HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html
Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.
Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
On niitä raittiita ihmisiä ollut ennenkin. Sober curious on kuitenkin termi jolla erottaudutaan tavallisista ja mahdollisesti kiihkouskovaisista juntti-raittiista.
Mitä jos pidetään kuitenkin Suomi Suomena. Jos kovasti tykkää ulkomaista enemmän voi muuttaa.
Olen itsekin juomaton, ja minua raivostuttaa se, että sitä joutuu aina selittelemään. Juopoilta ei koskaan ole kysytty juomisen motivaatiota.
"Mikä sä luulet olevas kun ei viina kelpaa? Oksää joku muka meitä parempi?"
En pidä viinasta, haittoja olen nähnyt lähipiirissäni ihan tarpeeksi, kiintiö on täynnä! Oluen makukin on inhottava. Alkoholittomatkin jotain ihme nestemäistä mämmiä.
Alkoholi ei ole mikään elintarvike tai välttämättömyys. Ilmankin tulee toimeen,
Nolointa asiassa on se, kun valtio toisella kädellä valmistaa, myy sekä asettaa tuotto-odotuksia ja toisella kädellä sanoo, että so so, älkää dokatko ihan niin kovin, haitat maksavat liikaa.
Ihanaa et en ole enää kummajainen kun alko ja tupakka ei ole koskaan maistunut.
Samaan aikaan nuorten huumekuolemat 20-kertaistuneet.
Lähiön yh/mamma kehui, kuinka poikansa ei juo alkoa. Käyttikin kannabista ja sillä aloitteli.
Kyseinen äiti olikin pihalla kaikesta lastensa tekemisistä muutenkin. Ei voinut teiniäitiyttäkään syyttää. On nykyisin yli viisikymppinen.
Alkoholi on nuorten kehittyville aivoille kaikista haitallisin aine koska on voimakas solumyrkky, joka tuhoaa aivoja enemmän kuin mikään muu maailman huume tai päihde. Alkoholia käyttävien nuorien älykkyys jää vähäisemmäksi.
Runsaaseen ja pitkäaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy usein esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä, ärtyneisyyttä, unettomuutta ja ruokahaluttomuutta.
Alkoholi estää uusien neuroneiden ja niiden välisten yhteyksien syntymisen, mikä johtaa alkuvaiheessa muisti- ja oppimisongelmiin ja myöhemmin jopa aivojen surkastumiseen. Aivojen kudoskato on alkoholisteilla jopa maksakirroosia yleisempi sairaus ja suurkuluttajilla todetaan usein muistin ja päättelykyvyn heikentymistä, aloitteellisuuden vähenemistä ja motorisia ongelmia. Juomisen lopettaminen parantaa suorituskykyä, mutta jos muutokset ovat suuria, täydellistä palautumista entiselle tasolle ei välttämättä enää tapahdu.
Runsaaseen alkoholinkäyttöön liittyvä hermoston vahingoittuminen on mittava terveysongelma ja esimerkiksi valkean aivoaineen kato on alkoholisteilla maksakirroosiakin yleisempää. Valkean aivoaineen kadon oireena on dementiaa, joka voidaan todeta neuropsykologisin testein keskimäärin joka toisella alkoholin suurkuluttajalla. Lievän dementian on toisinaan havaittu korjaantuvan pitkän raittiin kauden aikana. Sen sijaan pikkuaivojen etuosa näyttää tuhoutuvan usein pysyvästi, ja tyypillinen oire alkoholin aiheuttamassa pikkuaivoatrofiassa on kävelyn epävarmuus. Vakavimpia aivovaurioita ovat kuitenkin tapaturmien kautta syntyneet aivovammat, joista yli puolet on saatu juovuksissa. Tapaturmien aiheuttamat aivovammat ovat alkoholisteilla kolme kertaa yleisempiä kuin väestössä keskimäärin. Alkoholi lisää myös aivovaltimotukoksen ja lukinkalvon alaisen vuodon riskiä. Alkoholin pitkäaikaiskäyttö voi aiheuttaa lähes minkä tahansa neurologisen oireen tai löydöksen.
Alkoholi saattaa aiheuttaa runsaasti nautittuna aivovaltimoiden tukoksia ja repeämiä, mikä voi johtaa aivoja vioittavaan hapen puutteeseen. Vahva humalatila voi johtaa aivovaurioon etenkin nuorilla, koska heillä verensokeri laskee liian alas ja aivojen energian saanti estyy. Alkoholisteilla on tavallista suurempi riski kuolla aivohalvaukseen.
Alkoholiriippuvuus on synnyttyään heroiinin luokkaa vaikka syntyykin toki paljon hitaammin. Harva pääsee alkoholista eroon ennen kuolemaa jos alkoholiriippuvuuteen sairastuu liian juomisen takia. Paras orjuutus- ja ryöstöhuume maailmassa. Halpaa tuottaa ja aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden. Tuhoaa myös eniten aivoja.
Järkyttävä tieto! Tämä tuhoaa suomalaisuuden viimmesetkin rippeet!
En tahtoisi juoda alkoholia, mutta en keskivertomiehenä myöskään löydä seksiseuraa Tinderistä. Ainoa mahdollisuus saada silloin tällöin läheisyyttä on rohkaista itseään alkoholilla ja mennä baariin.
Surkeaa, mutta näin se vain on.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-ovat-maailman-viisi-addiktoivi…
.
"Nämä ovat maailman viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa."
.
https://www.is.fi/terveys/art-2000007700851.html
Alkoholi on hermomyrkky, joka tuhoaa aina aivosoluja
.
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-156725
Alkoholi linkittyy vahvemmin syöpään kuin tiesimmekään - uusi tutkimus paljastaa
On paljon alkoholia parempia aineita joista ei tuu krapula.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan nuorten huumekuolemat 20-kertaistuneet.
Lähiön yh/mamma kehui, kuinka poikansa ei juo alkoa. Käyttikin kannabista ja sillä aloitteli.
Kyseinen äiti olikin pihalla kaikesta lastensa tekemisistä muutenkin. Ei voinut teiniäitiyttäkään syyttää. On nykyisin yli viisikymppinen.
Kovien huumeiden käyttö on kolminkertaistunut Suomessa vuoden 2012 jälkeen, eikä moni nykyään enää edes kokeile kannabista ennen kovien huumeiden käyttöä. Moni ei myöskään pidä kannabiksesta kun sitä kokeilee, mutta amfetamiini ja subutex kelpaa paljon suuremmalle osalle. Rikollisten pitää vaan saada niitä kokeiluja aikaan.
Alkoholihuume on merkittävin ja kallein yhteiskuntamme tuhoaja.
Pari juttua mitkä mulla pistää silmää tässä keskustelussa.
1. Sober curious -termin ärsyttävyys ja väärinymmärrys. Ensinnäkin termillä on tarkoitus kuvata tätä nykyistä ilmiötä, jossa laajempi massa nuorempaa sukupolvea kyseenalaistaa perinteisen kännäyskulttuurin ja pyrkii hyvinvoinnin takia vähäiseen kulutukseen. On ihan turhaa pohtia ”olenkohan minä ollut sober curious jo 80-luvulla, kun lopetin juomiseen kokonaan”. Ei tässä ilmiössä ole kyse siitä.
2. Miksi joku kuvittelee sober curious termin nostavan ihmisiä toisten yläpuolelle? Ei mistään sellaisesta ole mielestäni kyse, vaan yksilöiden omasta alkoholinkäytön pohdinnasta oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Onko kyseisillä provosoitujilla joku alemmuuskompleksi?
3. Jos vaikka nuoremmassa väestöryhmässä heräisi voimakas trendi panostaa terveelliseen ruokavalioon, niin että se näkyy laajempana ilmiönä, niin varmasti sillekin syntyisi jokin nimitys, vaikkapa ”Foodiet”. Homman pointti olisi, että termillä on helppo puhua kyseisestä ilmiöstä. Varmasti joku on ennenkin tehnyt yksilönä saman asian, mutta silloin kyse ei ole ilmiöstä.
Kannattaa myös muistaa, että alkoholihuume vahingoittaa siittiöitä ja aiheuttaa niissä DNA-vaurioita. Suomessa käytetään (ja on käytetty) niin paljon alkoholia, että eri tavalla vammautuneita lapsia on syntynyt todella paljon kuluneiden vuosikymmenien aikana. Ehkä se on syynä väkivallan ja muun vastaavan häiriintyneen käytöksen määrän kasvuun. Vuosi vuodelta geeniperimä rappeutuu alkoholimyrkyn takia. Lapsia syntyy yhä enemmän ja enemmän eri tavalla kehitysvammaisina.
Maailman tappavinta ja erittäin myrkyllistä solumyrkkyä juodaan vuosikymmenet ja ajatellaan, että sellainen touhu ei vaikuttaisi mihinkään.
Tämä on niin käänteistä evoluutiota kuin vain olla ja voi. Suomessa lisääntyy kaikki autoimmuunisairaudetkin räjähdysmäisesti, puhumattakaan mielenterveyssairauksista. Nekin on osin perinnöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-156725
Alkoholi linkittyy vahvemmin syöpään kuin tiesimmekään - uusi tutkimus paljastaa
Näyttää olevan jo pitkään tunnettu juttu tuo asetaldehydi, tässä vähän perusteellisempi ja virallisempi lähde aiheeseen. On kyllä aika karua millaisia haittoja kehoon näinkin tuttu ja yleisesti käytetty tuote meille aiheuttaa:
https://www.duodecimlehti.fi/duo90607
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jota ärsyttää ei alkoholittomuus, vaan se että tämä on joku uusi hyve jolla nostetaan itseä muiden yläpuolelle? Täälläkin kommenteissa kilpaillaan kuka juo vähiten ja kenen tekee mieli vähiten alkoholia. Mainittu myös se, että jos ei voi olla ilman alkoholia niin elämä on tyhjää ja plääplää. Ikään kuin alkoholia juova ihminen ei _voisi_ olla ilman alkoholia. Jos syöt suklaata kerran kuukaudessa, niin onko sinulla ongelma kun et voi olla ilman suklaata?
Itse nautin alkoholia kohtuudella enkä aio siitä luopua. Olen myös sitten ollut tuollainen ilmeisesti curious kun olen myös ollut pariin otteeseen pidemmän pätkän ilman yhtään annosta. En vaan kokenut niitä hehkutettuja hyviä puolia. En laihtunut, en voinut henkisesti paremmin, en ollut energisempi tai yhtään mitään muutakaan.
Mistä ihmeestä sä keksit tuon itsensä nostamisen muiden yläpuolelle? En näe täällä sellaista näkökulmaa. Väittäisin, että luet viestejä tietynlaisten silmälasien läpi.
Olen ollut ikäni raitis siitä yksinkertaisesta syystä, että viina on pahaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, jota ärsyttää ei alkoholittomuus, vaan se että tämä on joku uusi hyve jolla nostetaan itseä muiden yläpuolelle? Täälläkin kommenteissa kilpaillaan kuka juo vähiten ja kenen tekee mieli vähiten alkoholia. Mainittu myös se, että jos ei voi olla ilman alkoholia niin elämä on tyhjää ja plääplää. Ikään kuin alkoholia juova ihminen ei _voisi_ olla ilman alkoholia. Jos syöt suklaata kerran kuukaudessa, niin onko sinulla ongelma kun et voi olla ilman suklaata?
Itse nautin alkoholia kohtuudella enkä aio siitä luopua. Olen myös sitten ollut tuollainen ilmeisesti curious kun olen myös ollut pariin otteeseen pidemmän pätkän ilman yhtään annosta. En vaan kokenut niitä hehkutettuja hyviä puolia. En laihtunut, en voinut henkisesti paremmin, en ollut energisempi tai yhtään mitään muutakaan.
Mistä ihmeestä sä keksit tuon itsensä nostamisen muiden yläpuolelle? En näe täällä sellaista näkökulmaa. Väittäisin, että luet viestejä tietynlaisten silmälasien läpi.
Yleisemmin ihmiset, jotka valittavat tuolla tavalla, että muka ihmiset nostavat itseään yläpuolelle kun sanovat etteivät juo alkoholia... Niin yleisemmin heillä on sen alkoholin kanssa jonkinlaista ongelmaa, mutta eivät vaan suostu sitä myöntämään ja sitten peilaavat omia tunteita ja huonoa omatuntoa muihin ihmisiin, että he muka yrittävät nostaa itseäänsä johonkin jalustalle, vaikka oikeasti ihmiset vain toteavat, ettei alkoholin käyttäminen ole järkevää tai eivät saa siitä mitään.
En ymmärrä näitä alkoholittomia "alkoholijuomien korvikkeita", kuten alkoholiton olut tai alkoholiton viini. (Milloinkahan lanseerataan alkoholiton viski?)
Olen kerran alkoholitonta viiniä maistanut, ja tulin siihen tulokseen, että juon mieluummin rehellistä mehua kuin alkoholitonta viiniä silloin, kun en halua alkoholia juoda.