Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön

Vierailija
30.08.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html

Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.

Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.

Kommentit (372)

Vierailija
261/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ollut absolutisti ja ihmetellyt tätä alkoholin käyttöä. Olen tähän asti ollut siinä luulossa että suurimpaan osaan ihmisistä on koodattu jokin halu päihtyä, joka minulta vain puuttui. Ilmeisesti näin ei olekaan vaan päihtyminen on liittynyt johonkin sosiaaliseen konstruktioon?

Luulen, että Suomessa se nimenomaan on kulttuurissa kiinni. Suomalaiset ovat joskus vähän juroja, ujoja ja vähänpuhuvia. Jotenkin meidän kulttuuri ei aina anna meidän olla räikeitä ja olemme todella tuomitsevia. Kännissä voi sitten örveltää ja antaa niiden tunteiden tulla, voidaan nauraa, kikattaa äänekkäästi, hymyillä ja halia. Ja se annetaan anteeksi, koska ollaan kännissä. Varsinkin miehillä oon huomannut, miten erilaiseksi monet miehet muuttuvat.. Sellaisista hiljaisista ja tosikoista tuleekin tosi mukavia ja puheliaita ja jotka uskaltaa puhua tunteistaan.

Känni antaa Suomessa ”luvan” moneen asiaan: ulosnäkyvään iloon ja hauskanpitoon, sekoiluun, mokailuun ja jopa toisten loukkaamiseen. Jälkikäteen perusteluksi huonoon käytökseen ajatellaan käyvän ”sori siitä, olin niin kännissä”. Omasta mielestäni dorkamaisin perustelu ikinä.

Totta. Suomalaisilla on se asenne, että kännissä saa tehdä mitä vaan ja se annetaan anteeksi.

Vierailija
262/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua syöpää viisikymppisenä, joten huolehdin mieluummin elintavoistani. Elämä on niin ihanaa, että haluan pysyä terveenä ja nauttia siitä mahd pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin asian takia autoilua pitää verottaa jatkossa kovemmin että tulis niitä verotuloja.

Vierailija
264/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko joku muka alkoholia vielä herran vuonna 2021 lol? Alkoholi tuhoaa AINA aivosoluja.

Vierailija
265/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tää on hyvä uutinen! Omassa nuoruudessani säännöllinen kännääminen oli jopa kaltaiselleni urheilijalle "pakko", kun se oli muka ainoa keino "pysyä sosiaalisessa piirissä"!?

25-vuotiaana olin päihteiden ongelmakäyttäjä. Viihdekäyttö oli vaihtunut jokapäiväiseksi, päihteet vaan vaihteli riippyen mikä viikonpäivä. 27-vuotiaana jäin työttömäksi, tästä syystä.

29-vuotiaana alkoi elämäntaparemontti, tapasin elämäni rakkauden, saimme lapsia... Nykyään ei tartte onneks enää "selitellä" miksen juo. Tai otan joskus, mutta tosi harvoin ja silloinkin max pari. Eikä kukaan ihmettele! Aika ärsyttävää oli tuolloin 29veenä, kun aina piti avautua tosta menneisyydestä, että se on syy miksen ryyppää. Kaikki vaan penäs muuten "ota nyt! Mä tarjoon!", "ai ootsä joku uskis häh?!" :D

Vierailija
266/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä raittiita ihmisiä ollut ennenkin. Sober curious on kuitenkin termi jolla erottaudutaan tavallisista ja mahdollisesti kiihkouskovaisista juntti-raittiista.

Sober curious tarkoittaa kuulostaa suoraan siltä ettei ole selvää päivää nähnytkään ja nyt on utelias kokeilemaan miltä tuntuu olla selvä. Helvetin typerä termi.

Keksi ihmeessä parempi. Kun jotain kritisoi, niin pitäisi kyetä antamaan parempi kehitysehdotus. Muuten kritisointi on tyhjää valitusta.

Vierailija
267/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä millaiset ihmiset ottaa hirveitä kilareita jostain uusista termeistä ja vääntää niistä jotain itsensä korostamista tai muuta. Maailmassa on termit olemassa yleensä sitä varten, että on yhdellä-kahdella sanalla pystyy välittämään pitkän ajatuksen. Sitä varten kaikki ammattikielet ja harrastuksetkin on täynnä omaa terminologiaansa. Helpottaa kommunikaatiota valtavasti.

On äärimmäisen noloa apinoida jenkeistä joku mukahieno termi ja yleensäkin tehdä raittiudesta joku uusi asia ja numero. 

Miksi tupakoinnin lopettamiselle tai vähennykselle ei keksitä samanlaisia trenditermejä.

Ja kenenkään ei tarvitse selitellä juomattomuuttaan noloilla jenkkitermeillä eikä muillakaan termeillä, joko juot tai et, mutta siitä ei tarvitse mitään selvitystä tehdä.  Eikä ole merkitystä luuleeko juoman tarjoaja sinua absolutistiksi vai ei.

Vaikuttaa siltä, että et ymmärrä koko keskustelua.

Vierailija
268/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryypiskelen 2-4 kertaa vuodessa.

Hauska sivujuonne on se, että pääsin sosiaaliavun piiriin (muista kuin päihdesyistä), niin kertomastani viinamääristä alkoi hirviä tenttaaminen. Vielä viime käynnillä uhkailtiin että sosiaalityöntekijän tai terveydenhoitajan käydessä minut pitäisi aina puhalluttaa!

Juomattomat nuoret ovat kasvaneet sallivamman alkoholipolitiikan aikana. Suuret ikäluokat taas eivät ole muuttaneet tapojaan. Aika ajoin joku kansanedustaja tai puska vetoaa koko väestön alkoholinkulutukseen (josta suuret ikäluokat tekee isoimman osuuden). Että saataisiin vanhanaikainen alkoholpolitiikka takaisin.

Vierailija
269/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä alkoholittomia "alkoholijuomien korvikkeita", kuten alkoholiton olut tai alkoholiton viini. (Milloinkahan lanseerataan alkoholiton viski?)

Olen kerran alkoholitonta viiniä maistanut, ja tulin siihen tulokseen, että juon mieluummin rehellistä mehua kuin alkoholitonta viiniä silloin, kun en halua alkoholia juoda.

Alkoholittomia viinejä ei vielä osata tehdä hyviksi, se on totta. Mutta alkottomia oluita on jo niin valtava valikoima kaupoissa, että sieltä löytyy jo hyvin maukkaitakin. Toimii hyvin ruuan ja naposteltavien kanssa, kun haluaa välttää alkoholin,

Vierailija
270/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, jota ärsyttää ei alkoholittomuus, vaan se että tämä on joku uusi hyve jolla nostetaan itseä muiden yläpuolelle? Täälläkin kommenteissa kilpaillaan kuka juo vähiten ja kenen tekee mieli vähiten alkoholia. Mainittu myös se, että jos ei voi olla ilman alkoholia niin elämä on tyhjää ja plääplää. Ikään kuin alkoholia juova ihminen ei _voisi_ olla ilman alkoholia. Jos syöt suklaata kerran kuukaudessa, niin onko sinulla ongelma kun et voi olla ilman suklaata?

Itse nautin alkoholia kohtuudella enkä aio siitä luopua. Olen myös sitten ollut tuollainen ilmeisesti curious kun olen myös ollut pariin otteeseen pidemmän pätkän ilman yhtään annosta. En vaan kokenut niitä hehkutettuja hyviä puolia. En laihtunut, en voinut henkisesti paremmin, en ollut energisempi tai yhtään mitään muutakaan.

Mistä ihmeestä sä keksit tuon itsensä nostamisen muiden yläpuolelle? En näe täällä sellaista näkökulmaa. Väittäisin, että luet viestejä tietynlaisten silmälasien läpi.

Yleisemmin ihmiset, jotka valittavat tuolla tavalla, että muka ihmiset nostavat itseään yläpuolelle kun sanovat etteivät juo alkoholia... Niin yleisemmin heillä on sen alkoholin kanssa jonkinlaista ongelmaa, mutta eivät vaan suostu sitä myöntämään ja sitten peilaavat omia tunteita ja huonoa omatuntoa muihin ihmisiin, että he muka yrittävät nostaa itseäänsä johonkin jalustalle, vaikka oikeasti ihmiset vain toteavat, ettei alkoholin käyttäminen ole järkevää tai eivät saa siitä mitään.

Mun juominen loppui lokakuussa 2008, koska kuningas alkoholi alkoi vaatia liian suuria ja kohtuuttomia veroja. Mitään muuta kuin harmia ollut juomisesta. Kaksi kuukautta piti olla vangittuna, ennen kuin aloin tajuta, missä olin sen alkoholin kanssa oikeasti mennyt. Sitten totesin, että kun kerran minun juomisen takia on ihmishenki mennyt, niin kyllä ne on meikäläisen juomiset juotu. Ja se päätös on pitänyt. Pitää kantaa vastuu elämästä ja on ajateltava muitakin kuin vain itseä.

Viimeinen juomakerta oli liikaa. Olin kaverin kanssa meikäläisen kämpällä ryyppäämässä, kun tuli riitaa. Kaveri hermostui idioottimaisesta heitostani ja tuli päälle. Meikäläinen puolusti itseäni paljain käsin ja siinä tuli sitten kuristettua kaveria enemmän kuin oli tarkoitus. Kirkkaalla viinalla olin juonut itseni tilaan, missä en ymmärtänyt voimiani ja tekoni seurauksia. Kun aamulla heräsin, oli järkytys löytää kaveri kuolleena lattialta. Helvetillinen epäusko, että mitä olin humalassa saanut aikaan.

Siis että kun tuollaisia rupeaa viina teettämään ihmisellä, niin ei saatana tipan tippaa minkään näköistä alkoholia suuhun enää. Pienemmistäkin syistä ovat ihmiset lopettaneet juomisensa. Jos juominen on niin alkoholistista, ettei touhuissa ole mitään tolkkua, niin sitä juomista ei olisi pitänyt koskaan edes aloittaa.

Vierailija
271/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä millaiset ihmiset ottaa hirveitä kilareita jostain uusista termeistä ja vääntää niistä jotain itsensä korostamista tai muuta. Maailmassa on termit olemassa yleensä sitä varten, että on yhdellä-kahdella sanalla pystyy välittämään pitkän ajatuksen. Sitä varten kaikki ammattikielet ja harrastuksetkin on täynnä omaa terminologiaansa. Helpottaa kommunikaatiota valtavasti.

On äärimmäisen noloa apinoida jenkeistä joku mukahieno termi ja yleensäkin tehdä raittiudesta joku uusi asia ja numero. 

Miksi tupakoinnin lopettamiselle tai vähennykselle ei keksitä samanlaisia trenditermejä.

Ja kenenkään ei tarvitse selitellä juomattomuuttaan noloilla jenkkitermeillä eikä muillakaan termeillä, joko juot tai et, mutta siitä ei tarvitse mitään selvitystä tehdä.  Eikä ole merkitystä luuleeko juoman tarjoaja sinua absolutistiksi vai ei.

Ei ehkä tarvita mitään erikoisia termejä, enkä usko että niitä kukaan käyttääkään itsestään. Mutta selitellä täytyy. Sehän tässä juuri niin nurinkurista onkin. Suomessa juominen on normaali, juomattomuus ei. Kysellään miksi et juo ja ainoat hyvät selitykset on raskaus tai alkoholiongelma. Se että ei vain huvita juoda, on miltei sama kuin toteaisi etten jaksa teidän kanssa bilettää, olen tylsimys ja niin edelleen.

Jos et usko niin kokeile! Lähde kavereiden kanssa viihteelle ja jätä juomatta. Aika nopeasti saat hämmentyneitä uteluja siitä, että miksi et juo, eikö ollut tarkoitus pitää hauskaa jne. Helpoimmalla pääsee kun valehtelee seuraavana päivänä olevan jotain, mutta silti tyrkytetään ”no kyllä aina pari voi ottaa”. Pari kertaa kun tuo tapahtuu, niin on hyvin mahdollista että sinut ”unohdetaan” kutsua mukaan. Eli jos joku hassun kuuloinen termi menee trendistä, niin ihan oikeasti hyvä juttu. Onpahan edes joku selitys, koska sellainen aina tarvitaan.

Vierailija
272/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lopettaa suhteellisen kohtuullisenkin herkkujen syönnin. Mutta kauhean vaikea pitää yllä tätä "sugar-chocolate-free" -kuriositeettia :(

Vierailija
273/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli yksinkertaistettuna ongelma on se, että joku pahoittaa mielensä kun joku toinen kutsuu itseään termillä "Sober curious". Eikö teillä oikeasti ole mitään oikeita ongelmia?

Vierailija
274/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena käytin jonkin verran alkoholia. Nuorilla naisilla on kuitenkin hyvä syy olla ottamatta. Jos näet tulee raskaaksi "vahingossa", saattaa sikiö saada vaurioita alkoholista. Juuri raskauden alkuvaiheessa tuo on kohtalokkainta.

Alkoholi muuttuu karsinogeeniksi sillä hetkellä kun se kumotaan kurkunkoskesta alas.

Vierailija
275/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eri juomis- tai juomattomuustavoille pitää olla nimet? Miksi omaa juomista tai juomattomuutta pitää ylipäätään selitellä kenellekään?

Vierailija
276/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termistä sober curious minulle tulee mieleen ihminen, joka häpeilee sitä, ettei juo. Tai ihminen, joka pelkää mitä muut ajattelevat. Miksei voisi vaan todeta, että tänään ei maistu, jos nyt joku sattuisi asiaa ihmettelemään.

Jos jokin termi pitää olla, niin voisiko se olla ihan vain että 'toistaiseksi raitis', 'tänään raitis' tai 'tällä hetkellä raitis'? Vai onko tuolla raittiudella niin nolo leima ihmisten mielissä, ettei sitä voi käyttää?

Vierailija
277/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari juttua mitkä mulla pistää silmää tässä keskustelussa.

1. Sober curious -termin ärsyttävyys ja väärinymmärrys. Ensinnäkin termillä on tarkoitus kuvata tätä nykyistä ilmiötä, jossa laajempi massa nuorempaa sukupolvea kyseenalaistaa perinteisen kännäyskulttuurin ja pyrkii hyvinvoinnin takia vähäiseen kulutukseen. On ihan turhaa pohtia ”olenkohan minä ollut sober curious jo 80-luvulla, kun lopetin juomiseen kokonaan”. Ei tässä ilmiössä ole kyse siitä.

2. Miksi joku kuvittelee sober curious termin nostavan ihmisiä toisten yläpuolelle? Ei mistään sellaisesta ole mielestäni kyse, vaan yksilöiden omasta alkoholinkäytön pohdinnasta oman hyvinvoinnin edistämiseksi. Onko kyseisillä provosoitujilla joku alemmuuskompleksi?

3. Jos vaikka nuoremmassa väestöryhmässä heräisi voimakas trendi panostaa terveelliseen ruokavalioon, niin että se näkyy laajempana ilmiönä, niin varmasti sillekin syntyisi jokin nimitys, vaikkapa ”Foodiet”. Homman pointti olisi, että termillä on helppo puhua kyseisestä ilmiöstä. Varmasti joku on ennenkin tehnyt yksilönä saman asian, mutta silloin kyse ei ole ilmiöstä.

Oikein huomasit. Ilmiö on ärsyttävä, koska se on jatkumoa kaikille näille hipsteritrendeille. Ja kaikkiin niihin liittyy aina sellainen rasittava sävy, jossa hyvin toimeentuleva henkilö leikkii asioilla, jotka olivat ihan normaaleja ja tavallisia ennen. Ne asiat vähän niinkuin menevät pilalle kaikilta muilta. Siihen liittyy myös vahvasti sellainen oman navan kaivelu, joka ei ole hirveän tervettä. Sitä kun tehdään nykyään niin intohimoisesti ja  pakkomielteisesti, kun kaikki etsivät sitä omaa syvintä sisintään. Juomattomuus sinänsä on ihan positiivista. Voisin kuvitella, että tuollainen "Foodie" olisi aivan yhtä rasittava pelle.

Vierailija
278/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käytön lopettaminen kannattaa aina. Niin oman terveyden, hyvinvoinnin, jaksamisen ja rahan menemisen turhuuteen takia.

Vierailija
279/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohta saadaan taas lukea kuinka punaviini onkin älyttömän terveellistä ja gin pitää tutkimusten mukaan aivot kirkkaina, ja olut on hyväksi iholle.

Vierailija
280/372 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkin moni aloittaa jonkin hienon harrastuksen kuten esim. Artesaani oluet, viinien keräily, erikois viskit, savuiset konjakit, pontikan keitto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi