IS: Karut luvut paljastavat, että jotain on nyt pielessä – mitä tapahtui Suomen kouluille?
Suomen Pisa-romahdus on ollut niin suuri, että se on noteerattu kansainvälisesti. The Washington Post julkaisi Suomen Pisa-menestyksen hiipumista käsittelevän artikkelin vuonna 2016 ja kysyi kysymyksen, joka jätti jäljen suomalaiseen koulukunniaan: kannattaako Suomen kouluista enää ottaa mallia?
Amerikkalaislehti kysyi asiaa suomalaisen koulutuksen asiantuntijalta, kirjailija Pasi Sahlbergilta, joka antoi aiheesta tyhjentävän vastauksen.
– On varsin lyhytkatseista ajatella, että koulujen suorituskyky säilyisi ja niihin voitaisiin tehdä jatkuvia parannuksia samalla, kun resursseja vähennetään.
Tuoreimpien Pisa-tulosten jälkeen Suomessa kiinnitettiin erityistä huomiota oppilaiden lukutaidon heikkenemiseen.
Ensimmäisessä Pisa-tutkimuksessa suomalaiset olivat lukutaidossa ykkössijalla. Vuoden 2015 tuloksissa sijoitus oli neljäs ja vuoden 2018 tuloksissa vasta seitsemäs.
Siinä missä erinomaisten lukijoiden määrä on säilynyt hyvänä, heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt rajusti. Vuoden 2018 tutkimuksen mukaan kaikista vastanneista 15–vuotiaista oppilaista 13,5 prosentilla on heikko lukutaito. Kymmenen vuotta aiemmin sama lukema oli 8,1 prosenttia.
Mielipiteitä?
Kommentit (697)
Riman laskeminen kautta linjan niin kotona kuin koulussakin, kiireen, mukavuudenhalun ja epävarmuuden nimissä.
Kaikkien tulee suorittaa tietty oppimäärä hyväksytysti. Kaikki eivät siihen pysty ollenkaan, osalle homma on helppoa kuin heinänteko ja osa joutuu tekemään töitä tosissaan. Tällainen epätasa-arvoisuus ei vaan istu nykymaailmaan missä kaiken pitää tapahtua just nyt, olla superkivaa ja jännittävää ja yksilöitynä vain ja ainoastaan mulle. Lasketaan siis rimaa ja jatketaan sen laskemista kunnes sillä pahimmalla sluibailijalla ja niilläkin inklusoiduilla jotka eivät vielä yhdeksännellä luokallakaan osaa kellonaikoja tai istua rauhassa on mahdollisuus sen ylittämiseen. Taputetaan, jaetaan kaikille osallistujille palkinnot hyvästä (hävitystä) pelistä, toistetaan mantrana kuinka kaikilla oli niin mukavaa ja käynnistetään kierros madalletun riman korkeudelta uudelle ikäryhmälle.
Pojat tarvitsevat mies roolimalleja mitä ikinä tekevät. Myös kouluun. Itse en veisi poikaani kouluun jossa on vain naisopettajia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö Suomeenkin saada kunnollinen eli yksityinen koulujärjestelmä? Paine kasvaa koko ajan... Eli olisi paikka, johon laittaa lapsensa silloin kun hän todella haluaa opiskella ja pärjätä elämässä. Nyt voi joutua johonkin surkimusluokkaan julkkarikoulussa ja koko elämä voi mennä pilalle sen takia.
Briteissä on näitä yksityiskouluja paljon, eli rahalla pääsee. Lopputuloksena niissä on ihan eläimellistä kiusaamista ja oppimistulokset eivät ole kovin kaksisia.
Parempi olisi, että lapset pääsisivät kouluun kykyjensä mukaisesti. Ja toistaiseksi peruskoulu on paras tapa etsiä ne lahjakkaimmat vanhempien tulotasosta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialistien tasapäistävässä peruskoulussa mennään heikoimman aineksen ehdoilla. Eli tarjotaan samat mahdollisuudet kaikille. Silloin ei vaan voi menestyä. Fiksukin lapsi oppii laiskaksi. Laittakaa lapsenne yksityiskouluun kuten ne jotka haluavat lapsensa menestyvän.
No höpönlöpön. Ei todellakaan mennä.
Siellä mennään keskitason ehdoilla. Heikoimmat putoavat pois siitäkin.
Valitettavasti näin ei ole. Heikoin aines vie 95% opettajan ajasta. Muut saa pärjätä miten parhaaksi näkevät.
Yksi ratkaisu on, mikäli inkluusiota ei pureta, on ottaa tadokurssit käyttöön. Tällöin fiksuimmat pääsee parempiin ja rauhallisempi on luokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö Suomeenkin saada kunnollinen eli yksityinen koulujärjestelmä? Paine kasvaa koko ajan... Eli olisi paikka, johon laittaa lapsensa silloin kun hän todella haluaa opiskella ja pärjätä elämässä. Nyt voi joutua johonkin surkimusluokkaan julkkarikoulussa ja koko elämä voi mennä pilalle sen takia.
Briteissä on näitä yksityiskouluja paljon, eli rahalla pääsee. Lopputuloksena niissä on ihan eläimellistä kiusaamista ja oppimistulokset eivät ole kovin kaksisia.
Parempi olisi, että lapset pääsisivät kouluun kykyjensä mukaisesti. Ja toistaiseksi peruskoulu on paras tapa etsiä ne lahjakkaimmat vanhempien tulotasosta riippumatta.
Millä tavalla peruskoulu mielestäsi etsii lahjakkaimpia? Omista lapsistani nuorinkin on nyt käynyt sen, enkä ole havainnut tällaisesta toiminnasta hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Raha ei tuo osaamista mukanaan.
Voit pistää lapsesi painotettuun opetukseen, jos hän täyttää sen pääsykriteerit. Helsingissä ja Espoossa tarjontaa riittää vaikka kuinka. Vantaalta välttämättä ei, siellä on kovempi lähikoulupainotus.
Lukioon mennään vain ja ainoastaan keskiarvolla.
Julkisista kouluista ne ressujen ja norssien oppilaat tulevat sillä likemmäs kympin keskiarvollaan.
Eikö kuitenkin Englannissa ole edelleen kova sana se Eton? Ymmärtääkseni pelkästään sen käynti takaa hyvän elämän.
Uskomatonta ettei ymmärretä kuinka digitalisaatio on tuhonnut tätä kansa.
Miten voi oppiayhtään mitään kun yksin on vain koneen äärellä?
Vierailija kirjoitti:
Pojat tarvitsevat mies roolimalleja mitä ikinä tekevät. Myös kouluun. Itse en veisi poikaani kouluun jossa on vain naisopettajia.
Miesroolimalli.
Se roolimalli voi kuule olla kotonakin.
Myös kieliopin ja suomen kielen suhteen.
Älylaittaiden myötä nuoret on niin koukuttunut niihin että tuloksena on add pentuja enemmän tai vähemmän,lisäksi peruskäytöstapoja ei ole,ovat röyhkeitä, väkivaltaisia, tottelemattomia,päälle puhujia,kirojia yms. Samanlaisia kuin moni aikuinen tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisten tutkimusten mukaan huonoiten menee pohjoisen ja idän pojilla.
He eivät lue mitään vapaehtoisesti; eivät koulussa eivätkä kotona. Lukeminen on heidän mielestään akkamaista, joten he eivät halua leimautua sellaisiksi. Lukutaito jää heikoksi ja mahdollisuudet pärjätä elämässä heikkenevät.Osa yläkoululaisista on tosiaan käytännössä lukutaidottomia. Kun heille laittaa eteen jonkun tavallisen aikuisten tekstin, he eivät ymmärrä kunnolla mitä siinä kerrotaan.
Missä näin sanotaan?
Olen lukenut tutkimusreferaatin, jonka mukaan oppimiserot Itä-Suomalaisten tyttöjen ja Itä-Suomalaisten poikien välillä ovat kasvaneet eniten, mutta en sellaista, jossa Itä-Suomalaisten poikien oppimisen vaikeudet olisi nostettu esille verrattaessa muun maan tuloksiin.
Oletko sinä kysynyt Itä-Suomalaisilta pojilta mitä lukeminen heidän mielestään on? Minä tunnen kymmeniä. En ole kuullut yhdenkään sanovan, että lukeminen on akkamaista, sen sijaan olen, että se on tylsää, eikä ole löytynyt kiinnostavaa kirjaa. Alakoulun ensimmäisten luokkien jälkeen heillä ei ole enää lukukampanjoita, ei kirjalistoja tai suosituksia. Viisikko-kirjat ei ole oikein enää tätä päivää, edes kieleltään. On paljon vanhemmista kiinni etsivätkö pojilleen sopivaa luettavaa. Meidänkään kotikaupungissa ei ole enää edes kirjakauppaa. Luettavaa ja kirjavinkkejä pojalle kävin hakemassa Helsingistä.
Sana jota haet on "itäsuomalainen". Huoh.
Kiitos kannustavasta ja itse keskustelun aiheeseen rakentavasti kantaaottavasta kommentistasi. Jotkut nuoret -ja aikuisetkin -kokevat nykyisen ilmapiirin latistavana ja negatiivisena, kokevat elämänlaatunsa huonoksi (jopa 67% yläkouluikäisistä tytöistä) ja tulevaisuuden hämäränä. En kyllä yhtään keksi miksi. Huoh.
Tässä puhutaan mm. suomalaisten suomen kielen taidosta. Ei kauheasti vakuuta, jos aikuinen kirjoittaja ei osaa itse edes omaa keskeistä termiään kirjoittaa oikein.
Ja niitä päivitettyjä kirjalistoja muuten saa kirjastosta, jokaikiselle luokka-asteelle. Viisikkoja ei ollut listalla enää edes 15 vuotta sitten, kun esikoiseni lukudiplomia teki. Ei tarvita kirjakauppaa tai matkaa Helsinkiin.
Eli mielestäsi keskusteluun saa ottaa kantaa vain henkilöt, joiden oma kirjoitetun kielen tuotto (työn ohessa, lounasta syödessä) on virheetöntä? Kuinka teillä opetusalan ammattilaisilla (olen tunnistavinani opettajamaisen holhoavan terävän kriittisyyden kirjoituksessasi) nyt sitten on mennyt tämä opetussuunnitelman uudistustyö? Tulokset puhuu puolestaan?
Viisikko kirja oli listalla 5 vuotta sitten kun ainokaiseni suoritti lukudiplomiaan. Kirjasuosituksia olen kysynyt oppimiskeskusteluissa suoraan luokanopettajalta, joka tosiaan neuvoi kysymään kirjastosta tai kirjakaupasta. Valitsin nyt sitten sen Akateemisen kirjakaupan, josta sain asiantuntevaa palvelua.
Kokonaan toinen kysymys onkin se tarjoaako tämän päivän kirjallisuus 13-vuotiasta kiinnostavaa sisältöä. Valikoima on melko suppea jos kielellinen ja henkinen kehitys ei taivu vielä aikuisten kirjallisuuteen, fantasia ei kiinnosta ja ns nuorten kirjat ovat oman arvioni mukaan sanalla sanoen nuorta aliarvioivaa
Se että ei osaa edes kielioppiasiaa, joka opetetaan alaluokilla on asia, josta saa kyllä mainita.
Sitä suuremmalla syyllä, jos oikeasti olet peruskoululaisten vanhempi, joka sitten märisee vielä, miten koulu sitä ja koulu tätä - vaikka itse et osaa yhtään mitään.
Ja se on Viisikko-kirja väliviivalla, eikä muuten ole edes olemassa sellaista, vaan on Viisikko-kirjasarja.
Jokaikisessä kirjastossa on osaava henkilökunta opastamaan lastasi, jos itse olet täystumpula ja se lapsesi on noin uniikki lumihiutale.
Ja jos teette matkoja Helsinkiin, tehkää se reissu silloin kun on kirjamessut. Sieltäkin saa tietoa.
Ja kirjastosta saat muuten myös suomen kielen kieliopin. Opettele se.
Enpä viitsisi noilla välimerkkien käyttövirheillä alkaa pätemään..
Oliko sinulla muuten itse keskusteltavaan aiheeseen jotain lisättävää, muuta kuin haukkua itsellesi täysin vierasta ihmistä ja hänen alaikäistä lastaan?
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että me aikuiset rakennamme tämän ilmapiirin, jossa meidän lapsemme ja nuoremme yrittävät kasvaa aikuisiksi? Kuinka omalta osaltasi mielestäsi rakennat kannustavaa ja myönteistä ilmapiiriä ympärillesi ja mm tänne sosiaaliseen mediaan?
Enpä ole niillä pätenytkään.
Minä olen antanut sinulle ja lapsellesi useita hyviä neuvoja.
Ja sinä juuri olet niitä vanhempia, jotka teette koulunkäynnistä sietämätöntä. Lumihiutaleesi on uniikki ja häntä pitää viihdyttää ja hänelle kelpaa vain Akateemisen kirjakaupan kirjavinkit ja blaablaa.
Ja vanhempi on oppimaton tyhmä saapas, joka sitten kuvittelee olevansa jotain kun oikein kovasti vaatii kaikenlaista lumihiutaleelleen.
Mitä minä olen vaatinut?
Ja jos minä haluan ostaa kirjan, enkä lainata, niin sen ei luulisi sinun asiasi olevan millään muotoa.
Anna ihmeessä neuvoja hyvistä lukuvinkeistä yläkoulu-ikäiselle pojalle! Kirjavinkkejä otetaan mieluusti vastaan!
Mainitsen vielä, ettet suotta toista itseäsi; en aio mennä kirjastoon. En halua lainata kirjaa. En ole tyytyävinen kotikuntani kirjaston valikoimaan, enkä aukioloaikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapäistäminen. Kaikki samalla viivalla. Lapsellisten, toistaitoisten aikuisten keksintöä jolla kompensoivat omaa surkeaa lapsuuttaan. Kaikki ei koskaan ole samalla viivalla. Se on vaan ihmisluonnon piirre.
Ja sinua koulukiusattiin. Sekin on ihmisluonnon piirre. Jos ei pysty puolustautumaan, joutuu uhriksi.
Olin tarkkailuluokalla. Joka oli hyvä koska olisin kiusannut ja häiriköinyt normaalilla luokalla. Meitä oli siellä 8 oppilasta joille oli aikuiset oikeasti läsnä ja saatiin tuloksia aikaan. Me kaikki olemme nyt perheellisiä ja työssä käyviä ihmisiä. Meni varmaan vtiks sun mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virallisten tutkimusten mukaan huonoiten menee pohjoisen ja idän pojilla.
He eivät lue mitään vapaehtoisesti; eivät koulussa eivätkä kotona. Lukeminen on heidän mielestään akkamaista, joten he eivät halua leimautua sellaisiksi. Lukutaito jää heikoksi ja mahdollisuudet pärjätä elämässä heikkenevät.Osa yläkoululaisista on tosiaan käytännössä lukutaidottomia. Kun heille laittaa eteen jonkun tavallisen aikuisten tekstin, he eivät ymmärrä kunnolla mitä siinä kerrotaan.
Missä näin sanotaan?
Olen lukenut tutkimusreferaatin, jonka mukaan oppimiserot Itä-Suomalaisten tyttöjen ja Itä-Suomalaisten poikien välillä ovat kasvaneet eniten, mutta en sellaista, jossa Itä-Suomalaisten poikien oppimisen vaikeudet olisi nostettu esille verrattaessa muun maan tuloksiin.
Oletko sinä kysynyt Itä-Suomalaisilta pojilta mitä lukeminen heidän mielestään on? Minä tunnen kymmeniä. En ole kuullut yhdenkään sanovan, että lukeminen on akkamaista, sen sijaan olen, että se on tylsää, eikä ole löytynyt kiinnostavaa kirjaa. Alakoulun ensimmäisten luokkien jälkeen heillä ei ole enää lukukampanjoita, ei kirjalistoja tai suosituksia. Viisikko-kirjat ei ole oikein enää tätä päivää, edes kieleltään. On paljon vanhemmista kiinni etsivätkö pojilleen sopivaa luettavaa. Meidänkään kotikaupungissa ei ole enää edes kirjakauppaa. Luettavaa ja kirjavinkkejä pojalle kävin hakemassa Helsingistä.
Sana jota haet on "itäsuomalainen". Huoh.
Kiitos kannustavasta ja itse keskustelun aiheeseen rakentavasti kantaaottavasta kommentistasi. Jotkut nuoret -ja aikuisetkin -kokevat nykyisen ilmapiirin latistavana ja negatiivisena, kokevat elämänlaatunsa huonoksi (jopa 67% yläkouluikäisistä tytöistä) ja tulevaisuuden hämäränä. En kyllä yhtään keksi miksi. Huoh.
Tässä puhutaan mm. suomalaisten suomen kielen taidosta. Ei kauheasti vakuuta, jos aikuinen kirjoittaja ei osaa itse edes omaa keskeistä termiään kirjoittaa oikein.
Ja niitä päivitettyjä kirjalistoja muuten saa kirjastosta, jokaikiselle luokka-asteelle. Viisikkoja ei ollut listalla enää edes 15 vuotta sitten, kun esikoiseni lukudiplomia teki. Ei tarvita kirjakauppaa tai matkaa Helsinkiin.
Eli mielestäsi keskusteluun saa ottaa kantaa vain henkilöt, joiden oma kirjoitetun kielen tuotto (työn ohessa, lounasta syödessä) on virheetöntä? Kuinka teillä opetusalan ammattilaisilla (olen tunnistavinani opettajamaisen holhoavan terävän kriittisyyden kirjoituksessasi) nyt sitten on mennyt tämä opetussuunnitelman uudistustyö? Tulokset puhuu puolestaan?
Viisikko kirja oli listalla 5 vuotta sitten kun ainokaiseni suoritti lukudiplomiaan. Kirjasuosituksia olen kysynyt oppimiskeskusteluissa suoraan luokanopettajalta, joka tosiaan neuvoi kysymään kirjastosta tai kirjakaupasta. Valitsin nyt sitten sen Akateemisen kirjakaupan, josta sain asiantuntevaa palvelua.
Kokonaan toinen kysymys onkin se tarjoaako tämän päivän kirjallisuus 13-vuotiasta kiinnostavaa sisältöä. Valikoima on melko suppea jos kielellinen ja henkinen kehitys ei taivu vielä aikuisten kirjallisuuteen, fantasia ei kiinnosta ja ns nuorten kirjat ovat oman arvioni mukaan sanalla sanoen nuorta aliarvioivaa
Se että ei osaa edes kielioppiasiaa, joka opetetaan alaluokilla on asia, josta saa kyllä mainita.
Sitä suuremmalla syyllä, jos oikeasti olet peruskoululaisten vanhempi, joka sitten märisee vielä, miten koulu sitä ja koulu tätä - vaikka itse et osaa yhtään mitään.
Ja se on Viisikko-kirja väliviivalla, eikä muuten ole edes olemassa sellaista, vaan on Viisikko-kirjasarja.
Jokaikisessä kirjastossa on osaava henkilökunta opastamaan lastasi, jos itse olet täystumpula ja se lapsesi on noin uniikki lumihiutale.
Ja jos teette matkoja Helsinkiin, tehkää se reissu silloin kun on kirjamessut. Sieltäkin saa tietoa.
Ja kirjastosta saat muuten myös suomen kielen kieliopin. Opettele se.
Enpä viitsisi noilla välimerkkien käyttövirheillä alkaa pätemään..
Oliko sinulla muuten itse keskusteltavaan aiheeseen jotain lisättävää, muuta kuin haukkua itsellesi täysin vierasta ihmistä ja hänen alaikäistä lastaan?
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että me aikuiset rakennamme tämän ilmapiirin, jossa meidän lapsemme ja nuoremme yrittävät kasvaa aikuisiksi? Kuinka omalta osaltasi mielestäsi rakennat kannustavaa ja myönteistä ilmapiiriä ympärillesi ja mm tänne sosiaaliseen mediaan?
Tämä nykypäivän loukkaantuminen on valtava ongelma. Jos joku tekee virheen, ei sitä saa oikaista, ettei vain tule paha mieli. Miten kukaan oppii mitään, jos virheistä ei saa huomauttaa ja korjata oikein? Jos minä tekisin noin räikeän kielioppivirheen, niin todellakin haluaisin, että se korjattaisiin. Toki sillä on merkitystä kuinka asian esittää, haukkuminen ei ole asiallista, mutta nykyisin pienikin kritiikki otetaan haukkumisena.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuloksissa näkyy kotikasvatuksen puute varsinkin poikien osalta. Niiden annetaan elää kuin pellossa. Mitään ei vaadita. Saavat elää pelimaailmassa ja valvoa yökaudet. Tytöistä isompi osa on kunnianhimoisia ja suorituvat paremmin. Toki heissäkin osa on prcettään kuvaavaa kosmetologimatskua.
Kyllä tässä näkyy myös apukoulujen, erityis- ja tarkkailuluokkien lopettaminen ja levottoman ja kyvyttömän porukan "integroiminen" tavallisiin luokkiin. Jokaisessa luokassa on vähintään pari kolme oppilasta, jotka ei pysy normaaliopetuksessa mukana ja häiriköi opetusta. Tulee käy paranee heti kun näille järjestetään erityisopetus eri resursseilla eri paikassa kuten ennenwanhaan. Aiemmin apukoulustakin ponnistettiin amikseen. Nyt ne. Tavallisillakinn lapsilla on vaikeuksia pärjätä jatko-opinnoissa.
Tarkkislaiset/apukoukutasoiset pitäisi eriyrtää omiin ryhmiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha ei tuo osaamista mukanaan.
Voit pistää lapsesi painotettuun opetukseen, jos hän täyttää sen pääsykriteerit. Helsingissä ja Espoossa tarjontaa riittää vaikka kuinka. Vantaalta välttämättä ei, siellä on kovempi lähikoulupainotus.
Lukioon mennään vain ja ainoastaan keskiarvolla.
Julkisista kouluista ne ressujen ja norssien oppilaat tulevat sillä likemmäs kympin keskiarvollaan.
Kyllä sinne tullaan myös yksityiskouluista, minunkin lapseni kävi ihan yksityisen kielikoulun esikouluineen. Ja meni sitten Ressuun. Kuopukseni meni peruskoulusta, mutta painotetulta luokalta.
Vierailija kirjoitti:
Inkluusio shinkluusio.. keksikäähän enemmän tekosyitä. Tosiasia on, että tuo jatkuva älypuhelinten näplääminen on saanut pentujen keskittymiskyvyn tuhoutumaan. Ei siinä ole muuta.
Inkluusio on todellinen ongelma. Ennenwanhaan eritavoin häiriytyneet tai oppimisrajoitteiset lapset opetettiin apukoulussa, erityisluokilla tai tarkkailuluokilla niin etteivät häirinneet muiden koulunkäyntiä. Nykyisin tämä on liian leimaavat joten tämä suurta tukea tarvitsevat porukka heitettiin tavallisiin luokkiin, ilman että lisättiin samalla opetustesursseja. Ei tarvitse olla montakaan adhd-lasta tai muistihäiriöistä tai muita oppimisrajoitteisia luokassa niin sirkus on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan aktiivisesti seurattu lastemme koulunkäyntiä. Opettajat eivät pidä siitä. He myös kannustavat alisuorittamaan ja ”rentouteen”. Opoista nyt puhumattakaan.
Tämä!! Olen aikuislukiossa ja olen järkyttynyt nykyajan koulusta!! Pitää chillata,kukaan ei vaadi mitään,jos haluat oppia ja edistyä niin opettajat tyyliin pelästyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesroolimalli.
Se roolimalli voi kuule olla kotonakin.
Myös kieliopin ja suomen kielen suhteen.
Tämä näpäyttelijä on hyvä esimerkki nykyopettajista. Etsimällä etsii typeryyksiä joilla hän pääsee pätemään. Ja hyvä esimerkki siitä opettajien kiireestä ja pitkistä työpäivistä. Kännissä kiukuttelee keskellä päivää anonyymipalstalla. Meneppä vaikka tuntisuunnittelemaan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan suomalaisten älykkyys alkoi laskea vuoden 1997 jälkeen, joka oli siis se huippukohta. En tiedä, mutta jos miettii niin tuona vuonna täysi-ikäiseksi tulivat ne, jotka olivat vielä eläneet ns. analogisen lapsuuden. Voisiko se selittää osaltaan esim keskittymiskykyä ym. Ei ollut digilaitteita, vaan perinteistä ja "pitkäveteisempää" hommaa, kuten kirjoja ja palapelejä ja tällaisia. Nykyään on digilaitteet ja siellä jatkuva tietotulva, joka sotkee jo aikuisenkin pään ja haittaa keskittymistä. Mitä se sitten on nuorilla, jotka ovat siinä olleet koko ajan?
Ei se oikein selitä asiaa niihin verrattuna, jotka ovat kärjessä. Kärkeen on mennyt Viro, ihan samalla lailla sielläkin on digilaitetta yms. ja nuoret kasvaneet siinä ympäristössä.
Mutta voihan olla että älykkyys on laskenut joka puolella? Tuo kisahan vaan vertailee, eli tyyliin lanttu pärjäsi paremmin kuin nauris. En tiedä miten sitten olisi jos vuoden -97 nuoret ja vuoden -21 nuoret skabaisivat, niin olisiko taantuma ihan globaalia?
Ainakin länsimaissa älykkyys on laskenut ja tulee laskemaan. Syynä on sosiaaliturva, heikompikin aines pystyy lisääntymään.
Lisäksi sosiaaliturva takaa sen että sinkkunaiset pystyvät tekemään lapsia, ilman että tarvitaan miehen taloudellista panostusta lainkaan. Tämä aiheuttaa myös sen ettei perinteiset ominaisuudet (kova työmies, älykkyys jne) ole enää parisuhdemarkkinoilla yhtä arvokasta. Arvokkaampaa on miesten pituus ja laatikkoleuka.
Ja nyt kun tähän taas tulee liuta alapeukutuksia siltä heikommalta ainekselta, niin kehotan ottamaan mittanauhan käteen ja mittaamaan lasten pituudet 10 vuotta sitten ja nyt. Ruokavalio ei selitä muutosta, nälkää ei olla nähty 60 vuoteen,
Lihan vähyys ruokavaliossa aiheuttaa pituuden laskun.
Lukudiplomi-listassa ei silti edelleenkään voi olla vaatimuksena "Viisikko-kirja".