Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön

Vierailija
30.08.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html

Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.

Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.

Kommentit (372)

Vierailija
181/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Join kesälomalla keskellä päivää aurinkoisella terassilla hyvän mocktailin. Oli muuten yllättävän kiva juoda hyvä, raikas, hapokas ja kylmä juoma siinä helleterassilla ilman alkoholin nousua päähän. Kun lähdettiin jatkamaan matkaa, niin olo oli pirteä eikä tullut nousuhumalaa tai sen jälkeistä väsymystä. Vihaan aina ottaa yhtä juomaa keskellä päivää juuri sen alkoholin vaikutusten takia.

Tarvitaan ravintoloihin ja terasseille enemmän kuivia, raikkaita ja hapokkaita alkoholittomia! Ei kukaan jaksa makeita limppareita lipittää.

Alkoholiton drinkki on kuin reiätön pil- lu.

Niin, molempia voi vain ainoastaan lipittää..

Vierailija
182/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksällä oli "harrastan olutta maun vuoksi ja kokeilen eri panimoiden oluita"-alkoholiriippuvuus. Oikeasti kysessä ei ollut enää hallittu alkon käyttö, sillä se oli lähestulkoon päivittäistä, vahvoja oluita ja niistä aina tuli pikku huppeliin. Käsittääkseni tarvitsi olutta jollain tasolla rentoutouakseen, rauhoittuakseen ja nukahtaakseen eli riippuvuudesta kyse. Oluen tissuttelu näkyi myös isona pöhötyksenä ja kaljamahana. Tissutteluun käytetty aika oli pois myös muusta, kuten liikunnasta ja siten yleisolemus oli turvonnut ja veltto. Monta kertaa yritin puhua hänelle siitä, että jättäisi oluen juonnin edes kerta viikkoon, mutta tuli vaan kamalat riidat aikaiseksi kun mies kieltäytyi näkemästä riippuvuttaan. 

Tuon suhteen aikana minulle itselleni tuli ällötys kaikkia alkoholijuomia, myös  kohtuukäyttöä kohtaan. En ikinä osta kotiini mitään alkoholipitoista, en edes mietoja, lähinnä saatan ottaa pienen lasin kuohuviiniä tarjottaessa jos olen joissain juhlissa joissa skoolataan kuohuviinillä. Toisaalta niissäkin jos on alkoholiton  vaihtoehto tarjolla, saatan ottaa mieluummin sen. Alkoholin pois jättäminen ei ole vienyt mitään elämästäni pois, päinvastoin! Olen nyt suhteessa miehen kanssa, joka on täysraitis uskonnollisista/kulttuurillisista syistä ja on aivan ihana tunne tietää, ettei enää miehen kanssa tarvitse riidellä alkoholin takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heitin kokonaan alkoholin pois noin yhdeksän kuukautta sitten, ja samoin kävi tupakoinnin kanssa. Minusta tuntuu että enään tuon jälkeen ole jaksanut tehdä mitään järkevää. Aina väsyttää ja tuntuu ettei virtaa ole samaan malliin kuten tupakoidrssa. Mitään erityistä eroa en ole huomannut itsessäni näiden paheiden lopettamisen jälkeen. Haju ja makuaisti ei ole muuttunut mihinkään, eikä mitään yleistä vireyttä ole kyllä tullut lisää. Päinvastoin...

Vierailija
184/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sairasta kuin se onkin, tajusin vasta sober curious liikkeen kautta, että ei ole cool olla aivan perseet olalla. Itselleni tuossa liikkeessä resonoi ns. "mindful drinking" eli nykyään useammin jätän juoman väliin, useammin otan yhden muutaman sijaan ja jos lähden juhlimaan alkoholon kanssa, niin juon sen verran että on kivaa enkä yhtään enempää. Eli opin tavallaan hallitsemaan alkoholinkäyttöäni vasta tämän liikkeen myötä.

Olen kaveripiirissä, jossa esimerkiksi oksentaminen ja niin kännissä oleminen, että keskustelu ei onnistu, on yleistä juhlissa vielä näin 29-30-vuotiaanakin. Itse en sitä tee, ja vaikka yhä juon, niin krapulat kestävät nykyään yhden päivän kolmen sijaan, muisti ei mene ja mitään ei tarvitse hävetä.

Vinkkejäni kohtuulliseen juomiseen:

- päätä etukäteen kuinka monta juot ja pysy siinä

- juo vain mietoja

- juo alkoholittomia ja vettä välissä

- SYÖ pitkin iltaa, ainakin pari kertaa. Pidän usein omia eväitä mukana kaiken varalta. Älä koskaan juo syömättä.

- älä koskaan juo suruun, ahdistukseen tms.

Vierailija
185/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sober curious... huh huh. Suomi on pilalla. Mua hävettää elää tässä ajassa.

Lisätään tähän vielä, että avopuolisoni on ollut raitis, täysraitis absolutisti kohta 20 vuotta. Ymmärsi lopettaa juomisen, kun meni alkoholista aina niin sekaisin, että ei tajunnut enää mistään mitään. Lapsuuden perheessä oli myös ollut alkoholismia. Mutta voi jumalauta että tätä raittiutta on saanut selitellä kaikille ystäville, tuttaville ja tutun tutuille. Nyt nää saatanan sober curioussit sitten paasaa ja yrittää luennoida meille raittiuden ihanuutta, vaikka eilen vieä olivat täysjuntteja. Aikuistukaa jo saatan a.

Haluan pois täältä.

Vierailija
186/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tupakasta halutaan päästä eroon niin sama tavoite tulisi olla alkoholilla, alkoholiton Suomi 2040. Verot niin korkealle että myynti loppuu. Alkoholi aiheuttaa kuitenkin 10-kertaiset kustannukset veronmaksajille tupakkaan verrattuna (alkoholiin liittyvät onnettomuudet, rikokset, häiriöt jne).

Muu on pelkkaa kaksinaismoralismia "MINUN päihdettä ei veroteta mutta kyllä MUIDEN päihdettä" - tyypillinen alkoholinkäyttäjä.

Voisi aloittaa esim myynnin kieltämisen marketeissa.

Vierailija
187/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo alkoholia uskonnollisista syistä.

Vaan ihan muista syistä.

Vierailija
188/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri kesän jälkeen tuon päätöksen. Vähän ja harvakseen olen juonut jo vuosia (niitä railakkaita opiskeluvuosiakin on tullut vietettyä). Kesällä join terassilla muutamia. Ihan ok, mutta jäi fiilis, että turhaa laittaa rahaa tuohon. En tosin ymmärrä alkoholittomia. Mieluummin juon vettä.

Et ehkä ymmärrä alkoholittomia, kun et ole juonut alkoholituotteita maukumaailma ohjaavana tekijänä. Itselleni olut- ja viiniharrastajana se makumaailma on todella olennainen juttu. Hyvän holittoman tuotteen hieno juttu on juuri se, että voi nautiskella ilman alkoholin häiritseviä vaikutuksia. Otan monesti herkkujen kylkeen juuri siihen sopivan (pils, ipa, gose, sour, vehnä tms.) alkoholittoman oluen silloin, kun en halua alkoholia. Valikoimaa holittomissakin nykyään on.

Ruuan kanssa paras juoma on laadukas vesi.

Itse suosin laadutonta. Se on Suomessa paljon harvinaisempaa.

Vierailija
189/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että tälleen raskaana ja jo yritysaikana alkoholin täysin jättäneenä on tullut mieleen tarviiko ottaa ollenkaan myöhemminkään. Valkkari on ainoa mitä on muutaman kerran tehnyt mieli, jos sitä löytyisi kelvollista alkoholittomana niin mikä siinä. Inkiväärioluet ja siiderit on olleet loistavia alkoholittominakin versioina, en ole niitä koskaan alkoholin vaan maun takia juonut, joten mikäs siinä. Siskon lapset on teinejä ja molemmat visusti sitä mieltä, etteivät juo alkoholia. Mieli voi muuttua, mutten todellakaan näe mitään huonoa puolta ajatuksessa.

Vierailija
190/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

skysky kirjoitti:

Minä heitin kokonaan alkoholin pois noin yhdeksän kuukautta sitten, ja samoin kävi tupakoinnin kanssa. Minusta tuntuu että enään tuon jälkeen ole jaksanut tehdä mitään järkevää. Aina väsyttää ja tuntuu ettei virtaa ole samaan malliin kuten tupakoidrssa. Mitään erityistä eroa en ole huomannut itsessäni näiden paheiden lopettamisen jälkeen. Haju ja makuaisti ei ole muuttunut mihinkään, eikä mitään yleistä vireyttä ole kyllä tullut lisää. Päinvastoin...

Olisiko vaikka niin että elämäsi on ennenkin ollut tyhjää tai masennusoireita aina ollut mutta olet peittänyt ja lääkinnyt niitä addiktoivilla aineilla?

Vierailija
191/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä hyvä juttu terveyden kannalta, mutta epäilen vähän tämänkin syyksi sisäistettyä kapitalismia. Koko ajan on oltava tehokas ja puhtia täynnä, darrapäivät eivät enää vetele. Täysi kontrolli on oltava päällä jatkuvasti ettei nolaa itseään ja joudu canceloiduksi. Rikkaat yrityspamput iloitsevat kun orjat eivät edes vapaa-ajallaan relaa ja maanantaiset pekkaspäivät jäävät unholaan.

Tämä on tosi hyvä näkökulma, mutta voi sen nähdä toisinkin, itsekkäänä tekona. Jos se pekkasilta säästynyt maanantai menisikin omaan hyvinvointiin: liikkuisi tai lepäisi ihan miten haluaa. Ja joo se kasvattaa hyvinvointia, mutta minusta se on itseisarvo eikä pelkkä väline kapitalistin kukkaron kasvattamiseen.

Vierailija
192/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Join kesälomalla keskellä päivää aurinkoisella terassilla hyvän mocktailin. Oli muuten yllättävän kiva juoda hyvä, raikas, hapokas ja kylmä juoma siinä helleterassilla ilman alkoholin nousua päähän. Kun lähdettiin jatkamaan matkaa, niin olo oli pirteä eikä tullut nousuhumalaa tai sen jälkeistä väsymystä. Vihaan aina ottaa yhtä juomaa keskellä päivää juuri sen alkoholin vaikutusten takia.

Tarvitaan ravintoloihin ja terasseille enemmän kuivia, raikkaita ja hapokkaita alkoholittomia! Ei kukaan jaksa makeita limppareita lipittää.

Alkoholiton drinkki on kuin reiätön pil- lu.

Sulle riittää lusikallinen purtua ja pumpattava muovipillu. Siinähän ne tärkeimmät. Turhat krumelunkit ois ylimääräistä.

Pirtua piti kirjoittaa. Siinä ei ole ylimääräisiä turhakkeita alkoholin ympärillä.

Purtua-sanaa olen kuullut kauan sitten käytettävän äidin omassa suussaan valmiiksi hienontamasta ruuasta, jota sitten annetaan vauvalle.

Vierailija
193/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä raittiita ihmisiä ollut ennenkin. Sober curious on kuitenkin termi jolla erottaudutaan tavallisista ja mahdollisesti kiihkouskovaisista juntti-raittiista.

Hyi herranjeastas. Eikö vaan vois riittää, että ei juo? Miksi pitää aina ylentää itsensä: "Minun juomattomuuteni se on niiin hienoa ja trendikästä, ihan eri asia, kuin naapurin uskovaisella tädillä." Ja sitten tuo ääliömäinen termi, oikeesti, kuka Suomessa kehtaa sanoa olevansa "sober curious"?

Vierailija
194/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri kesän jälkeen tuon päätöksen. Vähän ja harvakseen olen juonut jo vuosia (niitä railakkaita opiskeluvuosiakin on tullut vietettyä). Kesällä join terassilla muutamia. Ihan ok, mutta jäi fiilis, että turhaa laittaa rahaa tuohon. En tosin ymmärrä alkoholittomia. Mieluummin juon vettä.

Et ehkä ymmärrä alkoholittomia, kun et ole juonut alkoholituotteita maukumaailma ohjaavana tekijänä. Itselleni olut- ja viiniharrastajana se makumaailma on todella olennainen juttu. Hyvän holittoman tuotteen hieno juttu on juuri se, että voi nautiskella ilman alkoholin häiritseviä vaikutuksia. Otan monesti herkkujen kylkeen juuri siihen sopivan (pils, ipa, gose, sour, vehnä tms.) alkoholittoman oluen silloin, kun en halua alkoholia. Valikoimaa holittomissakin nykyään on.

Valitettavasti alkoholittoman vaihtoehdon ainoa hyvä puoli on se, että se on terveellisempi. Maku ei koskaan yllä alkoholillisten versioiden rinnalle, mutta onneksi tosiaan nykyisin on jo muutamia oikeasti onnistuneitakin alkoholittomia oluita. Edelleen n. 85% niistä on kuitenkin aika karmeita.

Vierailija
195/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos "olutharrastaja" miettii mitä siitä saa niin kannattaa toki lopettaa. Sama kuin jos hiihtäminen lakkaa kiinnostamasta, tai tomaatin syöminen. Koska ymmärtäisin että olutharrastaja ei juo sitä olutta vetääkseen lärvit.

Sulta jäi, nyt ymmärtämättä se pointti, ehkä olisi pitänyt lukea se artikkeli. Tyyppi miettii, että ei saa siitä alkoholista muuta kuin haittoja. Haittaa vähän muuten mukavaa nautiskeluharrastusta.

Ymmärsin nimenomaan että kyseessä on tosiaan "nautiskeluharrastus", eli nauttii niistä eri oluiden mauista ja on kiinnostunut ehkä niiden alkuperästä? (Ehkä niitä etikettejä voi silti lueskella.) Mutta siis, se on nautiskeluharrastus, mutta siitä saa vaan haittoja? Ihan ristiriitaista.

No ihan sama mulle kuitenkin vaikka täällä kommentoinkin nyt. En vaan käsitä miksi ihan kaikesta pitää tehdä "lievä ongelma".

Ehkä mä tulkkaan sulle sen jutun pihvin. Kaveri huomasi aikaa myötä, että pienemmätkin 1-2 oluen iltamaistelut haittaa yöunia ja seuraavan aamun askareita. Lisäksi koki turvotusta ja turhia lisäkaloreita. Lisäksi perheeseen syntyi lapsi ja alkoi miettiä millaista alkoholikasvatuata haluaa kotona lasten näkevän. Ei ehkä sellaista, että sitä juodaan kovin usein. Ei pitänyt olutharrastusta näiden haittojen arvoisena ja alkoi miettiä on siinä alkoholissa mitään mieltä.

Kiitos. Mutta tämmönen lähes jokailtainen juominen ei kylläkään mun mielestä ole enää edes kohtuukäyttöä vaan överiä. Enemmän kuin nautiskeluharrastus, mikä mielestäni tarkoittaisi jotain "kerran viikossa erimaalainen olut"-harrastusta.

Aika harvassa on olutharrastajat, jotka joisi vain yhden oluen kerran viikossa. Eikä tämäkään tyyppi nyt sentään joka ilta juonut. Aika normaalia mielestäni, että jos oluet tai viinit kiinnostaa, niin niitä kuluu vaihtelevasti ehkä 1-4 iltana viikossa. Kerrallaan 1-2 annosta.

Pidän itseäni olutharrastajana, mutta juon korkeintaan yhden alkoholillisen oluen viikossa (toisinaan en sitäkään).

Vierailija
196/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sober curious.. Ei v*ttu, puhukaa suomea.

Heti, kun kehität meille hyvän suomenkielisen sanan, joka tarkoittaa samaa asiaa. Oisko sitten vaikka tilanteenmukaanalkoholittomateiabsolutistit vai otanalkoajoshuvittaamuttavoinhyvinjuodamyösholittomia parempi? Tai alkoholittomuuden suhteen uteliaat?

Mä olen tällainen. Sanon: "juon hyvin vähän". Helppoa.

Jospa se olisikin niin yksinkertaista. Pointtihan näille termeille ei ole se, että joku kailottaa kaikille olevansa sober curious. Pointti on se, että termiä voi käyttä missä vaan, mediassa, tutkimuksissa, kirjallisuudess jne.

Sober curious tarkoittaa vähäisen juomisen lisäksi myös sitä, että mikä homman takana. Eli se, että haluaa miettiä omaa kulutustaan hyvinvoinnin näkökulmasta. Ei siksi, että olisi alkoholisti tai että juomisesta olisi ollut jollekin läheisille haittaa. Se, että joku kertoomjuovansa hyvin vähän, kertoo vain että juo vähän, ei sitä että miksi ja mikä on motivaatio sen takana.

Mutta ihmisillä on aina ollut vaikka mitä motiiveja juomattomuuteen. Ei niitä ole ollut vain ne kaksi; entinen alkkis ja raivoraittius ideologian takia. Jotkut ihmiset eivät juo, koska heille tulee pienestäkin määrästä huono olo. Jotkut saavat migreenin, toiset eivät näe mitään järkeä humaltumisessa, joitakin ei kiinnosta, joillakin on huonot lapsuudenkokemukset, jotkut ovat aikaisemmin juoneet ja nyt kyllästyneet jne. Nyt on vain keksitty (hölmöltä kuulostava) termi kuvaamaan pikkuisen trendipelleryhmän juomattomuutta.

Vierailija
197/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä liike on lähtenyt englanninkielisestä maailmasta, siitä johtuu tuo nimitys. Suomeksi ei ole vielä kääntynyt, yrittäkää kestää tuo termi, se ei ole se pointti.

Tässä koko ajatus on se, että alkoholinkäyttöään ja alkoholin asemaa yhteiskunnassa pohtii ihminen, joka on juonut. Ei siis valmiiksi uskis, kieltäytyjä, streittari tai muukaan, vaan juhlista ja dokaamisesta (joskus) nauttinut ihminen. Opinnot meni huppelissa ja niin edelleen. Termi tai näkökulma ei ole myöskään ehdoton. Se ei lokeroi vaan antaa pohdinna paikkoja: miksi juon? Miksi on niin vaikeaa olla juomatta? Mitä se kertoo? Mitä on taustalla? Miksi alkoholin pakopaikka tai tajunnan sumentaminen on ollut hyvä asia, mitä pakenen?

Mulla ainakin alkoholi on tuonut elämään paljon hyvää ja ihan elämän parhaitakin asioita. Mutta me muutumme ja vanhemmiten miinukset ovat ylittäneet plussat. Olisi kiva juhlia ja juoda kuten nuorena, mutta sitä koskaan enää tule. Siksi olen sober curious (eli haaveilen alkumaljoista, mutta voi olla että nekin pitää unohtaa kun ei yksi lasillinen aiheuta muuta kun halun toiseen).

Vierailija
198/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä liike on lähtenyt englanninkielisestä maailmasta, siitä johtuu tuo nimitys. Suomeksi ei ole vielä kääntynyt, yrittäkää kestää tuo termi, se ei ole se pointti.

Tässä koko ajatus on se, että alkoholinkäyttöään ja alkoholin asemaa yhteiskunnassa pohtii ihminen, joka on juonut. Ei siis valmiiksi uskis, kieltäytyjä, streittari tai muukaan, vaan juhlista ja dokaamisesta (joskus) nauttinut ihminen. Opinnot meni huppelissa ja niin edelleen. Termi tai näkökulma ei ole myöskään ehdoton. Se ei lokeroi vaan antaa pohdinna paikkoja: miksi juon? Miksi on niin vaikeaa olla juomatta? Mitä se kertoo? Mitä on taustalla? Miksi alkoholin pakopaikka tai tajunnan sumentaminen on ollut hyvä asia, mitä pakenen?

Mulla ainakin alkoholi on tuonut elämään paljon hyvää ja ihan elämän parhaitakin asioita. Mutta me muutumme ja vanhemmiten miinukset ovat ylittäneet plussat. Olisi kiva juhlia ja juoda kuten nuorena, mutta sitä koskaan enää tule. Siksi olen sober curious (eli haaveilen alkumaljoista, mutta voi olla että nekin pitää unohtaa kun ei yksi lasillinen aiheuta muuta kun halun toiseen).

Ensinnäkin, kenenkään ei tarvitse kestää tuota termiä. Se nyt vain on nolo. Toiseksi, tämän hölmön termin alle siis pääsevät vain nämä, jotka "pohtivat" nykyistä omaa juomattomuuttaan? Kuulostaa rasittavalta tekofilosofiselta hifistelyltä. En halua, että minun luullaan kuuluvan tähän porukkaan, taidan alkaa taas juomaan.

Vierailija
199/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti alkoholittoman vaihtoehdon ainoa hyvä puoli on se, että se on terveellisempi. Maku ei koskaan yllä alkoholillisten versioiden rinnalle, mutta onneksi tosiaan nykyisin on jo muutamia oikeasti onnistuneitakin alkoholittomia oluita. Edelleen n. 85% niistä on kuitenkin aika karmeita.

Ne 2,5 volttiset IPAt on ihan hyviä. Eivät ehkä alkoholittomia mutta aika paljon saisi juoda että humalaan tulee. Voin ihan täältä Viinamäeltä suositella niitä.

Nollavolttiset toisaalta on olleet poikkeuksetta jotain ihme vetelää mämmiä. Mielummin juon vaikka vissyä jossa on sentään vähän terää.

Vierailija
200/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei aletaan syömään senkin edestä 😒.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan