu poikkeuksellisen hyvin isonkin aurinkopurkauksen aiheuttamia ylijännitteitä vastaan, joten Suomen sähkönsiirtojärjestelmä luultavasti selviäisi. Tietysti, jos vaikka Venäjällä sähkönjakelu lakkaa kuukausiksi (eli pian ei enää bensaa pumpuista, ei ruokatoimituksia kauppoihin jne.), jo Pietarista olisi viisi miljoonaa nälkäistä pyrkimässä tänne...
Ja kuivuuden aiheuttamat kadot tulevat lisääntymään tulevaisuudessa lähes kaikkialla ja laittamaan nälkäpakolaisia valtavasti liikkeelle, mutta se on hitaampi prosessi. Suomi on kuitenkin aika kaukana aavikoituvilta alueilta ja Venäjä varmaan pystyy joten kuten ruokkimaan väestönsä jatkossakin. Itse olen enemmän huolissani äkillisestä Golf-virran hiipumisesta, joka aiheuttaisi aikamoiset haasteet kotimaiselle ruoantuotannolle, jos Etelä-Suomeen tulisi Lapin ilmasto...
No aurinko ei ainakaan kuole triljooniin triljooniin vuosiin, kannattaa katsoa jos pystyy youtubessa timelapse of the future niminen tieteisvideo, mutta myös sen mukaan 2050 tai jo ennen tulee suuria tulvia yms. ilmastonmuutoksesta. Koko asia ahdisti, mutta luultavasti ihmiset jossain vaiheessa ehkä satojen vuosien päästä alkavat asuttaa jotain toista planeettaa, voi olla hyvinkin mahdollista mutta luultavasti vain ns.rikkaat hyvin kehittyneet maat. Minua harmittaa myös luonnon ja eläinten katoaminen. Toisaalta olisi helpompi olla jos ei ymmärtäisi mitään tai ei miettisi tulevaisuutta. Jo nyt sää on täysin sekaisin, ensin oli kuuma kesä sitten viileni ja nyt taas lämmin, jotkut kasvit ja kukat ovat alkaneet uudestaan kukkia ulkona näkyi mm. voikukkia nyt juuri ennen syyskuuta.
Aurinko alkaa laajentua ja kuolla "jo" noin 5 miljardin vuoden päästä. Nuo triljoonat vuodet mistä puhut taitaa enemmän liittyä universumin lämpökuolemaan, sinne on tosiaan jo hieman pidempi aika.
Vierailija kirjoitti:
Jos viitsisitte seurata tieteen kehitystä ja tieteellisiä innovaatioita, tietäisitte että turhaan huolehditte, asia on ratkaistavissa.
Maailma ja tulevaisuus näyttää upealta ja olen uskaltanut tehdä MONTA lasta. Myös liikakansoitus hoituu sen myötä kun koulutus lisääntyy ja ihmisoikeudet paranee.
Kerro minulle kuinka luontokatoa pystytään hillitsemään? Olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta näyttää siltä, että emme tee tarpeeksi, emmekä riittävän nopeasti! Koko ajan joku laji kuolee sukupuuttoon. Ja elinkelpoinen pinta ala häviää. Miten estämme sen yhtäaikaa kun lisääntyvä väestö tarvitsee enemmän ja enemmän ruokaa? Paöjon puhutaan mutta liian vähän tehdään. Liian hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu helpottavalta, että on olemassa muitakin jotka jakavat tämän ahdistuksen. Vaikka joku voisi kuvitella että vakuuttelut väärässä olemisesta olisi se mikä auttaisi. Mutta se ei auta kun ei se vakuuta. Missä teitä muita ymmärtäviä äitejä ja muita ihmisiä oikein on? Ei ainakaan mun somessa eikä naapurissa. Kaikki vaan tuntuu olevan "ihan cool". Paitsi nää ääripäiden tappelut joita joka media pursuaa. So over them too.
-ap
Neuroottisuudesta paasaaja taitaa olla sikäli oikeassa, että pitää olla joko keskivertoa älykkäämpi tai herkempi reagoidessaan ensimmäisessä aallossa. Ap vaikuttaa ensimmäiseltä, ei hän vaikuta lainkaan hysteeriseltä.
Mutta tässä taitaa olla enemmän kysymys patoilmiöstä. Patoa lähinnä alajuoksulla asuvat pelkäävät sitä vähiten, vaikka se on heille vaarallisin. Tai siis, koska se on heille vaarallisin. Asia on torjuttava mielestä jotta toimintakyky säilyy.
Perustelen tätä sillä, että kaikki joiden kanssa on tullut sanasia vaihdettua maailman menosta ja tilasta (monien), ovat olleet joko huolissaan tai toivottomia ilmastonmuutoksen suhteen. Mutta ihan yhteiskunnankin tasolla olemme heittäytyneet dissosioimaan eri elämänalueet niin irrallisiksi toisistaan, että sujuvasti vaihdamme oletusarvoja sekunnissa. Emme toimi loogisesti ja otamme asiassa mallia toisistamme. Niinkuin tyhmä tekee aina ja pelästynyt laumaeläin myös.
Itseäni vihlaisee aina kun uutisissa kerrotaan maailman menevän perseelleen ja seuraavassa uutisessa tulee rallituloksia. Tai meteorologi hymyilee vähä-älyisen näköisenä lupaillessaan lämpenevää. Vähin mitä voidaan tehdä on siirtää urheilu muualle uutisten perästä. Ja säätiedotus myös. Niistä kun tulee joka päivä syvenevä vakaumus, että olemme todellakin apinoita.
Kyllähän se niin on että maailmanloppu on alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Puheet ilmastonmuutokset ovat osin vain visoita, eli arvailuja tulevaisuuteen.
Todellisuudessa kukann ei tiedä, mitä tulevaiduudessa tapahtuu,.
Ihminen ei voi elää menneisyydessä eikä arvailujen varassa olevassa tulevaisuudessa.
Meidän täytyy elää vain tässä hetkessä. Elää tässä ja nyt.
Eivät aikaisematkaan sukupolvet ole voineet tietääm mitä 30-40 tai 50 kymmenen vuoden jälkeen on odotettavissa tai millaista elämää silloin eletään.
Se on niinkus, niiden sukupolvien asia selvitä niistä tulevista ajoista.
Jos jää mietiskelemään vain tulevaisuutta, niin elämä pysähtyy, kehitys pysähtyy ja pelätää toimia mitenkään. Elämä on. On ja jatkuu niinäkin vuosikymmeninä, jolloin yksikään meistä ei enää ole edes mummo, eikä edes isoisoäiti eikä sitä vanhempaakaan sukujuurta.
Elämän on tarkotus on elää täysillä siinä hetkessä jossa juuri nyt elää.
Ja jos mahdollista, myös toimia niin, että luonto säilyy myös meidän jälkeemme jääville sukupolville!
Olet sinä hauska tyyppi kertakaikkiaan. Jos mahdollista?
Kyllä nyt olisi aika niiden tukkia turpansa joilla ei ole mitään ehdotuksia esitettävänä, miten sen kehityksen pitäisi tästä eteenpäin mennä. Mitä esität, miten sitä täysillä elämistä pitää harjoittaa tässä tilanteessa? Jotta olisi mahdollista?
Jos nyt ilmastonmuutosta on olemassa, niin ei se juuri koske Suomea. Ihan hyvin pärjäävät ap:n ja muiden lapset ilmastoiduissa asunnoissa ja toimistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Pidä tauko mediasta ja netistä niin olosi paranee.
Siinäpä se, kun ei parane. Kun tietää miten vakava tilanne on, niin tuo ei varsinaisesti auta. Sen sijaan kannattaisi ehkä valikoida sitä, mistä tietonsa hakee. Yksi konsti on se, että perehtyy ratkaisuihin ongelmien sijaan. Saa muutakin käyttöainetta ajatuksilleen, koska tietämättömänä vaihtoehdoista pelkkä ongelman mähkiminen tosiaan pahentaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Omituista ulinaa.
Yksinkertaiselle kaikki se mikä viheltäen menee yli hilseen on omituista ulinaa.
Täällä moni tuntuu olevan varma, että ratkaisut ongelmiin löytyvät ja jopa kehottavat keskittymään niihin ja haukkuvat, jos on eri mieltä.
Niin, mistähän näitä ratkaisuja löytyy? Mistä konkreettisesti?
Varmasti voitte nyt kertoa, mistä apu tulee. Ja lähteet mukaan.
Sama mutta kauempaa. Jotain 2007-2008 alkoi tuo että huonolta näyttää. Ja just tuo epämääräinen tunne.