HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html
Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.
Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että Suomessa se nimenomaan on kulttuurissa kiinni. Suomalaiset ovat joskus vähän juroja, ujoja ja vähänpuhuvia.
Eikö tämä ole kaikkien tiedostavien feminististen kulttuureiden ongelma. Niissä on valittava sanansa ja tapansa ja puheenaiheensa hyvin tarkasti.
Jos erehtyy puhumaan tummahipiäiselle ensiksi englantia ja hän onkin suomalainen, rupeaa saamaan syytteitä mikroaggressioista tai peräti rasismista.
Kulttuuristamme on tullut kohtaamisvastaista. Treffeillekään ei enää uskalla pyytää arjen tilanteissa, vaan on mentävä lymyämään nettiin ja pelailtava siellä ulkonäköpelejä.
Mulla alkoholittomuus lähti laihduttamisesta. Olin tuolloin 35-vuotias ja olutta meni just artikkelissa kuvatulla tavalla, olut tai kaksi arki-iltoina. Se oli juurtunut tapa rentoutua. Viikonloppuisin meni enemmän. Toleranssi nousi ajan kanssa ja humalaan juodessa saikin sitten olutta olla jo aika paljon. Ja se näkyi. Painoa oli 114kg ja pituus kuitenkin vain 179cm. Naama pöhötti, oli usein turvonnut, viikonlopun jälkeen oli silmäpussit ja niin edelleen. Olo oli kaiken kaikkiaan plösö. Urheilu ei huvittanut juuri lainkaan, satunnaisia kertoja lukuun ottamatta.
Kun lähdin tiputtamaan painoa, tein sen perinteisellä ”äijä-tyylillä”, eli asenteella että nyt muuttuu kaikki, yhdellä kertaa ja totaalisesti. Alkoholi jäi kokonaan pois ja urheileilla aloitin joka päivä jotain. Turvotukset lähti heti ja painokin alkoi rivakkaan laskuun. Vähän vajaa -1kg per viikko. Olo oli vaan ihan sairaan hyvä. Tulokset kannustivat vain jatkamaan ja jatkamaan. Positiivisia kommentteja ulkonäöstä ja muuttuneesta reippaasta olemuksesta alkoi tulla vähän joka puolelta. Valehtelisin jos väittäisin, ettei myös naisten kehut saaneet aikaan aikamoista itsetuntoboostia.
Tajusin myös sen, ettei kyseessä ollut vain hoikentunut vyötärö, vaan hyvään oloon johti ennen kaikkea alkoholittomuus. Nukuin hyvin, ruokahalu oli kohdallaan, liikunta kiinnosti ja niin edelleen. Olo oli kuin jostain aivosumista olisi herännyt elämään. Enkä aikaisemminkaan itseäni alkoholistina pitänyt, vaikka reippaat nuo kokonaisviikkomäärät olivatkin.
Nyt tuosta on jo neljä vuotta aikaa. Olen alkoholia ottanut muutamia kertoja kavereiden kanssa, mutta olo sen jälkeen on vaan niin hiton surkea. Tuntuu että vajoaa johonkin horrokseen. Uskon että silti jatkossakin tulee tilanteita, missä alkoholinkäyttö on ”pakollista”. Vaikkapa nyt poikien mökkireissu on tällainen. Ei sinne kannata oikein lähteä, jos ei meinaa juoda. Ei sitä jaksa muuten katsoa. Mutta tällaisia nyt on ehkä kerran vuodessa. Muuten en enää halua palata vanhaan. Arkeen ja normaaleihin tavallisiin viikonloppuihin ei mulla alkoholi kuulu, eikä enää tule kuulumaan.
Kannattaa kokeilla. Sen tajuaa vasta silloin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ollut absolutisti ja ihmetellyt tätä alkoholin käyttöä. Olen tähän asti ollut siinä luulossa että suurimpaan osaan ihmisistä on koodattu jokin halu päihtyä, joka minulta vain puuttui. Ilmeisesti näin ei olekaan vaan päihtyminen on liittynyt johonkin sosiaaliseen konstruktioon?
Luulen, että Suomessa se nimenomaan on kulttuurissa kiinni. Suomalaiset ovat joskus vähän juroja, ujoja ja vähänpuhuvia. Jotenkin meidän kulttuuri ei aina anna meidän olla räikeitä ja olemme todella tuomitsevia. Kännissä voi sitten örveltää ja antaa niiden tunteiden tulla, voidaan nauraa, kikattaa äänekkäästi, hymyillä ja halia. Ja se annetaan anteeksi, koska ollaan kännissä. Varsinkin miehillä oon huomannut, miten erilaiseksi monet miehet muuttuvat.. Sellaisista hiljaisista ja tosikoista tuleekin tosi mukavia ja puheliaita ja jotka uskaltaa puhua tunteistaan.
Känni antaa Suomessa ”luvan” moneen asiaan: ulosnäkyvään iloon ja hauskanpitoon, sekoiluun, mokailuun ja jopa toisten loukkaamiseen. Jälkikäteen perusteluksi huonoon käytökseen ajatellaan käyvän ”sori siitä, olin niin kännissä”. Omasta mielestäni dorkamaisin perustelu ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että Suomessa se nimenomaan on kulttuurissa kiinni. Suomalaiset ovat joskus vähän juroja, ujoja ja vähänpuhuvia.
Eikö tämä ole kaikkien tiedostavien feminististen kulttuureiden ongelma. Niissä on valittava sanansa ja tapansa ja puheenaiheensa hyvin tarkasti.
Jos erehtyy puhumaan tummahipiäiselle ensiksi englantia ja hän onkin suomalainen, rupeaa saamaan syytteitä mikroaggressioista tai peräti rasismista.
Kulttuuristamme on tullut kohtaamisvastaista. Treffeillekään ei enää uskalla pyytää arjen tilanteissa, vaan on mentävä lymyämään nettiin ja pelailtava siellä ulkonäköpelejä.
Feministinen kulttuuri on aika uusi asia, ja Suomessa alkoholismi ja tuo, ettei miehet saa puhua tunteistaan on ollut kulttuurissa kiinni jo varmasti sen sata vuotta, kun Suomi on ollut itsenäinen. Voisin jopa sanoa, että tämä negatiivinen juro-kulttuuri on pikkuhiljaa alkanut katoamaan, mutta on kuitenkin yhä varsinkin vanhemmassa sukupolvessa tiukasti kiinni ja he laittavat sitä sitten eteenpäin.
Sinulla näyttää olevan jonkunlainen pakkomielle feminismiin, kun yrität nyt syyttää tästä feminismiä, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Mutta kun humalassa on kivaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ollut absolutisti ja ihmetellyt tätä alkoholin käyttöä. Olen tähän asti ollut siinä luulossa että suurimpaan osaan ihmisistä on koodattu jokin halu päihtyä, joka minulta vain puuttui. Ilmeisesti näin ei olekaan vaan päihtyminen on liittynyt johonkin sosiaaliseen konstruktioon?
Luulen, että Suomessa se nimenomaan on kulttuurissa kiinni. Suomalaiset ovat joskus vähän juroja, ujoja ja vähänpuhuvia. Jotenkin meidän kulttuuri ei aina anna meidän olla räikeitä ja olemme todella tuomitsevia. Kännissä voi sitten örveltää ja antaa niiden tunteiden tulla, voidaan nauraa, kikattaa äänekkäästi, hymyillä ja halia. Ja se annetaan anteeksi, koska ollaan kännissä. Varsinkin miehillä oon huomannut, miten erilaiseksi monet miehet muuttuvat.. Sellaisista hiljaisista ja tosikoista tuleekin tosi mukavia ja puheliaita ja jotka uskaltaa puhua tunteistaan.
Känni antaa Suomessa ”luvan” moneen asiaan: ulosnäkyvään iloon ja hauskanpitoon, sekoiluun, mokailuun ja jopa toisten loukkaamiseen. Jälkikäteen perusteluksi huonoon käytökseen ajatellaan käyvän ”sori siitä, olin niin kännissä”. Omasta mielestäni dorkamaisin perustelu ikinä.
Tottakai alkoholin alaisena tehdään myös todella typeriä asioita, mutta mitä itse olen huomannut on nimenomaan se, ettei jotkut osaa rentoutua ja näyttää todellista itseäänsä ilman sitä alkoholia, koska kotona ja kulttuuri on opettanut ihmisiä olemaan muita ja varsinkin itseä kohtaan todella tuomitsevia.. Ja tosikkoja pitää olla. Siksi sitä alkoholia sitten käytetään, koska siitä on tullut ainoa väline sen oman itsensä näyttämiseen ja niiden tunteiden näyttämiseen, mikä mielestäni on todella surullista.
Vierailija kirjoitti:
KErrotko vielä onko maksumuuri etten turhaan avaa linkkiä.
Juuri tämä on tässä yhteiskunnassa vikana. Ihmiset kuvittelevat olevansa joitan niin tärkeitä hienohelmoja ja uniikkeja lumihiutaleita että pitää keksiä asioille uusia nimiä, jotta kuulostaisivat olevansa jotenkin parempia ja ei h**/@&ti viitsitä kahta sekuntia käyttää aikaa avatakseen linkin, mutta käyttää mininkertaisesti aikaa siihen että kysyy asiaa palstalla. Voi video mikä pönttöpää!
Vierailija kirjoitti:
Sinulla näyttää olevan jonkunlainen pakkomielle feminismiin, kun yrität nyt syyttää tästä feminismiä, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Eivätkö nämä ilmiöt ole nimenomaan tiedostavan feminismin esiin nostamia. Jos ne eivät liity feminismiin, niin mihin sitten?
Kun ei saa edes kysyä, mistä olet kotoisin, niin kyllähän ihmisen oppivat varomaan toisiaan.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000008067665.html
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/10/22/mista-sa-oot-kotoisin-viisi-ra…
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että alkoholihuume vahingoittaa siittiöitä ja aiheuttaa niissä DNA-vaurioita. Suomessa käytetään (ja on käytetty) niin paljon alkoholia, että eri tavalla vammautuneita lapsia on syntynyt todella paljon kuluneiden vuosikymmenien aikana. Ehkä se on syynä väkivallan ja muun vastaavan häiriintyneen käytöksen määrän kasvuun. Vuosi vuodelta geeniperimä rappeutuu alkoholimyrkyn takia. Lapsia syntyy yhä enemmän ja enemmän eri tavalla kehitysvammaisina.
Maailman tappavinta ja erittäin myrkyllistä solumyrkkyä juodaan vuosikymmenet ja ajatellaan, että sellainen touhu ei vaikuttaisi mihinkään.
Tämä on niin käänteistä evoluutiota kuin vain olla ja voi. Suomessa lisääntyy kaikki autoimmuunisairaudetkin räjähdysmäisesti, puhumattakaan mielenterveyssairauksista. Nekin on osin perinnöllisiä.
Raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vammauttamia FAS-lapsia syntyy Suomessa vuosittain noin 600, joista monet vaativat loppuelämän mittaista laitoshoitoa kun alkoholi on tuhonnut aivot jo ennen syntymää.
Niin, nykyään vedetään niitä laittomampia päihteitä jos lähdetään viihteelle. Niillä ei tule edes krapulaa.
Miten hauskaa, että tämä uutinen tuli nyt.
Itse päätin lopettaa sen hyvin vähäisenkin juomisen 8.8. Alkoholi ei kerta kaikkiaan merkitse minulle mitään, ja itse en tunne luopuvani mistään. Ainoa mikä " haittaa" on se, että tiedän monen lähipiiristä tähän pettyvän. Kun ei kerran ole ollut ongelmaa, niin miksi ei muka voisi juoda? Ja ainahan meillä on niin kivaa ollut jne. jne.
Syy siihen lopettamiseen olikin se, että hyvin pitkään olen juonut enää vain seuraksi ja oikeastaan muiden tähden. Kun ei se nyt itselle mitään täysin vastenmielistäkään ole ollut, niin miksipä ei.
Mutta nyt en enää aio juoda pisaraakaan. En tykkää alkoholijuomista enkä tarvitse humalatilaakaan mihinkään.
Itse pidän tässä vähäalkoholisessa ilmiössä siitä, että ykkösoluiden ja alkoholittomien juomien laatu ja vaihtoehtojen määrä on kasvanut. En itse välitä ns. makeista juomista, mutta panimotuotteista pidän. En esimerkiksi kesäkuumalla tykkää olla humalassa, joten kolmosolut ei maistu, mutta juon mieluusti hyvää alkoholitonta- tai ykkösolutta silloinkin.
Suosittelen parhaillaan elokuvateattereissa pyörivää mainiota tanskalaiselokuvaa Yhdet vielä, jossa todistettiin vastaansanomattomasti, että ihmisellä on syntyessään 0,05 promillen alkoholivaje.
Vierailija kirjoitti:
On niitä raittiita ihmisiä ollut ennenkin. Sober curious on kuitenkin termi jolla erottaudutaan tavallisista ja mahdollisesti kiihkouskovaisista juntti-raittiista.
Sober curious tarkoittaa kuulostaa suoraan siltä ettei ole selvää päivää nähnytkään ja nyt on utelias kokeilemaan miltä tuntuu olla selvä. Helvetin typerä termi.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lopetin kesällä kohtuullisen alkoholinkäytön. Tästä lähtien joka kerta vedetään kunnolla perseet olalle. Vain kohtuutonta alkoholinkäyttöä tästä lähtien.
Absolutistejahan ovatkin pääasiassa alkoholistit.
Saman huomannut ja tehnyt itsekin tässä viimeisen ainakin 10 vuoden aikana (olen lähes 5-kymppinen). Elämä on niin hyvää ilman alkoholiakin. Olen onnellinen elämässäni ja kaikki on hyvin ja tasapainossa. En saa alkoholista mitään, mitä en voisi tehdä tai kokea selvinkin päin. Se vain saa aikaan alakuloisen ja väsyneen olon pariksi päiväksi juomisen jälkeen.
Liikunta, uni ja hyvä ravinto pitävät virkeänä ja hyväntuulisena. Alkoholi taas masentaa, vaikka moni hakee siitä lyhyttä helpotusta. Vaikutus on oikeasti pitkällä aikavälillä ja isoilla annoksilla vain päinvastainen. Elämänlaatu ja mielenterveys heikkenee.
Pelkään myös syöpiä ym., joten mieluummin elelen terveenä. Moni säännöllisesti/runsaasti juova nainen saa viisikymppisenä ja reilu rintasyövän.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun humalassa on kivaa :D
Ei elämän pidä olla kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä millaiset ihmiset ottaa hirveitä kilareita jostain uusista termeistä ja vääntää niistä jotain itsensä korostamista tai muuta. Maailmassa on termit olemassa yleensä sitä varten, että on yhdellä-kahdella sanalla pystyy välittämään pitkän ajatuksen. Sitä varten kaikki ammattikielet ja harrastuksetkin on täynnä omaa terminologiaansa. Helpottaa kommunikaatiota valtavasti.
On äärimmäisen noloa apinoida jenkeistä joku mukahieno termi ja yleensäkin tehdä raittiudesta joku uusi asia ja numero.
Miksi tupakoinnin lopettamiselle tai vähennykselle ei keksitä samanlaisia trenditermejä.
Ja kenenkään ei tarvitse selitellä juomattomuuttaan noloilla jenkkitermeillä eikä muillakaan termeillä, joko juot tai et, mutta siitä ei tarvitse mitään selvitystä tehdä. Eikä ole merkitystä luuleeko juoman tarjoaja sinua absolutistiksi vai ei.