Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua ryhmä facebookissa, muut huomanneet saman?

Vierailija
03.10.2014 |

Kaikilla on isot perheet ja lapsia useita. Yleensä molemmat vanhemmat työttöminä. Jotkut juuri saaneet lapsia eli ovat lisääntyneet vaikka työttömyyttä yms. Miksi pitää tiukkaan taloustilanteeseen tehdä iso perhe?

Kommentit (265)

Vierailija
61/265 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin auttaa jotain ihan oikeasti apua tarvitsevaa, esim. niinkuin nro 8 kertomaa henkilöä. Mutta miten sitä voisi kun kaikki nämä järjestöt ym välittävät vain näiden ahneiden ylisikiävien ihmisten tietoja?

Oon itse ollu aikanaan yhden lapsen opiskeleva yh, enkä saanut mistään ylimääräisiä almuja, vaikka monesti oli rahat todella tiukoilla. Kerran yritin saada SPR:n kautta sitä jouluapua kun tuleva exä jätti kaikki laskut  maksamatta ja joulu oli tulossa, mutta mulle sanottiin että niiden apu on tarkoitettu monilapsisille perheille.

Vierailija
62/265 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 muuten jatkaa vielä, että tuo puolirampa omaishoitaja nainen on absolutisti ja tupakoimaton, samoin hänen tyttärensä. Ei ole koskaan käyttänyt päihteitä, eli sikäli ei sovi siihen stereotypiseen ajatusmalliin, missä köyhillä on varaa kuitenkin röökiin. Mitä siitä naisesta tiedän, niin ongelma hänellä on se että ostelee vähillä varoillaan asioita toisille ihmisille, ja antanut hetunsa jonkun luottotiedottoman sukulaispojan käyttöön koska poika tarvitsi pesukonetta. Kaveri jätti sitten maksamatta pesukoneen, ja nainen lyhentää nyt eläkkeestään tuon tyypin pesukonetta.

Oikeastaan vituttaa aika paljon se, että Jouluapua-ryhmä ei hyväksynyt tuota naista listalleen. Olisi ihan mieletöntä nähdä naisen ilme, kun hän saa kotiovelleen joulukinkun tai vaikka puhtaita petivaatteita, ,pyyhkeitä tms. joita ei ole itse ostanut vuosikausiin. Jos kaikki rahat menevät ihmisen perus ylläpitoon, sellaiset mitättömältä tuntuvat paketit saattavat tuntua ihmeellisiltä.

Mä itse meinasin viedä jouluksi sinne sellaisen korin mikä sisältää kaikkia pieniä juttuja, ainakin meikkejä sille kehitysvammaiselle tytölle ja ehkä jonkun cd:n. Naiselle ajattelin etsiä jonkun talvitakin tai Kuoma-saappaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/265 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:44"]

Tuohonhan ei kai edes hyväksytä pienituloisia aikuisia ja yksilapsisia perheitä. :( Tein joskus ketjun siitä mitä kautta voisi hakea teini-ikäiselle kehityvammaiselle, jonka vanhemmat köyhiä ja mt-ongelmaisia.

Hän ei sopinut Jouluapua -ryhmän apua tarvitseviin.

[/quote]

Onko tuo oikeasti totta? Oksettavaa, jos on.

Itsekin mielelläni auttaisin juuri pieniä perheitä, ja yksinäisiä ihmisiä, jos se onnistuisi jotain kautta.

Tiedän ettei noilla jättiperheillä ole oikeasti rahasta puutetta, ne eivät vain osaa käyttää rahaa järkevästi. En muutenkaan halua tukea sitä mentaliteettia, joka niillä on, eli sikiävät vain huvikseen ja muut siivoavat jäljet.

Oikeasti apua tarvitsevat myös harvoin hakevat ja pyytävät apua, olisi hyvä, jos jotain kautta voisi tavoittaa sellaiset ihmiset ja auttaa niitä.

Vierailija
64/265 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri katselin, että yksi apua tarvitseva perhe oli YH + viisi lasta (eli monilapsinen, jouluavun kohdeperhe).
Sitten kun luin lisää, ilmeni, että lapsista kolme on jo täysi-ikäisiä ja asuvat omillaan ja poika on menossa armeijaan, eli lahjoituksia kaivattiin sitten vain nuorimmalle. 

Reilua?
Miksi sitten apua ei voida kerätä köyhälle, työttömälle nuorelle aikuiselle?
Tai vaikkapa kirjoittajan nro 8 kuvailemaan talouteen?

Vierailija
65/265 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.

Vierailija
66/265 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tässä laskin, että sellainen kymmenlapsinen perhe joista 9 on alle 17 vuotiasta, saa lapsilisiä pelkästään lähes 1500e kk. Jos toinen vanhempi on vaikkapa liiton rahoilla, voidaan ajatella että isä saa esim. 700e liiton päivärahaa, tuolloin perheen tulot ovat 2200e. Sitten äidin kotihoidontuki, jos ajatellaan että kolme lapsista on alle 6-vuotiaita, niin tukea maksetaan 472e. Siten perhe saa nettina lähes 2700e.

Yleensä puhutaan että ok, lapset myös tarvitsevat paljon eli rahaa menee, mutta kaikki tuntemani suurperheet kierrättävät kaiken vaatteista lähtien ja perheessä on muutama pyörä, ja urheiluväline. Lisäksi perheet saavat todella paljon sosiaalisia avustuksia, ilmaista kotihoitoa yms.

Eikä siinä, hyvähän se on että saavat, mutta kyllä se vaan niin on että on todella vastuutonta enää tällä vuosituhannella tehtailla näitä lapsia ja jättäytyä yhteiskunnan vietäväksi. Se on eri asia kun elettiin sota-aikoja, lapsilisäkin on alunperin laadittu kannustamaan sodan runteleman Suomen väkiluvun nostamista varten. Jostain hemmetin syystä se vaan jäi pysyväksi tueksi, ja sen varaan on tehtailtukin lapsia 1950-luvulta saakka. On itsekästä ja inhottavaa nykypäivän ihmisiltä tehdä järjetön määrä lapsia yhteiskunnan elätettäväksi, kukaan normaali duunari ei elättäisi lapsiaan ilman yhteiskunnallista tukea.

Moni vielä oikeasti laskee tuloksi ne lapsilisät, ja koetaan että no nyt kelpaa. Mitäs äiti sitten tekee kun keho sanoo tööt lopulta eikä enää voida tehdä lapsia? Jäädäänkö sitten lastenlasten hoitajaksi? Millä 20 vuotta kotona ollut äiti elättää itsensä kun lapsilisät loppuvat? Ja tämä kaikki tehdään vapaaehtoisesti, ja sitten itketään jouluna kun ei ole varaa pleikkapeliin.

Mua surettaa köyhyys mikä kohtaa yritteliästä ihmistä, mutta köyhyys mikä seuraa siitä että tietoisesti tehdään lapsia vaikka entisiinkään ei riitä rahaa, niin se ei säälitä. En todellakaan lähetä millekään lestiperheelle yhtään pakettia, kolmen tonnin kuukausibudjetilla luulis Tokmannilta saavan pikkarit ihan kaikille, niitä kun ei joka viikko tarvitse uusia.

Vierailija
67/265 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
68/265 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
69/265 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 23:03"]

Tiedän ihmisiä omastakin nuoruudestani jotka todella OIKEASTI hyväksikäyttivät jo teininä muita ihmisiä. Eli heikoimmat kustansivat kaikki juomat, röökit ja rahaakin saivat. Sitten itse ei annettu mitään takaisin.

Nämä samat ihmiset ovat tippuneet pois työelämästä ja usein heillä vaihtuvat miehet jotka hetken elättävät. Sitten eron tullen aletaan vinkumaan jopa fbookissa josko jollain olisi antaa uusi tv. Kerran eräs tuttuni tarjosikin, eipä tämä kelvannut, oli väärän värinen. Samaiset ihmiset valittavat ja TODELLA OSAAVAT VAATIA.

Kaikki pitäisi TODELLA saada ilmaiseksi, jopa minun kampaaja työstäni lähtien. Suuttui kun en tehnytkään ilmaiseksi. Samainen ihminen on myös kertonut nyt osallistuvansa tähän helkkarin jouluapuun, josko sillä saisi taas muksuille sitä sun tätä. Itse maataan kotona ja meikataan päivät pitkät.

Eli näitä riittää. Itse en tähän lystyyn osallistu. En enää nykypäivänä usko että näin monet ihmiset oikeasti tarvitsevat apua. Tämä on lähteny käsistä ja monet käyttävät häikäilemättä hyväksi.

[/quote]

Sääliksi käy miehiä jotka tuommoisen hirviön uhriksi joutuvat!

Vierailija
70/265 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue vastaukseni 2+, jossa on sama aloituksesi.

Vierailija
71/265 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="09.12.2014 klo 00:12"]

Naurahdin ääneen kun luin yhtä ilmoitusta jossa ensin valitettiin kun ei ole rahaa tehdä joulua lapsille, mutta kummasti lapsilta löytyi harrastuksia mm. cheerleading ja joku toinen harrastus lisäksi. Rahaa on kustantaa lasten harrastukset, mutta ei tehdä joulua lapsille?

[/quote]

Pitäiskö sen lapsen sitten olla koko vuosi harrastamatta (joka on sosiaalisuuden kannalta aika hemmetin tärkeää) jotta saisi jouluna pari lahjaa?

[/quote]

Asiat tärkeysjärjestykseen. Olemme kumpikin vanhemmista töissä, mutta ei silti ole ollut varaa laittaa lapsia kalliisiin harrastuksiin. Ensin eläminen, vaatteet, opiskeluvälineet ja sitten jos on jäänyt rahaa, niin harrastukset ja muut. On myös halpoja harrastuksia, joita voi köyhemmän lapsetkin harrastaa.Ehkä juuri taloudensuunnittelun takia meidän ei ole ikinä tarvinnut kerjätä avustuksia

Vierailija
72/265 |
18.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2014 klo 14:32"]

Kävin myös lukemassa näitä, ja samoja fiiliksia tuli. Toisaalta säälittää ja toisaalta ei.Säälittää lapset kun he ovat syyttömiä. Oli yksi perhe kyllä, 12 lasta kaksi kuollut syöpään. Ajattelin heti että uskovaisia,siis lsd, mutta sitten siinä sanottiin että tytöt tykkää meikeistä ja koruista- huoh...

Päätin, että teen samoin kuin viime joulunakin ja sitä edellisenä, eli osallistun mll:n joulupuukeräykseen. 

[/quote]

Ihan vaan ohis, että tuo Joulupuu on kauppakamareiden järjestämä, ei mll:n. Eli pahat, ahneet, oikeistolaiset yrittäjät masinoivat tätä kampanjaa =D

Joku kyseli joulumielen perään. Kateissa se on helposti itseltäkin. Mutta helpoiten sen juuri löytää tekemällä jotain pyyteetöntä ja antamalla jotain jollekin. Kun näkee toisen yllättyneisyyden odottamattomasta huomiosta tai vaan sen, että ystävä tajuaa olevansa rakas, se joulumieli alkaa syntyä pikkuhiljaa.

Vierailija
73/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eka kertaa näillä sivuilla ja arvatkaapa mitä, minua säälittää täällä nämä useimmat kommentit tyyliin; miksi tehdä lapsia,,,, kun ei ole vara elättää yms. Onko teidän auttamishalunne pyyteetöntä, vai liittyykö siihen ehtoja? Jos on useampi lapsi, en auta. Minusta kuullostaa lapselliselta. Oikea auttaminen ja sydämestä nouseva auttamishalu ei kysy uskontoa, puoluetta, yhteiskunnallista asemaa, ihonväriä tms. Se elämäntilanne voi muuttua meillä itse kullakin yhtäkkiä ja sitten ollaan siinä! Joillakin se on sitä, että loppuu työ yhtäkkiä ja talous on kuralla samantien, tai ainakin ajan kanssa. Yhteiskunnan velvollisuus on huolehtia kansalaisista, mutta ennen kuin pääsee esim. työttämäksi jäätyään työttömyyspäivärahan ja muun piiriin, pitää toimittaa lippua ja lappua sinne ja tänne ja pitää odottaa ja odottaa,,,,, siinä menee jo siinäkin talous sekaisin. Nyt toivoisin ryhtiä asenteisiin! Autetaan, kun nähdään tai tiedetään jonkun olevan avun tarpeessa ja lopetetaan arvostelu. Hyvää syksyä kansalaiset. :-)

Vierailija
74/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää suurperheiden suosiminen. Entäs opiskelijat? Opiskelijoilla on vielä kurjemmat oltavat kuin työttömillä. Itse olen 19 vuotias yksin elävä, jolla jää käteen kuukaudessa ainoastaan ALLE 380e ja sekin on pelkkää lainaa. Onneksi saan sentään asumistukea. 

Työttömänä sain 480e/kk ja ei ollut isompia rahahuolia. Se satanen on paljon. 

Nyt näyttää pahasti siltä, että joudun syömään hapankorppuja jouluna, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä, vaikka olen täysin päihteetön. Pitäisi hankkia opiskelutarvikkeita (jotka täytyy olla uusia, koska parturikampaajaksi opiskelen) ja ne helposti syövät rahaa. Minulla ei ole edes työkenkiä taikka oppikirjoja, koska ei yksinkertaisesti ole varaa.

Äidiltäni sain viimeksi kesällä rahaa parikymppiä ja isäni ei ole suostunut tukea minua enään kahteen vuoteen ateismini takia. 

Pitäiskö minunkin tehtailla kasa lapsia ja itkeä masennuksesta, että joku auttaisi minuakin?

Tärkein apu tosin olisi kuunteleva ja tukeva aikuinen, jota mulla ei koskaan ole ollut. 

Jos kuuntelevaa aikuista kaipaat, mulla on tarjota olkapää johon nojata. :) Itse olen 40 v, omat lapset ovat ikähaarukassa 14 v - 21 v, mutta kyllä siihen joukkoon mahtuu vielä nojaamaan. ;)

Vierailija
75/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työtön YH äiti joka joutunut jäämään työelämästä lukuisten sairauksien vuoksi. Perheen 2 isommalla tytöllä myös sairauksia ja perheen talous tiukille. Lasten toiveet:

Tyttö 20 v - koko 46-48 housut koko 50-52
Tyttö 22 v - vaatteet koko l, meikit, hygieniatuotteet (shampoo) housujen koko 44
Tyttö 11 v - vaatteet koko 38 / m housun koko 38 m, värityskirjat

Perhe pyytää apua jouluruokaan

Voi toimittaa kotiovelle tai postin kautta.
Jouluapua toivoo, että myös äitiä muistettaisiin pienellä paketilla."

Vierailija
76/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työtön YH äiti joka joutunut jäämään työelämästä lukuisten sairauksien vuoksi. Perheen 2 isommalla tytöllä myös sairauksia ja perheen talous tiukille. Lasten toiveet:

Tyttö 20 v - koko 46-48 housut koko 50-52
Tyttö 22 v - vaatteet koko l, meikit, hygieniatuotteet (shampoo) housujen koko 44
Tyttö 11 v - vaatteet koko 38 / m housun koko 38 m, värityskirjat

Perhe pyytää apua jouluruokaan

Voi toimittaa kotiovelle tai postin kautta.
Jouluapua toivoo, että myös äitiä muistettaisiin pienellä paketilla."

Kannattaa ottaa huomioon, että nämä aikuiset tytöt voivat olla mieleltään lapsen tasolla, he voivat olla syystä tai toisesta kyvyttömiä opiskelemaan ja työskentelemään ja saattavat asua äitinsä kanssa koko elämänsä.

Itse autan yksilapsisia perheitä, opiskelijoita ja lapsettomia pariskuntia. Haavoittuvin tänä päivänä on yksinelävä, työtön, sairas mies. Usein mies menettää kaiken esim. erossa, myös kodin eikä sellainen saa oikesti apua mistään. Kyllä keski-ikäinen ja yksinäinen mieskin ilahtuisi pienestä lahjasta ja joukukorista. Jos teitäkin vaivaa jatkuva vauvojen teko ilman mitään hallintaa tai vastuuta niin auttakaa tekin vaikka jotain toista. Esim. Facebookin Arkiapuri sivulta löytyy ihmiskohtaloita laidasta laitaan ja siellä ymmärretään kaikkien ihmiset arvo, ei pelkkien lapsitehtailijoiden.

Vierailija
77/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tuossa pisti silmään noiden lasten vaatekoot...

Vierailija
78/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
79/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tuossa pisti silmään noiden lasten vaatekoot...

Juu, niitä katsoin myös ja se vahvisti ajatustani siitä, että tytöillä ei välttämättä ole kaikki muumit laaksossa.

Vierailija
80/265 |
25.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi