Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Yhä useampi lopettaa nyt kohtuullisenkin alkoholinkäytön

Vierailija
30.08.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008181767.html

Jutussa esimerkki pienen kulutuksen olutharrastajasta, joka miettii mitä siitä alkoholista edes saa.

Saman ilmiön olen huomannut omassakin tuttavapiirissä ja itsekin asia miettinyt. Ns. sober curious -ilmiö kasvattaa suosiota. Nykyäänhän alkoholittomien tuotteiden myyntikin on kasvanut kaupoissa paljon.

Kommentit (372)

Vierailija
161/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina niin hauska seurata sivusta tätä alkoholikeskustelua tällaisena "tylsimyksenä", joka ei koskaan kasvanut sellaiseksi ihmiseksi kuten moni muu, joille se että on viikonloppu tai jotkut juhlat tarkoittaa sitä, että on pakko juoda.

En ole absolutisti mutten ole juonut päihtymiseen saakka ehkä ~8 vuoteen (olen 29).

Vierailija
162/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N33 kirjoitti:

Sober serious kuvastaa ehkäpä enemmän omaa suhtautumista alkoholiin, olen sitoutunut siihen etten käytä alkoholia. En ole utelias alkoholittomuuteen vaan tehnyt päätöksen ettei alkoholi kuulu elämääni. Tämä tosin eroaa absolutismista mielestäni siinä, että saatan ottaa alkoholia muutaman annoksen ehkä 1-2 kertaa vuodessa jos siltä tuntuu, ilman humalahaluisuutta. Alkoholi ei kuulu itsellä juhliin tai muuhun illanviettoon.

Olet sitoutunut siihen ettet käytä alkoholia, mutta saatat ottaa alkoholia 1-2 kertaa vuodessa. Ei tuossakaan ole mitään logiikkaa.

Vai onko tuo vähän sama kuin joku on sitoutunut vaimoonsa ja yksiavioisuuteen, mutta tuikkaa aina jotakuta työkaveria firman pikkujouluissa jos siltä tuntuu?

Miksi ihmisten pitäisi lukittautua johonkin tiukkaan normiin tai muottiin? Onko siinä joku järki? Paitsi ehkä hyvin turvallisuushakuiselle ihmiselle, jolle tiukat rakenteet luo turvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta: alkoholin tilalle tuleekin sitten huumeet.

Vierailija
164/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kohtuukäytön kun aloin tilaamaan ostokseni kotiin. En ole huomannut minkäänlaisia positiivisia vaikutuksia.

Vierailija
165/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N33 kirjoitti:

Sober serious kuvastaa ehkäpä enemmän omaa suhtautumista alkoholiin, olen sitoutunut siihen etten käytä alkoholia. En ole utelias alkoholittomuuteen vaan tehnyt päätöksen ettei alkoholi kuulu elämääni. Tämä tosin eroaa absolutismista mielestäni siinä, että saatan ottaa alkoholia muutaman annoksen ehkä 1-2 kertaa vuodessa jos siltä tuntuu, ilman humalahaluisuutta. Alkoholi ei kuulu itsellä juhliin tai muuhun illanviettoon.

Olet sitoutunut siihen ettet käytä alkoholia, mutta saatat ottaa alkoholia 1-2 kertaa vuodessa. Ei tuossakaan ole mitään logiikkaa.

Vai onko tuo vähän sama kuin joku on sitoutunut vaimoonsa ja yksiavioisuuteen, mutta tuikkaa aina jotakuta työkaveria firman pikkujouluissa jos siltä tuntuu?

Onneksi ei sinun tarvitse ymmärtää.

Vierailija
166/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri kesän jälkeen tuon päätöksen. Vähän ja harvakseen olen juonut jo vuosia (niitä railakkaita opiskeluvuosiakin on tullut vietettyä). Kesällä join terassilla muutamia. Ihan ok, mutta jäi fiilis, että turhaa laittaa rahaa tuohon. En tosin ymmärrä alkoholittomia. Mieluummin juon vettä.

Vierailija
167/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin aika villit opiskeluvuodet. Alkoholia vedettiin ja paljon. Tosin ei tehty mitään idioottimaista. Tyhmyyksiä kylläkin. Niistä jäi todella hyvät ja mukavat muistot. Vieläkin niitä aikoja tulee muisteltua lämmöllä. Nyt ikää on päälle 30 ja alkoholi on jäämässä pois juuri tuossa HS:n artikkelissa mainituista syistä johtuen. Yöunet menevät, treenaamisesta ei palaudu ja ajatus ei kulje. Alkoholi nykyään ottaa enemmän kuin antaa. 

Vierailija
168/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä varsinaisesti käyttänyt alkoholia, maistanut olen muutaman kerran: olutta, jotain vaaleaa viiniä ja viskiä ja bacardicolaa. Kamalan makuista, paitsi bacardicola koska se maistui coca-colalta.

No mun elämä on aika tylsää ja lievää rasvoittumista maksassakin on mutta en tiedä olenko varsinaisesti menettänyt mitään.

Vierailija
169/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään "karvasmakuisesta" ja laitan usein Carmolis-tippoja makuvissyyn.

Vierailija
170/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoholi lamaannuttaa pienessäkin määrin sen verran keskushermostoa (koska juon hyvin vähän) että minusta tulee leptaattinen jollen ole esim ravintolassa/discossa jne paikassa jossa on liikettä ja ääntä. En siis saa mitään aikaiseksi alkon alla. Siksi kotona ei tee mieli oikeastaan koskaan ottaa alkoa. Aikoinaan sovinkin itseni kanssa että olen sosiaalinen ryypiskelijä, eli saan ottaa kun olen kaveriporukassa ulkona. Nyt Koronan vuoksi kun ei pääse oikein ulkoilee vanhaan tapaan niin on se alkokin jäänyt. Juhlapyhinä saatan joskus ottaa pari lasia hyvää viiniä ja tällöin olen esim varannut hyvän elokuvan jota katsella niin ei haittaa kun tuo lamaannus tulee. Leffan jälkeen sitten nukkumaan:)

Vierailija
171/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmäkään juo alkoholia kohtuudella. En ole löytänyt niin hyvän makuista alkoholijuomaa, että sitä viittis huvikseen annoksen tai pari juoda. Mielummin olen juomatta. Sitten kun juon, vedän kunnolla perseet olalle. Kohtuukäyttö on ihan turhaa. Miksi pitäisi juoda illalla joku yks kalja tai lasi viiniä?

Ymm. Toisen ja toisten alkoholin kohtuukäyttöä on mahdoton ymmärtää, kun ei siihen itse millään pysty. Sitten toisten kohtuukäyttö on hyvä leimata turhaksi, niin sen varjolla ei tarvitse itse edes yrittää kohtuukäyttöä. Niin alkoholistista asioiden summailua.

Vierailija
172/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena alkoholin ottaminen oli hauskaa. Nykyään siitä seuraa niin apaattinen ja masentava krapula, ettei pysty enää. Seuraava päivä on täysin toimintakyvytön.

N40

Vierailija
173/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kahvista ja kahvilat ovat enemmän minun makuuni kuin baarit ja ravintolat. Alkoholi on niin vaikea asia täällä Suomessa kun sitä ei saa elintarvikeliikkeestä. Joten enpä sitä sitten erikseen hae monopolimyymälästä.

Vierailija
174/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sober curious.. Ei v*ttu, puhukaa suomea.

Heti, kun kehität meille hyvän suomenkielisen sanan, joka tarkoittaa samaa asiaa. Oisko sitten vaikka tilanteenmukaanalkoholittomateiabsolutistit vai otanalkoajoshuvittaamuttavoinhyvinjuodamyösholittomia parempi? Tai alkoholittomuuden suhteen uteliaat?

Mä olen tällainen. Sanon: "juon hyvin vähän". Helppoa.

Vierailija
175/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä "drunk curious", kiitos agressiivisen migreenin, ei kerkiä edes kokonaista 0,33l tölkkiä juomaan ennenku pitää kaivella kohtauslääke ja kaataa loput viemäriin. Eli olis kiva joskus, edes JOSKUS juoda, edes sen 1-2 annosta saunomisen yhteydessä tai terassilla ilman migreeniä mutta eih. Tämä vuosi mennytkin tipattomalla, ja voi ainakin kolmen vuoden juoma-annokset laskea yhden käden sormilla

Musta se on migreenin ainoa hyvä puoli, että se estää aika hyvin tulemasta alkoholiongelmaiseksi.

(Ei uskoisi, että migreenistäkin voi löytää jonkun hyvän puolen!) 

Vierailija
176/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri kesän jälkeen tuon päätöksen. Vähän ja harvakseen olen juonut jo vuosia (niitä railakkaita opiskeluvuosiakin on tullut vietettyä). Kesällä join terassilla muutamia. Ihan ok, mutta jäi fiilis, että turhaa laittaa rahaa tuohon. En tosin ymmärrä alkoholittomia. Mieluummin juon vettä.

Et ehkä ymmärrä alkoholittomia, kun et ole juonut alkoholituotteita maukumaailma ohjaavana tekijänä. Itselleni olut- ja viiniharrastajana se makumaailma on todella olennainen juttu. Hyvän holittoman tuotteen hieno juttu on juuri se, että voi nautiskella ilman alkoholin häiritseviä vaikutuksia. Otan monesti herkkujen kylkeen juuri siihen sopivan (pils, ipa, gose, sour, vehnä tms.) alkoholittoman oluen silloin, kun en halua alkoholia. Valikoimaa holittomissakin nykyään on.

Vierailija
177/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin/siirryin tod vähäiseen kulutukseen muutama vuosi sitten.20-30 vuotiaana meni rankasti bilettäem, ja liian usein viiniä ruokahuomana. Aloin siitä sitten vähentämään, puolittamaan viikkoannosta. Sillä mentiin pitkään. Vajaa 40 vuotiaana rupesin pitää tipattomia kuukausia. Tuolloin yksikään kaveri ei vähentäny, saatikka miesystäcät- kaksin käsin vetivät,

No nyt on sit jotain 2 vuotta menty niin että ihan pienessä huppelissa pari krt/vuosi ja siinä välillä about yksi annos viikossa. Humaloitumiseen ei tarvii kuin puoli pulloa viiniä nykyjään. En edes uskaltaiai juoda enemmän! Napanderia tai limuviinaa en oo yli 10 vuoteen ottanu.

Paljon on aikuisena pyöriny alkoholisteja nurkissa, lapsuuteni ei ollu lasinen ja istekin aloitin suht myöhään. Vaikka ekat kännit oli jotain 15 v alkoi dokaaminen vasta 18.

Terveyssyistä lopetin. Ja kyllä sitten tajuaa miten tyhmää touhua se on. Aluksi kyllä kaipasi dokaamista. Mut ennen kaikkea ei halunnu enää krapulaa. On nyt pari raivoraitista tuttavaa, he eivät ota enää edes ykköskaljaa!

Vierailija
178/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä ymmärrä alkoholittomia, kun et ole juonut alkoholituotteita maukumaailma ohjaavana tekijänä. Itselleni olut- ja viiniharrastajana se makumaailma on todella olennainen juttu. Hyvän holittoman tuotteen hieno juttu on juuri se, että voi nautiskella ilman alkoholin häiritseviä vaikutuksia. Otan monesti herkkujen kylkeen juuri siihen sopivan (pils, ipa, gose, sour, vehnä tms.) alkoholittoman oluen silloin, kun en halua alkoholia. Valikoimaa holittomissakin nykyään on.

Ruuan kanssa paras juoma on laadukas vesi.

Vierailija
179/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sober curious.. Ei v*ttu, puhukaa suomea.

Heti, kun kehität meille hyvän suomenkielisen sanan, joka tarkoittaa samaa asiaa. Oisko sitten vaikka tilanteenmukaanalkoholittomateiabsolutistit vai otanalkoajoshuvittaamuttavoinhyvinjuodamyösholittomia parempi? Tai alkoholittomuuden suhteen uteliaat?

Mä olen tällainen. Sanon: "juon hyvin vähän". Helppoa.

Jospa se olisikin niin yksinkertaista. Pointtihan näille termeille ei ole se, että joku kailottaa kaikille olevansa sober curious. Pointti on se, että termiä voi käyttä missä vaan, mediassa, tutkimuksissa, kirjallisuudess jne.

Sober curious tarkoittaa vähäisen juomisen lisäksi myös sitä, että mikä homman takana. Eli se, että haluaa miettiä omaa kulutustaan hyvinvoinnin näkökulmasta. Ei siksi, että olisi alkoholisti tai että juomisesta olisi ollut jollekin läheisille haittaa. Se, että joku kertoomjuovansa hyvin vähän, kertoo vain että juo vähän, ei sitä että miksi ja mikä on motivaatio sen takana.

Vierailija
180/372 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä on kyllä vähän sama kuin "miksi oikeastaan syön suklaata?" Koska se maistuu hyvältä! Kaikki "terveelliset" jäätelötkin, ei ne maistu yhtä hyvältä kuin aito jätski.

Miksi pitäisi elää niin jumalattoman terveellisesti hautaan asti?

Itse asiassa suklaa ei edes maistu kovin hyvältä. Maitosuklaat maistuu sokerille ja rasvalle, tummat sentään enemmän suklaalle. Mutta ei se maku nyt niin taivaallinen ole.

Totta, maitosuklaan maun hyväksi kehuminen on sama kuin sanoisi, että kahvi maistuu hyvälle kun kahvin maku on peitetty maidolla/kermalla ja sokerilla. Tumma suklaa maistuu suklaalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä