Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön

Vierailija
30.08.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html

Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.

Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.

Kommentit (372)

Vierailija
201/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mennyt joskus kolmisen kuukautta ilman alkoholia, joskus pienempiä taukoja, mutta en ole huomannut elämässäni muutoksia parempaan sen myötä. Paino on noussut ja väsyttää.

Pidän varmaan jatkossakin taukoja alkoholin hetkittäin runsaahkostakin kohtuukäytöstä, mutta vain jos sattuu huvittamaan tai en kiireeltäni ehdi tissutella. Ruusutarhaa on turha havitella raivoraittuiden keinoin.

Vierailija
202/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena sitä käyttää alkoholia seurassa, ja jo suunnitteluun liittyy toisten kohtaamisen ilo ja odotus.

Vanhempana alkoholia nauttii usein yksinkin, ja silloin tähän mielitekoon monesti ajaa itsensä kohtaamisen pelko ja ahdistus.

Jossakin varhaisessa keski-iässä kannattaa katsella, mihin suuntaan on viisainta lähteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näissä sober curious-artikkeleissa liikkeeseen ihastuneille henkilöille on keitto maistunut. Eipä itsellä ole sitä tilannetta, että voisin säästää tonnin kuussa luopumalla alkoholin käytöstä.

Vierailija
204/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi vaan sanoa "käytän vain vähän/harvoin alkoholia"? Tai että (enää) ei tee juurikaan mieli? Suurimmalla osalla tutuistani alkoholinkäyttö on vähentynyt iän myötä, joillain jo varhain, joillain myöhemmin. Osa on lopettanut alkoholinkäytön kokonaan, osa juo muutaman lasillisen vuodessa, osa pari kuukaudessa jne. Ei mitään uutta siinä, sober curious kuulostaa siltä kuin asiasta yritettäisiin tehdä jotain erikoisempaa kuin mitä se on.

Vierailija
205/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi vaan sanoa "käytän vain vähän/harvoin alkoholia"? Tai että (enää) ei tee juurikaan mieli? Suurimmalla osalla tutuistani alkoholinkäyttö on vähentynyt iän myötä, joillain jo varhain, joillain myöhemmin. Osa on lopettanut alkoholinkäytön kokonaan, osa juo muutaman lasillisen vuodessa, osa pari kuukaudessa jne. Ei mitään uutta siinä, sober curious kuulostaa siltä kuin asiasta yritettäisiin tehdä jotain erikoisempaa kuin mitä se on.

Kun alkoholin juominen on aina ollut vähäistä, joutuu helposti dissatuksi. Ei todellakaan vaikuta olevan muista coolia, jos opislelijabileissä juo mehua ja vissyä. Hirveästi siitä tulee kuittia.

Vierailija
206/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ja suomalaiset on todella erikoinen kansa. Missään muualla maailmassa ei herätä minkäänlaista keskustelua jos joku ei käytä alkoholia.

Vierailija
207/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se sober curious mitenkään vähennä dissausta? Vähäinen alkoholinkäyttö on ihan ok, en vaan ymmärrä tuon termin pointtia. Omiin korviin kuulostaa teennäiseltä, kuten useimmat vastaavat englannista suoraan napatut ilmaukset.

Vierailija
208/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa meillä kävi henkilö valistamassa tupakoinnin vaaroista keuhkonpalojen ja suolaliemessä olevan keuhkon kanssa. Saarnasi kuinka entisenä tupakoitsijana muistaa kuinka tupakointi tuntuu niin hyvältä, mutta se on niin pahasta. Lopettakaa heti, tehän poltatte kaikki kuitenkin salassa!

Sober curious-liikkeessä tuntuu olevan aivan vastaava ilmapiiri.

Vierailija
209/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin nauttiminen on hauskaa, mutta siinä pitää vaan olla tarkkana, että se myös pysyy hauskana. Sitten ei enää kellään kivaa, jos tulee nautittua liikaa ja liian usein.

Vierailija
210/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin keväällä ja jätin alkoholin pois siksi että lääkkeet rasittaa maksaa ja mielummin käytän maksan kapasiteetin parantaviin hoitoihin kuin alkoholin polttamiseen. Ei ole kyllä ollut mitenkään vaikeaa, vaikka olen melko mielelläni käyttänyt alkoholia siihen asti.

Vierailija
211/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin mitään ei voi tehdä ilman, että kertoo siitä mahdollisimman monelle.

Kuvittele vegaani, sober curious maratoonaria. Minkä niistä hän kertoo sinulle ensin?

Vierailija
212/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo termi. Puuttuu kokonaan sellainen meikäläiselle sopiva nimike. En ole "raitis" koska otan joskus, ehkä kerran kuussa yhden puolikkaanlasillisen jotain seurassa. Joten en ole kokonaan "raitis" tai "raivoraitis" (mikä termi) enkä myöskään "absolutisti".

Mutta jos "kohtuukäyttäjä" on kuka tahansa, joka ei sammu ojiin eikä kuse sänkyyn, sekään ei oikein istu minulle.

Vierailija
213/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksittiin tuolle mikä pöllö nimi tahansa, niin todella positiivinen juttu.

Vaatii todella paljon vahvuutta uskaltaa olla erilainen kuin muu lauma. Paljon viisautta kyetä ajattelemaan asioita itsensä eikä vertaispaineen kautta. Moni tulee katsomaan kieroon, kysymään miksei juo, ja sitä vahvemmin sitä tietää että nyt on ottanut askeleen mitä moni ei uskalla — tai edes tajua.

Mielestäni on myös hyvä että asiaa tuodaan välillä esille, jotta meistä jokainen voi hetkeksi pysähtyä miettimään kuinka hanskassa itsellä asiat ovat.

Sober curious termiä paljon koomisempi termi on "kohtuukäyttö". Huumausaineen kohtuukäyttö on kuin suoraan jostain AA-kerhon kootut selitykset manuaalista. Ollaan vaan kansana jo niin kauttaaltamme antauduttu alkoholille että eipä tässä enää ole selkärankaa myöntää toisin.

Ylöspäin katson näitä jotka uskaltavat tehdä asioita joilla on aivan selkeästi positiivisia vaikutuksia suoraan heidän elämäänsä. Me muut tullaan perässä sitten kun on ns. munaa erottautua.

Vierailija
214/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin joskus 15v sitten, sen jälkeen on saunakaljoiksi hankitut sixpackitkin menneet vanhoiksi jääkaapissa. Rahaa on kyllä säästynyt paljon kaikennäköistä harrastusvälinettä on saanut hankittua säästyneillä rahoilla kun baareissa luuhaamisen lopetin. Eikä ole tarvinnit hukkapäiviä viettää krapuloiden takia.

Vierailija
215/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä on kyllä vähän sama kuin "miksi oikeastaan syön suklaata?" Koska se maistuu hyvältä! Kaikki "terveelliset" jäätelötkin, ei ne maistu yhtä hyvältä kuin aito jätski.

Miksi pitäisi elää niin jumalattoman terveellisesti hautaan asti?

Paitsi jos olet ollut syömättä jäätelöä ja muuta makeaa vuosia niin jäätelökin alkaa maistua liian makealta ja tuutti tuo vain huonon olon. Useimmat varmasti tykkäävät jäätelöstä mutta sekin johtuu - uskokaa tai älkää - aiemmasta tottumuksesta. Terveellisestä elämästä voi iloita yhtä lailla kuin epäterveellisestä.

Vierailija
216/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tuo sana ärsyttää ihmisiä. Uudenlaiselle tavalla miettiä ja kyseenalaistaa alkoholinkäyttöä on ihan kätevää olla sana, se kuvaa muuttuvaa kulttuuria ja suhtautumista alkoholiin. Toki nyt joku sanoo, että hän on itse aina suhtautunut kriittisesti ja käyttänyt vähän alkoholia, hyvä niin, mutta ei se mikään massojen juttu ole ollut ainakaan nuorten aikuisten keskuudessa Suomessa.

Ilmiöön liittyy esimerkiksi se, että baareista saa alkoholittomia drinkkejä siinä missä alkoholillisia, jossain ulkomailla on jopa kokonaan alkoholittomia yökerhoja. Itse ainakin olen kasvanut siihen kulttuuriin, että juhliminen on sitä että vedetään päät täyteen viikonloppuna, ja jos ei halua juoda niin ei niissä kännibileissä viihdykkään ja lisäksi saa jatkuvasti vastata uteluihin ja painostukseen siitä, miksei juo. Ainoat syyt olla juomatta on raskaus, raivoraitis uskovaisuus tai alkoholismi ja antabuskuuri.

Sober curious on hömelön kuuloinen termi, mutta kyllä ilmiöille on ihan hyvä olla jotain nimiä. Hankala niistä on muuten puhua.

Vierailija
217/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka on vaan tottunut esim. viinan ja viinin makuun. Kun lopettaa juomisen ja taas maistaa, niin hyi hele.

Kyllä mä jaksan ihmisellä, miksi sitä jaksetaan lipittää.

Ei se kännikään voi niin upeaa olla? Eikö alkoholia enemmän kuluttavat ihmiset osaa nollata, pitää hauskaa tai rentoutua ilman känniä? Vaikuttaa, että kehnosti.

On oksettavaa, että moni, kuten vaikka Niko Saarinen ja moni läheiseni, perseilee kännissä todella usein ja silti ei lopeteta tai edes vähennetä.

Vierailija
218/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 75-vuotias äitini lopetti alkoholin käytön joskus 1970-luvulla ja tupakoinnin 1980-luvulla, eli silloin kun molemmat tavat olivat trendikkäimmillään.

Muistan, kuinka outona sitä pidettiin 1990-luvulla, kun olin itse teini ja monien koulukavereiden vanhemmat hakivat suunnilleen oluet ja tupakat lapsilleen. Halusin tietysti olla niin kuin muutkin joten join kännejä salaa kun vanhempien silmä vältti.

Se, että joku on pari kuukautta tai muutaman viikon juomatta alkoholia, ei ole mielestäni mitenkään kummallista. Vähän sama kuin että on syömättä pikaruokaa pariin kuukauteen. Sitäpaitsi naisille on ihan luonnollista olla kokonaan ilman alkoholia pari vuottakin, nimittäin raskauden ja imetyksen aikana. Itsekin olin, mutta ei tullut kyllä mieleen että sille olisi pitänyt keksiä joku oma termi. Ehkä en vain ole tarpeeksi trendikäs :)

Vierailija
219/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ollut absolutisti ja ihmetellyt tätä alkoholin käyttöä. Olen tähän asti ollut siinä luulossa että suurimpaan osaan ihmisistä on koodattu jokin halu päihtyä, joka minulta vain puuttui. Ilmeisesti näin ei olekaan vaan päihtyminen on liittynyt johonkin sosiaaliseen konstruktioon?

Vierailija
220/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, jota ärsyttää ei alkoholittomuus, vaan se että tämä on joku uusi hyve jolla nostetaan itseä muiden yläpuolelle? Täälläkin kommenteissa kilpaillaan kuka juo vähiten ja kenen tekee mieli vähiten alkoholia. Mainittu myös se, että jos ei voi olla ilman alkoholia niin elämä on tyhjää ja plääplää. Ikään kuin alkoholia juova ihminen ei _voisi_ olla ilman alkoholia. Jos syöt suklaata kerran kuukaudessa, niin onko sinulla ongelma kun et voi olla ilman suklaata?

Itse nautin alkoholia kohtuudella enkä aio siitä luopua. Olen myös sitten ollut tuollainen ilmeisesti curious kun olen myös ollut pariin otteeseen pidemmän pätkän ilman yhtään annosta. En vaan kokenut niitä hehkutettuja hyviä puolia. En laihtunut, en voinut henkisesti paremmin, en ollut energisempi tai yhtään mitään muutakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä