Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön

Vierailija
30.08.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html

Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.

Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.

Kommentit (372)

Vierailija
361/372 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tein minäkin. Ennen otin välillä muutaman saunakaljan tai pari lasia viiniä. Tajusin, etten tarvitse alkoholia mihinkään. Entistä parempi ja enwrgisempi olo.

Vierailija
362/372 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alkoholi on tuhoisin aine aivojen kannalta.

Kansanmurhiin, omaisuuksien ryöstöön ja huumeorjuutukseen alkoholi on paras aine. Halpaa tuottaa ja aiheuttaa koviin huumeisiin verrattavan, hyvin voimakkaan riippuvuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/372 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi laittaa pulloihin ja tölkkeihin samanlaisia varoituskuvia kuin tupakka-askeissa on. ”Tämän näköiseksi tulet, jos käytät säännöllisesti alkoholia” voisi olla hyvä. Kuvina voisi olla lähiöräkälöiden terasseilla notkuvat tenuttavat ukot ja akat, jotka rääpivät päätään ohikulkijoille.

Mielestäni hyvä idea! Ja sloganeita kuten "pienikin määrä alkoholia heikentää unen laatua" tai "alkoholi vähentää pitkällä aikavälillä testosteronin erittymistä ja heikentää potenssia"

Vierailija
364/372 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi laittaa pulloihin ja tölkkeihin samanlaisia varoituskuvia kuin tupakka-askeissa on. ”Tämän näköiseksi tulet, jos käytät säännöllisesti alkoholia” voisi olla hyvä. Kuvina voisi olla lähiöräkälöiden terasseilla notkuvat tenuttavat ukot ja akat, jotka rääpivät päätään ohikulkijoille.

Mielestäni hyvä idea! Ja sloganeita kuten "pienikin määrä alkoholia heikentää unen laatua" tai "alkoholi vähentää pitkällä aikavälillä testosteronin erittymistä ja heikentää potenssia"

"Alkoholi kutistaa kivekset."

"Alkoholilla rinnat miehellekin."

Vierailija
365/372 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

alkoholi on tuhoisin aine aivojen kannalta.

Kansanmurhiin, omaisuuksien ryöstöön ja huumeorjuutukseen alkoholi on paras aine. Halpaa tuottaa ja aiheuttaa koviin huumeisiin verrattavan, hyvin voimakkaan riippuvuuden.

Olen samaa mieltä.

Vierailija
366/372 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että osa noista uusraitistelijoista on itse asiassa jotain ihan muuta: osa on jättänyt alkoholin ja siihtynyt toisiin päätä turruttaviin aineisiin, mielellään sellaisiin, joista ei tavallisella puhalluspromilletestillä paljasta. Nuoretkin ovat tehneet niin, kouluajan loputtua äkkitokkura päälle, kotiin myöhemmin illalla, kun pikahuume on kadonnut kehosta. Äiti ja isä kysyvät: miten päivä meni? Viattoman oloinen lapsukainen: ihan, tavallisen tysää. Jatkaa sitten matkaa huoneeseensa kuuntelemaan musaa. 

Mitä vanhemmat edellä, sitä lapset perässä, eikö sitä niin sanota? Se, että huumetokkurasta selvitään nopesti, ei tee hommasta vaaratonta. Kuka tietää, mitä nuo synteettiset aineet tekevät kehossa?

Tässä en nyt kirjoita tosi raskaan luokan aineista kunten kristallista, vaan lähinnä party-huumeista.

Vierailija
367/372 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholille on aikansa ja paikkansa omassa elämässäni, mutta ne ovat harvinaisia hetkiä.

Esim. juhlapäivänä pari lasia skumppaa ystävien kanssa saa hilpeälle tuulelle. Hienossa ravintolassa voi olla mukavaa maistella ruokien kanssa yhteen sovitettuja viinejä. Tosin nekin kaadot tosin tulee joskus otettua puolikkaina, jotta saa makukokemuksen, mutta ei mene humalan puolelle. Kauniina kesäiltana voi olla mukavaa ottaa joku hyvä drinkki terassilla ja nauttia pienen pienestä humaltumisesta, joka voi tietyissä tilanteissa tuntua vapauttavalta.

Mutta jos haluan jotain hyvän makuista juomaa, niin useimmiten valitsen holittoman. Nykyään saa tosi hyviä mocktaileja, juuri join kesälomalla aivan ihanan talon raparperimehuun tai -siirappiin tehdyn juoman eräässä ravintolassa. Raikas mintulla ja limellä maustettu kuplajuoma korvaa herkullisen mojiton kuumana kesäpäivänä. Erilaiset limpparit maistuu myös joskus, ei aina jaksa juoda vaan tylsää vettä tai mehua.

Kaikenlaisia holittomia tulee juotua esim. ravintolassa ruokahalun herättelijänä eli alkujuomana ruokia odotellessa, jälkkärinä kun tekee mieli makeaa, "välipalana" kun haluaa vaan nautiskella jotain hyvän makuista muttei varsinaisesti ole nälkä, jne.

Minusta hyvä asia, että useampi ihminen löytää alkoholittomien juomien hyvät puolet. Niin paljon negatiivisia vaikutuksia alkoholin käytöllä on. Jos sitä haluaa kutsua jollain termillä niin ihan sama.

Vierailija
368/372 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisessä, joka ei voi juoda alkoholia, on jotain vikaa. Jos pitää ihan erikseen julistautua absolutistiksi niin ei ole terve. Normaali ihminen ei ajattele alkoholin juomista tai juomattomuutta.

nimim. Olenpa hieno ihminen

Vierailija
369/372 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin myöskin alkoholin. Olin alkoholisti ja join 2-3 tölkkiä keskiolutta kerran kuussa. Hoipertelin kotiin ja minua pantiin ostarin takana ja milloin missäkin. Nyt en juo vaan olen yksin kotona katsomassa tv.tä. ja luen blogeja.

Vierailija
370/372 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmiset tekee, kun eivät dokaa tai edes tissuttele?

Häh

Katsovat Miehen Puolikkaat sarjaa uusintana 5ttä kertaa.

Vierailija
371/372 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jätin myöskin alkoholin. Olin alkoholisti ja join 2-3 tölkkiä keskiolutta kerran kuussa. Hoipertelin kotiin ja minua pantiin ostarin takana ja milloin missäkin. Nyt en juo vaan olen yksin kotona katsomassa tv.tä. ja luen blogeja.

t: peräkamarinpoika 53

Vierailija
372/372 |
05.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuukäyttöä en ymmärrä ollenkaan. Alkoholin paras ominaisuus on juuri se, että saa hyvän kännin päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän