Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**ttu tätä hengenahdistusta ja muita oloja kilpirauhasen vajaatoiminnassa!

Vierailija
30.08.2021 |

Juuri kun yhtenä päivänä tuntuu, että terveys paranee jo pikkuhiljaa nyt kun sain lääkityksen alkuun (25 mikrogramman lastenannos vasta) ja kunto kohoaa kun liikun säännöllisesti ja syön hyvin niin sitten tulee tätä hengenahdistusta ja väsymystä taas...tunnin kävelystä puutuvat välillä jalat, ei palaudu yhtään välillä jne.

Yhtenä päivänä on siis hyvä olo ja seuraavana on kuin olotila "romahtaisi". Hyvänä päivänä suunnittelen tulevaisuutta innolla ja seuraavana väsyttää, heikottaa, närästää, masentaa...tuntuu että yritykset voida paremmin valuvat hukkaan :(

Mietin pitäisikö soittaa terkkarille, että tekevät asialle jotain vai odottaa ensi kuun puoliväliin kontrollia jotta "ehkä" tarkistetaan lääkitystä. Välillä mietin olenko ihan luulotautinen, mutta puolisokin huomaa kun hengästyn tyhjästä välillä. Välillä sekin oire on taas pois.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko arvot oli?

Vierailija
2/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta-arvot ovat yhteydessä kilppariin myös. Oireesi puhuvat puolestaan. Tsekkaa ferritiini.

Itse sain apua vasta vajikseeni raudan kautta. Syön thyroxinia 125 mikrog ja rautaa 200 mg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH 4,39 viimeisin mittaus ja T4V 14. Alunperin TSH oli 1,7 joskus vuosia sitten.

AP

Vierailija
4/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauta-arvot ovat yhteydessä kilppariin myös. Oireesi puhuvat puolestaan. Tsekkaa ferritiini.

Itse sain apua vasta vajikseeni raudan kautta. Syön thyroxinia 125 mikrog ja rautaa 200 mg.

Rauta oli 135 hb ja ferritiini 120 eli ei pitäisi olla siitä kiinni. Epäilin itsekin tuota kun kärsin anemiasta joskus vuosia sitten ja oireissa oli paljon samaa.

AP

Vierailija
5/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei noin pieni annostus vielä auta.

Vierailija
6/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo vaan kohta on ketju täynnä näitä muoti sairaus hihkujia. Jotka saavat jotain mielihyvää toisten ilkkumisesta, kuten se ferritiiniketju.

Voimia sulle toivottavasti löytyy oikea annostus ja oireet helpottais.

Vierailija
7/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TSH 4,39 viimeisin mittaus ja T4V 14. Alunperin TSH oli 1,7 joskus vuosia sitten.

AP

TSH 1,7 ei ole lähelläkään vajaatoimintaa ja 4,39 on siinä rajalla. Voi olla että oireesi johtuvat jostain muustakin.

Vierailija
8/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää ja ahdistaa kun täällä päin olisi lähellä yksi lupaava iso työllistäjä jonka hommista olisin kiinnostunut. Työ on fyysistä. En tiedä ottaisivatko vaikka osa-aikaiseksi ja miten oikein pärjäisin muuten työssä jollaista olen kyllä vuosia aiemmin tehnyt.

Siitä on lähes kaksi vuotta kun jaksaminen alkoi huonontua töissä ja jäin koko ajan jälkeen muista ellen painanut pakolla töitä.

Pää kuitenkin hajoaa jo jos en pääse pian takaisin töihin. Sitten taas jalat kipeytyvät niin helposti joten miten teen kokopäivätyötä...tuntuu etten jaksa edes ajatella koko asiaa :(

AP

Vierailija
9/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin omat oireeni, välillä olo on hyvä ja välillä taas närästää, tykyttää tai ahdistaa. Lääkitys tällä hetkellä 75 mikrog päivässä, ei taida vielä ihan riittää.

Itsellä lisäksi se muotivajaus eli ferritiini 8, eikä nouse sitten millään.

Vierailija
10/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vuosia tuolla 25 mikroa kun suomalaisten lääkäreiden mielestä mulla oli TSH 4,2 ja TS4V 16 oikein hyvät arvot.

Hermostuin ja pyysin lääkäriksi venäläisen lääkärin. Sain lääkityksen kohdilleen. Nykyään syön 75 mikroa joka toinen ja 100 mikroa joka toinen päivä. Vihdoin saatiin laskettua TSH 1,5 ja olo on ollut hyvä. Jaksan liikkua suht ok. Edelleenkään en jaksa kunnolla hölkätä, mutta kävely ja pyöräily on kivaa ja jaksan olla 8 tuntia töissä. Lisäksi ruoka pysyy nykyään sisällä. En ihan valtavaksi ole päässyt lihoamaan, painoindeksi on 25. Mutta silti mielelläni tästä laihtuisin monen vuoden kituuttelun jälkeen.

Vierailija
11/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan äskettäinhän oli jossain juttua, että suomessa kilpirauhasongelmia hoidetaan päin h*lvettiä.

Vierailija
12/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

TSH 1,7 ei ole lähelläkään vajaatoimintaa ja 4,39 on siinä rajalla. Voi olla että oireesi johtuvat jostain muustakin.

TSH oli arvo joka otettiin jossain kokeessa VUOSIA sitten. En löytänyt sitä edes mistään tiedoista. Voi olla jostain 10-15 vuotta sitten otetusta kokeesta, koska lääkäri tämän kirjasi tuon viimeisimmän koetuloksen oheen.

Tämäkin oli kontrolli kevään käynnistä jolloin arvo oli 4,15 ja oli siis nousussa. 1,7 --> 4,15 --> 4,39. Tuon 4,39 jälkeen sain tämän pienen määrän tyroksiinia.

Mikään ei selitä muuten huonoa oloani, koska olen ollut aina urheilullinen, hyvässä kunnossa, elämäntavat hyvät (hyvä ruokavalio ja syön kuureina lisäravinteita) ja olen aina huolehtinut levosta yms. asioista. Lisäksi laaja verenkuva on otettu jossa löytyi vain alakanttiin oleva b12-vitamiinin taso jota korjaan myöskin.

AP

Vierailija
13/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varo vaan kohta on ketju täynnä näitä muoti sairaus hihkujia. Jotka saavat jotain mielihyvää toisten ilkkumisesta, kuten se ferritiiniketju.

Voimia sulle toivottavasti löytyy oikea annostus ja oireet helpottais.

Kiitos tsempistä. Vastasin myös sinnekin ketjuun, mutta aloitin oman kun piti jonnekin valittaa enkä jaksa puolisolle vain märistä :D en ole kyllä ikinä ollut niin muodin perään ja tämänkin trendin olisin voinut vallan hyvin sivuuttaa...

AP

Vierailija
14/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin omat oireeni, välillä olo on hyvä ja välillä taas närästää, tykyttää tai ahdistaa. Lääkitys tällä hetkellä 75 mikrog päivässä, ei taida vielä ihan riittää.

Rautainfuusiolla nousee jos saat lähetteen tai maksat itse n. 700 euroa.

Vierailija
15/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloitettiin noin pienellä annostuksella?

Mulla todettiin vajaatoiminta 2008 ja annostus oli 50 mikrog. Nostettu useamman kerran ja nyt annostus neljänä päivänä viikossa 125mikrog ja kahtena 100. Loppuelämän lääkitys, että varmasti joudutaan vielä nostamaan jossakin kohtaa.

Vierailija
16/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot sitten muodin huipulla...ootko harkinnut käydä yksityisellä ferritiiniongelman kanssa? Tarttuuko purkkirauta yhtään?

AP

Vierailija
17/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloitettiin noin pienellä annostuksella?

Mulla todettiin vajaatoiminta 2008 ja annostus oli 50 mikrog. Nostettu useamman kerran ja nyt annostus neljänä päivänä viikossa 125mikrog ja kahtena 100. Loppuelämän lääkitys, että varmasti joudutaan vielä nostamaan jossakin kohtaa.

Lääkärillä oli mielipide, että arvo oli vain vähän rajan yli joten aloitetaan pieni annos tyroksiinia väsymykseen josta parin kuukauden jälkeen on kontrollilabra.

AP

Vierailija
18/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat arvot 5,2 ja T4V on 17.

En saa lääkitystä ainakaan vielä..

Vierailija
19/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ottaa tyröksiini aikaisin aamulla tyhjään vatsaan PALJON ennen aamiaista, samaan aikaan joka päivä.

Kannattaa odottaa uusien verikokeiden ottamista pitää sun kroppa ensin tottua

Vierailija
20/34 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vuosia tuolla 25 mikroa kun suomalaisten lääkäreiden mielestä mulla oli TSH 4,2 ja TS4V 16 oikein hyvät arvot.

Hermostuin ja pyysin lääkäriksi venäläisen lääkärin. Sain lääkityksen kohdilleen. Nykyään syön 75 mikroa joka toinen ja 100 mikroa joka toinen päivä. Vihdoin saatiin laskettua TSH 1,5 ja olo on ollut hyvä. Jaksan liikkua suht ok. Edelleenkään en jaksa kunnolla hölkätä, mutta kävely ja pyöräily on kivaa ja jaksan olla 8 tuntia töissä. Lisäksi ruoka pysyy nykyään sisällä. En ihan valtavaksi ole päässyt lihoamaan, painoindeksi on 25. Mutta silti mielelläni tästä laihtuisin monen vuoden kituuttelun jälkeen.

Muakin pelottaa nyt, että en saa suurempaa annosta, mutta aion kyllä vaatia nyt hoitoa tähän kun alkaa mielenterveys mennä sairasteluun.

Hyvinä päivinä on olo, että oon laiska ja jos käyn jossain ruokajonossa niin katsovat, että tossa toi laiska taas jonottelee ruokaa, menis töihin...välillä tulee itsetuhoinen olo ja välillä mietin kaikkia tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Yksi on tuo masennus josta ei uskalla edes puhua. Tämä on ehkä vaikeinta, että ei ole mitään psykologista palvelua sairauteen edes jossa ollaan lääkäreiden varassa, syödään loppuikä lääkkeitä ja kukaan ei osaa sanoa mistä sairaus edes johtuu.

Eikä uskalla puhua masennuksesta, koska pelkään, että hoito keikahtaa oireen (masennuksen) hoitoon jollain ssri-lääkityksellä.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi