Jouluapua ryhmä facebookissa, muut huomanneet saman?
Kaikilla on isot perheet ja lapsia useita. Yleensä molemmat vanhemmat työttöminä. Jotkut juuri saaneet lapsia eli ovat lisääntyneet vaikka työttömyyttä yms. Miksi pitää tiukkaan taloustilanteeseen tehdä iso perhe?
Kommentit (265)
Nyt haiskahtaa. Vai että lapsrna jo alkanut ja jatkuu vain edelleen. Minkähän takia sitten pidit lahjat etkä pyytänyt lahjojen tuojia viemään eteenpäin? Itseltäsi ahneutta ja suoraan sanoen törkeää käytöstä. Veit joltain perheeltä mahdollisuuden jouluun kun avasit naama punehtuneena lahjoja jo valmiiksi yltäkylläisyydessä. Ja aivan, suurin osa maahanmuuttajataustaisista ei todellakaan apua tarvitse mutta kylläpä sinullekin lahjat kelpasi!
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas on nurinkurinen tilanne, kun tuttavat hyvää hyvyttään haluavat tehdä lahjoituksia ja osoittaa sydämellistä myötätuntoa meitä kohtaan -ja mitään tarvetta tälle ei ole. Ja lahjoitukset ovat aina tulleet yllätyksenä, jolloin en ole pystynyt niistä etukäteen kieltäytymään tai ohjaamaan niitä oikeasti tarvitseville.
Olemme siis monikulttuurinen-perhe ja vuosien ulkomailla asumisen jälkeen muutimme Suomeen, kun ulkomaalainen mieheni sai tänne siirron. Mieheni on akateeminen ja koulutustaan vastaavassa työssä, palkka on hyvä. Itse olen kotona pienten lasten kanssa.
Tutuntutut sitten kuulevat jostakin "mamu-perheestämme" ja jostain syystä ihmiset olettavat mieheni olevan työtön ja meidän olevan taloudellisesti tiukilla yms. Useampana jouluna oven taakse on sitten ilmestynyt laatikollinen lahjoja eri ihmisiltä.
Ajatus on niin kaunis ja ajattelen lämmöllä tällaista pyyteetöntä avuliaisuutta, mutta tuntuu kiusalliselta ottaa vastaan jotakin, mille ei ole todellista tarvetta. Toivoisin, että apu löytäisi perille sinne, missä sitä oikeasti tarvitaan.
Tässä yksi esimerkki: kun muutimme Suomeen, tapasin äitini ystävän ohimennen. Hän vaikutti olevan huolissaan, kuinka maksamme asumisen ja pilke silmäkulmassa lohdutin, ettemme tietenkään etsi mitään liian kallista asuntoa, vaan sellaisen kohtuuhintaisen, jonka pystymme maksamaan. Ei tullut mieleenkään avata sen enempää taloudellista tilannettamme, enkä osannut ajatella, miten muut meidän tilanteen mahdollisesti näkevät.
Toinen, samaan tuttavapiiriin kuulunut nainen, pysäytti mut samoihin aikoihin kesken kauppareissun. Juttelimme niitä näitä ja yllättäen hän näytti oikein myötätuntoiselta ja sanoi: "Teillä on varmaan vaikeaa." Häkeltyneenä kysyin, mitä hän mahdollisesti tarkoittaa. Hän jatkoi, että kun mieheni on työtön ja ulkomaalaisten on vaikea saada töitä Suomesta. Vastasin, että miehelläni on kyllä työpaikka ja nainen sitten kysyi, mikä työpaikka on kyseessä. Kun kerroin, hän vain vastasi: "En ole tuollaisesta työpaikasta kuullutkaan" ja jatkoimme sitten omille teillemme.
No, heillä oli käsitys, että olemme pienituloisia ja he kokosivat kaikessa hiljaisuudessa seurakunnan porukalla meille joululahjat palvelutempauksena (jälkikäteen kuulin, että he valitsivat lahjansaajat tarve-perusteella). Yhtenä päivänä sitten ovikello soi ja he olivat oven takana ja molemmilla kädet täynnä lahjoja. Yllättyneenä pyysin sisälle. Naiset vaikuttivat hämmästyneiltä, kun he näkivät kotimme (perhe-asunto Helsingin keskustassa). He kiersivät paikasta toiseen, silmät apposen avoinna ja vaikka en ajatuksia osaakaan lukea, heidän ilmeensä vaikutti sanovan: "Pienituloisilla ei voi olla tämän kokoista asuntoa keskustassa. Joku ei nyt täsmää."
Ennen lähtöään he kuitenkin jättivät paketit meidän kotiimme. Jouluaattona posket punaisina avasimme näitä lahjoja, sillä he olivat selvästi panostaneet niihin ja lahjoihin oli mennyt sievoinen summa rahaa. Löytyi leluja lapsille ja nättejä vaatteita vauvalle. Kunpa ne olisi annettu oikeasti pienituloiselle perheelle, vaikka iloa meillekin toivat...
Vastaavaa tapahtui myös lapsuudessani. Meitä oli 7 lasta, äiti pitkäaikaissairas ja jotkut ajattelivat sen tarkoittavan yhtä kuin surkeaa taloudellista tilannetta (tosi asiassa velaton okt ja hyvät säästöt). Meille annettiin lastenvaatteita ja leluja lahjoituksena -ja ihan spontaanisti, koska vanhempani eivät mitään lahjoituksia pyytäneet- ja kerrankin naisporukka toi meille ison ruokakassin. Vieras nainen katseli meitä säälien, kuin olisimme joitakin raukkoja. Naisen alentuva, säälivä katse yhdistettynä ruokalahjoitukseen tuntui jotenkin absurdilta, mutta äitini kehoitti vain sanomaan kauniisti kiitos. Näin teinkin. Jälkikäteen ihmettelin äidille, keitä nämäkin ihmiset olivat. Äitikään ei heitä tuntenut, mutta ilmeisesti tutuntuttuja, jotka kuulivat jostain "suurperheestä ja sairaasta äidistä."
Eipä tämä avautuminen oikein tähän ketjuun kuulu, kunhan halusin tuoda esille, ettei ihmisistä kannata vetää liian suoria johtopäätöksiä etenkään stereotypioiden pohjalta. Ei kaikki suurperheet (tai mamut) ole ahdingossa ja elä kädestä suuhun. :)
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kaikkien naisten vaatekoko XL++ näissä avunkeräysryhmissä. Voisikohan annoskokoja pienentää niin ruokaa riittäisi lapsille ilman ruokajonojakin.
Tai edes nousta sohvalta ja olla aktiivinen, niin voi vaikka asiat järjestyä kun itse tekee, eikä odota valmista.
Hmm.. näitähän on. Suhteellista on.
Itse osallistuin jouluapua rinkiin FB:n kautta viime jouluna, vein kahteen perheeseen n. 85 € edestä ruokaa ja joitakin vaatteita kuten sukkia ym. Toisessa oli kuitenkin tupakkaan ollut rahaa kun sitä oli röyhyytetty tuhkis täyteen ja toisessa kodissa, mitä FB:n paikalliskirppiksen kautta olen äidin toimia tutkinut, on varaa ostaa kaikenlaista turhaa (just niitä pleikkaripelejä) FB kirppikseltä jopa 20 € kertahintaan.. alkaa tulla vähän sellainen fiilis, että ei oikein omasta viitsi enää antaa kun itsekin on opiskelija enkä ikinä laittais 20 € rahaa mihinkään turhaan (jota ei voi syödä tai pukea).
Kilttejä höynäytetään aina, kannattaa osallistua hyväntekeväisyyteen ihan auttamalla naapuria lumenluonnissa tai juttelemalla sille yksinäiselle mummolle kaupan kassalla. Myös kaupungin diakoniatyö yleensä tietää miten voi auttaa oikeasti köyhiä ihmisiä.
Minä voisin auttaa niiden jouluruokien kanssa! Voidaan mennä jouluapua tarvitsevan perheenäidin tai - isän kanssa kauppaan, ja maksan jouluruokiin tulevat tarvikkeet. Sitten mennään heille, ja yhdessä kokataan laatikot, kalat ja leivonnaiset ihan alusta asti itse (näin tulee halvimmaksi).
Ottaisikohan kukaan tällaista apua vastaan?
Silmäni ovat avautuneet, kiitos tästä ketjusta ja viittauksista faceen jouluapuun. Tarjoaisin myös mielelläni jouluapua, todellista auttamista. Mieleeni tulee vaihtoehtoja: apua siivoukseen, jos vanhemmat eivät töiltään ehdi tai sairauksiltaan kykene. Voin käydä kaupassa, kun rahat ja ostoslista annetaan käteen, vanhemmat voivat viettää aikaa lasten kanssa tai hoitaa jonkun pitkään tekemättömän askareen. Kokkaamiseenkin voin osallistua, taitoa on. Kodin järjestyksen organisoinnissa voisin auttaa. Jopa jonkun vaikeaksi osoittautuneen ongelman suhteen voisin olla avuksi, olkoonkin vaikka että miten päästä puhelinmyyjistä eroon tai työhakemusten laadinnassa. Tai voin lähteä seuraksi jutustelemaan, jakamaan iloja ja suruja, pohtimaan ratkaisuja paremman tulevaisuuden suhteen. Voisin ottaa prosessiksi selvittää jotain ongelmaa, menisi siihen päivä tai kuukausi, aina löytyy aikaa jossain välissä. Näin jouluapu kantaisi iloa pidempäänkin.
Mutta ei näin, että pyritään saamaan lahjoja ilmaiseksi perusteilla että äiti on yh, taloustilanne huono, lapsia on paljon tms. Lahjomalla ongelmat jatkuvat.
Tämä on minun näkemykseni, joka perustuu elämänkokemukseeni. En ole selvinnyt notkelmista sillä, että eteeni olisi tuotu kaikki valmiina. Selvisin tiedon ja taidon, eli materiaalittoman tuen avulla, jolta pohjalta itse tein ja toimin. Tätä samaa tarjoaisin joululahjaksi jollekin toisellekin. Laittakaa vinkkiä tänne, jos jossakin näette todellisen avun tarvitsijoita. Ja jos jossain muuallakin olisi avunpyyntöjä, kuin facessa.
Yksinäiset, joilla ei ole ketään tukipilarina arjessa, eritoten kiinnostaisivat avun kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä Suomenkin touhu muuttuu onneksi pian. Ei vaan ole enää maksajia tällekään touhulle. Suomessahan on paljon suurperheitä vrt. muihin Eu-maihin. Keski- ja etelä-Euroopan maissa joissa suuri väkiluku ja sananvaltaa Eu:ssa pikkasen eri meininki siinä miten itsestä ja perheestä oletetaan pidettävän huolta kuin sossuSuomessa. Eikä tarvitse olla Einstein kun miettii mitä täälläkin tulee tapahtumaan kun mennään kohti liittovaltiota. Voi mennä monelle suurperheelliselle sormi suuhun lukukausimaksujen jne kanssa. Vaikka pikkulapsiajasta jotenkuten on selvitty voi 10 vuoden kuluttua meininki olla kaikessa toinen ja jos niitä murkkuja on silloin 5-7 niin hups!Ja tulevaisuudessa tuskin pärjää ilman koulutusta senkään vertaa mitä nyt.
Se että sossuttelijat jotka pykäävät lasta lapsen perään puolustavat touhua sillä että "tarvitsemme veronmaksajia" niin tuskin sellaisessa perheessä saa niin hyviä eväitä elämään taloudellisesti tai henkisesti että lapsistakaan mitään huippuveronmaksajia/duunareita tulee. Mutta sitähän ei juuri tajuta niissä perheissä... kun pitäisi miettiä, mitä MINÄ tai ME voimme tarjota lapselle sen sijaan että MINÄ HALUAN uuden vauvan, tai kuten joku tässäkin ketjussa kirjoitti, "halusin suuren perheen kun itsellä ei ollut". Eikö kannattaisi miettiä, onko taloudellis-psyykkis-sosiaalis-fyysisiä resursseja tarjota sille lapsilaumalle?
Nojaa. Meitä sisaruksia on yli kymmenen ja kaikista on tullut/tulossa veronmaksajia/duunareita. Kahdella kolmasosalla korkeakoulututkinto/opiskelee korkeakoulussa.
Nyt ryhmässä eräs vähemmistön edustaja kyselee oman hakemuksensa perään. Kun katsoo facen avointa profiilia, niin tavaroita ja uusia leluja on yllin kyllin. Hoplopissa ja kylpylöissä käydään. Lienee hevosiakin on. Hameesta oli maksettu 590 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ryhmässä eräs vähemmistön edustaja kyselee oman hakemuksensa perään. Kun katsoo facen avointa profiilia, niin tavaroita ja uusia leluja on yllin kyllin. Hoplopissa ja kylpylöissä käydään. Lienee hevosiakin on. Hameesta oli maksettu 590 euroa.
Haha näköjään. Kuinkahan moni oikeasti noistakin apua tarvitsee kun ei minkäänmoista todistetta tuloista sun muista vaadita.
Voisin itsekin lähettää hakemuksen mutten ole noin sairas, röyhkeä ja ahne ihminen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha näköjään. Kuinkahan moni oikeasti noistakin apua tarvitsee kun ei minkäänmoista todistetta tuloista sun muista vaadita.
Voisin itsekin lähettää hakemuksen mutten ole noin sairas, röyhkeä ja ahne ihminen :)
Eipä kotikaan kauhean köyhältä näytä sisustukseltaan ja iso tv ;))
Vierailija kirjoitti:
Siis MITÄH? Kuka tai ketkä tuota ryhmää pitää? Tajuavatko itse, miten toiminnan pohja on vinkkelissä, vai ovatkohan itse samanlaisia, en käsitä. Mä tajuan olevani nyt köyhääkin köyhempi, mutta en ole vaan ennen tiennyt sitä, vasta nyt. Siis mun pitäisi olla apua huutamassa, eikä miettiä miten voisin muita auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Noissa avustusryhmissä on todella paljon hakijoina ko vähemmistöryhmän edustajia. Ei ilmoiteta kaikkia tuloja ja menoja, haetaan avustuksia, vaikka FB-profiilin perusteella ei olla mitään köyhiä ja jos hakemus hylätään, alkaa haukkuminen ja huorittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä Suomenkin touhu muuttuu onneksi pian. Ei vaan ole enää maksajia tällekään touhulle. Suomessahan on paljon suurperheitä vrt. muihin Eu-maihin. Keski- ja etelä-Euroopan maissa joissa suuri väkiluku ja sananvaltaa Eu:ssa pikkasen eri meininki siinä miten itsestä ja perheestä oletetaan pidettävän huolta kuin sossuSuomessa. Eikä tarvitse olla Einstein kun miettii mitä täälläkin tulee tapahtumaan kun mennään kohti liittovaltiota. Voi mennä monelle suurperheelliselle sormi suuhun lukukausimaksujen jne kanssa. Vaikka pikkulapsiajasta jotenkuten on selvitty voi 10 vuoden kuluttua meininki olla kaikessa toinen ja jos niitä murkkuja on silloin 5-7 niin hups!Ja tulevaisuudessa tuskin pärjää ilman koulutusta senkään vertaa mitä nyt.
Se että sossuttelijat jotka pykäävät lasta lapsen perään puolustavat touhua sillä että "tarvitsemme veronmaksajia" niin tuskin sellaisessa perheessä saa niin hyviä eväitä elämään taloudellisesti tai henkisesti että lapsistakaan mitään huippuveronmaksajia/duunareita tulee. Mutta sitähän ei juuri tajuta niissä perheissä... kun pitäisi miettiä, mitä MINÄ tai ME voimme tarjota lapselle sen sijaan että MINÄ HALUAN uuden vauvan, tai kuten joku tässäkin ketjussa kirjoitti, "halusin suuren perheen kun itsellä ei ollut". Eikö kannattaisi miettiä, onko taloudellis-psyykkis-sosiaalis-fyysisiä resursseja tarjota sille lapsilaumalle?
Nojaa. Meitä sisaruksia on yli kymmenen ja kaikista on tullut/tulossa veronmaksajia/duunareita. Kahdella kolmasosalla korkeakoulututkinto/opiskelee korkeakoulussa.
Tulevaisuudessa !!! Se on maksullista eu.n ulkopuolella, menee hetki ja sitten kaikilla. Miten kustannat ison lauman opiskelun ?
On mennyt maku kaiken maailman kerjäämisiin. Kadulla olevien kerjääjien taustalla on uutisoitu olevan rikollisryhmät, spr:n toimintaa on kritisoitu, Uffin vaatteita myydään kehitysmaissa ja jouluapua kerjäävät he, jotka eivät viitsi säästää joulua varten, kuten pitäisi normaalin kansalaisen tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa !!! Se on maksullista eu.n ulkopuolella, menee hetki ja sitten kaikilla. Miten kustannat ison lauman opiskelun ?
Kommenttini olikin tuohon kohtaan, jossa epäiltiin, ettei tuollaisista perheistä kasva veronmaksajia. En jaksanut siistiä kommenttia. Toki emme ihan täysi sossuperhe olleetkaan. Riippuu mitä sossuperheellä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan ymmärrä miten jotkut toimeentulotuella elävät perheet eivät muka pärjää. Minäkin saan toimeentulotukea kahden lapseni kanssa ja kun osaa ostaa tavaransa oikeista paikoista (huuto.net, kirpparit, alennumyynnit jne.) pärjää ihan tosi hyvin. Joitakin tiettyjä juttuja voi ostaa uutenakin, kun osaa pihistää muista.
Olen kiitollinen, että Suomessa on näin hyvä systeemi ja kun palaan töihin maksan iloisena veroa, tietäen että osa niistä rahoista menee tarvitseville.
Tuota en vaan tajua, että jotkut valittavat siitä ilmaisesta rahasta. Sillä pärjää kyllä jos osaa käyttää sitä!
Niitä tavaroita ei osata ostaa oikeista paikoista. Näen paljon köyhiä siwoissa ja valintataloissa, vaikka nämä liikkeet ovat huomattavasti kalliimpia kuin esimerkiksi prismat ja smarketit. Jo se, että ostaa ruokansa siwasta eikä prismasta, maksaa kuukaudessa useita kymppejä.
Vielä lisäyksenä, että minä työssäkäyvänä ostan ruokani mahdollisimman halvoista kaupoista, eli prismasta ja smarketeista, vaikka naapurissa kummittelee valintatalo.
sama, eikö tää oo itsestäänselvyys?! 300m päässä ois k market ja valtsu, silti meen julkisilla ässään koska se on halvempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan ymmärrä miten jotkut toimeentulotuella elävät perheet eivät muka pärjää. Minäkin saan toimeentulotukea kahden lapseni kanssa ja kun osaa ostaa tavaransa oikeista paikoista (huuto.net, kirpparit, alennumyynnit jne.) pärjää ihan tosi hyvin. Joitakin tiettyjä juttuja voi ostaa uutenakin, kun osaa pihistää muista.
Olen kiitollinen, että Suomessa on näin hyvä systeemi ja kun palaan töihin maksan iloisena veroa, tietäen että osa niistä rahoista menee tarvitseville.
Tuota en vaan tajua, että jotkut valittavat siitä ilmaisesta rahasta. Sillä pärjää kyllä jos osaa käyttää sitä!
Niitä tavaroita ei osata ostaa oikeista paikoista. Näen paljon köyhiä siwoissa ja valintataloissa, vaikka nämä liikkeet ovat huomattavasti kalliimpia kuin esimerkiksi prismat ja smarketit. Jo se, että ostaa ruokansa siwasta eikä prismasta, maksaa kuukaudessa useita kymppejä.
Vielä lisäyksenä, että minä työssäkäyvänä ostan ruokani mahdollisimman halvoista kaupoista, eli prismasta ja smarketeista, vaikka naapurissa kummittelee valintatalo.
sama, eikö tää oo itsestäänselvyys?! 300m päässä ois k market ja valtsu, silti meen julkisilla ässään koska se on halvempi
Itsestäänselvää on elää varojen mukaan. Samoin selvää pitäisi olla laittaa maksettavien perusasumiskustannuksen lisäksi alkupäähän ruoka ja hygieniatarvikkeet. Sen jälkeen voi laskea, jääkö rahaa muuhun. Kaljan litkiminen ja baareissa bailailu kuuluu sinne loppupäähän, jos on varaa. Eikä niin, että kaikki mitä halutaan tehdään ja sitten ihmetellään kun rahat on loppu, ei ole varaa ostaa kolmen euron shampoota, ei lapselle toppahaalareita kirpputoriltakaan. Paistaa niin läpi tämä touhu.
Mietin vaan tuota, että pitää asua kaupungin vuokratalossa eikä ns. porvarialueella, että ainakin Helsingissä köyhiä ja asunnottomia sijoitetaan varakkaammille alueille ihan tietoisesti, ettei synny slummeja/gettoja, eikä kaupungin asuntoja riitä kaikille. Itsekin jouduin ottamaan ylihintaisen asunnon Kampista, kun vaihtoehtona oli katu. Sossu tämänkin maksaa.
Niin ja niillä oikeasti köyhillä tuskin edes löytyy osoitetietoja netistä, kun on menettäneet luottotiedot ja prepaid-liittymät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö sillä julkisella ilmaiseksi?
Niin tai lapset ovat kehitelleet ledilampusta seuraavaa variaatiota ja tätä suurta innovaatiota suojellaan kaikin keinoin. Siksi lapsista ei ole muuta mainittavaa kuin iät.