Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Karut luvut paljastavat, että jotain on nyt pielessä – mitä tapahtui Suomen kouluille?

Vierailija
30.08.2021 |

Suomen Pisa-romahdus on ollut niin suuri, että se on noteerattu kansainvälisesti. The Washington Post julkaisi Suomen Pisa-menestyksen hiipumista käsittelevän artikkelin vuonna 2016 ja kysyi kysymyksen, joka jätti jäljen suomalaiseen koulukunniaan: kannattaako Suomen kouluista enää ottaa mallia?
Amerikkalaislehti kysyi asiaa suomalaisen koulutuksen asiantuntijalta, kirjailija Pasi Sahlbergilta, joka antoi aiheesta tyhjentävän vastauksen.
– On varsin lyhytkatseista ajatella, että koulujen suorituskyky säilyisi ja niihin voitaisiin tehdä jatkuvia parannuksia samalla, kun resursseja vähennetään.
Tuoreimpien Pisa-tulosten jälkeen Suomessa kiinnitettiin erityistä huomiota oppilaiden lukutaidon heikkenemiseen.
Ensimmäisessä Pisa-tutkimuksessa suomalaiset olivat lukutaidossa ykkössijalla. Vuoden 2015 tuloksissa sijoitus oli neljäs ja vuoden 2018 tuloksissa vasta seitsemäs.
Siinä missä erinomaisten lukijoiden määrä on säilynyt hyvänä, heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt rajusti. Vuoden 2018 tutkimuksen mukaan kaikista vastanneista 15–vuotiaista oppilaista 13,5 prosentilla on heikko lukutaito. Kymmenen vuotta aiemmin sama lukema oli 8,1 prosenttia.
Mielipiteitä?

Kommentit (697)

Vierailija
141/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti täällä jotkut uskovat, että syy PISA-tulosten laskulle on ne "muualta tuodut"? Ihan järkyttävää denialismia ja harhaisuutta. Näiden mammujen määrä on suhteessa edelleen niin pieni, ettei se tuloksiin vaikuta. Kyllä ne on ne Nico-Jennicat, joiden takia tulokset nyt laskee. Terv. ope

Vierailija
142/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys alkoi laskea Suomessa vuoden 1997 jälkeen. Mammuilu ei siis ole vaikuttamassa tähän.

Kakskyt vuotta sitten ihmeteltiin miksi Ruotsissa ei osata lukea enää. Nyt se tiedetään kun saatiin sama meille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nuorin lapsi nyt lukion ekalla.

Viimeisten 15 vuoden aikana olen istunut kymmenissä illoissa pohtimassa miksi pojat ei keskity ja miksi m-pojat ei opi suomea.

Tätä on pyöritelty ja pyöritelty.

T helsinkiläinen äiti

Vierailija
144/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti täällä jotkut uskovat, että syy PISA-tulosten laskulle on ne "muualta tuodut"? Ihan järkyttävää denialismia ja harhaisuutta. Näiden mammujen määrä on suhteessa edelleen niin pieni, ettei se tuloksiin vaikuta. Kyllä ne on ne Nico-Jennicat, joiden takia tulokset nyt laskee. Terv. ope

Ei se määrä mikään pieni ole kun kouluissa on luokkia joissa on 27 lapswsta yksi kantasuomalainen.

Tervetuloa arkeen.

T helsinkiläinen

Vierailija
145/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se määrä mikään pieni ole kun kouluissa on luokkia joissa on 27 lapswsta yksi kantasuomalainen.

Tervetuloa arkeen.

T helsinkiläinen

Ilmeisen moni ei tajua mikä se tilanne oikeasti on. Tuolta jos saadaan edes 10% lukioon on hyvä saavutus.

Vierailija
146/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa ämmälllä. Se syy.

Ja kouluthan on surkeita, varisnkin pk-seudulla ja varsinkin m-valtaiset.

No ei se kyllä noin yksinkertainen selitys ole. Uutisessa sanotaan, että "Huolestuttavaa oli, että todella heikkoa osaamista osoittavien oppilaiden joukossa oli täysin suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä oppilaita, joista kaikki eivät saaneet erityistä tai tehostettua tukea." Laskevat oppimistulokset koskevat ihan kantasuomalaisiakin.

https://yle.fi/uutiset/3-12066358

täytyu pitää lapsen koulunkäyntiä tärkeänä, kannustaa, motivoida, kehua kun aihetta ja jopa palkita. Paljon vaikuttaa minkälainen sosioekonominen tausta.

Vierailija
147/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät enää lue lapsilleen satuja eivätkä lue yhdessä, saati sitten kannusta lukemaan. Annetaan puhelin/tabletti käteen, että pelaa sillä.

Itse olen lukenut kummitytölleni satuja ja kun myöhemmin oppii itse lukemaan, toivon, että innostuu itse lastenkirjoista.

Äänikirjoistakin oppii kielen monimuotoisuutta, mutta kyllä se on faktaa, että itse kirjoittamalla ja lukemalla oppii parhaiten sekä asiat jäävät mieleen paremmin.

Vierailija
148/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys alkoi laskea Suomessa vuoden 1997 jälkeen. Mammuilu ei siis ole vaikuttamassa tähän.

Suomalaiset kuuluvat älykkäimpien kansakuntien joukkoon heti kaukoidän väen jälkeen yhdessä muiden pohjois-eurooppalaisten kansojen kanssa. Tästä joudutaan menemään kymmeniä yksiköitä alaspäin ennen kuin ollaan perussomalin tai irakin ällin tasolla. Vain älykkäät kansat pystyvät ylläpitämään toimivia yhteiskuntia. On kovat selittelyt päällä taas, heh!

Vierailija
149/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testatkaapa opettajat pari seuraavaa lukukautta, että älypuhelimet pitää jättää lukittuun kaappiin ennen koulupäivän alkua. Keväällä saatte ihmetellä uskomattomia tuloksia oppiskyvyn ja keskittymiskyvyn kasvussa.

Vierailija
150/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ne Virossa saavat pojat pidettyä riittävästi erossa peleistä ja koulunkäynnin kiinnostamaan?

Vierailija
151/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja yläasteella ja olen kyllä ollut jo pidempään huolissani oppilaiden nykyosaamisesta ja pärjäämisestä. Oppitunnit ovat lyhyitä, ja todella iso osa ajasta menee siihen, että joka ainoa tunti joudun opastamaan oppilaat esimerkiksi Moodlealustalle. Kirjalliset ohjeet eivät auta mitään, kun oppilaat eivät oikeasti ymmärrä lukemaansa tai jaksa keskittyä niihin. Myöskään toisto ei auta mitään, kun samat ongelmat toistuvat päivästä ja lukukaudesta toiseen samoilla henkilöillä. Luulen, että nopeaa ja helppoa sometyydytystä saaneet nykynuoret eivät oikeasti omaa enää minkäänlaista malttia ja kärsivällisyyttä, sillä ”mä en osaa” kiekuminen alkaa jo kauan ennen kuin mitään ohjeita on ehditty edes antaa. Lisäksi ininä tehtävien määrästä alkaa välittömästi jos tehtäviä on enemmän kuin yksi ja nykynuori tuntuu kuormittuvan täysin olemattomistakin odotuksista ja vaatimuksista.

Sitten on ne vanhemmat. Lapsi aloittaa koulutaipaleen niin, että vanhemmat eivät ole valmistelleet lasta kouluun mitenkään - ei ole luettu kirjoja tai tehty yksinkertaisesti mitään kehittävää. Lisäksi jokainen negatiivinen palaute lapsesta otetaan henkilökohtaisena loukkauksena ja vanhempi on kiireisempi naureskelemaan äityleissä ”turhista Wilma-viesteistä” kuin miettimään, miksi se oma lapsi ei oikeasti pysty istumaan paikallaan muita häiritsemättä päivästä toiseen.

Vanhempien opettajia väheksyvä asenne näkyy myös jälkikasvussa, kun oppilaiden mielestä heillä on ainoastaan oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Pitkälle pääsisi jo sillä, että saataisiin ne opetusta ja lasten keskittymistä häiritsevät älylaitteet pois luokasta, mutta puhelimia ei saa enää kerätä pois. Olisi tuhat kertaa hedelmällisempää kerätä ne tunnin alussa pois kuin pyytää ja käskeä joka toisessa lauseessa milloin ketäkin keskittymään opetukseen puhelimensa sijaan.

Vierailija
152/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 koulua Pisa tuloksissa.

Vierailija
153/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selität Ruotsin surkeat tulokset? Ja sen, että yrittivät parantaa tuloksiaan jättämällä mainitsemiasi henkilöitä testien ulkopuolelle?

Vierailija
154/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi kun nykyään oppikirjatkin on äänikirjoina. Sen ymmärrän että oppimishäiriöinen lapseni tarvitsee äänikirjoja oppimisensa tueksi, mutta en tajua mitä sillä tekee normaalit lapset. Olisi ollut todella luksusta omanakin kouluaikana kun joku muu olisi lukenut minulle minun koealueet. Nyt se on täysin normaalia.

Äänikirjoja? Ei voi olla totta!

Jos kuitenkin on, niin kyllä kannattaisi vanhempien protestoida opettajille ja vaatia kirjoja takaisin opetusvälineiksi. Ymmärrän kyllä, että äänikirjoja voi tarjota tueksi muun ohella, mutta useimmat ihmiset kyllä oppivat paremmin paperisista kirjoista.

TÄMÄ

Lukutaito opitaan lukemalla, ei kuuntelemalla.

Maailma muuttuu. Pitää vain sopeutua siihen että nykyihmiset enää vain kuuntelevat, eivät lue. Vähän sama kun koulussa kirjotietaankin pääasiassa pädeillä eikä kynällä. Ketään ei tunnu haittaavan se.

Vierailija
155/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan syy se, että kouluissa kaikki painottuu läppäreiden käyttöön ja kirjat ja lukeminen tehdään ihan tietoisesti vieraaksi jo heti ala-asteelta lähtien. Ruutuaikaa tulee lapsille liikaa. Vaikea vaatia teini-ikäisiä enää kirjojen ääreen kun koneen käyttöä vaadittu vuosia aiemminkin.

Oli miten oli, niin surullista jo se, kuinka lukuinnostus hiipuu.

Vierailija
156/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi valmistui helsinkiläisestä yläkoulusta keväällä. Hän oli painotetulla luokalla, joten kuvittelimme, että siellä vanhempia kiinnostaisi panostaa koulunkäyntiin.

Kuitenkin siellä oli lukuisia, jotka otti vain hatkat koulusta, eikä vanhempia kiinnostanut vähääkään. Kaksi tyttöä oli lintsaillut puoli vuotta, kun luokanvalvoja aktivoitui soittamaan kotiin - kun painostin. Minä, täysin ulkopuolinen ihminen.

Yksi tyttö lintsaili koko ysin ja mm ruotsin tunnilla selitti että hänellä oli tukihenkilö (eli lasu-asiakkuus tytöllä) ja vanhemmat oli sitten huhtikuussa ysillä aktivoituneet lapsensa käytökseen sen verran, että olivat luvanneet _mopon_, jos hän pääsee armovitosilla peruskoulusta.

Ihmettelen todella, todella, todella tällaista vanhemmuutta. En tajua lainkaan.

Vierailija
157/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää se että nämä oppilaat ovat käyneet jo kaksi vuotta koulua, eikä opettaja ole pannut missään vaiheessa merkille ettei lapsi osaa laskea kuin 1+5. Eli vika on koulujärjestelmässä jossa opettaja päästää luokalta oppilaat joita ei saisi luokalta päästää.

Vierailija
158/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanissa ja Virossa on auktoriteetti lapsiin ja ryhmäkuri kouluissa, lopettakaa jo tuo typerä mamujanccaus tässä.

Ei niitä edes ole niin paljoa, että niillä voisi selittää.

Ja nehän on näiden jankkkaajien öyhöpojat jotka ei koulussa pärjää…

Siinä taas hieno kommentti tietämättömyyden syvällä rintaäänellä. Et tiedä kuinka pienillä eroilla Suomi on tippunut sijoituksissa, minäkään en tiedä. Jos marginaalit ovat pienet niin silloin mm voi hyvinkin olla syynä tiputukseen. Datan analysoinilla tämä kyllä selviää ja luultavasti se onkin joidenkin tiedossa, mutta koska kyseessä on valtiosalaisuuteen rinnastettava asia, sitä ei julkaista.

Vierailija
159/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa älypuhelimia ostetaan jo kymmenenvuotiaille, Ranskassa ja Virossa älypuhelimet hankintaan vasta 15-vuotiaina. Voisiko joku tutkija tehdä korrelaatioanalyysia älypuhelimen hankintaiän ja koulumenestyksen välillä?

Vierailija
160/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja yläasteella ja olen kyllä ollut jo pidempään huolissani oppilaiden nykyosaamisesta ja pärjäämisestä. Oppitunnit ovat lyhyitä, ja todella iso osa ajasta menee siihen, että joka ainoa tunti joudun opastamaan oppilaat esimerkiksi Moodlealustalle. Kirjalliset ohjeet eivät auta mitään, kun oppilaat eivät oikeasti ymmärrä lukemaansa tai jaksa keskittyä niihin. Myöskään toisto ei auta mitään, kun samat ongelmat toistuvat päivästä ja lukukaudesta toiseen samoilla henkilöillä. Luulen, että nopeaa ja helppoa sometyydytystä saaneet nykynuoret eivät oikeasti omaa enää minkäänlaista malttia ja kärsivällisyyttä, sillä ”mä en osaa” kiekuminen alkaa jo kauan ennen kuin mitään ohjeita on ehditty edes antaa. Lisäksi ininä tehtävien määrästä alkaa välittömästi jos tehtäviä on enemmän kuin yksi ja nykynuori tuntuu kuormittuvan täysin olemattomistakin odotuksista ja vaatimuksista.

Sitten on ne vanhemmat. Lapsi aloittaa koulutaipaleen niin, että vanhemmat eivät ole valmistelleet lasta kouluun mitenkään - ei ole luettu kirjoja tai tehty yksinkertaisesti mitään kehittävää. Lisäksi jokainen negatiivinen palaute lapsesta otetaan henkilökohtaisena loukkauksena ja vanhempi on kiireisempi naureskelemaan äityleissä ”turhista Wilma-viesteistä” kuin miettimään, miksi se oma lapsi ei oikeasti pysty istumaan paikallaan muita häiritsemättä päivästä toiseen.

Vanhempien opettajia väheksyvä asenne näkyy myös jälkikasvussa, kun oppilaiden mielestä heillä on ainoastaan oikeuksia eikä lainkaan velvollisuuksia. Pitkälle pääsisi jo sillä, että saataisiin ne opetusta ja lasten keskittymistä häiritsevät älylaitteet pois luokasta, mutta puhelimia ei saa enää kerätä pois. Olisi tuhat kertaa hedelmällisempää kerätä ne tunnin alussa pois kuin pyytää ja käskeä joka toisessa lauseessa milloin ketäkin keskittymään opetukseen puhelimensa sijaan.

Sanoin pojalle hyvissä ajoin ennen koulua että koulunkäynti on hyvin tärkeää. Kannustin jne. Annoin ohjeet että tunnilla ei melskata vaan viitataan ja kuuluvalla äänellä sanotaan sanottava. Opettajia en morkannut ja pahaa sanaa poika ei sanonut opettajista. Todistus oli loistava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi