Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Karut luvut paljastavat, että jotain on nyt pielessä – mitä tapahtui Suomen kouluille?

Vierailija
30.08.2021 |

Suomen Pisa-romahdus on ollut niin suuri, että se on noteerattu kansainvälisesti. The Washington Post julkaisi Suomen Pisa-menestyksen hiipumista käsittelevän artikkelin vuonna 2016 ja kysyi kysymyksen, joka jätti jäljen suomalaiseen koulukunniaan: kannattaako Suomen kouluista enää ottaa mallia?
Amerikkalaislehti kysyi asiaa suomalaisen koulutuksen asiantuntijalta, kirjailija Pasi Sahlbergilta, joka antoi aiheesta tyhjentävän vastauksen.
– On varsin lyhytkatseista ajatella, että koulujen suorituskyky säilyisi ja niihin voitaisiin tehdä jatkuvia parannuksia samalla, kun resursseja vähennetään.
Tuoreimpien Pisa-tulosten jälkeen Suomessa kiinnitettiin erityistä huomiota oppilaiden lukutaidon heikkenemiseen.
Ensimmäisessä Pisa-tutkimuksessa suomalaiset olivat lukutaidossa ykkössijalla. Vuoden 2015 tuloksissa sijoitus oli neljäs ja vuoden 2018 tuloksissa vasta seitsemäs.
Siinä missä erinomaisten lukijoiden määrä on säilynyt hyvänä, heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt rajusti. Vuoden 2018 tutkimuksen mukaan kaikista vastanneista 15–vuotiaista oppilaista 13,5 prosentilla on heikko lukutaito. Kymmenen vuotta aiemmin sama lukema oli 8,1 prosenttia.
Mielipiteitä?

Kommentit (697)

Vierailija
181/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä taas kierrellään ja kaarrellaan ilmiselvää asiaa kuin kissa kuumaa puuroa. Punavihreiden kognitiivinen dissonanssi huutaa punaisella ja nupit sauhuavat. Vuoteen 2015 pisatulokset olivat hyvät. Mitä ihmettä tapahtui vuonna 2015, muistaako kukaan? Vinkkinä olkoon Sipilän kutsuhuuto ja  35 000.

Vierailija
182/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä nämä tulokset. Poikani ollessa viidennellä, opettaja kehui kuinka hienoa, että osaa istua omalla paikallaan. Kyllä nämä pääkaupunkiseudun koulut menee alas ja lujaa. Mun mielestä pitäisi saada erityisluokat takaisin. Opettajan aika ei kuluisi järjestyksen ylläpitämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää se että nämä oppilaat ovat käyneet jo kaksi vuotta koulua, eikä opettaja ole pannut missään vaiheessa merkille ettei lapsi osaa laskea kuin 1+5. Eli vika on koulujärjestelmässä jossa opettaja päästää luokalta oppilaat joita ei saisi luokalta päästää.

Eikö vanhemmat testaa osaako lapsi lukea ja laskea.

Koulu on pakollinen tietynikäisille, ja opettaja on se joka koulussa opettaa ja seuraa osaamistasoa, ja tekee vaadittavat toimenpiteet. Etkö oikeasti tiennyt tätä?

Vierailija
184/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi valmistui helsinkiläisestä yläkoulusta keväällä. Hän oli painotetulla luokalla, joten kuvittelimme, että siellä vanhempia kiinnostaisi panostaa koulunkäyntiin.

Kuitenkin siellä oli lukuisia, jotka otti vain hatkat koulusta, eikä vanhempia kiinnostanut vähääkään. Kaksi tyttöä oli lintsaillut puoli vuotta, kun luokanvalvoja aktivoitui soittamaan kotiin - kun painostin. Minä, täysin ulkopuolinen ihminen.

Yksi tyttö lintsaili koko ysin ja mm ruotsin tunnilla selitti että hänellä oli tukihenkilö (eli lasu-asiakkuus tytöllä) ja vanhemmat oli sitten huhtikuussa ysillä aktivoituneet lapsensa käytökseen sen verran, että olivat luvanneet _mopon_, jos hän pääsee armovitosilla peruskoulusta.

Ihmettelen todella, todella, todella tällaista vanhemmuutta. En tajua lainkaan.

Mä yritin saada koko yläasteen lasteni pienryhmään, mutta se oli varattu toisten lapsille. Yritin myös saada lasta jäämään luokalle koska osaamistaso oli heikko, mutta opettajat antoivat lapselle 6-7 numeroita todistuksiin, ei edes sitä armovitosta, vaikka lapsi ei tehnyt tunneilla mitään, jos niillä ylipäätään kävi, eikä läksyjä kertaakaan. Lapseni on 21v eikä hänellä ole ammattia opiskeltuna. 

Mitä siis itse varsinaisesti teit? Muuta kuin yritit vyöryttää vastuun muille?

Vierailija
185/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää se että nämä oppilaat ovat käyneet jo kaksi vuotta koulua, eikä opettaja ole pannut missään vaiheessa merkille ettei lapsi osaa laskea kuin 1+5. Eli vika on koulujärjestelmässä jossa opettaja päästää luokalta oppilaat joita ei saisi luokalta päästää.

Koulu on pakollinen tietynikäisille, ja opettaja on se joka koulussa opettaa ja seuraa osaamistasoa, ja tekee vaadittavat toimenpiteet. Etkö oikeasti tiennyt tätä?

Vanhemmilla on vastuu lapsesta. Etkö seuraa lapsesi edistymistä?

Vierailija
186/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi valmistui helsinkiläisestä yläkoulusta keväällä. Hän oli painotetulla luokalla, joten kuvittelimme, että siellä vanhempia kiinnostaisi panostaa koulunkäyntiin.

Kuitenkin siellä oli lukuisia, jotka otti vain hatkat koulusta, eikä vanhempia kiinnostanut vähääkään. Kaksi tyttöä oli lintsaillut puoli vuotta, kun luokanvalvoja aktivoitui soittamaan kotiin - kun painostin. Minä, täysin ulkopuolinen ihminen.

Yksi tyttö lintsaili koko ysin ja mm ruotsin tunnilla selitti että hänellä oli tukihenkilö (eli lasu-asiakkuus tytöllä) ja vanhemmat oli sitten huhtikuussa ysillä aktivoituneet lapsensa käytökseen sen verran, että olivat luvanneet _mopon_, jos hän pääsee armovitosilla peruskoulusta.

Mä yritin saada koko yläasteen lasteni pienryhmään, mutta se oli varattu toisten lapsille. Yritin myös saada lasta jäämään luokalle koska osaamistaso oli heikko, mutta opettajat antoivat lapselle 6-7 numeroita todistuksiin, ei edes sitä armovitosta, vaikka lapsi ei tehnyt tunneilla mitään, jos niillä ylipäätään kävi, eikä läksyjä kertaakaan. Lapseni on 21v eikä hänellä ole ammattia opiskeltuna. 

Minä mainitsin monesti ylä-asteella, että poikani tarvitsee tukiopetusta matematiikkaan. Tuli vain jaarittelua takaisin.

Vierailija
187/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja yläasteella ja olen kyllä ollut jo pidempään huolissani oppilaiden nykyosaamisesta ja pärjäämisestä. Oppitunnit ovat lyhyitä, ja todella iso osa ajasta menee siihen, että joka ainoa tunti joudun opastamaan oppilaat esimerkiksi Moodlealustalle. Kirjalliset ohjeet eivät auta mitään, kun oppilaat eivät oikeasti ymmärrä lukemaansa tai jaksa keskittyä niihin. Myöskään toisto ei auta mitään, kun samat ongelmat toistuvat päivästä ja lukukaudesta toiseen samoilla henkilöillä. Luulen, että nopeaa ja helppoa sometyydytystä saaneet nykynuoret eivät oikeasti omaa enää minkäänlaista malttia ja kärsivällisyyttä, sillä ”mä en osaa” kiekuminen alkaa jo kauan ennen kuin mitään ohjeita on ehditty edes antaa. Lisäksi ininä tehtävien määrästä alkaa välittömästi jos tehtäviä on enemmän kuin yksi ja nykynuori tuntuu kuormittuvan täysin olemattomistakin odotuksista ja vaatimuksista.

Sitten on ne vanhemmat. Lapsi aloittaa koulutaipaleen niin, että vanhemmat eivät ole valmistelleet lasta kouluun mitenkään - ei ole luettu kirjoja tai tehty yksinkertaisesti mitään kehittävää. Lisäksi jokainen negatiivinen palaute lapsesta otetaan henkilökohtaisena loukkauksena ja vanhempi on kiireisempi naureskelemaan äityleissä ”turhista Wilma-viesteistä” kuin miettimään, miksi se oma lapsi ei oikeasti pysty istumaan paikallaan muita häiritsemättä päivästä toiseen.

Vanhempien opettajia väheksyvä asenne näkyy myös jälkikasvussa, kun oppilaiden mielestä heillä on ainoastaan oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Pitkälle pääsisi jo sillä, että saataisiin ne opetusta ja lasten keskittymistä häiritsevät älylaitteet pois luokasta, mutta puhelimia ei saa enää kerätä pois. Olisi tuhat kertaa hedelmällisempää kerätä ne tunnin alussa pois kuin pyytää ja käskeä joka toisessa lauseessa milloin ketäkin keskittymään opetukseen puhelimensa sijaan.

Ymmärrän kyllä vuodatuksesi, mutta eiköhän teidän opettajien olisi syytä katsoa myös sinne nykykoulun suuntaan. Opetussuunnitelmia on kehitetty aivan liikaa talouselämän ja politiikan pillin mukaan. Lapsista halutaan tehdä itseohjautuvia tiimityön taitajia, teknologiaosaajia ja aktiivisia kansalaisia jo ennen kuin heidän perustaitonsa ja aivonsa ovat ehtineet kehittyä.

Vierailija
188/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa hän seuraa. Nämä on näitä vanhempia, joiden lapsi ulkoistetaan ensin neuvolajärjestelmän, sitten päiväkodin ja myöhemmin koulun vastuulle. Itse ei oteta vastuuta mistään vaan kyllä joku muu hoitaa.

Vierailija
189/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähde tuohon. Kerro itse mitä olisi pitänyt tehdä, niin vastaan sitten teinkö niin vai en.

Vierailija
190/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lasketaan peruskoulun läpi tekemättä mitään ja sitten tungetaan kauhakuormaajalla lähihoitajakouluun nukkumaan. Sitten sieltäkin päästetään läpi ja sitten työelämään sekoilemaan.

Vierailija
191/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä mainitsin monesti ylä-asteella, että poikani tarvitsee tukiopetusta matematiikkaan. Tuli vain jaarittelua takaisin.

Voi hyvä luoja. Mikset opettanut itse tai hommannut sitä tukiopetusta????

Vierailija
192/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja yläasteella ja olen kyllä ollut jo pidempään huolissani oppilaiden nykyosaamisesta ja pärjäämisestä. Oppitunnit ovat lyhyitä, ja todella iso osa ajasta menee siihen, että joka ainoa tunti joudun opastamaan oppilaat esimerkiksi Moodlealustalle. Kirjalliset ohjeet eivät auta mitään, kun oppilaat eivät oikeasti ymmärrä lukemaansa tai jaksa keskittyä niihin. Myöskään toisto ei auta mitään, kun samat ongelmat toistuvat päivästä ja lukukaudesta toiseen samoilla henkilöillä. Luulen, että nopeaa ja helppoa sometyydytystä saaneet nykynuoret eivät oikeasti omaa enää minkäänlaista malttia ja kärsivällisyyttä, sillä ”mä en osaa” kiekuminen alkaa jo kauan ennen kuin mitään ohjeita on ehditty edes antaa. Lisäksi ininä tehtävien määrästä alkaa välittömästi jos tehtäviä on enemmän kuin yksi ja nykynuori tuntuu kuormittuvan täysin olemattomistakin odotuksista ja vaatimuksista.

Sitten on ne vanhemmat. Lapsi aloittaa koulutaipaleen niin, että vanhemmat eivät ole valmistelleet lasta kouluun mitenkään - ei ole luettu kirjoja tai tehty yksinkertaisesti mitään kehittävää. Lisäksi jokainen negatiivinen palaute lapsesta otetaan henkilökohtaisena loukkauksena ja vanhempi on kiireisempi naureskelemaan äityleissä ”turhista Wilma-viesteistä” kuin miettimään, miksi se oma lapsi ei oikeasti pysty istumaan paikallaan muita häiritsemättä päivästä toiseen.

Vanhempien opettajia väheksyvä asenne näkyy myös jälkikasvussa, kun oppilaiden mielestä heillä on ainoastaan oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Pitkälle pääsisi jo sillä, että saataisiin ne opetusta ja lasten keskittymistä häiritsevät älylaitteet pois luokasta, mutta puhelimia ei saa enää kerätä pois. Olisi tuhat kertaa hedelmällisempää kerätä ne tunnin alussa pois kuin pyytää ja käskeä joka toisessa lauseessa milloin ketäkin keskittymään opetukseen puhelimensa sijaan.

Ymmärrän kyllä vuodatuksesi, mutta eiköhän teidän opettajien olisi syytä katsoa myös sinne nykykoulun suuntaan. Opetussuunnitelmia on kehitetty aivan liikaa talouselämän ja politiikan pillin mukaan. Lapsista halutaan tehdä itseohjautuvia tiimityön taitajia, teknologiaosaajia ja aktiivisia kansalaisia jo ennen kuin heidän perustaitonsa ja aivonsa ovat ehtineet kehittyä.

Juuri näin. Homma on mennyt perseelleen siinä vaiheessa kun lapsille alettiin tuputtaa tuota paskaa. Yhä edelleen paras tapa opettaa lapsi opin tielle on se kaikkein vanhanaikaisin, eli luokka, pulpetti, hiljaisuus ja opettaja.

Vierailija
193/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähde tuohon. Kerro itse mitä olisi pitänyt tehdä, niin vastaan sitten teinkö niin vai en.

Opettaa, ostaa opetusta.

Ja alusta asti opettaa erilainen ote koulunkäyntiin.

Ja jos koulu ei miellytä, vaihtaa sitten sitä koulua. Mieluiten tietty alunperin katsoa, että koulu on hyvä.

Eikä vain heilutella käsiä 9 vuotta.

Vierailija
194/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa hän seuraa. Nämä on näitä vanhempia, joiden lapsi ulkoistetaan ensin neuvolajärjestelmän, sitten päiväkodin ja myöhemmin koulun vastuulle. Itse ei oteta vastuuta mistään vaan kyllä joku muu hoitaa.

No kenen pitäisi se opettajan työ tehdä? Vanhemmilla on omat työt.  Lasta opetetaan koulussa useita tunteja päivässä,eiköhän se syy löydy sieltä jos mitään ei saada oppilaalle opetettua tuossa ajassa. 

Vierailija
195/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävän poika on nyt nelosella ja koulu menee hänellä ihan hyvin. Poika joutuu kuitenkin tekemään tämän eteen töitä. Pojan koulutaivalta seuranneena olen huomannut pari mielenkiintoista asiaa.

Ensinnäkin, tuo monesti jo mainittu keskittymiskyvyn puute ja emmäosaa-asenne heti alkuun. Tuntuu, että kun alamme pojan kanssa käymään läksyjä tai koealuetta läpi, suurin aika menee siihen, että pojan saa keskittymään asiaan. Kun tämä vaihe on käyty läpi ja poika malttaa käydä hommiin, ne kyllä sitten sujuvat.

Toinen asia mihin olen kiinnittänyt huomiota on se, että useimmat pojan kaverit ovat ihan ihmeissään, että meillä tehdään läksyt yhdessä, saati luetaan kokeisiin. Tietenkin koulun tehtävä on opettaa lapsia, mutta kyllä ala-asteikäiset ovat tosi pieniä kantamaan yksin vastuun kouluasioista. Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa ymmärtämään koulun tärkeys ja tukea koulutiellä.

Vierailija
196/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksissa on huomattu, että liikunnan harrastaminen ja hyvä kunto parantavat keskittymiskykyä ja helpottavat oppimista. Ei siis ihme, että kunnon laskiessa oppimistuloksetkin laskevat kuin lehmän häntä.

Tämä! Plus opettajavetoisen opetuksen vaihtaminen oppilasvetoiseen. Luotetaan liikaa itseohjautuvuuteen, vaikka sen kanssa on aikuisillakin ongelmia. Keskittymiskyvytön oppilas menee tietysti sieltä mistä aita on matalin.

Vierailija
197/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kenen pitäisi se opettajan työ tehdä? Vanhemmilla on omat työt.  Lasta opetetaan koulussa useita tunteja päivässä,eiköhän se syy löydy sieltä jos mitään ei saada oppilaalle opetettua tuossa ajassa. 

Vanhempi on aina vastuussa lapsestaan ja muös tämän koulutuksesta.

Vierailija
198/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksissa on huomattu, että liikunnan harrastaminen ja hyvä kunto parantavat keskittymiskykyä ja helpottavat oppimista. Ei siis ihme, että kunnon laskiessa oppimistuloksetkin laskevat kuin lehmän häntä.

Mitähän tällä halusit sanoa? Lisää jumppatunteja vai?

Eräs julkisuuden henkilö esitti kesällä mielenkiintoisen väittämän liikuntatunneista. Akateeminen vuosien koulutus tarkoittaa sitä että on opettaja oppinut antamaan tunnin alussa lapselle pallon.

Liikunnan opetus on ala-arvoisinta huttua mitä peruskoulu pitää sisällään. Poikien liikunnassa lätkän pelaajat saavat kympit, muut saavat seiskan tai kasin sen mukaan miten lihaksikkaita ovat tai pärjäävät joukkuelajeissa. Liikunnasta ei anneta läksyjä, siellä ei opeteta mitään esim. omatoimisesta harjoittelusta. Sehän on pelkkää ajanvietettä. Cooperin testi juostaan tietyin väliajoin mutta milloin siihen edes annetaan vinkkejä? Missä muussa kouluaineessa järjestetään testejä ilman että asiaa edes harjoitellaan?  Todellisille liikunnan tai urheilun harrastajillekin tuo on pelkkää joutavaa ajanvietettä.

Vierailija
199/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan suomalaisten älykkyys alkoi laskea vuoden 1997 jälkeen, joka oli siis se huippukohta. En tiedä, mutta jos miettii niin tuona vuonna täysi-ikäiseksi tulivat ne, jotka olivat vielä eläneet ns. analogisen lapsuuden. Voisiko se selittää osaltaan esim keskittymiskykyä ym. Ei ollut digilaitteita, vaan perinteistä ja "pitkäveteisempää" hommaa, kuten kirjoja ja palapelejä ja tällaisia. Nykyään on digilaitteet ja siellä jatkuva tietotulva, joka sotkee jo aikuisenkin pään ja haittaa keskittymistä. Mitä se sitten on nuorilla, jotka ovat siinä olleet koko ajan?

Ei se oikein selitä asiaa niihin verrattuna, jotka ovat kärjessä. Kärkeen on mennyt Viro, ihan samalla lailla sielläkin on digilaitetta yms. ja nuoret kasvaneet siinä ympäristössä. 

Ei ympäristö välttämättä ole samanlainen. Ehkä virolaiset rajoittavat lasten digilaitteiden käyttöä enemmän kuin suomalaiset. Meillähän rajoittaminen ei onnistu, kun muutkin vanhemmat antavat lastensa pelata ja somettaa, ja se lapsi joka ei saa lupaa on vaarassa jäädä kaveriporukan marginaaliin.

Vierailija
200/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kun yksi tuntemani ei niin älykäs tyyppi oli facebookissa jakanut tätä juttua ja vihjaili siinä muuttajista. Kaveri on itse tyhmä kuin saapas, ja jos hänet olisi aikanaan laitettu tuonne testiin, niin olisi keskiarvot notkahtaneet ihan kunnolla. Itse hän ei tajua asian koomisuutta, enkä toki sitä hänelle kehtaa sanoakaan. Naurattaa vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan