Synnytyksessä pelkään eniten ettei minua kuunnella
vaan tuntemuksiani vähätellään, enkä saa tarvitsemaani hoitoa jolloin lapsi tai minä voimme vammautua.Esikoisen synnytys meni sairaalan omien kaavojen mukaan, minulta ei juurikaan kysytty mitään mutta se ei haittaa.Seuraavan synnytys taas meni niin, että sain vaatia kätilöä toimimaan ja siitä jäi pieni pelko, ettei minua kuunnella.Lisäksi kätilö teki varoittamatta kivuliaita toimenpiteitä.
Puhuin tästä lääkärin kanssa, joka sanoi ettei me voida kaikkia synnyttäjän toiveita täyttää.En minä sitä tarkoittanut, vaan ylipäänsä kuunnellaan äitiä, jos äiti tuntee että jotain on huonosti tai väärin, tai että avautuminen on loppusuoralla, niin kätilö ottaa äidin puheet tosissaan, eikä vähättele.Siinä tilanteessa ollaan kuitenkin sen kätilön toiminnan armoilla.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:26"]
AP:n kuvailemia tilanteita syntyy, kun synnyttäjällä on vahva oletus ja toive siitä, että kätilö on juuri tietynlainen. Hänen pitäisi olla iloinen, pirtsakka ja luonteeltaan ap:n vaatimuksiin sopiva, mielellään myös ulkonäöltään. Kannattaisi vain hyväksyä se, että kätilö ei ole mikään henkilökohtainen tsemppari, vaan terveydenhuollon ammattilainen, joka luonteestaan ja ulkonäöstään riippumatta osaa kyllä konsultoida lääkäriä oikeassa kohdassa ja ottaa toiveesi huomioon. On ihmisiä, jotka vaatisivat jatkuvaa passausta ja selkätyynyn kohentelua, ja vastaavasti ihmisiä jotka tuntevat olonsa turvalliseksi, kun kätilö vie tilannetta omalla tietämyksellään eteenpäin eikä itse tarvitse liikaa päättää. Ei kukaa tiedä, että sinä haluat osallistua paljon synnytykseen, jos et itse kerro. Kerro se siis synnärillä niin, että kaikki oikeasti ymmärtävät sen, äläkä valita jälkeenpäin.
[/quote]
Se, että sanot "Haluaisin itse päättää otanko epiduraalin" ei vieä kerro mitään. Kirjoita lapulle, että toivot mahdollisimman aktiivisesti osallistuvasi synnytykseen. Hyväksy myös se, että asioita tehdään kätilön näkemyksen mukaan, joka niistä enemmän kuin sinä tietää, eikä oman päätöksesi perusteella. Esim. epiduraalia ei tietyssä vaiheessa voi enää antaa, ja jos vetkutat sen ottamista tarpeeksi kauan, on ihan turha kuinka aktiivinen haluatkaan olla niin sitä ei saa enää. Muista, että myös lääkärin tilaamisessa kestää, koska epiduraali ei ole mikään "vaikea hätätilanne".
[/quote]
Ei mun tyynyä tarvitse kohennella:) Mutta jos en tältä asiantuntijalta olisi VAATINUT toimintaa, niin puudutukset olisi jääneet siihen.Jännä että tästä aloituksesta sait kuvan jossa synnyttäjän tyynyä pitäisi kohennella.Enkä ymmärrä mitä tarkoitat aktiivisuudella synnytyksessä, eiköhän kaikki äidit ole aktiivisia siinä tilanteessa. ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:20"]
Ehkä ap:n kannattaisikin keskittyä asiantuntijoiden KUUNTELUUN, eikä omien vaatimusten esittämiseen. Aina ei ole mahdollista synnyttäjän jokaista toivetta täyttää vaan mennään tilanteen ehdoilla, asiantuntijan päätöksillä. Se olisi syytä hyväksyä.
[/quote]
VAADIN kätilöä vilkaisemaan kohdunsuun tilannetta, jotta saisin kipulääkitystä, johon kätilö tokaisi, että juurihan se katsottiin ettei siellä mitään ole tapahtunut.Katsoi sitten kuitenkin ja lähti hakemaan lääkäriä.Oli se nyt kamala vaatimus? ap
[/quote]
Jos kerran synnytys oli nopea (lapsen pää jo oli tulossa) niin etkö voisi mieluummin iloita nopeasti sujuneesta luomusynnytyksestäsi? Kipuun ei kuole, en ymmärrä miksi joku pelkää kipua.
Niin ja olen itsekin kaikki lapseni luomuna synnyttänyt. Kun kerran niin monen mielestä SYNNYTYS ON LUONNOLLINEN TAPAHTUMA, niin miksi siihen pitää heti heittää vahvat kipulääkkeet peliin (ei-luonnollista)? Eikö LUONNOLLINEN TAPAHTUMA OLE SELLAINEN MISTÄ KEHO SELVIÄÄ ILMAN EPIDURAALIAKIN? Eihän epiduraalia voida usein antaa, joten sen mahdollisuuteen on turha ripustautua.
Otat ap itseäsi niskasta kiinni ja käyttäydyt kuin aikuisen kuuluu.
Riippuen tilanteesta eli jos ei ole hengenvaaraa, niin pyydä tukihenkilöäsi tehostamaan toiveitasi. Kolmannen lapsen kohdalla halusin synnyttää omalla tavallani kuunnellen kehoani ja keskustelin mieheni kanssa omista peloistani ja toiveistani. Synnytyksessä mieheni tiesi toiveeni ja jos vaikutti siltä, ettei minua olisi kuunneltu hoitohenkilökunnan puolelta, niin hän olisi sanonut painokkaasti toiveeni uudestaan. Itseäni rauhoitti ajatus, että mieheni olisi tukenut toiveitani, eikä vain hymistellyt hoitohenkilökunnan edessä. Synnytys eteni hienosti ja kätilönäni oli henkilö, jonka kanssa yhteistyö toimi mutkattomasti. Kätilö kuunteli minua. Kivunlievitykseen käytin ilokaasua ja ponnistusvaiheen alkamisen ilmoitin kätilölle, joka otti ohjat käteensä vasta tässä vaiheessa ja ainut asia, johon hän puuttui, oli ponnistamisen voimakkuus. Kyseessä oli helppo synnytys, johon ei liittynyt vaaratilanteita. Jos tilanne olisi ollut vaarallinen lapselle tai minulle, niin olisin tietenkin toiminut hoitohenkilökunnan käskyjen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:35"]
Ehkä ap:n kannattaisikin keskittyä asiantuntijoiden KUUNTELUUN, eikä omien vaatimusten esittämiseen. Aina ei ole mahdollista synnyttäjän jokaista toivetta täyttää vaan mennään tilanteen ehdoilla, asiantuntijan päätöksillä. Se olisi syytä hyväksyä.
[/quote]
VAADIN kätilöä vilkaisemaan kohdunsuun tilannetta, jotta saisin kipulääkitystä, johon kätilö tokaisi, että juurihan se katsottiin ettei siellä mitään ole tapahtunut.Katsoi sitten kuitenkin ja lähti hakemaan lääkäriä.Oli se nyt kamala vaatimus? ap
[/quote]
Mutta kätilöhän teki toiveittesi mukaisesti. Mikä tässä nyt oli kätilön puolelta väärin tehtyä? Sekö, että epäili tilanteen olevan ennallaan? Jos 80% vastaus olisi ollut: tilanne on ennallaan, niin minusta on puhtaasti ammattitaitoista epäillä mitään tapahtuneen.
[/quote]
Niin teki.....lopulta.En halua olla hankala synnyttäjä, vaan toivoisin kaiken menevän hyvin ja joutuisasti enkä todellakaan toivo että joutuisin korottamaan ääntäni synnytyksen ollessa käynnissä.Sen jälkeen pyysin kätilöä vaihtoon, sillä rupesin pelkäämään.Siis pelkäämään, että jokin menee pieleen kun en voinut enää luottaa kätilöön.Ne kivuliaat toimenpiteet myöskin ihmetytti, kun kätilö ei varoittanut vaan teki ikään kuin rutiinisti.
Ja olen raskaudessa ihan loppusuoralla, jos sillä nyt on merkitystä. ap
Ap, kaikki synnyttäjät eivät todellakaan ole aktiivisia synnyttäjiä. Suurin osa synnyttäjistä ei tee yhtään mitään, hyvä kun ponnistavat pyydettäessä. Aktiivinen synnyttäjä on aina iloinen ja harvinainen yllätys.
kätilö
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:38"]
[/quote]
[/quote]
Jos kerran synnytys oli nopea (lapsen pää jo oli tulossa) niin etkö voisi mieluummin iloita nopeasti sujuneesta luomusynnytyksestäsi? Kipuun ei kuole, en ymmärrä miksi joku pelkää kipua.
Niin ja olen itsekin kaikki lapseni luomuna synnyttänyt. Kun kerran niin monen mielestä SYNNYTYS ON LUONNOLLINEN TAPAHTUMA, niin miksi siihen pitää heti heittää vahvat kipulääkkeet peliin (ei-luonnollista)? Eikö LUONNOLLINEN TAPAHTUMA OLE SELLAINEN MISTÄ KEHO SELVIÄÄ ILMAN EPIDURAALIAKIN? Eihän epiduraalia voida usein antaa, joten sen mahdollisuuteen on turha ripustautua.
Otat ap itseäsi niskasta kiinni ja käyttäydyt kuin aikuisen kuuluu.
[/quote]
Ei ap kipua pelkää, vaan korvatonta kätilöä:D Olisi aloituksenikin hieman erilainen, jos kipu olisi tässä se pääaihe.Enkä muuten sitten saanutkaan kivunlievitystä, joten ei se maailmaa kaada jos vähän sattuu. ap
[/quote]
[/quote] Samanlainen tilanne minulla. Tilanne meni näin, että vesien mentyä jouduin osastolle odottamaan, koska synnytys ei alkanut. Käynnistys aamulla. Klo 21 alkoi tuntua mahassa ja selässä jotain epämääräistä. Yritin pyytää, että voisiko kohdunsuun katsoa. Hoitaja pani remmit mahalle ja tiuskaisi, että mitään ei näy, kuvittelen vain ensisynnyttjänä. Antoi imovanen ja käski panna nukkumaan. Toki tässä olisi pitänyt olla tiukempi ja ei olisi pitänyt ottaa nukahtamislääkettä. Mutta kun koulutettu ihminen sanoo, että synnytys ei ole alkanut, kun kone ei näytä supistuksia, niin unta palloon.
Tunnin päästä imovanetokkurassa jo itkin kipuja. Hoitaja kyllästyneenä tuli katsomaan ja sain monta kertaa pyytää, että olisitko kiltti ja edes vilkaisisit kohdunsuuta. No lopulta veti hanskat käteen ja alkoi tunnustella. Sitten lähdettiinkin jo kiireellä synnytyssaliin, paikat oli 7cm auki.
Seuraavana päivänä kävi kyllä pyytämässä anteeksi, ettei kuunnellut minua, koska oli huomattu, että synnytyksiä mittaava kone on rikki. Mutta se ei paljoa lohduttanut, kun salissa ponnistin imovanetokkurassa.
[/quote]
Samaa mieltä tästä, kätilö ja lääkärihän ovat ne jotka ovat ammattilaisia, ei synnyttäjä. Heidän asia on tehdä päätökset synnyttäjän ja vauvan terveyteen vaikuttavista toimenpiteistä. Siihen nähden joku synnyttäjän toive saada istua lypsyjakkaralla tai pitää synnytyshattua on toissijaista. Mutta toki niin, että esim. kätilö selittää mitä olisi tekemässä, kertoisi synnytyksen etenemisestä, tarjoaisi vaihtoehtoja, ehdottaisi kivunlievitystä, antaisi ohjeita synnyttäjälle eikä ennen muuta tee mitään, minkä seurauksista ei ole varoittanut. Esimerkiksi mun esikoisen synnytyksessä kätilö ehdotti avautumisvaiheen nopeuttamiseen kalvojen puhkaisua, mutta jätti sanomatta, että seurauksena voi olla puolen tunnin jakso pelkkää karmeeta supistamista. Kipu pääsi yli sietokyvyn. Valitin sairaalalle ja ottivat sen tosissaan, arvokkaana palautteena - kiitos, Jorvi. Sitä kätilöä ei tullut vastaan enää myöhemmissä synnytyksissä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:37"]
AP:n kuvailemia tilanteita syntyy, kun synnyttäjällä on vahva oletus ja toive siitä, että kätilö on juuri tietynlainen. Hänen pitäisi olla iloinen, pirtsakka ja luonteeltaan ap:n vaatimuksiin sopiva, mielellään myös ulkonäöltään. Kannattaisi vain hyväksyä se, että kätilö ei ole mikään henkilökohtainen tsemppari, vaan terveydenhuollon ammattilainen, joka luonteestaan ja ulkonäöstään riippumatta osaa kyllä konsultoida lääkäriä oikeassa kohdassa ja ottaa toiveesi huomioon. On ihmisiä, jotka vaatisivat jatkuvaa passausta ja selkätyynyn kohentelua, ja vastaavasti ihmisiä jotka tuntevat olonsa turvalliseksi, kun kätilö vie tilannetta omalla tietämyksellään eteenpäin eikä itse tarvitse liikaa päättää. Ei kukaa tiedä, että sinä haluat osallistua paljon synnytykseen, jos et itse kerro. Kerro se siis synnärillä niin, että kaikki oikeasti ymmärtävät sen, äläkä valita jälkeenpäin.
[/quote]
Se, että sanot "Haluaisin itse päättää otanko epiduraalin" ei vieä kerro mitään. Kirjoita lapulle, että toivot mahdollisimman aktiivisesti osallistuvasi synnytykseen. Hyväksy myös se, että asioita tehdään kätilön näkemyksen mukaan, joka niistä enemmän kuin sinä tietää, eikä oman päätöksesi perusteella. Esim. epiduraalia ei tietyssä vaiheessa voi enää antaa, ja jos vetkutat sen ottamista tarpeeksi kauan, on ihan turha kuinka aktiivinen haluatkaan olla niin sitä ei saa enää. Muista, että myös lääkärin tilaamisessa kestää, koska epiduraali ei ole mikään "vaikea hätätilanne".
[/quote]
Ei mun tyynyä tarvitse kohennella:) Mutta jos en tältä asiantuntijalta olisi VAATINUT toimintaa, niin puudutukset olisi jääneet siihen.Jännä että tästä aloituksesta sait kuvan jossa synnyttäjän tyynyä pitäisi kohennella.Enkä ymmärrä mitä tarkoitat aktiivisuudella synnytyksessä, eiköhän kaikki äidit ole aktiivisia siinä tilanteessa. ap
[/quote]
Hei ap,
anteeksi nyt vain, mutta kätilö varmasti oli juuri äsken katsonut kohdunsuusi tilanteen. Sinä, minä tai kätilö eivät voi sille mitään, jos sinulla muutamassa minuutissa kohdunsuun tilanne muuttui useita senttejä. Kätilö kuitenkin katsoi kohdunsuun tilanteen pyynnöstäsi. Valitatko nyt siitä, että jouduit perustelemaan hänelle pyyntösi siitä, että katsoisi sen uudelleen? Minusta olet aikalailla kohtuuton tässä asiassa.
Kyllä ne leikkaa sun perseeseen epparin mikäli katsovat aiheelliseksi kysymättä:D
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 10:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hei ap,
anteeksi nyt vain, mutta kätilö varmasti oli juuri äsken katsonut kohdunsuusi tilanteen. Sinä, minä tai kätilö eivät voi sille mitään, jos sinulla muutamassa minuutissa kohdunsuun tilanne muuttui useita senttejä. Kätilö kuitenkin katsoi kohdunsuun tilanteen pyynnöstäsi. Valitatko nyt siitä, että jouduit perustelemaan hänelle pyyntösi siitä, että katsoisi sen uudelleen? Minusta olet aikalailla kohtuuton tässä asiassa.
[/quote]
Ihan yhtälailla olisi voinut olla, että kohdunsuullasi ei olisi tapahtunut mitään. Se olisi varmasti ollut todennäköisempääkin, koska kätilö oli juuri katsonut tilanteen. Ja vaikka siellä nyt olikin tapahtunut, ei se edelleenkään tarkoita että kätilöt alkaisivat tästä lähin tarkastella kohdunsuita pyynnöstä kahden minuutin välein. Ei, koska heillä on ammattitaito ja tietämys siitä, kuinka nämä asiat yleensä menevät. Poikkeuksia on ja tulee aina olemaan, ja silloin toimitaan niiden mukaan. Juuri kuten kätilösi toimikin, tarkasti sen perusteltuasi pyyntösi.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:01"]
[/quote]
Samaa mieltä tästä, kätilö ja lääkärihän ovat ne jotka ovat ammattilaisia, ei synnyttäjä. Heidän asia on tehdä päätökset synnyttäjän ja vauvan terveyteen vaikuttavista toimenpiteistä. Siihen nähden joku synnyttäjän toive saada istua lypsyjakkaralla tai pitää synnytyshattua on toissijaista. Mutta toki niin, että esim. kätilö selittää mitä olisi tekemässä, kertoisi synnytyksen etenemisestä, tarjoaisi vaihtoehtoja, ehdottaisi kivunlievitystä, antaisi ohjeita synnyttäjälle eikä ennen muuta tee mitään, minkä seurauksista ei ole varoittanut. Esimerkiksi mun esikoisen synnytyksessä kätilö ehdotti avautumisvaiheen nopeuttamiseen kalvojen puhkaisua, mutta jätti sanomatta, että seurauksena voi olla puolen tunnin jakso pelkkää karmeeta supistamista. Kipu pääsi yli sietokyvyn. Valitin sairaalalle ja ottivat sen tosissaan, arvokkaana palautteena - kiitos, Jorvi. Sitä kätilöä ei tullut vastaan enää myöhemmissä synnytyksissä.
[/quote]
Ihanko totta lääkärit ja kätilöt tietävät sinua paremmin mitä kehossasi tapahtuu? Monitorit eivät kerro kaikkea ja minusta on ammattitaidotonta olla kuuntelematta synnyttäjän tuntemuksia, mitä siellä kehossa tapahtuu.Älkääkä sotkeko tähän ketjuun jakkaran pyytäjiä ja tyynynkohennuksia.En minä edelleenkään niitä tarkoita. ap
Huh, ei ihme että pelkosektioista ei kehdata puhua vaikka ovatkin nykyisin yleistyneet. Luulisi jokaisen synnyttäneen tietävän kuinka herkkä asia synnytys voi olla. Täällä eukot hyökkää ap:n päälle kuin hyeenalauma
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:47"]
vaan tuntemuksiani vähätellään, enkä saa tarvitsemaani hoitoa jolloin lapsi tai minä voimme vammautua.Esikoisen synnytys meni sairaalan omien kaavojen mukaan, minulta ei juurikaan kysytty mitään mutta se ei haittaa.Seuraavan synnytys taas meni niin, että sain vaatia kätilöä toimimaan ja siitä jäi pieni pelko, ettei minua kuunnella.Lisäksi kätilö teki varoittamatta kivuliaita toimenpiteitä.
Puhuin tästä lääkärin kanssa, joka sanoi ettei me voida kaikkia synnyttäjän toiveita täyttää.En minä sitä tarkoittanut, vaan ylipäänsä kuunnellaan äitiä, jos äiti tuntee että jotain on huonosti tai väärin, tai että avautuminen on loppusuoralla, niin kätilö ottaa äidin puheet tosissaan, eikä vähättele.Siinä tilanteessa ollaan kuitenkin sen kätilön toiminnan armoilla.
[/quote]
Tätä varten sinne otetaan mukaan se isä tai muu tukihenkilö. Kerrot hänelle miten haluat että toimitaan missäkin tilanteessa, jolloin, kun et itse ole siinä kunnossa että pystyt, hänen tehtävänsä on edustaa siellä sitä sinun mielipidettä ja vaatia että se otetaan huomioon. Tämä on se syy miksi hän on siellä mukana, ei se mikään hupireissu ole.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:01"]
[/quote]
[/quote]
Ihanko totta lääkärit ja kätilöt tietävät sinua paremmin mitä kehossasi tapahtuu? Monitorit eivät kerro kaikkea ja minusta on ammattitaidotonta olla kuuntelematta synnyttäjän tuntemuksia, mitä siellä kehossa tapahtuu.Älkääkä sotkeko tähän ketjuun jakkaran pyytäjiä ja tyynynkohennuksia.En minä edelleenkään niitä tarkoita. ap
[/quote]
Oikeasti, mitä ihmettä valitat? Kätilö oli juuri katsonut tilanteen ja halusit, että hän katsoo sen uudelleen? Hän kysyi, miksi näin ja perusteltuasi katsoi sen. Hän toimi aivan OIKEIN. Ei kätilö ole mikään sinun mielipiteittesi orja, kyllä hän saa ja hänen pitääkin toimia oman ammattitaitonsa mukaisesti. Eli tuossa tilanteessa ihmetteli, miksi pitäisi heti uudelleen tarkistaa - tarkisti pyynnöstäsi - soitti lääkärille.
Se on kyllä sellanen juttu että kätilön pitää ottaa synnyttäjön toiveet huomioon ja kuunnella, se on nimittäin sitä ammattitaitoa. Synnyttävä äiti on pääosassa, ei kätilö. Se on sitäpaitsi aina kumma juttu että varsinkin synnytyspelkoisille ensisynnyttäjille sanotaan että voit itse vaikuttaa synnytykseesi tekemällä synnytyssuunnitelman. No sitten kun jotain menee pieleen tai synnytys ei mene suunnitelman mukaan, äitiä syyllistetään epärealistisista toiveista.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:24"]
Se on kyllä sellanen juttu että kätilön pitää ottaa synnyttäjön toiveet huomioon ja kuunnella, se on nimittäin sitä ammattitaitoa. Synnyttävä äiti on pääosassa, ei kätilö. Se on sitäpaitsi aina kumma juttu että varsinkin synnytyspelkoisille ensisynnyttäjille sanotaan että voit itse vaikuttaa synnytykseesi tekemällä synnytyssuunnitelman. No sitten kun jotain menee pieleen tai synnytys ei mene suunnitelman mukaan, äitiä syyllistetään epärealistisista toiveista.
[/quote]
Ei äitiä siitä syyllistetä, vaan äiti syyllistää itse itseään. Tarpeettomasti. Olisi hyvä ymmärtää että synnytys ei kulje aina saman kaavan mukaan ja joissain synnytyksissä olosuhteet ovat sellaiset että toiveet voidaan toteuttaa ja toisessa ei. Kannattaa kuitenkin valmistautua synnytykseen, mutta lähteä siihen avoimin mielin mukaan.
[/quote]
[/quote]
Mutta kätilöhän teki toiveittesi mukaisesti. Mikä tässä nyt oli kätilön puolelta väärin tehtyä? Sekö, että epäili tilanteen olevan ennallaan? Jos 80% vastaus olisi ollut: tilanne on ennallaan, niin minusta on puhtaasti ammattitaitoista epäillä mitään tapahtuneen.