Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua ryhmä facebookissa, muut huomanneet saman?

Vierailija
03.10.2014 |

Kaikilla on isot perheet ja lapsia useita. Yleensä molemmat vanhemmat työttöminä. Jotkut juuri saaneet lapsia eli ovat lisääntyneet vaikka työttömyyttä yms. Miksi pitää tiukkaan taloustilanteeseen tehdä iso perhe?

Kommentit (265)

Vierailija
161/265 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas on nurinkurinen tilanne, kun tuttavat hyvää hyvyttään haluavat tehdä lahjoituksia ja osoittaa sydämellistä myötätuntoa meitä kohtaan -ja mitään tarvetta tälle ei ole. Ja lahjoitukset ovat aina tulleet yllätyksenä, jolloin en ole pystynyt niistä etukäteen kieltäytymään tai ohjaamaan niitä oikeasti tarvitseville.

Olemme siis monikulttuurinen-perhe ja vuosien ulkomailla asumisen jälkeen muutimme Suomeen, kun ulkomaalainen mieheni sai tänne siirron. Mieheni on akateeminen ja koulutustaan vastaavassa työssä, palkka on hyvä. Itse olen kotona pienten lasten kanssa.

Tutuntutut sitten kuulevat jostakin "mamu-perheestämme" ja jostain syystä ihmiset olettavat mieheni olevan työtön ja meidän olevan taloudellisesti tiukilla yms. Useampana jouluna oven taakse on sitten ilmestynyt laatikollinen lahjoja eri ihmisiltä.

Ajatus on niin kaunis ja ajattelen lämmöllä tällaista pyyteetöntä avuliaisuutta, mutta tuntuu kiusalliselta ottaa vastaan jotakin, mille ei ole todellista tarvetta. Toivoisin, että apu löytäisi perille sinne, missä sitä oikeasti tarvitaan.

Tässä yksi esimerkki: kun muutimme Suomeen, tapasin äitini ystävän ohimennen. Hän vaikutti olevan huolissaan, kuinka maksamme asumisen ja pilke silmäkulmassa lohdutin, ettemme tietenkään etsi mitään liian kallista asuntoa, vaan sellaisen kohtuuhintaisen, jonka pystymme maksamaan. Ei tullut mieleenkään avata sen enempää taloudellista tilannettamme, enkä osannut ajatella, miten muut meidän tilanteen mahdollisesti näkevät.

Toinen, samaan tuttavapiiriin kuulunut nainen, pysäytti mut samoihin aikoihin kesken kauppareissun. Juttelimme niitä näitä ja yllättäen hän näytti oikein myötätuntoiselta ja sanoi: "Teillä on varmaan vaikeaa." Häkeltyneenä kysyin, mitä hän mahdollisesti tarkoittaa. Hän jatkoi, että kun mieheni on työtön ja ulkomaalaisten on vaikea saada töitä Suomesta. Vastasin, että miehelläni on kyllä työpaikka ja nainen sitten kysyi, mikä työpaikka on kyseessä. Kun kerroin, hän vain vastasi: "En ole tuollaisesta työpaikasta kuullutkaan" ja jatkoimme sitten omille teillemme.

No, heillä oli käsitys, että olemme pienituloisia ja he kokosivat kaikessa hiljaisuudessa seurakunnan porukalla meille joululahjat palvelutempauksena (jälkikäteen kuulin, että he valitsivat lahjansaajat tarve-perusteella). Yhtenä päivänä sitten ovikello soi ja he olivat oven takana ja molemmilla kädet täynnä lahjoja. Yllättyneenä pyysin sisälle. Naiset vaikuttivat hämmästyneiltä, kun he näkivät kotimme (perhe-asunto Helsingin keskustassa). He kiersivät paikasta toiseen, silmät apposen avoinna ja vaikka en ajatuksia osaakaan lukea, heidän ilmeensä vaikutti sanovan: "Pienituloisilla ei voi olla tämän kokoista asuntoa keskustassa. Joku ei nyt täsmää."

Ennen lähtöään he kuitenkin jättivät paketit meidän kotiimme. Jouluaattona posket punaisina avasimme näitä lahjoja, sillä he olivat selvästi panostaneet niihin ja lahjoihin oli mennyt sievoinen summa rahaa. Löytyi leluja lapsille ja nättejä vaatteita vauvalle. Kunpa ne olisi annettu oikeasti pienituloiselle perheelle, vaikka iloa meillekin toivat...

Vastaavaa tapahtui myös lapsuudessani. Meitä oli 7 lasta, äiti pitkäaikaissairas ja jotkut ajattelivat sen tarkoittavan yhtä kuin surkeaa taloudellista tilannetta (tosi asiassa velaton okt ja hyvät säästöt). Meille annettiin lastenvaatteita ja leluja lahjoituksena -ja ihan spontaanisti, koska vanhempani eivät mitään lahjoituksia pyytäneet- ja kerrankin naisporukka toi meille ison ruokakassin. Vieras nainen katseli meitä säälien, kuin olisimme joitakin raukkoja. Naisen alentuva, säälivä katse yhdistettynä ruokalahjoitukseen tuntui jotenkin absurdilta, mutta äitini kehoitti vain sanomaan kauniisti kiitos. Näin teinkin. Jälkikäteen ihmettelin äidille, keitä nämäkin ihmiset olivat. Äitikään ei heitä tuntenut, mutta ilmeisesti tutuntuttuja, jotka kuulivat jostain "suurperheestä ja sairaasta äidistä."

Eipä tämä avautuminen oikein tähän ketjuun kuulu, kunhan halusin tuoda esille, ettei ihmisistä kannata vetää liian suoria johtopäätöksiä etenkään stereotypioiden pohjalta. Ei kaikki suurperheet (tai mamut) ole ahdingossa ja elä kädestä suuhun. :)

Vierailija
162/265 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkiä lapsiperheitä. Mistä saisi apua yksinasuva aikuinen tai kahden aikuisen muodostama vähävarainen perhe...

Arkiapuri, Facebook. Kirkon diakonia. Kaupungin leipäjonot...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä näkyi olevan kahden tytön työtön yh-äiti jota ajattelin avustaa.

Vierailija
164/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä joku toivoo 8-vuotiaalle pojalle deodoranttia.

En ymmärrä. Kas kun ei partavettä.

Mihin/miksi tuon ikäinen lapsi tarvitsee dödöä? Vaikuttaa, että osalla pyytäjistä elämän perushommat täysin hakusessa.

Vierailija
165/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin/miksi tuon ikäinen lapsi tarvitsee dödöä? Vaikuttaa, että osalla pyytäjistä elämän perushommat täysin hakusessa.

Jos poika tarvitsee dödöä, niin eikö äiti huolehdi pojan hygieniatarpeista? Lapsilisistä luulisi liikenevän 2,45 euroa kuukaudessa 8-vuotiaan pojan haisulihikoiluun:

https://www.tokmanni.fi/miesten-deodorantit-ja-tuoksut/nivea-for-men-dr…

Hikoileekohan poika tammi-marraskuun aikana....

Vierailija
166/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni noista tupakoi. Mietin vain kun osa elää kahden aikuisen työmarkkinatuella ja toimeentulotuella eikä rahat riitä. Itse olen kahden lapsen yh ja opiskelija. Hyvin tulen toimeen. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Vaatteet ostan käytettynä tai alesta. En osta merkkivaatteita. Jotain joudun joskus ostamaan osamaksulla.

Vierailija
167/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos poika tarvitsee dödöä, niin eikö äiti huolehdi pojan hygieniatarpeista? Lapsilisistä luulisi liikenevän 2,45 euroa kuukaudessa 8-vuotiaan pojan haisulihikoiluun:

https://www.tokmanni.fi/miesten-deodorantit-ja-tuoksut/nivea-for-men-dry...

No jos vaikka urheilee?

Vierailija
168/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.tokmanni.fi/miesten-deodorantit-ja-tuoksut/nivea-for-men-dry...

No jos vaikka urheilee?

Hyvähän se on huolehtia tokaluokkalaisen hygienista. Mieluummin ajoissa, kun ei ollenkaan.

Vierailija
169/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mielestäni niin on, että jos ei ole varaa ostaa lapselleen edes dödöä ( 2-3eur ), niin ei se jouluapu paljon enää auta.

Homma on tuossa vaiheessa jo ns. pahasti menetetty.

Ja en edelleen ymmärrä, miksi tokaluokkalainen tarvitsee dödöä.

Vierailija
170/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää silmään nuo ilmoitusten kirjoitusvirheet! Ei päätä eikä häntää!  Ei tällainen anna kovin ammattimaista kuvaa järjestäjästä, ei tee mieli osallistua:

"autismityttö"

"yh äiti"

"perheen jäseneiden menetys"

"pojat 2v,16v,17v,20v"

" Ruoka apu"

"hygienia tuotteet"

" Late Lammas elokuva DVD"

"rakastaa niitä,sekä tykkää"

"yöpyjama"

"frozen elsa hahmojuttuja"

"osa-aika työssä"

"pientä piirustus ja tehtävä kirjoja"

"Infektioastman mukana toivoo perhe ilmankostuttimen"

"pääkallo aiheinen"

"jalkapallo kengät"

"harrastaa mm yleisurheilua juoksua"

"tykkää laulaa ja musiikista, robin uusin levy,"

"tykkää kovasti musiikista jokin soiva lelu"

"Perhe toivoo jouluruokaa ja jouluapua ehdottaa lahjaa lapselle, ikäiseen sopivaa. "

ja niin edelleen....

Vierailija
171/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22-vuotias nuori nainen. En voisi kuvitellakkaan että hankkisin lapsia ennen kun pystyn täysin elättämään a) itseni (olen opiskelija) b) lapseni. Jos joku vahinko nyt sattuisi käymään niin se olisi sitten eri asia. Ehkäisy on tosin kunnossa jottei tällaisia "vahinkoja" tulisi, joskin tiedän kyllä ettei mikään ehkäisy ole 100% varma, mutta en oikein usko että tuollaisessa monilapsisessa perheessä ehkäisy on pettänyt tyyliin neljä-viisi kertaa.
Kyllä minäkin haluan kaikenlaista, mutta kaikkea ei pidä eikä voi saada. Vaikka kuinka haluaisi ison perheen niin ei sellaista voi hankkia jos oikeasti ei ole varaa siihen. Ei voi odottaa että yhteiskunta huolehtii. Ps. Ymmärrän kyllä että hyvätuloisellekkin voi tapahtua vaikka mitä tällaisena epävakaana talous/työtilanteena, mutta se menee taas kategoriaan "asia erikseen".

Vierailija
172/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pakko hankkia viisi lasta kun me niin kovasti halutaan iso perhe.  Töissä ei kyllä käydä, mutta kyllähän sossu yms maksaa. Pakkohan niihden on!!! Naapurin Minnakin sai tuhatkaheksansataa!!! Niinpä niin... Kyllähän sitä jotenkin sinnittelee (en tosin voi kutsua noita tukirahoilla eläviä sinnittelijöiksi) normi arkena yhteiskunnan varoilla, mutta entä kun tulee synttärit joulut ja muut, niin... Kerjäämässähän sitä ollaan. Missä ihmisten vastuuntunto on? Ainiin, ei tuollaisilla ihmisillä ole.

Vierailija
173/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija

17.11.2014 klo 14:12

minulla on monta lasta ja holtiton lisääntyminen johtuu ihan vain halusta saada iso perhe jota itsellä ei ollut. Rahaa ei ole paljoa mutta ne riittää lasten vaatteisiin, ruokiin ja jopa lahjoihin. Itselleni ostan harvoin mitään. En käytä alkoholia ja en ole uskovainen.

outoa että suurperheitä väheksytään.

Ei kukaan ole väheksynyt suurperheitä vaan suurperhettä tilanteessa jossa siitä ei ole mitään mahdollisuutta pitää huolta. Jos ei ole työpaikkaa edes toisella jossa tienaa ihan vitusti, useimmilla ei ole taloudellisia edellytyksiä hankkia viittä tai seitsemää tenavaa. Saati sitten jos esim. nainen on lihavuuden takia mielenterveyseläkkeellä ja mies uudelleenkouluttautuu selän takia lähihoitajasta atktukihenkilöksi...

Kerrotko vielä, mikä vika on perheen vanhempien asemassa? eikö saa olla mielenterveyseläkeläinen ja opiskelija?

Vierailija
174/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin aukeaa pointti jollekin.

Vierailija
175/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija17.11.2014 klo 14:12minulla on monta lasta ja holtiton lisääntyminen johtuu ihan vain halusta saada iso perhe jota itsellä ei ollut. Rahaa ei ole paljoa mutta ne riittää lasten vaatteisiin, ruokiin ja jopa lahjoihin. Itselleni ostan harvoin mitään. En käytä alkoholia ja en ole uskovainen.

outoa että suurperheitä väheksytään.

Ei kukaan ole väheksynyt suurperheitä vaan suurperhettä tilanteessa jossa siitä ei ole mitään mahdollisuutta pitää huolta. Jos ei ole työpaikkaa edes toisella jossa tienaa ihan vitusti, useimmilla ei ole taloudellisia edellytyksiä hankkia viittä tai seitsemää tenavaa. Saati sitten jos esim. nainen on lihavuuden takia mielenterveyseläkkeellä ja mies uudelleenkouluttautuu selän takia lähihoitajasta atktukihenkilöksi...

Kerrotko vielä, mikä vika on perheen vanhempien asemassa? eikö saa olla mielenterveyseläkeläinen ja opiskelija?

Ja uudestaan, uudestaan. Mene sivulle yksi, aloita alusta.

Vierailija
176/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista käyttää ehkäisyä.

Vierailija
177/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pisti silmään perhe numero 68, jossa "lapset" ovat 21, 18 ja 15v. Itse kyllä en ole vielä edes 21-vuotias, mutta olen taloudellisesti ollut itsenäinen jo yli kaksi vuotta, ja olen tehnyt töitä omien ruokien, vaatteiden, huonekalujen sekä asumisen eteen. 

Pointtina tässä nyt on se, että miten ihmeessä tuon ikäiset eivät muka tajuaisi että joulu ei ole vain lahjoja ja jouluruokaa.  Ainakaan itselleni lahjat eikä ruoka todellakaan tuo joulua, vaan se että saa rauhoittua ja olla perheen kanssa. Ehkä olen vain outo. 

Myös äidille kuulemma ihan otetaan lahjoja vastaan. Hohhoijjaa...

Vierailija
178/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuuko joululahjojen saanti tuolla sivulla vain ihmisten kirjoituksiin, vai pitääkö olla jotain faktaa tunteiden tueksi?  Tuonne voisi kuka tahansa kirjoitella maailman surullisemman sadun ja sitten vain kauppalista perään. Vähänkö kätsyä, ei tarvi tehdä mitään ja joulu tulee ilmaiseksi kotiovelle asti. Ensi vuonna sitten taas, kun sossun rahat menee kaljatölkin nipsuihin.

Vierailija
179/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla pisti silmään perhe numero 68, jossa "lapset" ovat 21, 18 ja 15v. Itse kyllä en ole vielä edes 21-vuotias, mutta olen taloudellisesti ollut itsenäinen jo yli kaksi vuotta, ja olen tehnyt töitä omien ruokien, vaatteiden, huonekalujen sekä asumisen eteen. 

Pointtina tässä nyt on se, että miten ihmeessä tuon ikäiset eivät muka tajuaisi että joulu ei ole vain lahjoja ja jouluruokaa.  Ainakaan itselleni lahjat eikä ruoka todellakaan tuo joulua, vaan se että saa rauhoittua ja olla perheen kanssa. Ehkä olen vain outo. 

Vanhemmat lapset saattavat olla vaikeasti kehitysvammaisia ja kokonaan kotona asuvia huollettavia. Äidin voimat varmaan jo niin vähissä, että jouluapu erikseen pyytää äidille jotain ilahduttavaa, vaikka äiti itse ei sitä teekään.

Vierailija
180/265 |
27.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat lapset saattavat olla vaikeasti kehitysvammaisia ja kokonaan kotona asuvia huollettavia. Äidin voimat varmaan jo niin vähissä, että jouluapu erikseen pyytää äidille jotain ilahduttavaa, vaikka äiti itse ei sitä teekään.

Oot oikeassa,  mutta mielestäni tässä tapauksessa olisi hassua ettei lasten sairastelusta olisi erikseen mitään mainintaa. On sanomattakin selvää että mikäli lapset olisivat sairaita, niin ymmärrystä tulisi enemmän kuin siitä että 21-vuotias vain huvikseen asuu kotona ja odottelee joululahjoja. Muissa ilmoituksissa on mainittu tyyliin lasten flunssatkin.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan