Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi raahata lapsia hautajaisiin??

Vierailija
03.10.2014 |

mies vaatii että lapsemme, 3&6vuotiaat tulevat mukaamme sunnuntaina mummonsa hautajaisiin. äitini tarjoutui hoitamaan lapsia toimituksen ajan, mutta mies ei suostu. en näe MITÄÄN järkeä raahata hautajaisiin lapsia. tylsää, itkeviä ihmisiä, surullista musiikkia. häät eri asia, kun ovat ilon juhla. pienempi vielä vähemmän ymmärtää mitään muuta kuin isomummo mennyt pois, mutta ei ymmärrä ihmisten surua, voi olla jopa ahdistavaa. muistan itse lapsuudesta, että hautajaiset oli tosi ahdistavia

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:56"]

kuuluuko lapsen lohduttaa aikuista?!! mielestäni ei ... suomen kulttuurissa lapset osallistuu hautajaisiin. häät kuuluu kirkkoon. no miksi te sitten eroatte kirkosta ja kartatte uskontoa vaikka se kuuluu kulttuuriin?

[/quote]

ei kukaan ole sanonut että lapsen pitää lohduttaa aikuista, mutta lapsi ei mene rikki jos näkee, että äiti tai isä on surullinen ja itkee. Lapselle voi selittää asioita, ainakin meillä on toiminut...

Vierailija
22/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:42"]

Minä (36v) muistan ja näen vieläkin silmissäni arkussa makaavan vaarini, kalmankalpea ja tummat silmänympärykset, vihaisen näköinen. Arkku oli avattuna jonkin aikaa. Olin 4-vuotias. Miksi vaari ei nouse, hymyile minulle ja ota syliin? Miksi vaari nukkuu laatikossa eikä kukaan auta häntä pois sieltä? Miksi kaikki iloiset tutut itkee? Ahdistun vieläkin kun muistelen tilannetta, äitini on sanonut että katuu sitä että otti minut mukaan koska olin pitkään järkyttynyt tuosta ja näin painajaisia kouluikään saakka!

[/quote]

Hei avoarkku nyt on todella harvinainen suomessa. Itse olen ollut hautajaisissa n. kolmevuotiaasta asti perheeni mukana ja jäänyt hyvät muistot, kun on saanut isoisovanhemmille heittää kukan ja jättää hyvästit. Lapsen läsnäolo rauhoittaa ja lohduttaa aikuisia, lapset ovat tosi empaattisia ja osaavat yleensä käyttäytyä. Miksi itkevän aikuisen tulisi olla jokin kauhistus lapselle? On hyvä nähdä aikuistenkin näyttävän tunteitaan. Monissa hautajaisissa kyllä nauretaankin. 

[/quote]

Ei ole mikään harvinaisuus, olen ollut noin 10 hautajaisissa ja 8 niistä oli avonaisine arkkuineen! En ole koskaan valmistautunut siihen että joku läväyttää sen luukun vielä auki!

[/quote]

Olen ollut itse varmaan 8 hautajaisissa ja yksissäkään ei ole ollut avonaista arkkua. erikseen on saanut käydä katsomassa ennen tilaisuuden alkua toisessa huoneessa vainajaa jos on halunnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisethan ovat osa normaalia elämää, samoin kuolema. Eivät ne ole asioita, joista lapset tulisi pitää kaukana. Minusta on ihan hyvä idea totuttaa lapset jo varhain todelliseen elämään, tottuvat paremmin pitämään myös ikäviä asioita osana elämää, eivätkä hautajaisetkaan ole heille yhtä ylivoimainen asia kuin se saattaa olla, jos ensimäisen kerran menee hautajaisiin kolmekymppisenä.

Olen itse ollut hautajaisissa ihan pienestä asti ja 6-vuotiaana olin myös kuolleen mummini avoimen arkun äärellä. Omat lapseni olivat myös minun mummini ja oman tätinsä hautajaisissa muutama vuosi sitten kun olivat n.2- ja 4-vuotiaat. Ei mitään traumoja eikä pahoja unia kenellekään. Tykkäävät hautausmaalla olostakin ja tietävät, että ihmiset kuopataan maan alle.

it's only life

Vierailija
24/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:42"]

Minä (36v) muistan ja näen vieläkin silmissäni arkussa makaavan vaarini, kalmankalpea ja tummat silmänympärykset, vihaisen näköinen. Arkku oli avattuna jonkin aikaa. Olin 4-vuotias. Miksi vaari ei nouse, hymyile minulle ja ota syliin? Miksi vaari nukkuu laatikossa eikä kukaan auta häntä pois sieltä? Miksi kaikki iloiset tutut itkee? Ahdistun vieläkin kun muistelen tilannetta, äitini on sanonut että katuu sitä että otti minut mukaan koska olin pitkään järkyttynyt tuosta ja näin painajaisia kouluikään saakka!

[/quote]

Hei avoarkku nyt on todella harvinainen suomessa. Itse olen ollut hautajaisissa n. kolmevuotiaasta asti perheeni mukana ja jäänyt hyvät muistot, kun on saanut isoisovanhemmille heittää kukan ja jättää hyvästit. Lapsen läsnäolo rauhoittaa ja lohduttaa aikuisia, lapset ovat tosi empaattisia ja osaavat yleensä käyttäytyä. Miksi itkevän aikuisen tulisi olla jokin kauhistus lapselle? On hyvä nähdä aikuistenkin näyttävän tunteitaan. Monissa hautajaisissa kyllä nauretaankin. 

[/quote]

Ei ole mikään harvinaisuus, olen ollut noin 10 hautajaisissa ja 8 niistä oli avonaisine arkkuineen! En ole koskaan valmistautunut siihen että joku läväyttää sen luukun vielä auki!

[/quote]

Olen ollut itse varmaan 8 hautajaisissa ja yksissäkään ei ole ollut avonaista arkkua. erikseen on saanut käydä katsomassa ennen tilaisuuden alkua toisessa huoneessa vainajaa jos on halunnut.

[/quote]

Suomessa luterilaisissa hautajaisissa ei kyllä ole tapana pitää avointa arkkua, talvihautaan saattaminen on sitten eri. Ortodokseilla on avoin arkku.

Vierailija
25/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että suomalaiset tyrkyttää väkisin melankolisuuttaan jopa lapsiin niin kuolleiden ruumisten, masentavien alkoholin vaikutuksen alaisena olevien ihmisten läsnäolon että surullisen musiikin avulla! Sitten ihmettelette miksi ne yrittää tappaa teitä tai itseänne!

t: ulkomailla kasvanut ja onnellisen lapsuuden ja nuoruuden jo siellä saanut

Vierailija
26/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EWn kyllä olis voinut kuvitellakaan jättäväni lapsiamme pois isäni, eli heidän vaarinsa hautajaisista. Ne olivat heille toiset hautajaiset ja toivottavasti seuraavia ei ihan heti ole näköpiirissa.

Jos hyvä tuuri käy, eivät lapset kovinkaan usein hautajaisiin joudu. Itse olin oman vaarini hautajaisissa 6-vuotiaana ja seuraavan kerran isoisoäitini hautajaisissa 15-vuotiaana. 

Miksi itkevä aikuinen olisi kauhea trauma lapselle? Kyllä mun mielestä meillä lapsia jotenkin auttoi käsittelemään surua osallistuminen vaarin hautajaisiin. Asia konkretisoitui ja oli tärkeää saaja jättää omat kukat ja kortit vaarin arkulle. Silloin 3-vuotias puhui tosi paljon kuolemasta ja ihan se kuolema tuntui olevan traumaattinen asia "vaarin pojalle" ja ensimmäiset päivät olivat tosi vaikeita yrittää selittää miksei vaaria näe enää koskaan jne. Hautajaiset päinvastoin jotenkin auttoivat asian käsittelyssä, vaari lähti sieltä taivaaseen ja me jatketaan täällä.

Toivottavasti kunnioitat miehesi toivetta tässä asiassa ap.

Vierailija
27/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:00"]

Suomessa luterilaisissa hautajaisissa ei kyllä ole tapana pitää avointa arkkua, talvihautaan saattaminen on sitten eri. Ortodokseilla on avoin arkku.

[/quote]

Joo ja kaikki Suomessahan on just luterilaisia!!!?

Vierailija
28/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut vain muutamissa hautajaisisssa, ja lapset ovat olleet aina mukana. Jos arkku avataan siinä alussa, sitä ei tarvitse mennä katsomaan. Eikä mun lapset ole ikinä kokeneet hautajaisia mitenkään ahdistavina.

Vierailija
29/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:01"]

Huomaa että suomalaiset tyrkyttää väkisin melankolisuuttaan jopa lapsiin niin kuolleiden ruumisten, masentavien alkoholin vaikutuksen alaisena olevien ihmisten läsnäolon että surullisen musiikin avulla! Sitten ihmettelette miksi ne yrittää tappaa teitä tai itseänne!

[/quote]

Hä? Ei kuolemaa ja surua tarvitse lapsilta pimittää. Se on osa normaalia elämää. Myös "ulkomailla" lapset käyvät hautajaisissa.

Vierailija
30/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Taidat olla ortodoksi. Ev.lut. hautajaisissa_ei_ole_koskaan avoarkkua. Terv. hautaustoimiston työntekijä

Vierailija
31/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papan arkku oli auki mutta hän oli viettänyt suurimman osan elämästään Jenkeissä ja siellähän on normaalia pitää arkkua auki niin kirkossa kun jälkijuhlissakin. Arkku pistetään vasta kiinni kun arkku lähtee kohti hautausmaata.

Vierailija
32/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:02"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:00"]

[/quote]

Joo ja kaikki Suomessahan on just luterilaisia!!!?

[/quote]

JUST niin mä sanoin. Jos menee sellaisen tapakulttuurin hautajaisiin, jossa on tapana pitää avointa arkkua, ei kai se mikään yllätys ole, kun kansi lävähtää auki.

Vierailija
33/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:03"]

[/quote]

Taidat olla ortodoksi. Ev.lut. hautajaisissa_ei_ole_koskaan avoarkkua. Terv. hautaustoimiston työntekijä

[/quote]

Länsi-Suomessa on paljon avoarkkuja nimen omaan luterilaiskristityillä ja suomenruotsalaisilla, mutta ne onkin muuten niin amerikkalaistyylisiä siellä kuohkeine hiuksineen ja hyvine hampaineen :)

Vierailija
34/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin elämä on pelkkää positiivisuutta. Lapset eivät mene rikki. jos näkevät surevaia vanhempia ja muita osallistujia. Kuolema on elämän päätös ja ei sitä voi sulkea pois yksikään ihminen. Pidän erikoisena ajattelutapaa, jossa lapsia suojellaan surulta ja ikäviltä asioilta. Elämässä tulee kaikenlaista ei-mukavaa vastaan. Meillä lapset ovat olleet hautajaisissa alle vuoden iästä asti. Leikki-ikäiset kysyvät kuolemasta ja aikuinen vastaa siihen, mitä lapsi kysyy. Oletteko miettineet, että jo pieniltä lapsilta kuolee vanhempia ja sisaruksia? Eikö silloinkaan oteta lapsia mukaan hautajaisiin? Eikö lapset saa nähdä vanhempiensa itkua ja haavoittuvuutta, vanhemman pitää olla aina vahva ja elämän näyttää vain hyvältä? Ei, ei mene niin.

Vierailija
35/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jipii sinulle. Jännä kun en ole koskaan tavannut masentavia alkoholin vaikutuksen alla olevia ihmisiä hautajaisissa. Taidat muutenkin olla pihalla kuin käki kotimaan menosta, joten sinuna olisin vaan ihan hiljaa omassa "ulkomailla" kaivettussa poterossani.

Vierailija
36/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsisuomalaiset on niin kauniita että haluavat ihailla toisiaan vielä arkussakin.

Itäsuomalaiset pistetään nopeasti arkkuun ja kansi naulataan kiinni ettei kukaan säikähdä.

Vierailija
37/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:06"]

[/quote]

Jipii sinulle. Jännä kun en ole koskaan tavannut masentavia alkoholin vaikutuksen alla olevia ihmisiä hautajaisissa. Taidat muutenkin olla pihalla kuin käki kotimaan menosta, joten sinuna olisin vaan ihan hiljaa omassa "ulkomailla" kaivettussa poterossani.

[/quote]

Hautajaiset liittyivät vain tuohon ekaan vaihtoehtoon eli ruumiisiin, muut liittyy kaikkeen muuhun.

Vierailija
38/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tässä tapauksessa ap:n mies vähintäänkin tiedä, onko avoarkku heillä perinne vai ei. Väitän kyllä edelleen, että 90% hautajaisista sitä ei ole, vaikka joku ortodoksi tai länsisuomalainen olisi sellaisen omissa piireissään joskus nähnyt.

Lapset voi hyvin viedä hautajaisiin, ei ne siitä rikki mene.

Vierailija
39/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:06"]

[/quote]

[/quote]

Hautajaiset liittyivät vain tuohon ekaan vaihtoehtoon eli ruumiisiin, muut liittyy kaikkeen muuhun.

[/quote]

Mitäs jos pysysit sitten asiassa ulkomaalainen.

Vierailija
40/59 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt monissa hautajaisissa pienestä pitäen, eikä mitään traumoja ole tullut. Kyllä lastenkin on hyvä nähdä elämän kirjo, oppivat samalla kulttuuriamme ja käyttäytymään erilaisissa tilaisuuksissa. Eihän heille ole pakko näyttää ruumista, jos se tuntuu ahdistavalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan