IS: Karut luvut paljastavat, että jotain on nyt pielessä – mitä tapahtui Suomen kouluille?
Suomen Pisa-romahdus on ollut niin suuri, että se on noteerattu kansainvälisesti. The Washington Post julkaisi Suomen Pisa-menestyksen hiipumista käsittelevän artikkelin vuonna 2016 ja kysyi kysymyksen, joka jätti jäljen suomalaiseen koulukunniaan: kannattaako Suomen kouluista enää ottaa mallia?
Amerikkalaislehti kysyi asiaa suomalaisen koulutuksen asiantuntijalta, kirjailija Pasi Sahlbergilta, joka antoi aiheesta tyhjentävän vastauksen.
– On varsin lyhytkatseista ajatella, että koulujen suorituskyky säilyisi ja niihin voitaisiin tehdä jatkuvia parannuksia samalla, kun resursseja vähennetään.
Tuoreimpien Pisa-tulosten jälkeen Suomessa kiinnitettiin erityistä huomiota oppilaiden lukutaidon heikkenemiseen.
Ensimmäisessä Pisa-tutkimuksessa suomalaiset olivat lukutaidossa ykkössijalla. Vuoden 2015 tuloksissa sijoitus oli neljäs ja vuoden 2018 tuloksissa vasta seitsemäs.
Siinä missä erinomaisten lukijoiden määrä on säilynyt hyvänä, heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt rajusti. Vuoden 2018 tutkimuksen mukaan kaikista vastanneista 15–vuotiaista oppilaista 13,5 prosentilla on heikko lukutaito. Kymmenen vuotta aiemmin sama lukema oli 8,1 prosenttia.
Mielipiteitä?
Kommentit (697)
Kyllä yhtenä suurena syynä on nykyinen OPS ja sen mukana projektityöt, ilmiö-oppiminen, itseohjautuvuuden ihannointi ja yhteisluokat jne.
Opettajat eivät opeta, vaan lapset seilaavat suurissa ja meluisissa halleissa ollen itse vastuussa opetuksestaan. Koulupäivissä ei ole rutiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kaikki miesopettajat omilta kouluvuosilta vieläkin nimeltä. Naisopettajien nimet olen kauan sitten unohtanut.
M52Tämä kertoo enemmän sinusta kuin opettajistasi.
Nimenomaan. Miesopettajat olivat esikuviani. Heidän rohkaisemana kiinnostuin luonnontieteistä ja matematiikasta. Ja kappas minusta tuli DI ja Maisteri.
2014 aloitettu leikkauspolitiikka ja kykenemättömät päättäjät, siinä syy.
Opetusalasta päätettiin rahalla, ei tieteellä tai järjellä.
Esim erityisoppilaat on saatava pidettyä omissa luokiasaan. Esim oli puhehäiriöisiä 5 oppilasta 2 opettajaa ja ohjaaja. Päöääsi yoksi. Nykyään optiopäättäjät päätti sekoittaa nämä.
Ymym.
Opetusalalla hallinto on paisunut kuin pullataikina.
On opetushallitusta, -ministeriötä, lautakuntaa, virastoa, aluepäällikköä. palvelumuotoilijaa ja konsulttia.
Kaikki pihalla kuin lumiukot koulun arjesta.
Ja heihin menee kaikki raha, eikä siihen suorittavaan työhön tai lasten tarvikkeisiin jää enää mitään.
Ennen hyville oli omat kurssit ja heikoille oma opetus. Nyt kaikki on samassa luokassa.
Peruskoulun vaativuutta on laskettu jotta heikoin aines pysyy mukana.
Ei silloin voi saada hyviä tuloksia mistään osaamista mittaavasta testistä.
Puhelimet pois oppituntien aikana. Ihan älytöntä että kakarat saa leipoa puhelintaan kun pitäisi oppia jotain. Oliko se muka taas jokin oikeuden loukkaamista jos näin toimittaisiin.
Suomea yritetään hallituksen toimesta muuttaa sosialistiseksi maaksi.
Entisissä sosialistimaissa opetus oli laadukasta mutta kansan elintaso alhainen.
Suomalaisessa sosialismissa opetus on ala-arvoista ja kansan elintaso alhainen.
Opetushallitus pitäisi korvata opettajilla itsellään. Palaisi kurinpito luokkiin, ongelmaoppilaat suljettaisiin omiin luokkiinsa, lahjakkaat oppilaat voisivat oppia keskenään ja idioottivanhempien mielipiteet jätettäisiin omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11431717
❝𝐌𝐚𝐚𝐡𝐚𝐧𝐦𝐮𝐮𝐭𝐭𝐚𝐣𝐢𝐞𝐧 𝐣𝐚 𝐤𝐚𝐧𝐭𝐚𝐯ä𝐞𝐬𝐭ö𝐧 𝐏𝐈𝐒𝐀-𝐭𝐮𝐥𝐨𝐬𝐭𝐞𝐧 𝐞𝐫𝐨 𝐨𝐧 𝐒𝐮𝐨𝐦𝐞𝐬𝐬𝐚 𝐎𝐄𝐂𝐃-𝐦𝐚𝐢𝐝𝐞𝐧 𝐬𝐮𝐮𝐫𝐢𝐧❞
Se niistä itäsuomalaisista ja lappilaisista pojista selityksenä...
Luitko edes linkittämääsi artikkelia?
Vierailija kirjoitti:
Lisää pakoputkipekan lemmikkejä&partavauvoja ja joku vielä ihmettelee moista tason laskua..hohhoijaa taas.
Olet paraskin järjen jättiläinen kommentoimaan asiaa. Älykkyysosamääräsi on varmaan pakkasen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan suomalaisten älykkyys alkoi laskea vuoden 1997 jälkeen, joka oli siis se huippukohta. En tiedä, mutta jos miettii niin tuona vuonna täysi-ikäiseksi tulivat ne, jotka olivat vielä eläneet ns. analogisen lapsuuden. Voisiko se selittää osaltaan esim keskittymiskykyä ym. Ei ollut digilaitteita, vaan perinteistä ja "pitkäveteisempää" hommaa, kuten kirjoja ja palapelejä ja tällaisia. Nykyään on digilaitteet ja siellä jatkuva tietotulva, joka sotkee jo aikuisenkin pään ja haittaa keskittymistä. Mitä se sitten on nuorilla, jotka ovat siinä olleet koko ajan?
Ei se oikein selitä asiaa niihin verrattuna, jotka ovat kärjessä. Kärkeen on mennyt Viro, ihan samalla lailla sielläkin on digilaitetta yms. ja nuoret kasvaneet siinä ympäristössä.
allergiat ja suolistosairaus
Mutta voihan olla että älykkyys on laskenut joka puolella? Tuo kisahan vaan vertailee, eli tyyliin lanttu pärjäsi paremmin kuin nauris. En tiedä miten sitten olisi jos vuoden -97 nuoret ja vuoden -21 nuoret skabaisivat, niin olisiko taantuma ihan globaalia?
Ainakin länsimaissa älykkyys on laskenut ja tulee laskemaan. Syynä on sosiaaliturva, heikompikin aines pystyy lisääntymään.
Lisäksi sosiaaliturva takaa sen että sinkkunaiset pystyvät tekemään lapsia, ilman että tarvitaan miehen taloudellista panostusta lainkaan. Tämä aiheuttaa myös sen ettei perinteiset ominaisuudet (kova työmies, älykkyys jne) ole enää parisuhdemarkkinoilla yhtä arvokasta. Arvokkaampaa on miesten pituus ja laatikkoleuka.
Ja nyt kun tähän taas tulee liuta alapeukutuksia siltä heikommalta ainekselta, niin kehotan ottamaan mittanauhan käteen ja mittaamaan lasten pituudet 10 vuotta sitten ja nyt. Ruokavalio ei selitä muutosta, nälkää ei olla nähty 60 vuoteen,
Lihan vähyys ruokavaliossa aiheuttaa pituuden laskun.
14 v poikani on 188 cm. Kuinkahan pitkä hän olisikaan jos pystyisi syömään lihaa 😱
Anteeksi, oli pakko 😉 Tiedän että keskiarvo on eri asia kuin yksittäiset tapaukset.
Sellaiseen väittämään olen joskus törmännyt, että Ihmiset olisivat olleet pisimpiä ennen paikallaan pysyvän maatalousyhteiskunnan syntyä. En tiedä pitääkö se paikkaansa, mutta ihan mielenkiintoinen väittämä.
- Tämä pitkä poikani ei pysty syömään myöskään viljatuotteita. Hän elää lähinnä hedelmillä, vihanneksilla ja pähkinöillä.Mikä on syynä noin erikoiseen ruokavalioon?
Inkluusio, kirjattomuus (usein vain luokkakirjat), kaikilla pitää olla kivaa, oppilaiden keskittymättömyys ( johtunee hektisestä houremaailmasta, johon uppoudutaan heti, kun aikaa jää. Mikään ei saa näkyä arvioinnissa. Diagnoosit antavat luvan olla tekemättä mitään. Arvioinnin löysyys? Nykyään saa pari- kolme numeroa paremmat arvosanat kuin menneinä vuosikymmeninä, kirjojen lukemattomuus.
Lehtijuttu ja tilastot ovat niinkuin ne tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisten tutkimusten mukaan huonoiten menee pohjoisen ja idän pojilla.
He eivät lue mitään vapaehtoisesti; eivät koulussa eivätkä kotona. Lukeminen on heidän mielestään akkamaista, joten he eivät halua leimautua sellaisiksi. Lukutaito jää heikoksi ja mahdollisuudet pärjätä elämässä heikkenevät.Osa yläkoululaisista on tosiaan käytännössä lukutaidottomia. Kun heille laittaa eteen jonkun tavallisen aikuisten tekstin, he eivät ymmärrä kunnolla mitä siinä kerrotaan.
Missä näin sanotaan?
Olen lukenut tutkimusreferaatin, jonka mukaan oppimiserot Itä-Suomalaisten tyttöjen ja Itä-Suomalaisten poikien välillä ovat kasvaneet eniten, mutta en sellaista, jossa Itä-Suomalaisten poikien oppimisen vaikeudet olisi nostettu esille verrattaessa muun maan tuloksiin.
Oletko sinä kysynyt Itä-Suomalaisilta pojilta mitä lukeminen heidän mielestään on? Minä tunnen kymmeniä. En ole kuullut yhdenkään sanovan, että lukeminen on akkamaista, sen sijaan olen, että se on tylsää, eikä ole löytynyt kiinnostavaa kirjaa. Alakoulun ensimmäisten luokkien jälkeen heillä ei ole enää lukukampanjoita, ei kirjalistoja tai suosituksia. Viisikko-kirjat ei ole oikein enää tätä päivää, edes kieleltään. On paljon vanhemmista kiinni etsivätkö pojilleen sopivaa luettavaa. Meidänkään kotikaupungissa ei ole enää edes kirjakauppaa. Luettavaa ja kirjavinkkejä pojalle kävin hakemassa Helsingistä.
Sana jota haet on "itäsuomalainen". Huoh.
Kiitos kannustavasta ja itse keskustelun aiheeseen rakentavasti kantaaottavasta kommentistasi. Jotkut nuoret -ja aikuisetkin -kokevat nykyisen ilmapiirin latistavana ja negatiivisena, kokevat elämänlaatunsa huonoksi (jopa 67% yläkouluikäisistä tytöistä) ja tulevaisuuden hämäränä. En kyllä yhtään keksi miksi. Huoh.
Tässä puhutaan mm. suomalaisten suomen kielen taidosta. Ei kauheasti vakuuta, jos aikuinen kirjoittaja ei osaa itse edes omaa keskeistä termiään kirjoittaa oikein.
Eli mielestäsi keskusteluun saa ottaa kantaa vain henkilöt, joiden oma kirjoitetun kielen tuotto (työn ohessa, lounasta syödessä) on virheetöntä? Kuinka teillä opetusalan ammattilaisilla (olen tunnistavinani opettajamaisen holhoavan terävän kriittisyyden kirjoituksessasi) nyt sitten on mennyt tämä opetussuunnitelman uudistustyö? Tulokset puhuu puolestaan? /quote]
Minua ädinkielen opettajana ottaa päähän nämä tavuviivoista nillittäjät. Se ei todellakaan ole kirjoittamisen syvää ydintä, että osaa kirjoittaa sanan "itäsuomalainen" oikein. Vaan se on kirjoittamisen taitoa, että osaa muuttaa epämääräiset ajatuksensa sanoiksi ja selkeiksi lauseiksi. Että osaa rakentaa tekstiä, jossa on logiikka., punainen lanka.
Kappalejako tekstissä on paljon tärkeämpää kuin pinnallinen oikeinkirjoitus, koska se vaikuttaa luettavuuteen ja ajatuksen selkeyteen.
Itse käytän paljon aikaa oppilaitteni kanssa juuri tekstin rakentamisen harjoitteluun, mikä on paljon vaativampaa kuin oikeinkirjoitus, jonka voi sitäpaitsi simppelisti tarkistaa tekstinkäsittelyohjelmasta. Mutta omia lauseita et saa kuin itse tuottamalla omista havainnoista ja johtopäätöksistä.
Minusta oikeanlainen pilkutus jäsentää tekstiä huomattavasti kappalejakoa enemmän. En ole kuitenkaan huomauttelemassa asiasta jatkuvasti keskustelupalstoilla. Olet myös siinä oikeassa, ettei ainoastaan tekstin muoto merkitse vaan myös sen sisällöllä on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisten tutkimusten mukaan huonoiten menee pohjoisen ja idän pojilla.
He eivät lue mitään vapaehtoisesti; eivät koulussa eivätkä kotona. Lukeminen on heidän mielestään akkamaista, joten he eivät halua leimautua sellaisiksi. Lukutaito jää heikoksi ja mahdollisuudet pärjätä elämässä heikkenevät.Osa yläkoululaisista on tosiaan käytännössä lukutaidottomia. Kun heille laittaa eteen jonkun tavallisen aikuisten tekstin, he eivät ymmärrä kunnolla mitä siinä kerrotaan.
Missä näin sanotaan?
Olen lukenut tutkimusreferaatin, jonka mukaan oppimiserot Itä-Suomalaisten tyttöjen ja Itä-Suomalaisten poikien välillä ovat kasvaneet eniten, mutta en sellaista, jossa Itä-Suomalaisten poikien oppimisen vaikeudet olisi nostettu esille verrattaessa muun maan tuloksiin.
Oletko sinä kysynyt Itä-Suomalaisilta pojilta mitä lukeminen heidän mielestään on? Minä tunnen kymmeniä. En ole kuullut yhdenkään sanovan, että lukeminen on akkamaista, sen sijaan olen, että se on tylsää, eikä ole löytynyt kiinnostavaa kirjaa. Alakoulun ensimmäisten luokkien jälkeen heillä ei ole enää lukukampanjoita, ei kirjalistoja tai suosituksia. Viisikko-kirjat ei ole oikein enää tätä päivää, edes kieleltään. On paljon vanhemmista kiinni etsivätkö pojilleen sopivaa luettavaa. Meidänkään kotikaupungissa ei ole enää edes kirjakauppaa. Luettavaa ja kirjavinkkejä pojalle kävin hakemassa Helsingistä.
Sana jota haet on "itäsuomalainen". Huoh.
Kiitos kannustavasta ja itse keskustelun aiheeseen rakentavasti kantaaottavasta kommentistasi. Jotkut nuoret -ja aikuisetkin -kokevat nykyisen ilmapiirin latistavana ja negatiivisena, kokevat elämänlaatunsa huonoksi (jopa 67% yläkouluikäisistä tytöistä) ja tulevaisuuden hämäränä. En kyllä yhtään keksi miksi. Huoh.
Tässä puhutaan mm. suomalaisten suomen kielen taidosta. Ei kauheasti vakuuta, jos aikuinen kirjoittaja ei osaa itse edes omaa keskeistä termiään kirjoittaa oikein.
Eli mielestäsi keskusteluun saa ottaa kantaa vain henkilöt, joiden oma kirjoitetun kielen tuotto (työn ohessa, lounasta syödessä) on virheetöntä? Kuinka teillä opetusalan ammattilaisilla (olen tunnistavinani opettajamaisen holhoavan terävän kriittisyyden kirjoituksessasi) nyt sitten on mennyt tämä opetussuunnitelman uudistustyö? Tulokset puhuu puolestaan? /quote]
Minua ädinkielen opettajana ottaa päähän nämä tavuviivoista nillittäjät. Se ei todellakaan ole kirjoittamisen syvää ydintä, että osaa kirjoittaa sanan "itäsuomalainen" oikein. Vaan se on kirjoittamisen taitoa, että osaa muuttaa epämääräiset ajatuksensa sanoiksi ja selkeiksi lauseiksi. Että osaa rakentaa tekstiä, jossa on logiikka., punainen lanka.
Kappalejako tekstissä on paljon tärkeämpää kuin pinnallinen oikeinkirjoitus, koska se vaikuttaa luettavuuteen ja ajatuksen selkeyteen.
Itse käytän paljon aikaa oppilaitteni kanssa juuri tekstin rakentamisen harjoitteluun, mikä on paljon vaativampaa kuin oikeinkirjoitus, jonka voi sitäpaitsi simppelisti tarkistaa tekstinkäsittelyohjelmasta. Mutta omia lauseita et saa kuin itse tuottamalla omista havainnoista ja johtopäätöksistä.
Minusta oikeanlainen pilkutus jäsentää tekstiä huomattavasti kappalejakoa enemmän. En ole kuitenkaan huomauttelemassa asiasta jatkuvasti keskustelupalstoilla. Olet myös siinä oikeassa, ettei ainoastaan tekstin muoto merkitse vaan myös sen sisällöllä on väliä.
Tuo ylläoleva ei voi olla äidinkielenopettaja.
- ei tiedä mikä on yhdysviiva
- aloittaa virkkeen mutta-sanalla
- kirjoittaa sä-passiivilla
liikaa häpykarvanaamaisia ja niiden elukoita koululuokissa
Ymmärrättehän, että asialle ei voi mitään?
Koska Unesco, inkluusio ja pyhät kansainväliset julistukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä koen olevani onnellisessa asemassa kun kävin peruskoulun 70-80-luvuilla, ja kauppaopiston 90-luvun alussa. Silloin vielä opiskeltiin. Opiskelu ei ollut pelkkiä ryhmätöitä ja netistä tiedon etsimistä, koska nettiä ei edes ollut. Ryhmätöitä ei tehty koska mitä turhaan. Tunnilla istuttiin ja kuunneltiin ja tehtiin muistiinpanot. Hakattiin kirjoituskonetta ja laskukonetta. Koen saaneeni hyvän yleissivistyksen ja olen taatusti kriittinen median käyttäjä.
Tajusin että jotain on muuttunut kun kävin kääntymässä ammattikorkeassa 40-vuotiaana. Kestin puoli vuotta. Koko opiskelu oli pelkkiä ryhmätöitä. Opettajien ei tarvinnut opettaa. Paras oli eräs opettaja joka tuli tunnille, näytti nettisivun mistä lötyy xhtml-koodit ja antoi tehtävän joka oli oltava valmis kahden kuukauden päästä. Sanoi vielä että hänelle on ihan turha mitään sähköpostia laitella, hän ei niitä lue. Kun aloin valittaa yleisesti opetuksen puutteesta, minulle sanottiin suoraan että opetuksessa ei ole vikaa, vika on minun asenteessani. Lopetin koko opiskelun siihen ja menin takaisin töihin.
Siitä kymmenen vuotta eteenpäin ja on vauhdilla edetty siihen että ala-asteellakaan ei enää opeteta. Kaikki lapset sullotaan yhteen huoneeseen huutamaan parin opettajan kanssa, ja sitten ilmiö-opitaan. Lapset tuijottavat tabletteja ja tekevät ryhmätöitä mikä tarkoittaa sitä että osa ei tee mitään, koskaan. Koulunkäyntiavustajien aika mennee kehitysvammaisten ja muiden ongelmaisten kanssa. Minun kouluaikanani mitään koulunkäyntiavustajia edes ollut, opettaja selvisi kaikesta yksin ilman mitään vaikeuksia.
Pääsin yläasteelta aikanaan 8.5 keskiarvolla. Jos joutuisin alakouluun nyt, peruskoulusta pääsisin läpi korkeintaa 7.0 keskiarvolla. Siitä se olisi sitten hyvä aloittaa elämä maailmassa joka seuloo parhaat päältä kerta toisensa jälkeen. Ja tuntisin itseni tyhmäksi. En selviäisi päivääkään olosuhteissa joissa kaikki mekastavat ja juoksevat missä sattuu, mitään omaa paikkaa ei ole ja kukaan ei anna kunnon opetusta.
Tästä ilmiö-oppimiskokeilusta tullaan maksamaan ja hurjasti. 10 vuoden päästä yhteiskuntaan ryntää sukupolvi joka ei osaa mitään, ei edes lukea ja laskea, ei pysty keskittymään mihinkään ja jolle sellanen konsepti kuin itsekuri on täysin tuntematon. Onnea vaan kaikille.
Kuka helvata tämänkin keksinnön muuten ajoi läpi?
Hyvin sanottu.
Uudistuksen ajoi läpi vih3rv8s3mmiston poliitkot. Aika yllättävää jälleen.
Missä vaiheessa vih3rv4s3mmisto tällaisen uudistuksen ajoi?
Vierailija kirjoitti:
Opettajan kommentti (kärjistetty).
1) mitään ei enää vaadita vanhempien taholta
2) kotona ei yhdessä tehdä ja katsota koulujuttuja
3) kotona ei enää edes syödä yhdessä ja keskustella
4) koulun viestit sivuutetaan ongelmissa
5) koulun puuttumisesta ongelmakäytökseen väheksytään
6) koulun hakiessa erityisopetukseen, sitä vastustetaan
7) lapsi jätetään yksin kouluhommien kanssa, vanhempi ei auta
8) koulun viestit sivuutetaan, kun sanotaan, että lapsesi häiritsee tunnilla/ei tee mitään
… onhan näitäAineenopettaja näen 150-200 oppilasta päivittäin. En jaksa puuttua siihen, ettei vanhemmat tee asialle mitään, kun huomautan asiasta: jatkuva kännykän käyttö, kaverin kanssa lörpöttely.. Jos et osaa laittaa vanhempana rajoja lapsellesi, lapsesta kasvaa juuri sellainen kuin opetat - älä oleta, että minä nähdessä lastasi pari tuntia viikossa, hoidan vanhemmuutesi laiminlyönnit.
Olet varmasti ihan oikeassakin, mutta haluaisin kuitenkin kertoa omasta koulunkäynnistäni. Olen syntynyt 60-luvulla. Kotona ei KOSKAAN panostettu koulunkäyntiini mitenkään, ei myöskään siskoni. Oletus oli että se hoidetaan itse. Sama oli yleistä kavereillanikin. Ei edes kysytty onko läksyt tehty, sillä oletus oli että ne on tehty. Apua niihin oli turha vanhemmilta kysellä, itse oli selvittävä. Tämä ihan ensimmäisiltä luokilta lähtien. Mitään esikoulujahan en ole käynyt, sellaisia taisi olla jo jossain Helsingissä mutta ei missään muualla. Koulu oli jotain joka kuului lapselle, ja lapsen kuului se hoitaa siinä missä vanhempien työnsä, tämä asia oli niin selvä ettei siitä tarvinnut edes keskusteluja käydä. Jos sellaine tilanne olisi sattunut että koulusta olisi pitänyt laittaa kotiin lappua että penska häiriköi tai ei ole tehnyt läksyjä, olisi helvetti ollut valloillaan.
Pidänkin omituisena sitä että vanhempien pitää nykyään huolehtia omien töidensä ohella myös lasten opetus, ja sitä että koulusta tulee jatkuvaa tiedotusta. On se onni että minun aikani teknologia oli vielä lapsen kengissä, niin kiva kuin tää internet onkin, antaisin sen välittömästi pois jos sillä saataisiin 70- ja 80-luku takaisin. Ei ollut puhettakaan että opettaja olisi ollut jatkuvasti kitisemässä vanhemmille, mutta ei myöskään ollut puhettakaan että vanhemmat olisivat kitisseet opettajalle. Jokaiselle oli tässä yhtälössä rooli, ja jokainen tiesi oman roolinsa. Opettaja opetti, lapset opiskeli ja vanhemmat hoiti muut vastuut.
Minä näkisin suurimmiksi ongelmiksi sen, että opettajilla ei ole enää auktoriteettia, ei ole usein vanhemmillakaan, ja älylaitteet tekee lapsista sekopäitä. Tähän päälle joku ilmiöoppiminen jossain ryhmätilassa, eihän tuosta mitään tule. Kissa on vedetty pussista ulos, se juoksee hulluna pitkin seiniä eikä kukaan tiedä mitä sille pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mikäkö on pielessä?
-Inkluusion purkaminen
-Some
-Älypuhelimet
-Opetuksesta karsitaan
-Täysin turhia paperinpyöritysaloja
-Oppilaita ei saa enää komentaa ja rangaistaEi komentamisella ja rankaisulla mitään opita. Pitää vaatia että opetetut asiat joiltakin osin osataan, siis ihan oikeasti osataan.
Tarkoitan sitä että jos oppilas häiriköi, niin sitä pitää saad rangaista kunnes se tajuaa taas käyttäytyä kunnolla. Ja antaa nelosia ja jättää luokalle. Ja vartija saa hakata paskaksi, jos ei muuten sana kuulu. Ja vanhemmille kotiin vakava varoitus.
No ei ketään saa hakata paskaksi. Emme elä barbaariyhteiskunnassa.
eri
Meille tapahtui inkluusio. Normaalit kakarat saa pelätä koulussa niitä, joiden KÄYTÖKSEN TAKIA pitäisi olla omissa tiloissaan.
Oppimisvaikeudet hoidetaan koulussa. Siihen inkluusio tiettyyn rajaan asti on ok. Tosin parempaa opetusta ne saisivat, kun saisivat olla oikeassa luokassa, missä kaikki tarvitsee tietyntyyppistä apua. Mutta kiltti oppimisen ongelmien kanssa kamppaileva menee siinä sivussa. Omaa potentiaaliaan ei ainakaan tässä koulumaailmassa kyllä pääse kehittämään.