Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua ryhmä facebookissa, muut huomanneet saman?

Vierailija
03.10.2014 |

Kaikilla on isot perheet ja lapsia useita. Yleensä molemmat vanhemmat työttöminä. Jotkut juuri saaneet lapsia eli ovat lisääntyneet vaikka työttömyyttä yms. Miksi pitää tiukkaan taloustilanteeseen tehdä iso perhe?

Kommentit (265)

Vierailija
81/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän tuota tämän vuoden listaa vilkuilin ja oli kyllä taas laidasta laitaan tapauksia.

Muutamien kohdalla vähän harmittaa kun ei tänä vuonna oikein onnistu lahjoittelut, mutta ensi vuonna voisikin osallistua. Sympatisoin etenkin niitä perheitä, joissa on jääty yksinhuoltajaksi joko eron tai jopa leskeyden takia, eikä ole varaa tai energiaa jouluntekoon. Näitä mielellään auttaisinkin jo nyt, mutta ensi vuonna sitten toivottavasti pääsee.

Sen sijaan taas en mielellään avustaisi näitä perheitä, joissa on työttömyyttä ollut jo pitkään ja lapsia tehty silti vuosittain lisää suurperheellisen verran. Siinä on jo sen verran mukana sitä omaa suunnittelua, ettei tilanne nyt ihan yllätyksenä ole voinut tulla...

Vierailija
82/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 11-vuotiaalle muuten normaalia olla kokoa 38?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mites jos kerättäisiin Av-mammojen Tontturyhmä, jossa kerätään kolehtia isoon määrään kondomeja ja näitä käydään sitten jakamassa näihin Jouluavun suurperheisiin?

Levitettäisiin hyvää mieltä ja (ehkäisyn) ilosanomaa.

Vierailija
84/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se 38 aika tanakka, riippuen tosin valmistajasta. 

Vierailija
85/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin:

Äiti laittaa tämän hakemuksen raskain sydämin. Heillä on pitkään ollut tiukka taloudellinen tilanne johtuen mm. Hometalosta jonka he olivat ostaneet, eivätkä saa myytyä asuinkelvottomana. Mies on työtön toista vuotta selkäsairauden takia. Kaikinpuolin viimeiset 4 vuotta on ollut vastoinkäymisiä lähes joka-asiassa ja nyt alkaa ahdistus puskemaan pää…lle joulun suhteen. Vanhemmat olisivat tosi helpottuneita jos edes joulu voisi olla stressitöntä aikaa.

Perheeseen toivotaan jouluruokaa ja koristeita jouluksi.

Poika 5v. Pikkulegot,hirviöt, ritarit, parkkihalli pitkähihaiset paidat, housut koko 110. Kaikki angrybirds jutut kiinnostaa. Spiderman pukua on toivonut jo tosi pitkään.

Poika 3v pikkulegot,hirviöt, ritarit, vaatteet koko 110, kaikki angrybirds jutut kiinnostaa myös. Naamiaisasu

Tyttö 2v. nuken vaatteita, nuken vaunut, nuken sänky, jotain tyttöjen leluja

Poika 9kk vaatteita koko 86, Joku lelu mis on paljo valoja ja ihmeteltävää tms.

Miehelleen äiti toivoo sukkia koko 40 ja vaatteita koko M.

Niinkun mitä vittua? Neljä vuotta on ollut kamalaa ja raskasta, mutta ainakin kaksi nuorinta lasta on päätetty vääntää raskaana aikana. Kannattiko? Miksi?

Vierailija
86/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää suurperheiden suosiminen. Entäs opiskelijat? Opiskelijoilla on vielä kurjemmat oltavat kuin työttömillä. Itse olen 19 vuotias yksin elävä, jolla jää käteen kuukaudessa ainoastaan ALLE 380e ja sekin on pelkkää lainaa. Onneksi saan sentään asumistukea. 

Työttömänä sain 480e/kk ja ei ollut isompia rahahuolia. Se satanen on paljon. 

Nyt näyttää pahasti siltä, että joudun syömään hapankorppuja jouluna, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä, vaikka olen täysin päihteetön. Pitäisi hankkia opiskelutarvikkeita (jotka täytyy olla uusia, koska parturikampaajaksi opiskelen) ja ne helposti syövät rahaa. Minulla ei ole edes työkenkiä taikka oppikirjoja, koska ei yksinkertaisesti ole varaa.

Äidiltäni sain viimeksi kesällä rahaa parikymppiä ja isäni ei ole suostunut tukea minua enään kahteen vuoteen ateismini takia. 

Pitäiskö minunkin tehtailla kasa lapsia ja itkeä masennuksesta, että joku auttaisi minuakin?

Tärkein apu tosin olisi kuunteleva ja tukeva aikuinen, jota mulla ei koskaan ole ollut. 

Jos kuuntelevaa aikuista kaipaat, mulla on tarjota olkapää johon nojata. :) Itse olen 40 v, omat lapset ovat ikähaarukassa 14 v - 21 v, mutta kyllä siihen joukkoon mahtuu vielä nojaamaan. ;)

Vähän off-topic, mutta tuollainen vuokravanhempitoimi olisi kyllä niin hyvä meille nuorille aikuisille, joilla ei vanhempia ole :)

Etenkin joulun aikaan sen eniten tuntee, että jotain puuttuu.

Vierailija
87/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanattomaksi vetää työttömien ja velkaisten huono-osaisten sikiäminen. Kohtalo voi olla surkea monesta syystä, mutta silkasta tyhmyydestä aiheutuvaa köyhyyttä en hyväksy enkä auta näitä suurperheitä, jotka kurjuuteen syytävät lisää lapsia eivätkä entisistäkään pysty huolehtimaan.

Vierailija
88/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se 38 aika tanakka, riippuen tosin valmistajasta. 

Olen itse kokoa 38 ja 25-vuotias, joten samankokoinen 11-vuotias kuulostaa melko hurjalta.

Vierailija
89/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää suurperheiden suosiminen. Entäs opiskelijat? Opiskelijoilla on vielä kurjemmat oltavat kuin työttömillä. Itse olen 19 vuotias yksin elävä, jolla jää käteen kuukaudessa ainoastaan ALLE 380e ja sekin on pelkkää lainaa. Onneksi saan sentään asumistukea. 

Työttömänä sain 480e/kk ja ei ollut isompia rahahuolia. Se satanen on paljon. 

Nyt näyttää pahasti siltä, että joudun syömään hapankorppuja jouluna, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä, vaikka olen täysin päihteetön. Pitäisi hankkia opiskelutarvikkeita (jotka täytyy olla uusia, koska parturikampaajaksi opiskelen) ja ne helposti syövät rahaa. Minulla ei ole edes työkenkiä taikka oppikirjoja, koska ei yksinkertaisesti ole varaa.

Äidiltäni sain viimeksi kesällä rahaa parikymppiä ja isäni ei ole suostunut tukea minua enään kahteen vuoteen ateismini takia. 

Pitäiskö minunkin tehtailla kasa lapsia ja itkeä masennuksesta, että joku auttaisi minuakin?

Tärkein apu tosin olisi kuunteleva ja tukeva aikuinen, jota mulla ei koskaan ole ollut. 

Jos kuuntelevaa aikuista kaipaat, mulla on tarjota olkapää johon nojata. :) Itse olen 40 v, omat lapset ovat ikähaarukassa 14 v - 21 v, mutta kyllä siihen joukkoon mahtuu vielä nojaamaan. ;)

Vähän off-topic, mutta tuollainen vuokravanhempitoimi olisi kyllä niin hyvä meille nuorille aikuisille, joilla ei vanhempia ole :)

Etenkin joulun aikaan sen eniten tuntee, että jotain puuttuu.

Ja meitä "lainaäitejä" löytyy varmasti. Jokaisella nuorella pitäisi olla ainakin se yksi aikuinen, jolle voi kertoa murheet ja ilot, jolta voi kysyä neuvoa käytännön asioissa ja joka tsemppaa kun ei itse ihan jaksais. Sellainen, joka iloitsee nuoren koulumenestyksestä ja lohduttaa kun asiat eivät mene ihan nappiin. <3

Vierailija
90/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua että osalla aikuisia lapsia joille ruinaavat lahjoja. Itse muutin 18-vuotiaana kotoa pois. Arvaa kuka kustansi elämisen?(ja vielä tänkin päivänä wauuu!) Minä itse.

Vierailija
91/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alko vähän itkettään tuo isojen perheiden mollaaminen. Ite olen tahtomatta jäänyt yh:ksi, ison lapsikatraan kanssa. Miehestä paljastu pedofiili. Kun nuorimmaista aloin odottaa, oli meillä vakityöt molemmilla (mulla vieläkin), ja ok-talo ym. 

Mutta älkää huoliko, en ilmottaudu yhteenkään näistä keräyksistä. Meillä on sen verran hyvä tilanne, että on iso suku ja kummeja ym. joten lapset saa kyllä lahjoja. 

Kiitos, ei mulla muuta.

Vierailija
92/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua alko vähän itkettään tuo isojen perheiden mollaaminen. Ite olen tahtomatta jäänyt yh:ksi, ison lapsikatraan kanssa. Miehestä paljastu pedofiili. Kun nuorimmaista aloin odottaa, oli meillä vakityöt molemmilla (mulla vieläkin), ja ok-talo ym. 

Mutta älkää huoliko, en ilmottaudu yhteenkään näistä keräyksistä. Meillä on sen verran hyvä tilanne, että on iso suku ja kummeja ym. joten lapset saa kyllä lahjoja. 

Kiitos, ei mulla muuta.

Miehestäsi paljastui pedofiili? Siis tekikö hän jonkin rikoksen vai selvisi vain että on fantasioita kyseiseen suuntaan? Vai sekoitatko pedofiilin ihmiseen joka kiihottu teinitytöistä?

Tää ei nyt liity ketjuun mitenkään enkä ole täällä myötätuntoa anomassa (kun on niiiiin monta lasta niin turha sitä on av:lla odottaakaan). Mutta mun mies riuhto ja retuutti lapsia, ja kun sossut alko haastatteleen lapsia niin selviskin et on tehnyt muutakin. Nyt on poliisitutkinta menossa, ja me asutaan jo eri osotteessa. Joulumieltä teille ihanat av-mammat. 

Vierailija
93/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään kanavaa joka auttaisi vähävaraisia nuoria aikuisia? Siis näitä jotka ovat jääneet siihen valmistumisen jälkeiseen paskanalkkiin, jossa töitä ei saa ja työttömyystukikin on pienin mahdollinen? Ja muutenkin olisi mukava välillä avustaa yksinäisiä aikuisia ja vanhuksia, vaikkapa ruoka-avustuksilla tai lahjakortilla ruokakauppaan.

Näille suurperheille ne eivät yleensä kelpaa lahjoiksi, mutta tiedän monta nuorta, joka olisi ikionnellinen ruoka-avusta.

KERRANKIN TÄYTTÄ ASIAA! MINÄKIN JOPA OPISKELIJANA AVUSTAISIN YKSiNÄISTÄ KÖYHÄÄ MUMMELIA MIELELLÄNI RAHALLISESTI!

Vierailija
94/265 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein viime vuonna yhdelle perheelle ison kasan paketteja, jouluruokaa ja herkkuja. Kävin piipahtamassa heidän kotonaan ja täytyy sanoa että vähän kyllä loksahti suu auki. Sisustus oli kuin sisustuslehdistä, kaikki laitettu viimeisen päälle elektroniikkaa ja merkkituotteita ja kalusteita myöten. Oli jokaiselle viidelle lapselle omat huoneet, iso olohuone taulutelkkareineen ja videotykkeineen. Koko asunto näytti niin pramealta, että hetken mietin olinko väärässä asunnossa.. Ei vaan jotenkin näyttänyt yhtään sellaiselta perheeltä, jonka kuvittelisin hakevan tai tarvitsevan jouluapua. Toki eihän sitä päällisin puolin kaikkea tietenkään näe, en sitä tarkoita.. Mutta tuli vähän ihmeellinen olo. Itse asumme pienessä kolmiossa kahden lapsen kanssa ja huonekalut suurimmaksi osaksi kierrätyskeskuksista hankittu ja ei tosiaan mitään merkkivaatteita ja sitten pienillä varoilla autan tuollaista perhettä.. Onneksi he ainakin näyttivät pitävän avustani! :)

Vierailija
95/265 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein viime vuonna yhdelle perheelle ison kasan paketteja, jouluruokaa ja herkkuja. Kävin piipahtamassa heidän kotonaan ja täytyy sanoa että vähän kyllä loksahti suu auki. Sisustus oli kuin sisustuslehdistä, kaikki laitettu viimeisen päälle elektroniikkaa ja merkkituotteita ja kalusteita myöten. Oli jokaiselle viidelle lapselle omat huoneet, iso olohuone taulutelkkareineen ja videotykkeineen. Koko asunto näytti niin pramealta, että hetken mietin olinko väärässä asunnossa.. Ei vaan jotenkin näyttänyt yhtään sellaiselta perheeltä, jonka kuvittelisin hakevan tai tarvitsevan jouluapua. Toki eihän sitä päällisin puolin kaikkea tietenkään näe, en sitä tarkoita.. Mutta tuli vähän ihmeellinen olo. Itse asumme pienessä kolmiossa kahden lapsen kanssa ja huonekalut suurimmaksi osaksi kierrätyskeskuksista hankittu ja ei tosiaan mitään merkkivaatteita ja sitten pienillä varoilla autan tuollaista perhettä.. Onneksi he ainakin näyttivät pitävän avustani! :)

Miksi ihmeessä silti annoit lahjoituksesi? Mä olisin kyllä kääntynyt kannoiltani ja sanonut, että haluan antaa lahjat nimenomaan jollekin oikeasti tarpeessa olevalle perheelle. Olisi ehkä ollut heillekin pieni wake up call.

Vierailija
96/265 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin:

Äiti laittaa tämän hakemuksen raskain sydämin. Heillä on pitkään ollut tiukka taloudellinen tilanne johtuen mm. Hometalosta jonka he olivat ostaneet, eivätkä saa myytyä asuinkelvottomana. Mies on työtön toista vuotta selkäsairauden takia. Kaikinpuolin viimeiset 4 vuotta on ollut vastoinkäymisiä lähes joka-asiassa ja nyt alkaa ahdistus puskemaan pää…lle joulun suhteen. Vanhemmat olisivat tosi helpottuneita jos edes joulu voisi olla stressitöntä aikaa.

Perheeseen toivotaan jouluruokaa ja koristeita jouluksi.

Poika 5v. Pikkulegot,hirviöt, ritarit, parkkihalli pitkähihaiset paidat, housut koko 110. Kaikki angrybirds jutut kiinnostaa. Spiderman pukua on toivonut jo tosi pitkään.

Poika 3v pikkulegot,hirviöt, ritarit, vaatteet koko 110, kaikki angrybirds jutut kiinnostaa myös. Naamiaisasu

Tyttö 2v. nuken vaatteita, nuken vaunut, nuken sänky, jotain tyttöjen leluja

Poika 9kk vaatteita koko 86, Joku lelu mis on paljo valoja ja ihmeteltävää tms.

Miehelleen äiti toivoo sukkia koko 40 ja vaatteita koko M.

Niinkun mitä vittua? Neljä vuotta on ollut kamalaa ja raskasta, mutta ainakin kaksi nuorinta lasta on päätetty vääntää raskaana aikana. Kannattiko? Miksi?

Tukirahaa ropisee, pilipili pom.

Vierailija
97/265 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä silti annoit lahjoituksesi? Mä olisin kyllä kääntynyt kannoiltani ja sanonut, että haluan antaa lahjat nimenomaan jollekin oikeasti tarpeessa olevalle perheelle. Olisi ehkä ollut heillekin pieni wake up call.

Jotenkin se koko tilanne oli niin hämmentävä, olin niin ihmeissäni siitä millaiseen taloon olin juuri astunut sisään. Enkä tietenkään voinut tietää perheen tilannetta sillä hetkellä, mutta ainakin tosiaan päällisin puolin kaikki näytti olevan enemmän kuin hyvin. Olihan heille voinut  vaikka sattua jotain, minkä vuoksi joulusta olisi tullut onneton ilman avustusta.. ei sitä voi tietää. Mutta jotenkin tuli sellainen olo, että en varmaan tänä vuonna enää viitsi auttaa.. Katsoin juuri että täällä meillä päin ei ole kovin montaa apua tarvitsevaa perhettä..

Vierailija
98/265 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materian tarve on nostettu liian isoksi jouluavun keräyskohteeksi. Pyydetään trendilahjoja, mutta ei esim. auttavia käsiä joulusiivoukseen. Pyydetään jouluruokaa, mutta ei pyydetä ruokaa yleensäkään tai kokeneempien äitien apua, miten perunasta tehdään juhlaruokaa. Lapsille joulu opetetaan lahjajuhlaksi, eikä yhdessäolon vietoksi. He, joilla on varaa nettiin ja saavat tuet, tuntuvat valittavan eniten miten lisää materiaalia pitäisi saada.

Vierailija
99/265 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Materian tarve on nostettu liian isoksi jouluavun keräyskohteeksi. Pyydetään trendilahjoja, mutta ei esim. auttavia käsiä joulusiivoukseen. Pyydetään jouluruokaa, mutta ei pyydetä ruokaa yleensäkään tai kokeneempien äitien apua, miten perunasta tehdään juhlaruokaa. Lapsille joulu opetetaan lahjajuhlaksi, eikä yhdessäolon vietoksi. He, joilla on varaa nettiin ja saavat tuet, tuntuvat valittavan eniten miten lisää materiaalia pitäisi saada.

Tämä. Itsekin vuosia tukirahoilla eläneenä olen ehdottanut lukuisat kerrat, että kunnan sosiaalitoimi järjestäisi jokaiselle toimeentulotukiasiakkaalle elämänhallintakurssin, jolla opetellaan ottamaan oma talous haltuun ja esim. kokkaamaan sesongin mukaista, edullista kotiruokaa. Joulun alla voisi hyvinkin olla ekstrakurssi haluaville, aiheesta perinteinen joulupöytä.

Meidän 2+2 perheeltä menee kauppaan joulun alla vajaa satanen, jos sitäkään. Sillä ostetaan kaikki rosollista kinkkuun, hyvin riittää. Mies tekee itse graavilohta ja säästää ison summan rahaa jo siinä. Minä teen laatikot, kinkun kastikkeen ym. ja mies taas piparitaikinan. Joulu on oikeastaan melkeinpä edullinen juhla ollakseen niin iso juttu vuodessa!

Toki lahjat maksavat, mutta niissäkin voi käyttää maalaisjärkeä: ostin juuri taaperolle alle kympillä kolme uudenveroista Muumikirjaa paikkakunnan FB-kirpparilta ja Huutonetistä löytyi viidellätoista eurolla 8-vuotiaan himoitseva Aku Ankka-kirja (ovh 39€). Molemmille lapsille on neljä tai viisi lahjaa, jotka on ostettu pitkin vuotta, suurin osa käytettyjä. Hyvin kelpaavat, eikä edes kouluikäinen valita, kun on tottunut kotona tähän kierrätyskulttuuriin!

Vierailija
100/265 |
26.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija

03.10.2014 klo 08:23

9-henkinen perhe toivoo jouluapua, jossa pienimmät ovat kaksosvauvat.
Mies opiskelee tällä hetkellä. Perhe elää toimeentulotuella.
Vanhemmat eivät saa tehtyä joulua lapsille, koska tulot eivät riitä kattamaan joulua lapsille ruuan ja lahjojen kanssa.

Perheessä on kova tarve on ruoalle, villasukille, pesuaineelle, vaipoista kokoa 5 ja kaksostenrattaista.
Lapsilta puuttuu vielä talvihaalarit ja kengät sekä kumisaappaat koko 21-22.

poika 10v. 140cm, kenkä 36,

poika 6v. 122cm, kenkä 33,

tyttö 3v. 98-104cm, kenkä 25-26,

poika 2v. 92-98cm, kenkä 25-26,

poika 1v. 80-86cm, kenkä 21-22).

Kaksosvauvat

Jouluapu pyytää: Jos jollakulla on lahjoittaa aikuisten vaatteita, ottaisi vanhemmat mielellään vastaan. Isä koko L ja kenkä 45 sekä äiti koko L ja kenkä 39.

Lahjat voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai postilla.

jos aikuiset kokoa L eivät ole tarpeeksi köyhiä.

Niin, köyhän kuuluu olla paitsi nöyrä myös luiseva, vai kuinka?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi