Jouluapua ryhmä facebookissa, muut huomanneet saman?
Kaikilla on isot perheet ja lapsia useita. Yleensä molemmat vanhemmat työttöminä. Jotkut juuri saaneet lapsia eli ovat lisääntyneet vaikka työttömyyttä yms. Miksi pitää tiukkaan taloustilanteeseen tehdä iso perhe?
Kommentit (265)
Muistan kun joskus viime vuonna luin tuolta ettei ole varaa torttutaikinaan ja piparimuotteihin. Se haiskahti kyllä niin pahasti, että auttamishalut häipyivät sen myötä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija03.10.2014 klo 08:23
9-henkinen perhe toivoo jouluapua, jossa pienimmät ovat kaksosvauvat.
Mies opiskelee tällä hetkellä. Perhe elää toimeentulotuella.
Vanhemmat eivät saa tehtyä joulua lapsille, koska tulot eivät riitä kattamaan joulua lapsille ruuan ja lahjojen kanssa.Perheessä on kova tarve on ruoalle, villasukille, pesuaineelle, vaipoista kokoa 5 ja kaksostenrattaista.
Lapsilta puuttuu vielä talvihaalarit ja kengät sekä kumisaappaat koko 21-22.poika 10v. 140cm, kenkä 36,
poika 6v. 122cm, kenkä 33,
tyttö 3v. 98-104cm, kenkä 25-26,
poika 2v. 92-98cm, kenkä 25-26,
poika 1v. 80-86cm, kenkä 21-22).
Kaksosvauvat
Jouluapu pyytää: Jos jollakulla on lahjoittaa aikuisten vaatteita, ottaisi vanhemmat mielellään vastaan. Isä koko L ja kenkä 45 sekä äiti koko L ja kenkä 39.
Lahjat voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai postilla.
jos aikuiset kokoa L eivät ole tarpeeksi köyhiä.
Niin, köyhän kuuluu olla paitsi nöyrä myös luiseva, vai kuinka?
Köyhällä ei ole viinereitä pöydässä, eli kyllä, köyhä on laiha. Yllätys? Minulle ei ole, vieläkään. Kun opiskelin, tein samaan aikaan iltaisin vähäpalkkaista hanttihommaa. Olisin voinut bilettää tai vahdata telkkua iltaisin, mutta valintani tein, jotta luut pysyivät kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät saa tehtyä joulua lapsille, koska tulot eivät riitä kattamaan joulua lapsille ruuan ja lahjojen kanssa.Perheessä on kova tarve on ruoalle, villasukille, pesuaineelle, vaipoista kokoa 5 ja kaksostenrattaista.
Lapsilta puuttuu vielä talvihaalarit ja kengät sekä kumisaappaat koko 21-22.poika 10v. 140cm, kenkä 36,
Kaksosvauvat
Jouluapu pyytää: Jos jollakulla on lahjoittaa aikuisten vaatteita, ottaisi vanhemmat mielellään vastaan. Isä koko L ja kenkä 45 sekä äiti koko L ja kenkä 39.
Köyhällä ei ole viinereitä pöydässä, eli kyllä, köyhä on laiha. Yllätys? Minulle ei ole, vieläkään. Kun opiskelin, tein samaan aikaan iltaisin vähäpalkkaista hanttihommaa. Olisin voinut bilettää tai vahdata telkkua iltaisin, mutta valintani tein, jotta luut pysyivät kasassa.
Mun mies on pienipalkkaisessa työssä ja saa töistä viinereitä ym. ylijäämää joskus. Ihan hyvin voi siis köyhässäkin perheessä olla herkkuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko 11-vuotiaalle muuten normaalia olla kokoa 38?
Onhan se 38 aika tanakka, riippuen tosin valmistajasta.
Olen itse kokoa 38 ja 25-vuotias, joten samankokoinen 11-vuotias kuulostaa melko hurjalta.
Antakaa nyt sitten perkele vaikka joku fitnesskirja noille lapsille. Laittakaa mukaan kortti, että hyvästä sydämestä tulee tämä lahja sinulle, läski.
Vierailija kirjoitti:
Kuka noi avustushakemustekstit kirjoittaa? On niin surkeaa kieltä ja täynnä kurjoitusvirheitä, että välillä on vaikea ymmärtää, mistä oikein on kysymys.
No tätä nyt ei varmaan saisi taas ääneen sanoa, mutta useinhan nuo köyhien ja isojen perheiden vanhemmat ovat vähän heikompaa ainesta. Järjen köyhyydestä kielivät juurikin nuorena lasten saanti, elämänhallinnan puuttuminen, järkyttävän huonot rahankäyttötaidot ja puuttellinen kirjoitustaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksosvauvat
Argumentti "Vanhemmat eivät saa tehtyä joulua lapsille, koska tulot eivät riitä kattamaan joulua lapsille ruuan ja lahjojen kanssa." -on jokseenkin käsittämätön. Kyseinen perhe tarvitsisi oikeasti säkillisen kondomeja ja ohjausta tukirahojen käsittelytaitoon ja mahdollisesti omaisuuden realisoimista. Toivottavasti mies opiskelee taloushallintoa ja suorittaa työharjoittelun kotonaan.
Kun ei lisää tule materiaalia hetimullekaikkitänne, niin kiukutellaan marttyyrimaisesti. Aikuisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksosvauvat
Mun mies on pienipalkkaisessa työssä ja saa töistä viinereitä ym. ylijäämää joskus. Ihan hyvin voi siis köyhässäkin perheessä olla herkkuja!
Minä leivoin paljon työttömänä ollessani. Sämpylät ja pullat ovat hyvin halpaa leivottavaa, koska vehnäjauho ja hiiva on todella edullista. Olin myös kokoa L kuten tuon 9 lapsisen perheen vanhemmatkin. Olin myöskin täysin normaalipainoinen (170/63). Köyhä siis voi olla ja myöskin syödä niin että rahaa kuluu mahdollisimman vähän olematta laiha. Eikä L-kokoinen aikuinen ole aina edes lähellä ylipainoista. Vaatekoko kun on kiinni myös pituudesta ja vartalon mallista. Jos on yhtään pidempi suuririntainen nainen, on vaatekoko hoikallakin yläosassa helposti se L.
Se mitä itse ihmettelin tuossa suurperheen jutussa oli lasten vaatteiden tarve, vaikka lapset ovat noin pienellä ikäerolla. Luulisi että nuoremmat voisi käyttää vanhemmilta lapsilta pieneksi käyneitä vaatteita. Meillä ei olisi tarvinnut kuopukselle ostaa kolmeen vuoteen mitään uutta koska kaikki tuli perintönä kahdelta vanhemmalta sisarukselta. Varsinkin juuri kengät, kumpparit ja talvihaalarit ovat hyvin huollettuina hyvin pitkäikäisiä vaatteita ja usein vieläpä sen verran sukupuolineutraaleja ulkoisestikin, että ihan hyvin käyvät sekä tytöille että pojille.
Itseäni ei kyllä ihmetytä, että köyhät tarvitsevat L koon vaatteita. Syödään makaronia, leipää, pullaa yms. halpaa höttöä, koska terveelliseen ruokaan ei ole varaa.
On varmasti vähän ilkeää kopioida tuolta Jouluapua-ryhmästä tänne avunpyyntöjä, mutta tämä on kyllä pakko laittaa tänne:
"Työtön, velkajärjestelyssä oleva 2 lapsen yh-äiti. Toiveena olisi järjestää lapsille niiden ansaitsema joulu hyvine ruokineen ja lahjoineen. Tämä on vain täysi mahdottomuus äidin vähäisillä tuloilla.
Äiti toivoo jouluruokaa.
Tyttö 11 v toivoo vaatteita sekä leffalippuja ja vaaterekkiä.
Poika 6v toivoo vaatteita 140cm, naamiaisasun (star warsista) sekä opetettavan koira robotin.
Äiti itse toivoo rauhallisen ja ruokaisan joulun ja itselle jotain millä voin hemmotella esim tuoksukynttilöitä."
Aika kalliita toiveita, tuollainen robottikoirakin maksaa n.90-100€. Saahan sitä lapsi toivoa, mutta vähän voisi äidillä olla järkeä päässä, ettei pyytäisi tuntemattomia ihmisiä tuollaista toteuttamaan, kun tuolla kuitenkin moni toivoo vaatimattomasti esim. kyniä ja värityskirjaa. Olisikohan tässä tapauksessa kuitenkin totuttu tiettyyn elämäntyyliin, mistä ei haluta tinkiä etteivät lapset pety.
Omat vanhempani olivat aikoinaan hyvin toimeentulevia, mutta silti saimme siskoni kanssa yleensä pieniä paketteja (suihkugeeliä, karkkia, ehkä joku pehmolelu) ja mahdollisesti jotain isompaa yhteiseksi.
Tuolla joku myös kertoo tyttärensä harrastavan ratsastusta. Tuntuu aika erikoiselta, ratsastus on todella kallis harrastus. Siskoni olisi halunnut ratsastaa teini-iässä, mutta perheeni talous oli siinä vaiheessa, erinäisistä ongelmista johtuen, jo niin huono, ettei ratsastustunteihin ollut varaa, vaikka siskoni maksoikin osan itse.
Ilmeisesti toteutus tässä keräyksessä menee niin, että nopeat syövät hitaat. Minusta parempi tapa olisi ensin ottaa vastaan avunpyyntöjä ja sitten valikoida niistä eniten apua kaipaavat. Miksiköhän näin ei tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei kyllä ihmetytä, että köyhät tarvitsevat L koon vaatteita. Syödään makaronia, leipää, pullaa yms. halpaa höttöä, koska terveelliseen ruokaan ei ole varaa.
On varmasti vähän ilkeää kopioida tuolta Jouluapua-ryhmästä tänne avunpyyntöjä, mutta tämä on kyllä pakko laittaa tänne:
"Työtön, velkajärjestelyssä oleva 2 lapsen yh-äiti. Toiveena olisi järjestää lapsille niiden ansaitsema joulu hyvine ruokineen ja lahjoineen. Tämä on vain täysi mahdottomuus äidin vähäisillä tuloilla.
Äiti toivoo jouluruokaa.
Tyttö 11 v toivoo vaatteita sekä leffalippuja ja vaaterekkiä.
Poika 6v toivoo vaatteita 140cm, naamiaisasun (star warsista) sekä opetettavan koira robotin.
Äiti itse toivoo rauhallisen ja ruokaisan joulun ja itselle jotain millä voin hemmotella esim tuoksukynttilöitä."
Aika kalliita toiveita, tuollainen robottikoirakin maksaa n.90-100€. Saahan sitä lapsi toivoa, mutta vähän voisi äidillä olla järkeä päässä, ettei pyytäisi tuntemattomia ihmisiä tuollaista toteuttamaan, kun tuolla kuitenkin moni toivoo vaatimattomasti esim. kyniä ja värityskirjaa. Olisikohan tässä tapauksessa kuitenkin totuttu tiettyyn elämäntyyliin, mistä ei haluta tinkiä etteivät lapset pety.
Omat vanhempani olivat aikoinaan hyvin toimeentulevia, mutta silti saimme siskoni kanssa yleensä pieniä paketteja (suihkugeeliä, karkkia, ehkä joku pehmolelu) ja mahdollisesti jotain isompaa yhteiseksi.
Tuolla joku myös kertoo tyttärensä harrastavan ratsastusta. Tuntuu aika erikoiselta, ratsastus on todella kallis harrastus. Siskoni olisi halunnut ratsastaa teini-iässä, mutta perheeni talous oli siinä vaiheessa, erinäisistä ongelmista johtuen, jo niin huono, ettei ratsastustunteihin ollut varaa, vaikka siskoni maksoikin osan itse.
Ilmeisesti toteutus tässä keräyksessä menee niin, että nopeat syövät hitaat. Minusta parempi tapa olisi ensin ottaa vastaan avunpyyntöjä ja sitten valikoida niistä eniten apua kaipaavat. Miksiköhän näin ei tehdä?
Et todellakaan ole ainoa, joka huomaa saman seikan. Harmittaa todellisen avun puolesta tarvitsijoiden puolesta, kun heitä en tuolta ryhmästä erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alko vähän itkettään tuo isojen perheiden mollaaminen. Ite olen tahtomatta jäänyt yh:ksi, ison lapsikatraan kanssa. Miehestä paljastu pedofiili. Kun nuorimmaista aloin odottaa, oli meillä vakityöt molemmilla (mulla vieläkin), ja ok-talo ym.
Mutta älkää huoliko, en ilmottaudu yhteenkään näistä keräyksistä. Meillä on sen verran hyvä tilanne, että on iso suku ja kummeja ym. joten lapset saa kyllä lahjoja.
Kiitos, ei mulla muuta.
Miehestäsi paljastui pedofiili? Siis tekikö hän jonkin rikoksen vai selvisi vain että on fantasioita kyseiseen suuntaan? Vai sekoitatko pedofiilin ihmiseen joka kiihottu teinitytöistä?
Tää ei nyt liity ketjuun mitenkään enkä ole täällä myötätuntoa anomassa (kun on niiiiin monta lasta niin turha sitä on av:lla odottaakaan). Mutta mun mies riuhto ja retuutti lapsia, ja kun sossut alko haastatteleen lapsia niin selviskin et on tehnyt muutakin. Nyt on poliisitutkinta menossa, ja me asutaan jo eri osotteessa. Joulumieltä teille ihanat av-mammat.
Ihan yhtään kettuilematta: Oikeastiko huomasit ihan vaan yhtäkkiä että isä riuhtoo ja retuuttaa lapsia? Siinä vaiheessa kun oli jo monta lasta?
Eräässä avunpyynnössä luvattiin vastineeksi tehdä tölkin renkaista koruja. Kieltämättä mietityttää, mitä tölkkejä on kerääntynyt korupajaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua alko vähän itkettään tuo isojen perheiden mollaaminen. Ite olen tahtomatta jäänyt yh:ksi, ison lapsikatraan kanssa. Miehestä paljastu pedofiili. Kun nuorimmaista aloin odottaa, oli meillä vakityöt molemmilla (mulla vieläkin), ja ok-talo ym.
Mutta älkää huoliko, en ilmottaudu yhteenkään näistä keräyksistä. Meillä on sen verran hyvä tilanne, että on iso suku ja kummeja ym. joten lapset saa kyllä lahjoja.
Kiitos, ei mulla muuta.
Miehestäsi paljastui pedofiili? Siis tekikö hän jonkin rikoksen vai selvisi vain että on fantasioita kyseiseen suuntaan? Vai sekoitatko pedofiilin ihmiseen joka kiihottu teinitytöistä?
Tää ei nyt liity ketjuun mitenkään enkä ole täällä myötätuntoa anomassa (kun on niiiiin monta lasta niin turha sitä on av:lla odottaakaan). Mutta mun mies riuhto ja retuutti lapsia, ja kun sossut alko haastatteleen lapsia niin selviskin et on tehnyt muutakin. Nyt on poliisitutkinta menossa, ja me asutaan jo eri osotteessa. Joulumieltä teille ihanat av-mammat.
Ihan yhtään kettuilematta: Oikeastiko huomasit ihan vaan yhtäkkiä että isä riuhtoo ja retuuttaa lapsia? Siinä vaiheessa kun oli jo monta lasta?
Ja miten nuo lapsia riuhtovat ja pedot miehet liittyvät jouluavun tarpeeseen? Eikö nuo asiat kuulu jonnekin lasuun tms.
Yksi asia ihmetyttää ylitse muiden: miten jouluruoka on ihmisten mielestä kallista?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, ei mulla muuta.
Mitä äiti teki sillä aikaa, kun mies kaltoinkohteli niiiiin monta lasta? Katseli vierestä?
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia ihmetyttää ylitse muiden: miten jouluruoka on ihmisten mielestä kallista?!
Noinhinnat: Saarioisten halvat lootat: porkkana, maksa, imelletty, lanttu yht. 20 e, halvin ja pienin kinkku mitä löytyy 30 e, rosollin ainekset 7 e, kokonainen lohi itse graavattu 10 e, leivät 5 e, kotikalja jauheesta 5 e. Yhteensä 77 euroa, 3 päivää ja 4 henkeä, tekee 6,42 euroa / hlö / päivä. Riisipuuroa lisäksi. Kinkkua riittää uuteen vuoteen asti.
Miten tämä voi olla kallista?? Näin meillä on menty joulut vuosikaudet. Ylimääräistä rahaa ei ole, mutta talous on hallinnassa, kun on eletty varojen mukaan.
Mua ärsyttää, että köyhät voi saada rajattomasti lapsia, jotka yhteiskunta elättää. Köyhän ei koskaan tartte yhtään miettiä, miten moneen lapseen raha riittää. Köyhän rahatilanne päinvastoin paranee suuren lapsimäärän myötä.
Työkaveri oli kahden pienen lapsen yh ja meni naimisiin lapsettoman miehen kanssa. Miehen vanhemmat okivat närkästyneitä, että nyt mies jutuunelättämään näitä ei-omia lapsia. Nainen näytyi laskelman, jossa selvisi, että lapset.elättävät tuilla itse itsensä.
Sellaista, eletään vuosi ja huomataan, että kas, joulu tulee. Vuoden aikana ei ole saatu säästöön 6,5 e / hlö jouluruokiin. Mies on joulun alla pedo, tölkin nipsuista voisi askarrella koruja ja tytön pitäisi päästä ratsastamaan. Voi tsiisus!
Nettihän on pakkobolla koululaisperheessä ja vielä lukiolaisella oma läppäri!
Lukiossa oma läppäri on pakollinen.
Kuka noi avustushakemustekstit kirjoittaa? On niin surkeaa kieltä ja täynnä kurjoitusvirheitä, että välillä on vaikea ymmärtää, mistä oikein on kysymys.