Jouluapua ryhmä facebookissa, muut huomanneet saman?
Kaikilla on isot perheet ja lapsia useita. Yleensä molemmat vanhemmat työttöminä. Jotkut juuri saaneet lapsia eli ovat lisääntyneet vaikka työttömyyttä yms. Miksi pitää tiukkaan taloustilanteeseen tehdä iso perhe?
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää suurperheiden suosiminen. Entäs opiskelijat? Opiskelijoilla on vielä kurjemmat oltavat kuin työttömillä. Itse olen 19 vuotias yksin elävä, jolla jää käteen kuukaudessa ainoastaan ALLE 380e ja sekin on pelkkää lainaa. Onneksi saan sentään asumistukea.
Työttömänä sain 480e/kk ja ei ollut isompia rahahuolia. Se satanen on paljon.
Nyt näyttää pahasti siltä, että joudun syömään hapankorppuja jouluna, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä, vaikka olen täysin päihteetön. Pitäisi hankkia opiskelutarvikkeita (jotka täytyy olla uusia, koska parturikampaajaksi opiskelen) ja ne helposti syövät rahaa. Minulla ei ole edes työkenkiä taikka oppikirjoja, koska ei yksinkertaisesti ole varaa.
Äidiltäni sain viimeksi kesällä rahaa parikymppiä ja isäni ei ole suostunut tukea minua enään kahteen vuoteen ateismini takia.
Pitäiskö minunkin tehtailla kasa lapsia ja itkeä masennuksesta, että joku auttaisi minuakin?
Tärkein apu tosin olisi kuunteleva ja tukeva aikuinen, jota mulla ei koskaan ole ollut.
Missäpäin asut opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan ymmärrä miten jotkut toimeentulotuella elävät perheet eivät muka pärjää. Minäkin saan toimeentulotukea kahden lapseni kanssa ja kun osaa ostaa tavaransa oikeista paikoista (huuto.net, kirpparit, alennumyynnit jne.) pärjää ihan tosi hyvin. Joitakin tiettyjä juttuja voi ostaa uutenakin, kun osaa pihistää muista.
Olen kiitollinen, että Suomessa on näin hyvä systeemi ja kun palaan töihin maksan iloisena veroa, tietäen että osa niistä rahoista menee tarvitseville.
Tuota en vaan tajua, että jotkut valittavat siitä ilmaisesta rahasta. Sillä pärjää kyllä jos osaa käyttää sitä!
Niitä tavaroita ei osata ostaa oikeista paikoista. Näen paljon köyhiä siwoissa ja valintataloissa, vaikka nämä liikkeet ovat huomattavasti kalliimpia kuin esimerkiksi prismat ja smarketit. Jo se, että ostaa ruokansa siwasta eikä prismasta, maksaa kuukaudessa useita kymppejä.
Vielä lisäyksenä, että minä työssäkäyvänä ostan ruokani mahdollisimman halvoista kaupoista, eli prismasta ja smarketeista, vaikka naapurissa kummittelee valintatalo.
sama, eikö tää oo itsestäänselvyys?! 300m päässä ois k market ja valtsu, silti meen julkisilla ässään koska se on halvempi
Pääseekö sillä julkisella ilmaiseksi?
Voi vittukun teidän köyhien pitäisi aina saada kaikki ilmaiseksi. Mene kävellen, se on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan ymmärrä miten jotkut toimeentulotuella elävät perheet eivät muka pärjää. Minäkin saan toimeentulotukea kahden lapseni kanssa ja kun osaa ostaa tavaransa oikeista paikoista (huuto.net, kirpparit, alennumyynnit jne.) pärjää ihan tosi hyvin. Joitakin tiettyjä juttuja voi ostaa uutenakin, kun osaa pihistää muista.
Olen kiitollinen, että Suomessa on näin hyvä systeemi ja kun palaan töihin maksan iloisena veroa, tietäen että osa niistä rahoista menee tarvitseville.
Tuota en vaan tajua, että jotkut valittavat siitä ilmaisesta rahasta. Sillä pärjää kyllä jos osaa käyttää sitä!
Niitä tavaroita ei osata ostaa oikeista paikoista. Näen paljon köyhiä siwoissa ja valintataloissa, vaikka nämä liikkeet ovat huomattavasti kalliimpia kuin esimerkiksi prismat ja smarketit. Jo se, että ostaa ruokansa siwasta eikä prismasta, maksaa kuukaudessa useita kymppejä.
Vielä lisäyksenä, että minä työssäkäyvänä ostan ruokani mahdollisimman halvoista kaupoista, eli prismasta ja smarketeista, vaikka naapurissa kummittelee valintatalo.
sama, eikö tää oo itsestäänselvyys?! 300m päässä ois k market ja valtsu, silti meen julkisilla ässään koska se on halvempi
Voi vittukun teidän köyhien pitäisi aina saada kaikki ilmaiseksi. Mene kävellen, se on ilmaista.
Kengät kuluu.
niin se suomalainen kääntyy oman kansan köyhää vastaan. ja mikä pahinta myös köyhän lasta haukkuen ja parjaten. ei hän ole osaansa valinnut, tuskinpa vanhempansakaan lapsina haaveilivat sossun asiakkuudesta ja periytyvästä köyhyydestä. Kauneimpia joululauluja lauletaan kirkoissa silmät kyynelissä, mutta totuus sielujenne rumuudesta paljastuu näistä teksteistä. Tekopyhyys taitaa olla palstalaisille tutumpi tunne kuin rehtiys näinä päivinä. Mitä siitä, jos siellä joku on ketunhäntä kainalossa kirjoittanut avustushakemuksen? Hyväksikäyttäjiä on ihan kaikkialla, joka ikisessä asiassa mikä arkeen ja elämään liittyy. Suurin osa varmasti avun tarpeessa ja toivon mukaan pystyy vähästä taikomaan lapsilleen joulun hengen, mistä teillä katkeroituneilla ei taida olla enää mitään käsitystä. "Aatella, et joku saa käytetyt legot, vaikka kotona on hieno sisustus!! Aatella!!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun mun pointti oli se, että kirjoittaja kertoi säästävänsä käymällä kaukana olevassa S-marketissa ja kulkevansa sinne julkisilla, että onko kyseessä säästö, kun julkisten käyttö maksaa. Mut jos hänellä on kuukausikortti, jonka joutuu joka tapauksessa hankkimaan, tilanne sit eri.
SIIS kuka tuota Jouluapua ryhmää ylläpitää ???? tietääkö kukaan ja millä hiton perusteella YP päättää kenelle annetaan ja kenelle ei
Suosittelen että kaikki boikotoivat tuota ryhmää
just otin yhteyttä yhteen perheeseen ja kerroin halustani auttaa sen minkä pystyn. itse olen kokenut köyhän lapsuuden, joten ehkä siksi haluan tehdä jotain tässä murenevassa yhteiskunnassa, jossa av-mammatkin alkaa muistuttaa enemmän korppikotkia kuin ihmisiä. Se pieni teko just tänä jouluna voi olla todella tärkeä juttu tulevaisuudessa. olen luonteeltani anti-materialisti, enkä halua itselleni mitään turhaa marketista, joten voin lahjoittaa sen osan muille.
Vierailija kirjoitti:
niin se suomalainen kääntyy oman kansan köyhää vastaan. ja mikä pahinta myös köyhän lasta haukkuen ja parjaten. ei hän ole osaansa valinnut, tuskinpa vanhempansakaan lapsina haaveilivat sossun asiakkuudesta ja periytyvästä köyhyydestä. Kauneimpia joululauluja lauletaan kirkoissa silmät kyynelissä, mutta totuus sielujenne rumuudesta paljastuu näistä teksteistä. Tekopyhyys taitaa olla palstalaisille tutumpi tunne kuin rehtiys näinä päivinä. Mitä siitä, jos siellä joku on ketunhäntä kainalossa kirjoittanut avustushakemuksen? Hyväksikäyttäjiä on ihan kaikkialla, joka ikisessä asiassa mikä arkeen ja elämään liittyy. Suurin osa varmasti avun tarpeessa ja toivon mukaan pystyy vähästä taikomaan lapsilleen joulun hengen, mistä teillä katkeroituneilla ei taida olla enää mitään käsitystä. "Aatella, et joku saa käytetyt legot, vaikka kotona on hieno sisustus!! Aatella!!"
Rehtiyden kyseenalaistamisen liitit nyt väärälle palstalle, kirjoita siitä jouluapuun. Jouluavussa on todennäköisesti heitä, joilla oikesti on avun tarvetta. Mutta näkyy olevan heitäkin, joilla ei ole, tästä osasta on täällä kritisoitu. Olet väärässä toteamisessasi, että hyväksikäyttäjiä on ihan kaikkialla, ei ole! Karrikoidun voi päätellä, että heitä on tietyissä ryhmissä melkoisesti. Äläkä tule tänne yleistämään muita katkeruudesta, ota silmä käteen ja ymmärrä, että jotkut avaavat suunsa väärinkäytöksistä. Täällä on ihmisiä, jotka ovat huomattavasti vähemmissä varoissa kuin mitä tuolla jouuavun hakijat. Täältä puuttuvat ne hyväksikäyttäjät. Täällä on heitäkin, jotka todella ymmärtävät millaista on kun ei ole mitään, ei tukiverkkoja, ei rosollia jouluna pöydässä, ei lahjan lahjaa. Silti nämä ihmiset ovat omasta kurjuudestaan välittämättä valmiita auttamaan ja ovat varmaan auttaneetkin elämässään muita. Kuten minäkin.
Niin sinä suomalainen käännyit avuntarjoajia vastaan. Kiitos että kerroit näkemyksisi heitä kohtaan, jotka ovat halunneet auttaa todellisia avuntarvitsejia, eikä hyväksikäyttäjiä. Toivottavasti olet tuosta jälkimmäisestä ryhmästä niin säilyisi edes jonkinlainen usko vielä, että joku oikeasti tarvitsee apua.
Hieno jouluavunannon tarjous jouluavussa. Joku tarjoaa joulusaunaa ja -ruokaa omastaan mummeille tai yh-lapselle vanhemman kera. Now we talking about real Christmas!
Vierailija kirjoitti:
Kävin eka kertaa näillä sivuilla ja arvatkaapa mitä, minua säälittää täällä nämä useimmat kommentit tyyliin; miksi tehdä lapsia,,,, kun ei ole vara elättää yms. Onko teidän auttamishalunne pyyteetöntä, vai liittyykö siihen ehtoja? Jos on useampi lapsi, en auta. Minusta kuullostaa lapselliselta. Oikea auttaminen ja sydämestä nouseva auttamishalu ei kysy uskontoa, puoluetta, yhteiskunnallista asemaa, ihonväriä tms. Se elämäntilanne voi muuttua meillä itse kullakin yhtäkkiä ja sitten ollaan siinä! Joillakin se on sitä, että loppuu työ yhtäkkiä ja talous on kuralla samantien, tai ainakin ajan kanssa. Yhteiskunnan velvollisuus on huolehtia kansalaisista, mutta ennen kuin pääsee esim. työttämäksi jäätyään työttömyyspäivärahan ja muun piiriin, pitää toimittaa lippua ja lappua sinne ja tänne ja pitää odottaa ja odottaa,,,,, siinä menee jo siinäkin talous sekaisin. Nyt toivoisin ryhtiä asenteisiin! Autetaan, kun nähdään tai tiedetään jonkun olevan avun tarpeessa ja lopetetaan arvostelu. Hyvää syksyä kansalaiset. :-)
Itse autoin romaniperhettä, kunnes tuli juttua tuloista. Tajusin että he saavat sossusta vähintään yhtä hyvät tulot kuin mitä minä työssäkäymällä verojen jälkeen. Plus muut bisnekset. Ostakoot ite mattonsa viinan ja tupakan sijaan, tai olkoot ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kylän k-marketissa näkee vain sossun asiakkaita ja rikkaita yrittäjiä. Muut käy ässässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin eka kertaa näillä sivuilla ja arvatkaapa mitä, minua säälittää täällä nämä useimmat kommentit tyyliin; miksi tehdä lapsia,,,, kun ei ole vara elättää yms. Onko teidän auttamishalunne pyyteetöntä, vai liittyykö siihen ehtoja? Jos on useampi lapsi, en auta. Minusta kuullostaa lapselliselta. Oikea auttaminen ja sydämestä nouseva auttamishalu ei kysy uskontoa, puoluetta, yhteiskunnallista asemaa, ihonväriä tms. Se elämäntilanne voi muuttua meillä itse kullakin yhtäkkiä ja sitten ollaan siinä! Joillakin se on sitä, että loppuu työ yhtäkkiä ja talous on kuralla samantien, tai ainakin ajan kanssa. Yhteiskunnan velvollisuus on huolehtia kansalaisista, mutta ennen kuin pääsee esim. työttämäksi jäätyään työttömyyspäivärahan ja muun piiriin, pitää toimittaa lippua ja lappua sinne ja tänne ja pitää odottaa ja odottaa,,,,, siinä menee jo siinäkin talous sekaisin. Nyt toivoisin ryhtiä asenteisiin! Autetaan, kun nähdään tai tiedetään jonkun olevan avun tarpeessa ja lopetetaan arvostelu. Hyvää syksyä kansalaiset. :-)
Itse autoin romaniperhettä, kunnes tuli juttua tuloista. Tajusin että he saavat sossusta vähintään yhtä hyvät tulot kuin mitä minä työssäkäymällä verojen jälkeen. Plus muut bisnekset. Ostakoot ite mattonsa viinan ja tupakan sijaan, tai olkoot ilman.
Samankaltainen todellisuus iski omaan silmääni. Paapoin yhtä yh-äitiä, jolla kolme lasta eri isien kanssa. Hyvä oli puhumaan ja olin täysin sinisilmäinen. Tiesin että hänellä oli baarielämä maistunut, mutta luulin että hän olisi havaihtunut lasten suhteen vastuullisuudessa. Minä olin se hölmö, ei minulla ole facebookkia. Vaatetin ja makselin ruokia, jopa juhlajuomia juhlien aikaan. Uskoin kaiken mitä hän puhui, tyhmä olin. Todellisuus oli jotain muuta, miehet vaihtuivat ja kalja vei ajan lapsilta. Tukirahoilla eleli, rahaa oli, töihin ei halunnut mennä, miesrakkauden puutetta oli. Lapset otettiin myöhemmin huostaan. Kaunis nainen oli ja on nykyäänkin. Mutta en enää vastaa soittoihin. Minä eniten opin, harmittaa ettei tämä yh-äiti. En osannut auttaa, vaikka yritin häntä kannustaa sevittämään ongelmiaan.
Mä annan jouluapua ryhmän anoville vuohia Afrikkaan.
Oikaisu Joulupuu-keräykseen: se ei ole kauppakamarin vaan Nuorkauppakamareiden järjestämä. Yhteistyötahot vaihtelee paikkakunnittain, voi olla mll:kin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Silmäni ovat avautuneet, kiitos tästä ketjusta ja viittauksista faceen jouluapuun. Tarjoaisin myös mielelläni jouluapua, todellista auttamista. Mieleeni tulee vaihtoehtoja: apua siivoukseen, jos vanhemmat eivät töiltään ehdi tai sairauksiltaan kykene. Voin käydä kaupassa, kun rahat ja ostoslista annetaan käteen, vanhemmat voivat viettää aikaa lasten kanssa tai hoitaa jonkun pitkään tekemättömän askareen. Kokkaamiseenkin voin osallistua, taitoa on. Kodin järjestyksen organisoinnissa voisin auttaa. Jopa jonkun vaikeaksi osoittautuneen ongelman suhteen voisin olla avuksi, olkoonkin vaikka että miten päästä puhelinmyyjistä eroon tai työhakemusten laadinnassa. Tai voin lähteä seuraksi jutustelemaan, jakamaan iloja ja suruja, pohtimaan ratkaisuja paremman tulevaisuuden suhteen. Voisin ottaa prosessiksi selvittää jotain ongelmaa, menisi siihen päivä tai kuukausi, aina löytyy aikaa jossain välissä. Näin jouluapu kantaisi iloa pidempäänkin.
Mutta ei näin, että pyritään saamaan lahjoja ilmaiseksi perusteilla että äiti on yh, taloustilanne huono, lapsia on paljon tms. Lahjomalla ongelmat jatkuvat.
Tämä on minun näkemykseni, joka perustuu elämänkokemukseeni. En ole selvinnyt notkelmista sillä, että eteeni olisi tuotu kaikki valmiina. Selvisin tiedon ja taidon, eli materiaalittoman tuen avulla, jolta pohjalta itse tein ja toimin. Tätä samaa tarjoaisin joululahjaksi jollekin toisellekin. Laittakaa vinkkiä tänne, jos jossakin näette todellisen avun tarvitsijoita. Ja jos jossain muuallakin olisi avunpyyntöjä, kuin facessa.
Yksinäiset, joilla ei ole ketään tukipilarina arjessa, eritoten kiinnostaisivat avun kohteena.
Ihanaa, juuri tällaista apua itse kaipaisin. Jotakuta kuuntelemaan ja ihan vain juttelemaan kanssani silloin, kun on vaikeinta. Esim juuri nyt!
Ei olla rikkaimpia, mutta pärjätään. En kaipaa apuja minkään ostossa. Ainoastaan kuuntelussa ja tuessa, tuntuu välillä ettei kukaan ymmärrä, että minulla oikeasti menee huonosti henkisellä puolella, sillä ulospäin kaikki näyttää hyvälle...
Näkyi olevan yhden lapsen yh-äiti, joka työssä sairaanhoitajana. Että semmosta köyhyyttä .
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Miksi ahne suomalainen esittää köyhää ja vie siten uskottavuuden niiltä aidosti köyhiltä? Syy ei ole hyväntahtoisten avustajien vaan niiden ahneiden.
Olen avustanut suomalaisia vähävaraisia jo kymmenen vuotta ja aika hyvin oppinut erottamaan aidosti köyhät ahneista "köyhistä". Pääsääntöisesti voin ohjeistaa muita avustamista harkitsevia, että mitä surullisempi ja vuolaampi tarina, sitä todennököisemmin tarina on pelkkää fuulaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, oletko ottanut itse selvää, mihin se todellinen hyöty menee. Vuohet ovat paikallista valuuttaa tuolla, ei niillä muuta arvoa ole. Paitsi järjestöille, jotka tietävät että eläinrakkauden nimissä saavat rahaa. Jos tarjoaisit apua vuohenkasvatukseen ja tietotaitoa miten vuohenmaitoa saisi jalostettua, ei tule kysyntää avulle. Paitsi jos järjestön kautta, jonne ne rahat aina todellisuudesssa menevät. Afrikkaan on kerätty vuosikymmenten ajan miljoonia markkoja ja sen jälkeen euroja, mainostaen että maan tilannetta muutettaisiin. Tilanne ei ole muuttnut, se on mahdotonta koska sielläkin on politiikka, kuten missä tahansa maassa. Jos tuet, niin et tue vuohien kohtaloa. Etkä kansalaisten köyhyyttä. Niinkauan kun rahatukia kerätään, ei ole mitään toivoa että Afrikan tilanne muuttuisi. Rahatuki vain edistää maiden ongelmia, rahathan ei mene yksityistalouksille, ne menee vation hallinnon kautta jonne ne jää. Afrikan vähemmstön tilanne ei ole muuttunut 40 vuoden aiikana mihinkään, vaikka aikoiinaan minäkin lahjoituksia tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, oletko ottanut itse selvää, mihin se todellinen hyöty menee. Vuohet ovat paikallista valuuttaa tuolla, ei niillä muuta arvoa ole. Paitsi järjestöille, jotka tietävät että eläinrakkauden nimissä saavat rahaa. Jos tarjoaisit apua vuohenkasvatukseen ja tietotaitoa miten vuohenmaitoa saisi jalostettua, ei tule kysyntää avulle. Paitsi jos järjestön kautta, jonne ne rahat aina todellisuudesssa menevät. Afrikkaan on kerätty vuosikymmenten ajan miljoonia markkoja ja sen jälkeen euroja, mainostaen että maan tilannetta muutettaisiin. Tilanne ei ole muuttnut, se on mahdotonta koska sielläkin on politiikka, kuten missä tahansa maassa. Jos tuet, niin et tue vuohien kohtaloa. Etkä kansalaisten köyhyyttä. Niinkauan kun rahatukia kerätään, ei ole mitään toivoa että Afrikan tilanne muuttuisi. Rahatuki vain edistää maiden ongelmia, rahathan ei mene yksityistalouksille, ne menee vation hallinnon kautta jonne ne jää. Afrikan vähemmstön tilanne ei ole muuttunut 40 vuoden aiikana mihinkään, vaikka aikoiinaan minäkin lahjoituksia tein.
Kuule aivan sama lopputulos on näiden monisikiävien suomalaisten joululahjaininöihin vastaamisella. Joka on elämänhallintakyvytön eikä pärjää Suomen kaltaisessa maassa, pysyy sellaisena. Piste.
No meillä ei ole kuin neljä lasta, mutta kaipa sekin suurperhe on. Nuorin on lukiossa ja kolme opiskelee jatko-opintoja. Hyvin ovat pärjänneet ja kesätöitä ovat tehneet heti, kun ovat kynnelle kyenneet. Vanhemmat tekevät viikonloppuisin keikkahommaa rahoittaakseen opiskeluja, joten uskon, että heistäkin veronmaksajia tulee. Ainakin johonkin maahan. En tiedä, jääkö kaikki Suomeen.
No sossun elättejä ei koskaan olla oltu, vaan töissä ollaan oltu miehen kanssa jo ihan nuoresta asti. Mutta hassu ajatus, että kaikki perheet, joissa on useampi lapsi, olisi jotain sossunelättejä ja kerjäisi jotain avustuksia ja lapsista tulisi luusereita.