Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Karut luvut paljastavat, että jotain on nyt pielessä – mitä tapahtui Suomen kouluille?

Vierailija
30.08.2021 |

Suomen Pisa-romahdus on ollut niin suuri, että se on noteerattu kansainvälisesti. The Washington Post julkaisi Suomen Pisa-menestyksen hiipumista käsittelevän artikkelin vuonna 2016 ja kysyi kysymyksen, joka jätti jäljen suomalaiseen koulukunniaan: kannattaako Suomen kouluista enää ottaa mallia?
Amerikkalaislehti kysyi asiaa suomalaisen koulutuksen asiantuntijalta, kirjailija Pasi Sahlbergilta, joka antoi aiheesta tyhjentävän vastauksen.
– On varsin lyhytkatseista ajatella, että koulujen suorituskyky säilyisi ja niihin voitaisiin tehdä jatkuvia parannuksia samalla, kun resursseja vähennetään.
Tuoreimpien Pisa-tulosten jälkeen Suomessa kiinnitettiin erityistä huomiota oppilaiden lukutaidon heikkenemiseen.
Ensimmäisessä Pisa-tutkimuksessa suomalaiset olivat lukutaidossa ykkössijalla. Vuoden 2015 tuloksissa sijoitus oli neljäs ja vuoden 2018 tuloksissa vasta seitsemäs.
Siinä missä erinomaisten lukijoiden määrä on säilynyt hyvänä, heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt rajusti. Vuoden 2018 tutkimuksen mukaan kaikista vastanneista 15–vuotiaista oppilaista 13,5 prosentilla on heikko lukutaito. Kymmenen vuotta aiemmin sama lukema oli 8,1 prosenttia.
Mielipiteitä?

Kommentit (697)

Vierailija
321/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan suomalaisten älykkyys alkoi laskea vuoden 1997 jälkeen, joka oli siis se huippukohta. En tiedä, mutta jos miettii niin tuona vuonna täysi-ikäiseksi tulivat ne, jotka olivat vielä eläneet ns. analogisen lapsuuden. Voisiko se selittää osaltaan esim keskittymiskykyä ym. Ei ollut digilaitteita, vaan perinteistä ja "pitkäveteisempää" hommaa, kuten kirjoja ja palapelejä ja tällaisia. Nykyään on digilaitteet ja siellä jatkuva tietotulva, joka sotkee jo aikuisenkin pään ja haittaa keskittymistä. Mitä se sitten on nuorilla, jotka ovat siinä olleet koko ajan?

Ei se oikein selitä asiaa niihin verrattuna, jotka ovat kärjessä. Kärkeen on mennyt Viro, ihan samalla lailla sielläkin on digilaitetta yms. ja nuoret kasvaneet siinä ympäristössä. 

Mutta voihan olla että älykkyys on laskenut joka puolella? Tuo kisahan vaan vertailee, eli tyyliin lanttu pärjäsi paremmin kuin nauris. En tiedä miten sitten olisi jos vuoden -97 nuoret ja vuoden -21 nuoret skabaisivat, niin olisiko taantuma ihan globaalia?

Ainakin länsimaissa älykkyys on laskenut ja tulee laskemaan. Syynä on sosiaaliturva, heikompikin aines pystyy lisääntymään.

Lisäksi sosiaaliturva takaa sen että sinkkunaiset pystyvät tekemään lapsia, ilman että tarvitaan miehen taloudellista panostusta lainkaan. Tämä aiheuttaa myös sen ettei perinteiset ominaisuudet (kova työmies, älykkyys jne) ole enää parisuhdemarkkinoilla yhtä arvokasta. Arvokkaampaa on miesten pituus ja laatikkoleuka.

Ja nyt kun tähän taas tulee liuta alapeukutuksia siltä heikommalta ainekselta, niin kehotan ottamaan mittanauhan käteen ja mittaamaan lasten pituudet 10 vuotta sitten ja nyt. Ruokavalio ei selitä muutosta, nälkää ei olla nähty 60 vuoteen,

Lihan vähyys ruokavaliossa aiheuttaa pituuden laskun.

14 v poikani on 188 cm. Kuinkahan pitkä hän olisikaan jos pystyisi syömään lihaa 😱

Anteeksi, oli pakko 😉 Tiedän että keskiarvo on eri asia kuin yksittäiset tapaukset.

Sellaiseen väittämään olen joskus törmännyt, että Ihmiset olisivat olleet pisimpiä ennen paikallaan pysyvän maatalousyhteiskunnan syntyä. En tiedä pitääkö se paikkaansa, mutta ihan mielenkiintoinen väittämä.

- Tämä pitkä poikani ei pysty syömään myöskään viljatuotteita. Hän elää lähinnä hedelmillä, vihanneksilla ja pähkinöillä.

Vierailija
322/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

H A I T T A M A A H A N M U U T T O

Tuhoaa länsimaiset yhteiskunnat yksi toisensa jälkeen.

Minulla on kysymys kaikille alapeukuttajille. Miksi te kiistätte tämän viestin ehdottoman oikeellisuuden? Näin nimittäin tulee tapahtumaan, me degeneroidumme yhteiskuntina yksi toisensa jälkeen samanlaisiksi valtioiksi mitä Af rikka ja kaikki staniat edustavat. Avatkaa nyt silmänne, kysymys on nimittäin myös teidän tulevaisuudestanne.

M Muutossa on ongelmansa mutta tämä oppimistulosten lasku ei selity sillä. Suurimmat ongelmat ovat siellä missä ei ole ma muja vaan useinkin pikkupaikkakunnilla missä on pelkkiä kantiksia. Jos voitais keskustella tästä asiasta joskus ilman ma mu öyhötystä?

Laita lähde? Sit voidaan jatkaa aiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko keskustelua, mutta voisiko olla niin, että muut maat on vaan mennyt ohi? Suomen taso pysynyt suht samana, mutta muualla se on koventunut ja Suomi siinä suhteessa jäänyt jälkeen?

Vierailija
324/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat tarvitsevat mies roolimalleja mitä ikinä tekevät. Myös kouluun. Itse en veisi poikaani kouluun jossa on vain naisopettajia.

Miesroolimalli.

Se roolimalli voi kuule olla kotonakin.

Myös kieliopin ja suomen kielen suhteen.

Tämä näpäyttelijä on hyvä esimerkki nykyopettajista. Etsimällä etsii typeryyksiä joilla hän pääsee pätemään. Ja hyvä esimerkki siitä opettajien kiireestä ja pitkistä työpäivistä. Kännissä kiukuttelee keskellä päivää anonyymipalstalla. Meneppä vaikka tuntisuunnittelemaan välillä.

En ole opettaja.

Eikä paljon tarvitse etsiä, kun tollo kirjoittaa "Itä-Suomalainen" joka toisena sanana. Olisit kiitollinen, että oikaistaan.

Oot vaan muuten kusipää vai?

Vierailija
325/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulun äidinkielen opettajana olen huomannut lukutaidon rapautumisen jo vuosia. Kyse  on älypuhelimen vaikutuksesta ja somesta. Keskittymisväli muuttuu sitä kautta aika lyhyeksi, pitempi keskittyminen vaikeutuu.

Jostain syystä myös lähimuisti tuntuu heikentyneen: oppilaat valittavat, että eivät muista, mitä edellisessä kappaleessa oli. Yhä enemmän joutuu lukemaan oppilaille ääneen esimerkkiaineistoa, koska muuten osa ei pysy mukana.

Oli suuri virhe laajetaa oppivelvollisuutta yläpäästä, kun  rahat olisi pitänyt sijoittaa alakoulun ja yläkoulun väliin. Sinne jopo-ryhmiä oppilaille, jotka eivät ole oppineet kunnolla lukemaan ja kirjoittamaan. Nykyisellään heidät siirretään armosta yläkouluun, jossa he aiheuttavat järjestyshäiriöitä joukon jatkona  kun eivät osaa tehdä asioita, joita muut tekevät. Nämä puolilukutaitoiset kännykkäaddiktit siirtyvät sitten armovitosilla amikseen, jossa jatkavat letkuiluaan.Varokaa siis tulevaisuudessa asentajia yms jotka eivät osaa kunnolla lukea! Jonnekinhan heidätkin pitää tunkea, eli aiheuttamaan hankaluuksia ihmisille ,jotka palkkaavat heidät.

Nyt oli ihan pakko, kun kirjoitit olevasi yläkoulun äidinkielen opettaja. Kirjoitat tekstiä varmaankin kiireessä ja kännykällä, koska nuo lopun pilkkuvirheet ovat kammottavia eli sanaväli ja sitten vasta pilkku tai ei väliä ennen pistettä ja muuta pientä pilkunviilausta.

Kirjoituksesi oli muuten täyttä asiaa. Tulevaisuudessa ehkä autonasentajakin pärjää heikommalla lukutaidolla, kun usein nykyisin vian tullessa autoon, laitetaan vain piuhat kiinni ja päivitetään auton tietokoneohjelma.

Vierailija
326/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Jotain tapahtui”, Suomi on Euroopan kakkonen Viron jälkeen, ihan hirveää…

Vierailija
327/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tarvittaisiin erityisluokat ja ihan apukoulut tyhmille ja kehittymättömille oppilaille. He häiriköivät normaalien nuorten oppimista.

Vierailija
328/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Jumala ottaa siunaavan kätensä maamme yltä pois, se näkyy kaikessa, myös kouluissa.

Vanhurskaus kansan korottaa, mutta synti on kansakunnan häpeä.

Surullista mutta totta ja näin on käynyt meidän ihanalle maallemme.

Vierailija
329/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo tietyillä alueilla suomalaista luokkaa, niin ei uskoisi että kyseessä on suomalainen luokka.

Vierailija
330/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Jotain tapahtui”, Suomi on Euroopan kakkonen Viron jälkeen, ihan hirveää…

Mä luulen et jos saatais tarkkikset takaisin ja maahanmuuttto tietyiltä alueilta seis. Oltais taas ykkösinä. Aasian maita ei voi verrata koska ne testaa valikoitua porukkaa.

Vierailija
331/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapäistäminen. Kaikki samalla viivalla. Lapsellisten, toistaitoisten aikuisten keksintöä jolla kompensoivat omaa surkeaa lapsuuttaan. Kaikki ei koskaan ole samalla viivalla. Se on vaan ihmisluonnon piirre.

Ja sinua koulukiusattiin. Sekin on ihmisluonnon piirre. Jos ei pysty puolustautumaan, joutuu uhriksi.

Olin tarkkailuluokalla. Joka oli hyvä koska olisin kiusannut ja häiriköinyt normaalilla luokalla. Meitä oli siellä 8 oppilasta joille oli aikuiset oikeasti läsnä ja saatiin tuloksia aikaan. Me kaikki olemme nyt perheellisiä ja työssä käyviä ihmisiä. Meni varmaan vtiks sun mielestä?

Jopas se on kiva, että teitä häiriköitä/kiusaajia/pahoja ihmisiä noin hyysätään. Itse olin ihan kunnollinen poikalapsi 2000-luvun alussa ja olin kaikenlaisen häirinnän ja väkivallan pelon vuoksi hemmetin stressantunut lapsena. Yläasteella kiusattiin ja surkeat opettajat eivät puuttuneet siihen mitenkään. Jostain kumman syystä en luottanut ihmisiin enää lukiossa ja vaikka siellä ei kiusattu, niin en pystynyt oikein luomaan siellä kaverisuhteita, eikä kyllä ole päässyt seurustelemaankaan. Muutenkin kavereita on ollut vähänlaisesti, vaikea tutustua ihmisiin. Kuitenkin, en ole koskaan nostanut sossutukea, en ole koskaan käynyt psykiatrilla yhteiskunnan varoilla (tai muutenkaan, ihan humpuukia se on), olen käynyt korkeakoulun ja teen nyt tälläkin hetkellä etätöitä ja pidän kuntosali-harrastuksen avulla huolta kunnostani. Olen siis parempi ihminen kuin suurin osa suomalaisista. Sitä ei kuitenkaan ole palkittu yhteiskunnallisesti mitenkään. Kaltaisesi ihmiseläjien pilaajat, narsisti, psykopaatit yms...palkitaan. Sinäkin olet saanut häiriköinnilläsi palkinnon yhteiskunnalta. Ei siis mikään ihme, että kouluissa/yhteiskunnassa on kaikki pielessä kun pahat ihmiset palkitaan ja kunnollisia ihmisiä vain syrjitään. Onneksi sentään töitä on saanut tehdä ja sijoittaa varojaan. Olen varmasti sinua varakkaampi enkä tunne yhtään empatiaa, jos näen kaltaisesi ihmisen makaavan katuojassa.

t: eri

Vierailija
332/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallisten tutkimusten mukaan huonoiten menee pohjoisen ja idän pojilla.

He eivät lue mitään vapaehtoisesti; eivät koulussa eivätkä kotona. Lukeminen on heidän mielestään akkamaista, joten he eivät halua leimautua sellaisiksi. Lukutaito jää heikoksi ja mahdollisuudet pärjätä elämässä heikkenevät.

Osa yläkoululaisista on tosiaan käytännössä lukutaidottomia. Kun heille laittaa eteen jonkun tavallisen aikuisten tekstin, he eivät ymmärrä kunnolla mitä siinä kerrotaan.

Missä näin sanotaan?

Olen lukenut tutkimusreferaatin, jonka mukaan oppimiserot Itä-Suomalaisten tyttöjen ja Itä-Suomalaisten poikien välillä ovat kasvaneet eniten, mutta en sellaista, jossa Itä-Suomalaisten poikien oppimisen vaikeudet olisi nostettu esille verrattaessa muun maan tuloksiin.

Oletko sinä kysynyt Itä-Suomalaisilta pojilta mitä lukeminen heidän mielestään on? Minä tunnen kymmeniä. En ole kuullut yhdenkään sanovan, että lukeminen on akkamaista, sen sijaan olen, että se on tylsää, eikä ole löytynyt kiinnostavaa kirjaa. Alakoulun ensimmäisten luokkien jälkeen heillä ei ole enää lukukampanjoita, ei kirjalistoja tai suosituksia. Viisikko-kirjat ei ole oikein enää tätä päivää, edes kieleltään. On paljon vanhemmista kiinni etsivätkö pojilleen sopivaa luettavaa. Meidänkään kotikaupungissa ei ole enää edes kirjakauppaa. Luettavaa ja kirjavinkkejä pojalle kävin hakemassa Helsingistä.

Sana jota haet on "itäsuomalainen". Huoh.

Kiitos kannustavasta ja itse keskustelun aiheeseen rakentavasti kantaaottavasta kommentistasi. Jotkut nuoret -ja aikuisetkin -kokevat nykyisen ilmapiirin latistavana ja negatiivisena, kokevat elämänlaatunsa huonoksi (jopa 67% yläkouluikäisistä tytöistä) ja tulevaisuuden hämäränä. En kyllä yhtään keksi miksi. Huoh.

Tässä puhutaan mm. suomalaisten suomen kielen taidosta. Ei kauheasti vakuuta, jos aikuinen kirjoittaja ei osaa itse edes omaa keskeistä termiään kirjoittaa oikein.

Ja niitä päivitettyjä kirjalistoja muuten saa kirjastosta, jokaikiselle luokka-asteelle. Viisikkoja ei ollut listalla enää edes 15 vuotta sitten, kun esikoiseni lukudiplomia teki. Ei tarvita kirjakauppaa tai matkaa Helsinkiin.

Eli mielestäsi keskusteluun saa ottaa kantaa vain henkilöt, joiden oma kirjoitetun kielen tuotto (työn ohessa, lounasta syödessä) on virheetöntä? Kuinka teillä opetusalan ammattilaisilla (olen tunnistavinani opettajamaisen holhoavan terävän kriittisyyden kirjoituksessasi) nyt sitten on mennyt tämä opetussuunnitelman uudistustyö? Tulokset puhuu puolestaan?

Viisikko kirja oli listalla 5 vuotta sitten kun ainokaiseni suoritti lukudiplomiaan. Kirjasuosituksia olen kysynyt oppimiskeskusteluissa suoraan luokanopettajalta, joka tosiaan neuvoi kysymään kirjastosta tai kirjakaupasta. Valitsin nyt sitten sen Akateemisen kirjakaupan, josta sain asiantuntevaa palvelua. 

Kokonaan toinen kysymys onkin se tarjoaako tämän päivän kirjallisuus 13-vuotiasta kiinnostavaa sisältöä. Valikoima on melko suppea jos kielellinen ja henkinen kehitys ei taivu vielä aikuisten kirjallisuuteen, fantasia ei kiinnosta ja ns nuorten kirjat ovat oman arvioni mukaan sanalla sanoen nuorta aliarvioivaa

Se että ei osaa edes kielioppiasiaa, joka opetetaan alaluokilla on asia, josta saa kyllä mainita.

Sitä suuremmalla syyllä, jos oikeasti olet peruskoululaisten vanhempi, joka sitten märisee vielä, miten koulu sitä ja koulu tätä - vaikka itse et osaa yhtään mitään.

Ja se on Viisikko-kirja väliviivalla, eikä muuten ole edes olemassa sellaista, vaan on Viisikko-kirjasarja.

Jokaikisessä kirjastossa on osaava henkilökunta opastamaan lastasi, jos itse olet täystumpula ja se lapsesi on noin uniikki lumihiutale.

Ja jos teette matkoja Helsinkiin, tehkää se reissu silloin kun on kirjamessut. Sieltäkin saa tietoa.

Ja kirjastosta saat muuten myös suomen kielen kieliopin. Opettele se.

Enpä viitsisi noilla välimerkkien käyttövirheillä alkaa pätemään..

Oliko sinulla muuten itse keskusteltavaan aiheeseen jotain lisättävää, muuta kuin haukkua itsellesi täysin vierasta ihmistä ja hänen alaikäistä lastaan?

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että me aikuiset rakennamme tämän ilmapiirin, jossa meidän lapsemme ja nuoremme yrittävät kasvaa aikuisiksi? Kuinka omalta osaltasi mielestäsi rakennat kannustavaa ja myönteistä ilmapiiriä ympärillesi ja mm tänne sosiaaliseen mediaan?

Enpä ole niillä pätenytkään.

Minä olen antanut sinulle ja lapsellesi useita hyviä neuvoja.

Ja sinä juuri olet niitä vanhempia, jotka teette koulunkäynnistä sietämätöntä. Lumihiutaleesi on uniikki ja häntä pitää viihdyttää ja hänelle kelpaa vain Akateemisen kirjakaupan kirjavinkit ja blaablaa.

Ja vanhempi on oppimaton tyhmä saapas, joka sitten kuvittelee olevansa jotain kun oikein kovasti vaatii kaikenlaista lumihiutaleelleen.

Mitä minä olen vaatinut?

Ja jos minä haluan ostaa kirjan, enkä lainata, niin sen ei luulisi sinun asiasi olevan millään muotoa.

Anna ihmeessä neuvoja hyvistä lukuvinkeistä yläkoulu-ikäiselle pojalle! Kirjavinkkejä otetaan mieluusti vastaan!

Mainitsen vielä, ettet suotta toista itseäsi; en aio mennä kirjastoon. En halua lainata kirjaa. En ole tyytyävinen kotikuntani kirjaston valikoimaan, enkä aukioloaikoihin.

Nykyisin on omatoimikirjastoja, jotka on kellon ympäri auki. Lisäksi voit tilata haluamasi aineiston netin välityksellä mihin tahansa kurjastoon noudettavaksesi. Yleensä tämä on jopa täysin ilmaista. Kannattaa perehtyä nykyaikaisiin palveluihin.

Vierailija
333/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa ämmälllä. Se syy.

Ja kouluthan on surkeita, varisnkin pk-seudulla ja varsinkin m-valtaiset.

No ei se kyllä noin yksinkertainen selitys ole. Uutisessa sanotaan, että "Huolestuttavaa oli, että todella heikkoa osaamista osoittavien oppilaiden joukossa oli täysin suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä oppilaita, joista kaikki eivät saaneet erityistä tai tehostettua tukea." Laskevat oppimistulokset koskevat ihan kantasuomalaisiakin.

https://yle.fi/uutiset/3-12066358

Ne m-valtaiset on huonoja myös suomalaisille. Koulurauha mennyttä.

Täysin kokemispohjaista hölynpölyä, jota ei tilastot tue.

Vierailija
334/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perskutit näemmä taas syyttämässä lempi syyllisiään, mutta mikään ei tue heidän väitteitä.

Vierailija
335/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa ämmälllä. Se syy.

Ja kouluthan on surkeita, varisnkin pk-seudulla ja varsinkin m-valtaiset.

No ei se kyllä noin yksinkertainen selitys ole. Uutisessa sanotaan, että "Huolestuttavaa oli, että todella heikkoa osaamista osoittavien oppilaiden joukossa oli täysin suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä oppilaita, joista kaikki eivät saaneet erityistä tai tehostettua tukea." Laskevat oppimistulokset koskevat ihan kantasuomalaisiakin.

https://yle.fi/uutiset/3-12066358

Ne m-valtaiset on huonoja myös suomalaisille. Koulurauha mennyttä.

Täysin kokemispohjaista hölynpölyä, jota ei tilastot tue.

No ainakin minulla tämä tieto on tullut Helsingin opetusvirastolta ja mamuvaltaisen yläkoulun eläkkeelle jääneeltä rehtorilta.

Meitä vanhempia istutettiin vuosi kouluverkkotarkasteluilloissa mäyhäämässä, miksi meidän lapsiamme ei muka voisi siirtää ongelma-alueen kouluun parantamaan sen tasoa.

Vierailija
336/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapäistäminen. Kaikki samalla viivalla. Lapsellisten, toistaitoisten aikuisten keksintöä jolla kompensoivat omaa surkeaa lapsuuttaan. Kaikki ei koskaan ole samalla viivalla. Se on vaan ihmisluonnon piirre.

Ja sinua koulukiusattiin. Sekin on ihmisluonnon piirre. Jos ei pysty puolustautumaan, joutuu uhriksi.

Olin tarkkailuluokalla. Joka oli hyvä koska olisin kiusannut ja häiriköinyt normaalilla luokalla. Meitä oli siellä 8 oppilasta joille oli aikuiset oikeasti läsnä ja saatiin tuloksia aikaan. Me kaikki olemme nyt perheellisiä ja työssä käyviä ihmisiä. Meni varmaan vtiks sun mielestä?

Jopas se on kiva, että teitä häiriköitä/kiusaajia/pahoja ihmisiä noin hyysätään. Itse olin ihan kunnollinen poikalapsi 2000-luvun alussa ja olin kaikenlaisen häirinnän ja väkivallan pelon vuoksi hemmetin stressantunut lapsena. Yläasteella kiusattiin ja surkeat opettajat eivät puuttuneet siihen mitenkään. Jostain kumman syystä en luottanut ihmisiin enää lukiossa ja vaikka siellä ei kiusattu, niin en pystynyt oikein luomaan siellä kaverisuhteita, eikä kyllä ole päässyt seurustelemaankaan. Muutenkin kavereita on ollut vähänlaisesti, vaikea tutustua ihmisiin. Kuitenkin, en ole koskaan nostanut sossutukea, en ole koskaan käynyt psykiatrilla yhteiskunnan varoilla (tai muutenkaan, ihan humpuukia se on), olen käynyt korkeakoulun ja teen nyt tälläkin hetkellä etätöitä ja pidän kuntosali-harrastuksen avulla huolta kunnostani. Olen siis parempi ihminen kuin suurin osa suomalaisista. Sitä ei kuitenkaan ole palkittu yhteiskunnallisesti mitenkään. Kaltaisesi ihmiseläjien pilaajat, narsisti, psykopaatit yms...palkitaan. Sinäkin olet saanut häiriköinnilläsi palkinnon yhteiskunnalta. Ei siis mikään ihme, että kouluissa/yhteiskunnassa on kaikki pielessä kun pahat ihmiset palkitaan ja kunnollisia ihmisiä vain syrjitään. Onneksi sentään töitä on saanut tehdä ja sijoittaa varojaan. Olen varmasti sinua varakkaampi enkä tunne yhtään empatiaa, jos näen kaltaisesi ihmisen makaavan katuojassa.

Hae apua ongelmiisi.

Vierailija
337/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset häiriköt (myös kielitaidottomat) tarkkiksille kuten ennenkin.

Helpottaa kaikkea oppimista kummasti.

Vierailija
338/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae apua ongelmiisi.

Arvasinkin että joku psyk0paatti tulee v..tuilemaan. Ongelma ei ole minussa vaan suomalaisessa järjestelmässä. Jos minä hakeutuisin hakemaan "apua" (siis mihin muka? Teen töitä, pidän huolta kunnostani enkä loisi), niin sillä korjattaisiin vain yhteiskunnallista oiretta, eikä oirehtimisen syytä. Yhteiskunnallisia varoja ei saa tuhlata, vaan ne pitää käyttää ongelmiin johtavien syiden poistoon. Jo pitkään niitä on käytetty ongelmien mattojen alle lakaisuun. Sinäkin ole aivopesty, eli olet osa ongelmaa. Jos ihmiset alkavat ajattelemaan eri tavoin ja jos ihmiset alkavat ajattelemaan, että jokainen on vastuussa itsestään ja jos peruskoulusta lähtien ne häiriköijät ja ihan kaikki muutkin joutuisivat ottamaan vastuuta itsestään (nyt eivät joudu ja heidät palkitaan häiriköinnistä), niin Suomi olisi jokaiselle parempi paikka elää. Nyt se on suurimmalle osalle huono paikka elää. Minä osa ongelman ratkaisua, eli olen tehnyt töitä enkä ole kuormittanut suomalaisia palveluita/humpuuki-palveluita enkä ole loisinut. Enkä ole kiusannut ketään. Minun puolestani ne kiusaajat ja häiriköt voidaan laittaa pakkohoitoon laitoksiin.

Vierailija
339/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tappelimme ihan keskenämme ja opettajien kanssa. Kävin koulua kultaisella 80-luvulla jolloin oli resursseja ja rohkeutta puuttua paskaan käytökseen. Opettjilla oli auktoriteettiä ja joillain vanhemmillakin. Kaikkien luokkalaisten kotiolot oli tuota isä/äiti katuojassa tasoa. Sieltä me silti noustiin eikä jääty samaan jamaan. Katkeruuttakaan ei ole jäänyt niinkuin ikävästi sinulla. Tuolla vihalla päädyt nopeasti ojaan jos toiseenkin ellet hae apua. Älä vaan siirrä tuota vihaa lapsillesi.

Vierailija
340/697 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi iso ongelma on inkluusio.

Teoriassa inkluusio toimii hyvin ja tuottaa hyviä tuloksia. Mutta ne hyvät tulokset vaativat hyviä resursseja. Sitä että kaikki oppilaat saavat tarvitsemansa tuen.

Suomessa inkluusiota toteutetaan säästötoimena. Laitetaan vaan kaikki lapset samaan luokkaan ja annetaan heille sama opetus.

Se on tarkoittaa sitä, että tukea tarvitsevat jäävät ilman tukea eikä kukaan pysty keskittymään hälyisässä luokassa.

Tähän kun otetaan vielä lisäsäästön nimissä lanseeratut avoimet oppimistilat mukaan, niin lopputulos on suorastaan huikea.

Olen itse autistisen lapsen äiti, ja päässyt näkemään karuimmat puolet inkluusiosta. Lapseni ei pystynyt keskittymään normaalissa luokassa, ja jäi täysin ilman tukea sillä hän ei aiheuttanut häiriöitä. Wilma-merkintöjä kuitenkin tuli siitä että lapsi ei pystynyt tekemään tehtäviä oppitunneilla ja siitä että hän ei pystynyt puhumaan. "Kieltäytyy tehtävien tekemisestä, ei vastaa kysymyksiin" oli opettajan näkemys. Sama opettaja ei tosiaan nähnyt lapsen tuen tarvetta.

Eikä siinä luokassa oikein muutkaan pystyneet keskittymään, sillä luokkaan oli integroitu myös niitä oppilaita, jotka alkoivat riehumaan turhautuessaan tai kuormittuessaan. Ja se iso luokka kuormitti heitä paljon.

Oman lapsen tilanteen sain korjattua ottamalla hänet kotikouluun.

Mutta ei kotikoulun pitäisi olla ratkaisu koulun ongelmiin. Me kaikki maksetaan valtavat määrät veroja, jotta maamme lapset saisivat hyvän koulutuksen ja mahdollisuudet elämässä pärjäämiseen. Mistä me oikein maksetaan jos vanhempien täytyy lopulta opettaa

lapsiansa itse.

Niin miten tämä inkluusio on opettajan vika? Luokan tilanne oli mahdoton eli normijuttu nykyään, kun resursseja ei anneta, että yhtälö toimisi.

Opettaja on velvollinen kirjaamaan Wilmaan oppilaan ongelmia luokassa. Jos ei ole Wilmassa mitään merkintää tai löydy dokumenttia, miten ja missä tilanteessa oppilas kieltäytyy esim. tekemästä tehtäviä, katsotaan, että oppilaalla ei ole lisätuen tarvetta.

En missään väittänyt että inkluusio olisi opettajan vika. Se on kuitenkin opettajan vika, jos hän väittää että lapsi joka ei pysty edes puhumaan koulussa, ei tarvitsisi mitään tukea. Luulisi opettajallekin olevan helpompaa sanoa, että tukea tarvitaan kuin taistella loputtomiin yksin mahdottoman työmäärän alla. Sitä tukea kun ei ole mahdollista saada jos opettaja vastustaa.

Miten se voidaan edes tulkita kieltäytymiseksi jos toinen ei pysty tekemään niitä tehtäviä vaikka haluaisi. Millä logiikalla sellainen voidaan merkitä, että "kieltäytyy tekemästä tehtäviä".

Sama kuin jalattomalle laitettaisiin merkintä "kieltäytyy kävelemästä".

Wilma tosiaan näyttää monelle olevan paikka johon merkataan asioita. En ymmärrä mitä hyötyä siitä merkitsemisestä on, jos mitään muuta toimenpidettä ei tehdä.

Onko siinä ajatuksena, että autisti oppii puhumaan kun vaan tehdään tarpeeksi monta wilma-merkintää.